کارکنان حسابداری قادر هستند با آشکار کردن مشکل ها و تحلیل اطلاعات و حساب ها فرایندهای مالی را سامان ببخشند. به لحاظ صفات شخصیتی، نظم و انضباط، صبر، دقت و توجه کافی، برخورداری از دانش کاربردی مخصوص و همچنین بینایی قوی در این عمل تاثیر میگذارند. به همین جهت، مدیریت و دقت به سلامت جسم و روان کارکنان حائز اهمیت است.
برای کارکنان حسابداری، از نظر بهداشت یا ایمنی مشکل جدی وجود ندارد. بر اساس قوانین، محیط کار باید سالم و کارکنان به رعایت بهداشت موظف میباشند و میبایست از لوازم (میز، صندلی، …) مناسب و استاندارد استفاده شود.
در این نوشتار قصد داریم به ترسیم روش های حسابداری مدیریت مرتبط با مسائل ایمنی و سلامت بپردازیم و در آخر به بحث درباره استفاده از شیوه های مخصوص حسابداری مدیریت نیز خواهیم پرداخت.
حسابداری مدیریت و چگونگی انجام فرایند های آن:
در یک تعریف علمی، حسابداری مدیریت به فرآیندی گفته میشود که در آن به تعریف، اندازه گیری و پردازش، تجزیه و تحلیل، طبقه بندی و تفسیر اطلاعات مورد استفاده مدیریت پرداخته میشود تا از آن در جهت برنامه ریزی و مدیریت یک کسب و کار استفاده شود. حسابداری مدیریت ارائه اطلاعات و تجزیه و تحلیل فعالیت های مختلف است که در اختیار مدیران شرکت قرار داده میشود تا در تصمیم گیری دقت و سهولت بیشتری داشته باشند. حسابداری مدیریت را میتوان از مهمترین خدمات حسابداری هم در نظر گرفت.
هر یک از انواع سازمان ها همیشه با دو نیرو به نام رقابت های جهانی و تغییرات تکنولوژی مواجه هستند. بر همین اساس شما باید بدانید که همیشه اولویت ها و اهدافی که در سازمان وجود دارد در حال تغییر می باشد. سازمان ها برای اینکه بتوانند در این محیط پایداری خود را حفظ کنند به اطلاعات قابل اتکا و کافی نیاز دارند. بر همین اساس باید بدانید یکی از بهترین این اطلاعات که می توانید در مسیر کاری خود داشته باشید حسابداری مدیریت است. این نمونه از شاخه های حسابداری به صورت ثابت و ایستا نمی باشد و همیشه شما باید آن را با محیط و سازمان خود مطابقت دهید. این مسئله موجب گردد که روش های مناسب و چهارچوب های خاصی را برای تصمیم گیری های مدیران ارائه دهید.
مسائل مرتبط با تصمیم گیری ایمن و این که به چه صورت این موضوع برای بهبود روش های فعلی میتواند به کار برده شود:
تصمیم گیری، فرایند کاهش عدم قطعیت و تردید درمورد گزینههای دیگر است تا فرد تصمیمگیرنده بتواند از بین آنها گزینه مناسب را انتخاب کند؛ این تعریف، بر عملکرد جمعآوری اطلاعات برای تصمیم گیری تأکید دارد.
کیفیت تصمیم گیری، امتیازی است که تعیین میکند هر تصمیمی خوب است یا بد. هر تصمیم خوبی منطقی، منطبق بر اطلاعات موجود و منعکسکننده ترجیحات شخص تصمیمگیرنده است.
مفهوم مهمی که باید درک شود، این است که کیفیت یک تصمیم به نتیجه آن ربطی ندارد؛ هر تصمیم خوبی میتواند نتیجه خوب یا بدی به همراه داشته باشد؛ به همین ترتیب، هر تصمیم بدی که مبتنی بر اطلاعات کافی یا منعکسکننده ترجیحات شخص تصمیمگیرنده نباشد نیز میتواند به نتیجه خوبی منجر شود.
مثلا اگر بهطور گستردهای تجزیهوتحلیل کنید و بر اساس آنچه درمورد خطرات و ترجیحات خود میدانید، درباره سرمایهگذاری مشخصی تصمیم بگیرید، تصمیمتان خوب است؛ حتی اگر سرمایهگذاری موفقیتآمیزی نداشته باشید؛ به همین ترتیب، اگر بهطور تصادفی و بدون فکر قبلی سهامی را بخرید، تصمیم بدی گرفتهاید، حتی اگر ارزش سهامتان بالا برود.
بنابراین تصمیمات خوبی که به پیامدهای بد منجر میشوند، نباید احساس گناه یا مجازات را همراه داشته باشند. اگر برای رانندگی تصمیم گرفتهاید که مسیر خوشمنظرهای را بر ایمنی جاده ترجیح دهید، نباید تصور کنید که تصمیم بدی گرفتهاید، حتی اگر در آن مسیر تصادف کنید.
فرایند ایمنی کار
ارزیابی فرصت هایی برای استفاده از شیوه حسابداری مدیریت در فرایند ایمنی کار:
حسابداری مدیریت یکی از عوامل با اهمیت در مدیریت تصمیم گیری میباشد و به هنگام سرمایه گذاری برای هر سازمان، سازگاری یا رویکرد ایمنی و ترفند تجاری ارزشی، فراهم میکند و هم چنین ما را قادر می سازد به جای چندین هدف که در تضاد با هم هستند، یک هدف اشتراکی را ببينيم.
با استفاده از روش BSC قادر خواهیم بود نظرات خویش را برای اقداماتی جهت کسب تصمیم گیری مناسب، به کار گیریم. معانی و شیوه های تخمین منفعت در سرمایه گذاری های دارای امنیت، موجود میباشند ولی میبایست از نظر MA گسترش یابند.
مداخلات و میانجی گری های ایمنی:
مزیت های غیرپولی، مثل توسعه ایمنی و نفع بردن، میبایست در کنار مزیت های پولی مورد توجه باشند. توسعه نفع بری سبب عملکرد بیشتر و مناسب تر سوددهی میشود، غالبا میانجیگری ایمنی را موجب توسعه بهره وری میتوانیم در نظر بگیریم. میانجیگری ایمن امکان دارد تاثیرات مثبتی، مثل تعهد بیشتر کارمندان را به دنبال بیاورد ولی آگاهی از علت اصلی هر موضوعی مشکل است. اضافه بر این، چگونگی و در معرض استفاده بودن داده های مربوط به سلامت هم اکنون نیز یک محدودیت کلی برای عملکرد تجاری و پیوند OSH محسوب میشود.
مسئله دیگر انتخاب کردن پایه و ماخذی است که به صورت واقعی بر عملکرد سازمان تاثیرگذار است. احتساب و تصمیم گیری در موردهای سادهای که از یک تصادف قابل جلوگیری که در آن هزینه های بی واسطه ای وجود دارد و طریقه پیشگیری از آن شناخته شده باشد، عمل ساده ای است. با این وجود اغلب موارد، هنگام تخمین هزینه و مزیت های سرمایه گذاری OHS و میانجیگری ها، میبایست نقاط ضعف روش به کار برده شده را تشخیص دهیم.
یک سری فرض ها وجود دارد که باید به آن توجه شود از جمله؛ مشکلات بنیادی ناشی از نبود اطمینان، بررسی، تحلیل مقدار منفعت ها و هزینه ها که هیچ گونه پاسخ مناسبی برای این گونه سوالات وجود ندارد اما این مفاهیم، تعریف یا توضیح یک مجموعه MA میباشند.
پیشنهاد می کنیم، مقاله حسابداری ادواری را مطالعه کنید
شیوه عمل کردن میانجی گری های OHS:
در شرایط معمولی میانجیگری های OHS هیچ گاه به صورت آزمایش کنترل شده نیستند و به همین علت نمیتوان کل نتیجه ناشی از میانجیگری را در آن گنجاند چون امکان دارد در سال های بعدی رخ دهد و علت واقعی و واضحی در دست نباشد. باید در نظر داشت که بعضی از اتفاق ها قادرند بدون هیچ گونه دخالتی اتفاق افتند. میانجیگری های OHS قادر هستند جهت پیشگیری از حوادث مورد استفاده قرار گیرند، ولی اغلب، حوادث به صورت اتفاقی یا تصادفی اتفاق میافتند و حدس و احتمال به صورت معمولی کم است.
در BSC، ارزش پولی ندادن برای همه چیز و اضافه کردن مقادیر غیرمالی در فرایند محاسبات، یک ایده مناسب است. شیوه BSC با ترفند های ایمنی و اهداف تجارت، مطابقت و هماهنگی دارد به ویژه زمانی که ایمنی برای تجارت امر مهمی تلقی شود.