شرایط ممنوع الخروجی بدهکاران مالیاتی و راه های رفع آن

 

 

مبالغ دریافتی که توسط دولت به وسیله قانون و برای تامین مخارج عمومی کشور دریافت می نماید را مالیات می گویند. صاحبان کسب و کار اسناد، مدارک و گزارشات لازم و همچنین اظهارنامه مالیاتی گزارش عملکرد کاری خود را به اداره مالیات تحویل می دهند و بر اساس آیین نامه قانون مالیات های مستقیم مکلف به پرداخت مالیات تعیین شده از این سازمان می باشند.

حالا اگر مودیان مالیاتی بتوانند، مالیات تعیین شده را به موقع پرداخت کنند می توانند از بعضی از معافیت های مالیاتی و یا برخی تشویق ها استفاده کنند، ولی اگر مودیان در پرداخت این مالیات تعیین شده کوتاهی کنند و یا به تاخیر بیندازند، مشمول پرداخت جریمه و ممنوعیت خروج از کشور می شوند.

قبل از ممنوع خروجی بدهکاران مالیاتی مودیان مالیاتی اقداماتی به شرح ذیل از طرف سازمان مربوطه انجام می شود:

اول اموال فرد را شناسایی می کنند و نسبت به مطالبات سازمان اقدام می کنند، دیگر اینکه بدی های مالیاتی را از راه توقیف و برداشت از حساب های بانکی و یا حراج اموال توقیف شده برداشت می کنند. در مرحله آخر نسبت به ممنوع خروج کردن شخص اقدام می کنند، ولی قبل از اجرای آن اطلاع لازم را به شخص می دهند و تا یک ماه هم به او فرصت لازم را می دهند. همه سعی و تلاش سازمان امور مالیاتی برای احترام به حقوق شهروندان می باشد و این ممنوعیت قبل از اجرای حکم آن به صورت پیامک به فرد اطلاع داده می شود و حتی بعد از اجرای حکم هم به او به وسیله پیامک اطلاع رسانی می شود.

 

تاخیر در پرداخت مالیات:

مالیات یکی از راه های کسب درآمد دولت ها در سراسر جهان است. در بسیاری از کشورها اخذ مالیات از اشخاص حقیقی و حقوقی، به عنوان اصلی ترین منبع درآمد دولت ها به شمار می رود. در واقع مالیات بخشی از درآمدهای جامعه است، که به دولت پرداخت می شود، چرا که شرایط کسب این درآمدها در واقع توسط دولت فراهم شده و اقشار گوناگون مردم در قبال بهره مندی از این امکانات، باید هزینه آن را بپردازند، تا دولت بتواند، این منابع را مجددا جایگزین نماید.

کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست و این مالیات در بخش های گوناگون در نظام اقتصادی کشور، از طریق سایت درگاه ملی خدمات مالیات اخذ می شود. بعضا یا شاید بتوان گفت در بسیاری موارد، افراد در پرداخت مالیات، عمدا و یا سهوا کوتاهی می نمایند. دولت شرایطی را فراهم آورده تا افرادی که توان پرداخت مالیات خود به شکل یکجا را ندارند، بتوانند آن را در اقساط تعیین شده پرداخت نماید. آنچه مسلم است، تاخیر در پرداخت مالیات، به موجب قانون، مستلزم جریمه است.

به موجب ماده 190 قانون مالیات های مستقیم، پرداخت مالیات از طریق سامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی، پس از سررسید مقرر، پس از مهلت مقرر قانونی، موجب پرداخت جریمه برای مودی خواهد شد. میزان جریمه عقب افتادن پرداخت مالیات به ازای هر ماه تاخیر، دو و نیم درصد خواهد بود.

از متن قانون چنین بر می آید، که قانوگذار جریمه مذکور را صرفا در حالتی مجاز دانسته که مودی پرداخت تمام مالیات را به تاخیر انداخته باشد و در خصوص تاخیر در پرداخت اقساط سخنی به میان نیاورده است. ولی این بدان معنا نیست که، مودی از پرداخت جریمه تعلق گرفته قبلی، معاف خواهد بود، بلکه تنها صدور اجرائیه در مدت تقسیط، از سوی اداره مالیات به تاخیر خواهد.

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله سقف معافیت مالیاتی را مطالعه کنید

 

ممنوعیت خروج از کشور

 

مبلغ بدهی منجر شده به ممنوع الخروجی:

بر اساس ماده 202 قانون مالیات های مستقیم کشوری،

هر زمان مودی حقوقی دارای تولیدی که مشمول پرداخت 500 میلیون تومان بدهی مالیاتی باشد، شامل قانون ممنوعیت خروج از کشور می شود.

این مبلغ برای مودیان حقوقی دیگر بیشتر از 200 میلیون تومان و برای مودیان دارای واحدهای تولیدی مجوز دار و پروانه بهره برداری، بیشتر از 10% از سرمایه ثبتی می باشد.

البته ابن قانون اجرایی برای سال های قبل از 1395 می باشد، زیرا در سال 1395 قوانین جدید مالیاتی بر این اساس تصویب شد که مودی حقیقی و یا حقوقی می تواند مالیات نپرداخته به دولت داشته باشد، ولی ممونوع الخروج نباشد. در قانون تصویب شده در سال 1395 مودیان مالیاتی که بدهی آن ها بیشتر از میزان تعیین شده باشد، مشمول قانون منع خروج از کشور می شوند.

 

چگونه ممنوع الخروجی بدهکاران مالیاتی رفع می‌گردد؟

بر اساس بخشنامه شماره ۱۱۴۲۵ مورخ ۲۱/۶/۱۳۸۴دادستانی انتظامی مالیاتی به شکایات درخواستهای رفع ممنوع الخروجی اشخاص، به قید فوریت رسیدگی و با رعایت مقررات قانونی نسبت به ابقاء ممنوعیت خروج از کشور یا صدور درخواست رفع ممنوعیت خروج به دادستانی کل کشور، اقدام و نتیجه را به اطلاع شاکی خواهد رساند.

اما در موارد زیر حکم ممنوع الخروجی فرد رفع می شود:

1.مؤدی باید نسبت به پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی حسب مقررات اقدام کند و یا معادل میزان بدهی، وجه نقد یا تضمین بانکی و یا وثیقه ملکی بسپارد.

2.صدور رای ابطال برگ قطعی مالیات به براساس رأی هیأت حل اختلاف مالیاتی موضوع ماده ۲۱۶ قانون مالیاتهای مستقیم.

3.براساس رأی شورای عالی مالیاتی یا دادنامه صادره توسط دیوان عدالت اداری و یا مراجع قضائی ذیصلاح مبنی بر نقض آرای هیأتهای حل اختلاف مالیاتی و نیز صدور حکم ورشکستگی و غیره.

 

 

اقدام لازم برای رفع ممنوعیت خارج از کشور

 

استعلام ممنوع الخروجی بدهکاران مالیاتی:

قبل تر ها و در نبود اینترنت استعلام گرفتن بسیار کار سخت تری بود در گذشته افراد از راه‌های مختلفی از قبیل تلفن، مراجعه حضوری، آگهی روزنامه  و…  وضعیت ممنوع الخروجی خود را چک می‌کردند. این امکان که از طریق اداره گذرنامه فراهم شده بود، این اجازه را به مسافران می‌داد تا پیش از سفر، از وضعیت خود استعلام بگیرند و بتوانند با توجه به آن مابقی برنامه‌های خود را تنظیم  کنند.  اما با توجه به قانون جدیدی که به تازگی مصوب شده‌است، افراد می‌توانند از طریق اینترنت به سامانه استعلام در سازمان ثبت اسناد مراجعه نمایند و به صورت غیرحضوری از وضعیت ممنوع الخروجی خود باخبر شوند

در گذشته راه‌های استعلام ممنوع الخروجی بسیار سخت و زمان بر بود. مسافران ملزم بودند برای استعلام ممنوع الخروجی خود به صورت حضوری به اداره گذرنامه مراجعه کنند و یا از طریق تلفنی از وضعیت ممنوع الخروجی خود مطلع شوند. اما امروزه می‌توان با مراجعه به سامانه استعلام در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از وضعیت ممنوع الخروج بودن خود مطلع شد برای اینکار لازم نیست زمان زیادی صرف کنید بلکه باوارد کردن کد ملی خود در پایگاه اطلاع رسانی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به آدرس زیر می توانید استعلام ممنوع الخروج بودن خود مطلع شوید.

 

چه کسانی از شرکت مشمول ممنوعیت خروج از کشور می شوند:

هر زمان که یک شرکت و یا یک موسسه دارای بدهی مالیاتی بشود، همه مدیران و مسئولین که دارای حق امضاء اسناد تعهد آور می باشند، مشمول ممنوعیت خروج از کشور می باشند.

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله مالیات خرید ارز را مطالعه کنید

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید