ابلاغ اوراق مالیاتی و قانون مالیات های مستقیم

ابلاغ اوراق مالیاتی

 

 

اوراق مالیاتی به برگه هایی گفته می شوند که سازمان امور مالیاتی برابر شرایط قانونی و در جهت اجرای قوانین مالیاتی کشور صادر کرده و به مودی مالیاتی ابلاغ می نماید. این اوراق شامل موارد زیر می باشند:

 

ابلاغ اوراق مالیاتی:

ابلاغ اوراق مالیاتی به فرایندی گفته می‌شود که طی آن سازمان امور مالیاتی کشور بعد از بررسی اطلاعات اظهارشده توسط مودی در اظهارنامه مالیاتی و تطبیق آن‌ها با اطلاعات به‌دست‌آمده از سایر منابع، مالیات تشخیصی را تعیین کرده و طی نامه‌ای تحت‌عنوان برگه ابلاغ مالیاتی برای مودی ارسال می‌کند. پس از ابلاغ برگه مالیاتی، مودی ظرف مهلت خاصی از تاریخ ابلاغ حق اعتراض یا هرگونه اقدام قانونی نسبت به برگه تشخیص مالیات را دارد و پس از انقضای آن تاریخ، حق قانونی مودی ساقط خواهد شد.

به بیان دقیق‌تر، منظور از ابلاغ اوراق مالیاتی، اطلاع دادن برگه‌های مالیاتی، نظیر برگه تشخیص مالیات، آرای مراجع حل اختلاف مالیاتی و اجراییه‌های مالیاتی به مودی از طریق روش‌های قانونی است. مودیان مالیاتی علاوه‌بر اینکه باید بدانند اظهارنامه مالیاتی چیست و در موعد مقرر نسبت به تسلیم آن به اداره مالیات اقدام کنند، باید با نحوه دریافت انواع برگه‌های مالیاتی نیز آشنایی داشته باشند. در ادامه درباره این روش‌ها بیشتر توضیح خواهیم داد.

 

انواع ابلاغ اوراق مالیاتی:

ابلاغ اوراق مالیاتی، توسط سازمان امور مالیاتی به ۳ روش زیر صورت می گیرد:

 

ابلاغ به وسیله مامور ابلاغ:

بر اساس ماده ۲۰۳ ق.م.م، به طور کلی این اوراق باید به شخص مودی مالیاتی ابلاغ شوند.

البته در صورتی که مودی مالیاتی یک شخص حقوقی (شرکت یا موسسه) است، ارائه برگ های مالیات باید به مدیر شخص حقوقی یا یکی از افرادی که صاحب امضای مجاز هستند صورت می گیرد.

 

ابلاغ به وسیله مامور پست:

طبق تبصره ۲ ماده ۲۹۳ ق.م.م، سازمان امور مالیاتی می تواند برای ابلاغ اوراق مالیاتی از پست سفارشی استفاده کند.

 

آگهی در روزنامه کثیر الانتشار:

سامانه فوری ثبت به عنوان نخستین سامانه ثبت هوشمند آگهی در روزنامه های سراسری کشور از سال ۱۳۹۷ اقدام به ثبت آنلاین انواع آگهی از جمله آگهی دعوت مجمع، آگهی تبریک، آگهی ترحیم و تسلیت، آگهی مناقصات و مزایدات، آگهی مفقودی مدارک و انواع آگهی های ثبتی و … نموده است.

با توجه به ثبت هوشمند آگهی ها توسط صاحبان آگهی و عدم دخالت نیروی انسانی دفاتر روزنامه ها در فرایند ثبت، امکان رهگیری و گزارشگیری در خصوص آخرین وضعیت ثبت و چاپ آگهی ها فراهم شده و پس از ثبت آگهی امکان دریافت فاکتور رسمی هزینه ها بصورت آنلاین وجود دارد.

نکته: اگر مودی یا بستگان و یا خادمان وی از گرفتن اوراق مالیاتی خودداری نمایند، مامور پست یا مامور ابلاغ باید مراتب را در هر دو نسخه اوراق ذکر نماید.

در این حالت مامور پست باید نسخه اول را به اداره امور مالیاتی ارسال نماید و نسخه دوم را به نشانی مودی الصاق نماید.

مامور ابلاغ هم باید نسخه اول را به درب محل سکونت یا محل کار مالیات دهنده الصاق کند. این اوراق از تاریخ الصاق، ابلاغ شده محسوب خواهند شد.

 

ابطال ابلاغ اوراق مالیاتی و رفع اثر از آن:

اگر تشریفات و الزامات قانون راجع به ابلاغ اوراق مالیاتی، رعایت نگردیده باشد و این امر سبب اصلی از دست رفتن حقوق قانونی مودی مالیاتی شده باشد آن ابلاغ، باطل محسوب می شود و بایستی از آن رفع اثر گردد و مجددا ابلاغ اوراق مالیاتی به شکل صحیح، انجام شود.

 

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله رسیدگی به اطلاعات پولی و مالی واصله را مطالعه کنید

 

 

 

ابلاغ اوراق مالیاتی

ابطال ابلاغ اوراق مالیاتی

 

حفظ اطلاعات و اسرار شخصی و مالی مودی در ابلاغ اوراق مالیاتی:

بر اساس ماده ۲۳۲ ق.م.م، یکی از تکالیف بسیار مهم سازمان امور مالیاتی در قبال مودیان مالیاتی، حفظ اسرار و اطلاعات شخصی آنها می باشد.

ابلاغ اوراق مالیاتی نباید به نحوی صورت گیرد که باعث افشای اطلاعات مودیان مالیاتی نزد افراد غیر مسئول و غیر مجاز گردد.

عدم رعایت این امر از سوی ماموران مالیاتی، برای آنها علاوه بر تخلف انتظامی و اداری می تواند موجد مسئولیت کیفری هم باشد.

 

قانون مالیات های مستقیم در مورد ابلاغ اوراق مالیاتی:

بر اساس ماده 203، اوراق مالیاتی به طور کلی باید به شخص مودی‌ ابلاغ و در نسخه ثانی رسید اخذ گردد.

هرگاه به مودی دسترسی‌ پیدا نشود اوراق مالیاتی باید در محل سکونت یا محل کار او به‌ یکی از بستگان یا مستخدمین او ابلاغ گردد مشروط بر این که به نظر مامور ابلاغ سن ظاهری این اشخاص برای تمیز اهمیت اوراق مورد ابلاغ کافی بوده و بین مودی و شخصی که اوراق را دریافت می دارد تعارض منفعت نباشد.

 

تبصره 1:

هرگاه مودی یا در صورت عدم حضور وی بستگان ‌یا مستخدمین او از گرفتن برگه ا‌ستنکاف نمایند یا در صورتی که هیچ ‌یک از اشخاص مذکور در محل نباشند، مامور ابلاغ باید امتناع ‌آنان از گرفتن اوراق یا عدم حضور اشخاص فوق را در محل در هر دو نسخه قید نموده و نسخه اول اوراق را به درب محل سکونت یا محل کار مودی الصاق نماید.

اوراق مالیاتی که به ترتیب فوق ابلاغ شده، ‌قانونی تلقی و تاریخ الصاق تاریخ ابلاغ به مودی محسوب می شود.

 

تبصره 2:

سازمان امور مالیاتی کشور می تواند برای ابلاغ ‌اوراق مالیاتی از خدمات پست سفارشی استفاده نماید.

مامور پست ‌باید اوراق مالیاتی را به شخص مودی یا بستگان و مستخدمین او در محل ابلاغ و در نسخه ثانی رسید اخذ کند و چنان چه مودی یا اشخاص یاد شده از گرفتن اوراق امتناع کنند، مامور پست این ‌موضوع را در نسخه اوراق مذکور قید و نسخه دوم را به نشانی تعیین شده الصاق می کند و نسخه اول را به اداره مالیاتی عودت می دهد.

هرگاه هیچ یک از اشخاص یاد شده در محل نباشند، مامور پست با قید تاریخ مراجعه‌، عبارت “پانزده روز پس از این تاریخ مجددا مراجعه خواهد شد” را در اوراق مذکور قید و نسخه دوم را به نشانی ‌تعیین شده الصاق می کند و نسخه اول را عودت می دهد.

مامور پست در مراجعه بعدی در صورت عدم حضور اشخاص فوق این امر را در زیر اوراق قید و نسخه دوم را به نشانی تعیین شده الصاق می کند و نسخه ‌اول را به اداره مالیاتی عودت می دهد. اوراقی که بدین ترتیب‌ الصاق می شوند از تاریخ‌ الصاق، ابلاغ ‌شده محسوب می شود.

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله اطلاعیه مالیاتی شیوع کرونا را مطالعه کنید

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید