بیشتر تصمیمات مدیران سازمان ها و موسسات، با توجه به گزارش هایی اخذ می شود که از بخش های مختلف سازمان دریافت می شوند. نحوه تهیه و ارائه این گزارش ها، در قضاوت ها، سرمایه گذاری ها، هزینه ها، عملیات، استخدام ها و همچنین خط مشی و تشویق و تنبیه ها موثر می باشد. بنابراین اطلاع داشتن از چگونگی حسابداری مدیریت و تهیه گزارش های تحلیلی، امری ضروری می باشد که در ادامه شرح داده شده است.
تهیه گزارش های مدیریتی:
گزارش مدیریتی منبعی از هوش مالی است که به رهبران مشاغل در تصمیمگیری دقیقتر، مبتنی بر داده کمک میکند. گزارشهای مدیریتی با هدف آگاهی دادن به مدیران از جنبه های مختلف کسبوکار، به منظور کمک به آنها در تصمیمگیری بهتر و آگاهانه تهیه میشوند. آنها داده ها را از بخشهای مختلف ردیابی شاخصهای کلیدی عملکرد (KPIs) در شرکت، جمعآوری میکنند و آنها را به روشی قابل درک ارائه میدهند.
گزارشهای مدیریتی اساساً با افشای اطلاعات مالی و برنامه عملیاتی، ارزش شغلی شما را در یک بازه زمانی مشخص نشان میدهند. این گزارشات، دیدگاههایی در مورد نحوه کارکرد شرکت فراهم میکنند و تصمیمگیرندگان را قادر میسازند تا مسیر صحیحی را برای افزایش بهرهوری عملیاتی و تصمیمگیریهای مناسب برای ادامه رقابت پیدا کنند. این نوع گزارشها برای استراتژی سازمانی از اهمیت کامل برخوردار هستند و هر رهبر خوبی این را میداند.
مزیت گزارش دهی:
- از نقاط قوت و ضعف مطلع می شویم.
- زمینه ساز ارزیابی میزان موفقیت
- امکان تنبیه و تشویق پرسنل فراهم میکند.
حسابداری مدیریت:
حسابداری مدیریت به فرایند تجزیهوتحلیل، تفسیر و دستهبندی اطلاعات مختلف حسابداری یک سازمان گفته میشود که به منظور برنامهریزی، تصمیمگیری و ارزیابی یک سازمان توسط مدیر مورد استفاده قرار میگیرند. در واقع یکی از مهمترین خدمات حسابداری، حسابداری هزینه یا حسابداري مدیریت است.
به دلیل مهم و کاربردی بودن حسابداري مدیریت، آشنایی با مفاهیم حسابداري مدیریت جهت بازدهی بیشتر برای همه حسابداران و حسابرسان از ملزومات بهحساب میآید؛ در این بخش چند مفهوم کاربردی و مهم از حسابداري مدیریت را معرفی میکنیم.
یکی از مهمترین مفاهیم در حوزه حسابداري مدیریت تسلط کامل در ایجاد گزارشها است به این معنا که شخصی که کار حسابداري مدیریت انجام میدهد باید گزارشهای دقیق و کاملی را با فن بیان قوی ارائه کند تا مدیر بتواند نهایت استفاده را داشته باشد. اگر میخواهید با مفاهیم بیشتری در این حوزه آشنا شوید، استفاده از نرمافزارهای حسابداری و یا ارتباط با متخصصین حسابداري مدیریت کمک زیادی به شما میکند.
توجه به معیار های غیر مالی:
در بازار های مالی رقابتی، باید به معیار های غیر مالی نیز توجه ویژه ای داشت زیرا موفقیت در این بازار ها مستلزم کسب اطلاعات بلند مدت و کوتاه مدت مالی و غیر مالی است. لذا می توان گفت که حسابداری مدیریت با تحلیل اطلاعات مدیریت هزینه می تواند در بقای سازمان تاثیر بسیار زیاد و مهمی داشته باشد که نتیجه تجزیه و تحلیل اطلاعات حسابداری و بهای تمام شده بر عهده بخش حسابداری مدیریت می باشد.
همچنین بخش حسابداری مالی وظیفه دارد که تمامی اطلاعات و داده های مالی را در اسناد حسابداری به ثبت برساند و آنها را به گزارشات مالی تبدیل کند و سپس این گزارشات آماده شده را به مراجع قانونی و دولتی ارائه نماید. پس از اتمام روند لازم است که این گزارشات در آرشیو و بایگانی نگهداری شوند.
بررسی حسابداری مالی و حسابداری مدیریت:
حسابداری مالی و حسابداری مدیریت دارای ویژگی های زیر می باشند.
حسابداری مالی:
حسابداری مدیریتی متمرکز بر امور داخلی شرکت است درصورتیکه حسابداری مالی بر امور خارجی کسبوکار تمرکز دارد. صورتهای مالی دقیق ایجاد شده توسط حسابداری مالی قابلیت بهاشتراکگذاری در خارج از سازمان را دارند در نتیجه میتوانند باعث رونق کسبوکار شوند. فرایندهای حسابداری در هر کسبوکار یا سازمان باید متناسب با مجموعهای از قوانین باشد. این قوانین و استانداردها در کشورهای مختلف متفاوت بوده و صورتهای مالی باید متناسب با قوانین حاکم بر کشور و در چهارچوب آنها باشد.
در واقع حسابداری مالی با استفاده از تمامی صورتهای مالی و نمودارها منبعی برای برنامهریزی سرمایهگذاران در اختیار مدیران سازمان قرار خواهد داد که تمامی اینها با توجه به اصول حسابداری انجام میشوند. فرایندهای ثبت، خلاصهنویسی و تهیه گزارش از هزاران معامله در کسبوکار بر عهدهٔ حسابداری مالی است. در نتیجه تصویری دقیق از عملکرد سازمان و وضعیت مالی آن مجسم خواهد شد. البته انجام امور معمولی نظیر ماندهحسابها، ایجاد فاکتور و سایر موارد نیز بر عهده این واحد خواهد بود.
- ملزم به رعایت استاندارد های حسابداری
- تهیه گزارش ها در فرمت و چارچوب خاص
- مدیریت گزارشگری مالی
- مدیریت سیستم حقوق و دستمزد
- گزارش هزینه ها و درآمد ها
- ارائه گزارش ها به سازمان امور مالیاتی
حسابداری مدیریت:
- تهیه گزارش های درون سازمانی
- تهیه گزارش های مالی و غیر مالی
- الزام به رعایت و پیروی از قانون ندارد
- گزارش ها فرمت خاصی ندارد
مدیریت استراتژی های شرکت
مدیریت و گزارشات:
مدیران سازمان ها قادرند با استفاده از گزارشات تدوین شده، در پیشرفت و همچنین پیشبرد اهداف سازمان نقش بسزایی داشته باشند که در این راستا وظایف تعریف شده برای مدیران به شرح زیر می باشد:
مدیریت استراتژی های شرکت:
- شناسایی
- پیاده سازی اهداف در حسابداری مدیریت
برنامه ریزی و تصمیم گیری:
- بودجه بندی
- برنامه ریزی سود
- مدیریت جریان وجوه نقد
کنترل عملیات و مدیریت:
کنترل در سازمان ها دارای دو بخش عملیاتی و مدیریتی می باشند که مدیران عملیاتی شامل مدیر مالی، معاونت مالی مدیران و همچنین مدیران عملیاتی شامل مدیر تاسیسات، مدیر تولید و … می شوند که هر کدام دارای وظایف خاصی هستند.
تهیه صورت های مالی:
مدیران مالی سازمان ها و موسسات، با استفاده از دانش و تجربه خود و با استفاده از استاندارد های حسابداری و همچنین رعایت قوانین مالیاتی، اقدام به تهیه صورت های مالی می کنند. صورت های مالی نقش بسیار مهمی را در برنامه ریزی، تصمیم گیری، کنترل و مدیریت استراتژی بر عهده دارند.
هزینه ها و مدیریت استراتژی هزینه:
ایجاد بازار های رقابتی در شرکت ها باعث شد که تمامی مدیران به فکر تغییر و هماهنگی نگرش خود را با نگرش رقابتی باشند زیرا استراتژی رقابتی در شرکت امری بسیار مهمی است که شرکت را در راستای اهداف خود یاری می رساند.
موسساتی که از این استراتژی استفاده می کنند، به پیش بینی بازار و تغییرات احتمالی آن پرداخته و هم زمان به فرآیند تولید و محصولات خود نیز توجه می کنند. بنابراین می توان گفت که این استراتژی مستلزم ذهنی خلاق و ایده پرداز می باشد تا بتوان با یک نگرش دقیق و یکپارچه، به اهداف سازمان دست یافت.
پیشنهاد می کنیم، مقاله حسابداری ایمنی را مطالعه کنید