تاثیر سرمایه فکری بر حسابداری مدیریت

تاثیر سرمایه فکری بر حسابداری مدیریت

 

همگام با توسعه اقتصاد دانش محور، داراييهاي نامشهود شرکتها علي الخصوص سرمايه فکري آنها، نقش کليدي در دستيابي به برتري رقابتي پايدار ايفا مي نمايد. از اينرو مقاله حاضر بدنبال آن بوده است که تاثير سرمايه فکري را بر ميزان استفاده از ابزارهاي نوين حسابداري مديريت در شرکتها، با توجه به مرحله تکامل حسابداري مديريت مورد بررسي قرار دهد. سرمايه فکري بر سطح تکامل حسابداري مديريت شرکت هاي مورد مطالعه تاثيرگذار است، بنحوي که شرکت هاي برخوردار از سرمايه انساني، فيزيکي و ساختاري بيشتر، شانس بالاتري نيز در حرکت به مراحل تکاملي بالاتر حسابداري مديريت دارند. درضمن از بين 3 بعد سرمايه فکري، به ترتيب سرمايه انساني و بعد سرمايه فيزيکي و در نهايت سرمايه ساختاري در دستيابي به مراحل تکامل بالاتر حسابداري مديريت تاثيرگذار هستند.

 

حسابداری به دو بخش تقسیم می شود حسابداری صنعتی و مدیریت

تفاوت حسابداری صنعتی و حسابداری مدیریت:

رشتهٔ حسابداری متشکل از شاخه‌های مختلفی است که شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند اما این شباهت‌ها باعث نمی‌شوند که عملکرد هر دوشاخه یکسان باشد. حسابداری مالی و حسابداری مدیریت دو نمونه از این موارد هستند. به‌طورکلی از حسابداری مدیریت برای اهداف داخلی کسب‌وکار استفاده می‌شود درصورتی‌که حسابداری مالی وظیفهٔ جمع‌آوری اطلاعات صورت‌های مالی را بر عهده داشته و در خارج از سازمان نیز کارایی دارد. 

 در نوع نگاه حسابداری مدیریت و حسابداری مالی هر دو این شاخه‌ها حول محور اعداد مشخصی کار می‌کنند اما نحوهٔ استفاده از این اعداد تفاوت مهمی است که در این دو رشته وجود دارد. بررسی تفاوت‌های مالی در حسابداری مدیریت و حسابداری مالی کاملاً متفاوت است. حسابداری مدیریتی جزئیات و مسائل خاص یک کسب‌وکار را در نظر گرفته و به‌منظور طراحی و ایده‌پردازی برنامه‌های استراتژیک از آن استفاده می‌کند درصورتی‌که در حسابداری مالی چیزی که موردتوجه قرار می‌گیرد کلیت شرکت است.

نوع نگاه در این دو رشته نیز با یکدیگر متفاوت است. در حسابداری مالی نگاه به عقب است درصورتی‌که در حسابداری مدیریتی نگاه رو به آینده و جلو خواهد بود. حسابداری مالی صورت‌های مالی گذشته را تجزیه‌وتحلیل نموده و نتایج به‌دست‌آمده را به کار می‌گیرد درصورتی‌که حسابداری مدیریت وظیفهٔ ایجاد بودجه، تخمین درآمد و هزینه‌های آینده را برعهده دارد.

در حسابداری مالی تمامی فاکتورها از گذشته تا به امروز جمع‌آوری‌ شده و تمامی هزینه‌های صورت گرفته ارزیابی می‌شوند، در نهایت تمامی این موارد به صورت فاکتور و یا نمودار در اختیار شما قرار خواهند گرفت اما حسابداری مدیریت با مدارکی که حسابداری مالی در اختیار این واحد قرار می‌دهد برای تخمین درآمد و هزینه‌های آینده تلاش نموده و در آخر ایده‌هایی برای افزایش سوددهی سازمان ارائه می‌نماید.

 

تاثیر سرمایه فکری بر حسابداری مدیریت

حسابداری مدیریت

 

در گذشته از دفاتر حساب برای ثبت اطلاعات صورت‌حساب‌ها استفاده می‌شد اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن کامپیوتر و نرم‌افزارهای مختلف برای پیگیری فعالیت‌های مالی از نرم افزارهای حسابداری و مالی استفاده می‌شود. نوع ابزارهای مورداستفاده در حسابداری مدیریت و مالی دیگر تفاوت بین این دو است. نرم‌افزارها و ابزارهای حسابداری فقط برای رصد فعالیت‌های مالی کفایت کرده و مورداستفاده قرار می‌گیرند درصورتی‌که برای حسابداری مدیریتی برای برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی به ابزارها و منابع دیگری نیاز خواهد بود.

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله سیستم حسابداری کامپیوتری را مطالعه کنید

 

 

شرکت های چند ملیتی:

شرکت های چند ملیتی عموماً به شرکتهایی اطلاق می شود که در بیش از یک کشور فعالیت داشته باشند.
این شرکت ها عموما در سرتاسر دنیا فعالیت می کنند و طبعا بر اقتصاد کشورها تاُثیر گذار هستند . این شرکتها نقش عمده ای در زمینه سرمایه گذاری خارجی داشته و فعالیت های آنها در سطح جهانی قدرت اقتصادی بالایی را برایشان به ارمغان می آورد.  البته توجه داشته باشید ،اصولا این شرکت ها به لحاظ تشکیل و پیدا شدن شخصیت حقوقی تابع قانون کشور محل تشکیل خود هستند .

گاهی اتفاق می افتد که این شرکت ها با استفاده از حسابداران خود، روزانه جهت میلیون ها نفر برنامه ریزی می کنند. آن ها شرکت هایی هستند که سهام خود را در بورس های منطقه ای موفق به فروش می رسانند. این امر نمی تواند محقق شود به جز با استفاده از حسابداران مدیریت.

بنابراین نتیجه گیری می کنیم که حسابداران به عنوان مغز متفکر سیستم های اقتصادی و مالی، ترسیم کننده راهبردها و استراتژی های موسسات و شرکت ها و نیز تهیه کنندگان برنامه های سالانه آن ها هستند.

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید