تسهیلات مالیاتی و مزایای تسهیلات مالیاتی

تسهیلات مالیاتی

 

 

وضع قوانین و مقررات در تمامی کشور ها وجود دارد که بر گرفته از بخش های مختلف می باشد و به این طریق تمامی افراد جامعه را تحت پوشش قرار داده است. در واقع می توان گفت با توجه به این که افراد جامعه از لحاظ شرایط اقتصادی، فرهنگی، آموزشی و… در یک سطح نیستند، باید به فکر عدالت اجتماعی بود. در این خصوص قانون مالیات ها نیز بایستی از روند تسهیلات مالیاتی پیروی نماید و قوانین را به صورتی وضع نماید که بین نابرابری های موجود در جامعه تعادلی برقرار گردد.

تسهیلات مالیاتی یکی از راهکار ها و قوانینی می باشد که برای افزایش میزان سرمایه گذاری و اشتغال، مورد استفاده قرار می گیرد که دارای قوانین و شرایط مربوط به خود می باشد و در ادامه این مطلب به شرح آن بر اساس قانون مالیات های مستقیم پرداخته شده است.

 

تسهیلات مالیاتی برای افزایش سرمایه گذاری و اشتغال:

با توجه به ماده 132 ق.م.م، بایستی قانون گذار برای رفع موانع تولید، قوانین را اصلاح نموده و در راستای ارتقای نظام مالی کشور و تسهیلات مالیاتی گام بردارد .

بر همین اساس، درآمد های ابزاری که از فعالیت های تولیدی و معدنی اشخاص حقوقی و همچنین درآمد های خدماتی همچون بیمارستان ها، هتل ها، مراکز اقامتی و … حاصل می گردد،

از تاریخ آغاز بهره برداری و یا استخراج یا فعالیت، به مدت 5 سال با نرخ صفر مشمول مالیات می گردند.

همچنین اعمال نرخ صفر مالیاتی برای فعالیت های سرمایه گذاری و تولیدی، برای مناطقی که کم تر توسعه یافته اند، 10 سال می باشد .

بر اساس همین ماده قانون گذار به جای «معافیت مالیاتی» از «نرخ صفر مالیاتی» استفاده کرده است و برخورداری از این نرخ، مشروط به ارائه اظهارنامه و سایر مدارک مورد نیاز برای سازمان امور مالیاتی می باشد.

معافیت مالیاتی به این روش دارای تاثیر زیادی بر شفافیت مالی و اقتصادی جامعه می باشد که در عین حال معافیت های مالیاتی، به صورت هدفمند و اثربخش به فعالان اعطا می گردند.

بر اساس همین ماده، نرخ صفر مالیاتی برای واحد های اقتصادی مستقر در شهرک های صنعتی یا مناطق اقتصادی خاص، 2 سال می باشد و در صورت استقرار در آن مکان، به مدت 3 سال این نرخ افزایش می یابد.

 

تسهیلات مالیاتی

مزایای تسهیلات مالیاتی صاحبان مشاغل در قانون مالیات ها

 

مزایای تسهیلات مالیاتی صاحبان مشاغل در قانون مالیات ها:

 

به منظور تکریم مؤدیان محترم مالیاتی در راستای هر چه بهتر انجام دادن تکالیف مالیاتی و تسهیلات مالیاتی در حیطه فعالیت های اقتصادی، قانون گذار تسهیلات و مزایایی را برای آن دسته از اشخاصی که توجه و اهمیت لازم را به انجام مفاد قانون مالیات مستقیم ابراز می دارند، در نظر گرفته است. در زیر به خلاصه ای از کلیات این قانون و مواد آن اشاره کرده ایم:

  1. میزان معافیت صاحبان مشاغل: آن دسته از صاحبان شغل که اظهارنامه مالیاتی خود را طبق ضوابط مشخص شده و در مهلت مقرر تنظیم و ارائه نمایند، از معافیت در مالیات تا مقدار مشخص شده در موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات های مستقیم بهره مند شده و به مازاد درآمد سالانه آن ‌ها طبق ماده ۱۳۱ قانون مالیات های مستقیم، مالیات تعلق خواهد گرفت.
  2. جایزه خوش حسابی: به آن دسته از فعالین اقتصادی که طی سه سال متوالی تکالیف مالیاتی خود را به شیوه صحیح و در موعد مقرر انجام داده باشند و صحت امور مالیاتی آن‌ ها تأیید شده باشد مشمول جایزه ای برابر با پنج درصد (۵%) از اصل مالیات سه سال متوالی ذکر شده خواهند بود و علاوه بر آن استفاده از مزایای ذکر شده در ماده (۱۹۰) قانون مالیات های مستقیم نیز به عنوان جایزه خوش حسابی از محل دریافتی های جاری پرداخت می شود یا در حساب سال های بعد ایشان لحاظ خواهد شد. (طبق ماده ۱۸۹)
  3. مزایای موضوع ماده ۱۹۰ ق م م: چنانچه شخصی از صاحبان مشاغل مالیات عملکرد سال مالی خود را قبل از موعد مقرر پرداخت نماید، به ازای ماه های باقی مانده از موعد مشمول جایزه ای معادل یک درصد از هر ماه تا موعد مقرر خواهد شد.

 

 

تسهیلات مالیاتی اداره کل امور مالیاتی در حمایت از فعالان اقتصادی:

تدوین بسته حمایتی اداره کل در راستای حمایت از واحد های تولیدی و غیر تولیدی در دوران شیوع ویروس کرونا شامل 9 بند زیر:

  1. تعویق رسیدگی به پرونده های مالیاتی در هیئت های حل اختلاف مالیاتی و لغو کلیه جلسات هیئت ها اعم از بدوی و تجدید نظر تا پایان فروردین 1399 (موضوع بخشنامه 65090/230/د- 98/12/17 و 64076/230/د-98/12/10)

  2. افزایش نصاب اخذ گواهی مالیاتی موضوع تبصره 1 موضوع ماده 186 ق.م.م تا مبلغ 2 میلیارد ریال برای اشخاص حقیقی و تا مبلغ 5 میلیارد ریال برای اشخاص حقوقی

  3. تمدید اعتبار گواهی مالیات برارزش افزوده تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری

  4. تمدید مهلت ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده دوره چهارم 98 برای مودیان مشمول قانون ارزش افزوده تا تاریخ 99/01/31

  5. تسهیلات پرداخت مالیات بر ارزش افزوده دوره چهارم سال 1398 برای 10 گروه شغلی موضوع بخشنامه 2/99/200 مورخ 99/01/06 تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری

  6. تمدید مهلت پرداخت بدهی مالیاتی اعم از اصل و جرائم تا پایان خرداد ماه سال جاری و همچنین تقسیط بدهی های مودیان به مدت 9 ماه از تاریخ درخواست اولیه

  7. تمدید مهلت اعتراض مودیان به اوراق مالیاتی تا پایان خرداد ماه سال جاری

  8. اطلاع رسانی کمک های نقدی و غیر نقدی (موضوع ماده 172 ق.م.م.)

  9. تمدید مهلت بخشودگی جرائم قابل بخشش مالیاتی به میزان بخشودگی جرائم مالیاتی در اسفند ماه 1398 (موضوع بخشنامه شماره 100/98/200-98/12/13) تا پایان خردادماه سال جاری و همچنین بخشودگی جرائم قابل بخشش مودیانی که برگ تشخیص آنان از تاریخ 98/11/12 ابلاغ شده است چنان چه تا پایان خرداد ماه 1399 نسبت به پرداخت اصل بدهی مالیاتی قطعی اقدام نمایند.

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله تاثیر کرونا بر اقتصاد دنیا را مطالعه کنید

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید