آموزش کامل و کاربردی تهیه و ارسال لیست حقوق و دستمزد

 

یکی دیگر از مواد مهمی که در بخش حسابداری حائز اهمیت است تهیه و تنظیم لیست حقوق و دستمزد پرسنل مجموعه کاری می باشد . همان طور که می دانید ، مبلغی که به کارکرد پرسنل بصورت روزانه یا ساعتی تعلق می گیرد را دستمزد و میزان پرداختی ماهانه به پرسنل را حقوق گویند.
هر بخشی در حسابداری بایستی با دقت انجام شود چراکه تهیه گزارشات صحیح نیازمند همین توجهات کوچک و بزرگ می باشد در تهیه و تنظیم لیست حقوق و دستمزد نیز بایستی ، با دقت و توجه فراوان انجام شود تا اولا حق کسی ضایع نشود و همچنین مدیریت بتواند آمار دقیقی از لیست حقوق و دستمزد کارکنانش مشاهده نماید .
همان طور که می دانید ، هرساله و در ابتدای سال ، شورای عالی کار لیستی از حقوق و دستمزد همان سال را که مورد تصویب مجلس شده است، بصورت عمومی منتشر می نماید تا هم کارگران و کارفرمایان از قیمت ریز لیست حقوق و دستمزد مطلع شوند و حسابداران موظف اند بر اساس جدید ترین لیست حقوق و دستمزد منتشر شده در هر سال ، لیست حقوق و دستمزد پرسنل شرکت را تهیه و تنظیم نمایند. 

 

لیست حقوق و دستمزد چیست؟

در بسیاری از سازمان‌ها و موسسات کوچک، میزان حقوق دریافتی کارمندان، کاملا سلیقه‌ای تعیین می‌شود. اما برای رعایت انصاف و عدالت و همچنین همسو بودن با موازین قانونی کشور در زمینه قانون کار، باید یک لیست کامل و دقیق از عوامل تاثیرگذار بر حقوق و دستمزد کارمندان خود تهیه کنید و پرداختی خود را بر همان اساس انجام دهید.

در این لیست مواردی همچون مشخصات کامل کارمند، کسورات مختلف، حقوق متفاوت و مسائل مالیاتی درج شده است. شما باید این لیست را به عنوان یک کارفرما یا یک حسابدار، با دقت تمام تهیه نمایید و تمام مسائل و عوامل را در آن در نظر بگیرید تا محاسبات شما کاملا صحیح و عادلانه و بر اساس میزان ارزش افزوده‌ای باشد که کارمند برای مجموعه شما به ارمغان می‌آورد. برای سهولت و تسریع در محاسبه این موارد، بهتر است از یک نرم افزار محاسبه حقوق و دستمزد استفاده کنید.

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله سامانه دریافت سوابق بیمه را مطالعه کنید

 

 

 

محاسبه حقوق و دستمزد:

محاسبه حقوق یا دستمزد کارکنان جزئیات متفاوت و مهمی دارد که بایستی کارفرما در هنگام انجام این کار دقت لازم را داشته باشد. اطلاعات هر یک از کارکنان باید در فیش حقوقی اختصاصی به صورت جداگانه نوشته شود تا محاسبه حقوق یا دستمزد آنها راحت تر صورت گیرد و مشکلی ایجاد نشود. نحوه محاسبه حقوق یا دستمزد کارکنان از اهمیت زیادی برخوردار است و نیازمند تخصص، وقت و دقت زیادی است. بسیاری از افراد به اشتباه فکر می کنند که حسابداری اداری تنها دانستن همه هزینه ها و ثبت و ضبط آنها در دفتر روزنامه و دفتر کل است، در صورتی که حسابداری اداری جزئیات مهم و دقیقی دارد که در صورت اشتباه کردن کل فرآیند با مشکل مواجه می شود و باید دوباره و از اول انجام شود. در واقع می توان گفت شخصی که اقدام به محاسبه و ثبت اطلاعات کارکنان در دفاتر روزنامه و کل می کند باید از سیستم های حقوق و دستمزد و قوانین مالیاتی و تغییرات سالانه آن آگاهی داشته باشد. همچنین لازم است که به موارد زیر آشنایی کامل داشته باشد:

 

نمونه لیست حقوق دستمزد کارکنان

همانطور که در این جدول مشاهده می‌کنیم، در ستون دوم، ابتدا باید مشخصه کارمندی فرد را یادداشت کنید. سپس در ستون سوم، نام و نام خانوادگی او را درج نمایید. در ستون چهارم و پنجم در صورتی که فرد متاهل و یا صاحب فرزند باشد، حق اولاد و حق خوار و بار و مسکن به او تعلق می‌گیرد و باید مبلغ آن را در این قسمت قرار دهید.

در دو ستون بعدی، باید قیمت پایه هر ساعت اضافه کاری که بر اساس دستورالعمل وزارت کار تعیین می‌شود و همچنین پس از محاسبه اضافه کاری فرد، میزان آن را وارد کنید و در ستون هفتم، ضرب ستون پنجم و ششم را قرار دهید. اگر فرد در مدت ماه جاری، حق شیفت یا حق ماموریت داشته، مبلغ آن را در ستون هفتم و هشتم قرار دهید.

ستون نهم مربوط به سایر مزایا است که امکان دارد شامل حال فرد شود. در ستون دهم، شما باید تمام مبالغ حقوق و مزایا (حقوق پایه، تمام مزایا و میزان اضافه کار، حق شیفت، حق ماموریت و سایر مزایا) را با هم جمع کرده و درج نمایید.

در ستون دهم به بعد، نوبت به کسورات می‌رسد. در اینجا کسوراتی همچون سهم بیمه کارمند که حدود هفت درصد است، اقساط وامی که از مجموعه اخذ کرده، مالیات یا میزان معافیت مالیاتی، هزینه بیمه تکمیلی و همچنین هر نوع کسورات دیگر قرار دارند.

شما باید به تفکیک مبلغ دقیق هر نوع کسورات را قرار دهید و در نهایت داخل ستون شانزدهم مبلغ نهایی را درج نمایید. حال باید کسورات را از مبلغ کل حقوق و مزایا کسر کرده و در ستون آخر قرار دهید. بهتر است یک ستون اضافه کرده و شماره حساب فرد را نیز وارد نمایید تا مراحل پرداخت به راحتی انجام شود. برای اینکه محاسبات و انجام امور مربوطه برای حقوق پرسنل به صورت لحظه‌ای و با سرعت بیشتری انجام شود، می‌توانید از یک برنامه حسابداری ابری استفاده کنید.

 

ارسال لیست حقوق:

 

بر اساس قانون مالیات های مستقیم ماده 197 شرکت ها و اشخاص حقیقی باید لیست حقوق و مزایای ماهانه کارکنان را به آن واحد های مالیاتی که در آنجا تشکیل پرونده داده بودند تقدیم کنند. این لیست باید طی سی روز به سازمان مربوطه تحویل داده شود وگرنه برای مسئولین آن جرائم مالیاتی در پی خواهد داشت. این شرکت ها باید مالیات حقوق کارکنان را با درصد مالیاتی که اداره مالیات اعلام می کند محاسبه و تحویل اداره مالیات دهند. بدین ترتیب، با توجه به سختی کار و تخصص مورد نیاز در زمینه حسابداری برای تهیه و ارسال لیست حقوق، مزایا و دستمزد کارکنان بهتر است از کمک افراد خبره در این کار استفاده نمایید. لیست حقوق و دستمزد باید با دقت و حوصله کافی تکمیل گردد که موارد زیر را در بر دارد:

  • مشخصات
  • کارکرد کارکنان
  • قیمت ها
  • مزایای مشمول بیمه و مالیات
  • مزایای مشمول بیمه
  • مزایای مشمول مالیات
  • مزایای معاف از بیمه و مالیات
  • بخش های کسورات

 

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید