گواهی ارزش افزوده ، شرایط و مدارک و مراحل دریافت آن

گواهی ارزش افزوده چیست

 

 

در بیش‌تر از 140 کشور جهان قانون مالیات بر ارزش افزوده اجرا می‌‌شود. مالیات بر ارزش افزوده نوعی مالیات بر مصرف می‌باشد و در واقع تفاوت بین ارزش کالا و خدمات عرضه شده و ارزش کالا و خدمات خریداری شده در یک دوره معین را مشخص می‌کند. تولید کننده اصلی و واسطه ها بایستی یک بار این مالیات را پرداخت کنند و پس از دریافت مبلغ از مشتری آن را به حساب دولت واریز نمایند. این مالیات همان مالیاتی می‌باشد که خریدار یا همان مصرف کننده بابت خرید کالا می‌پردازد و فروشنده بایستی این مبلغ را به حساب دولت واریز کند.

برای تمامی کالا‌ها و خدماتی که در برابر پول انجام می‌گیرد، این مالیات تعلق می‌یابد.

گواهی ارزش افزوده یکی از موارد حیاتی در نظام مالیاتی کشورهاست و اخذ مجوز آن جزء ضروری ترین فعالیت‌های اقتصادی محسوب می‌شود. فعالینی که قصد دارند خدمات مالیات بر ارزش افزوده ارائه کنند باید مجوزهای لازم برای اجرای این قوانین را دریافت کرده و با کلیه مراحل ثبت نام و تکمیل پرونده مالیاتی سازمان آشنا باشند.

اگر فردی بدون دریافت مجوز، مالیاتی را دریافت کند، این کار غیرقانونی محسوب می‌شود و مبلغ پرداختی از صورت حساب فروشندگان کسر می‌شود. بنابراین، برای دریافت مالیات باید از سازمان مالیات بر ارزش افزوده، مجوز لازم را به نام "گواهینامه ثبت نام" دریافت کرده باشند. هر شرکت پس از ثبت و دریافت کد اقتصادی باید به اخذ گواهی ارزش افزوده اقدام کند.

 

مدارک موردنیاز برای ثبت‌نام و دریافت گواهی ارزش افزوده :

مدارکی که برای ثبت‌نام و دریافت گواهی ارزش افزوده موردنیاز است شامل 2 بخش است.

  • مدارکی که برای ثبت‌نام اولیه ضروری است. این مدارک شامل موارد زیر هستند:
  1. کد اقتصادی
  2. کپی مدارک اعضای شرکت (کپی‌های شناسنامه و کارت ملی)
  3. آگهی تأسیس شرکت
  4. وکالت‌نامه
  5. آدرس کامل سکونت پیمانکار
  6. آخرین تغییرات شرکت
  7. تلفن ثابت و همراه پیمانکار و مدیرعامل
  8. کد پستی پیمانکاری – کد پستی دفتر و در صورت نبود آن، کد پستی محل فعالیت یا منزل
  9. گواهی صلاحیت یا نام شرکت در سایت
  • مدارکی که برای مرحله آخر ارزش افزوده نیاز دارید:
  1. نام بانک شرکت
  2. نام شعبه
  3. شماره‌حساب
  4. تلفن رییس هیئت‌مدیره
  5. آخرین تغییرات
  6. مدارک آخرین اعضا

 

 

گواهی ارزش افزوده

 

گواهی‌نامه‌ها در نظام مالیاتی به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارها برای فعالیت در این حوزه محسوب می‌شوند. مدت اعتبار این گواهی‌نامه‌ها به صورت 6 ماهه یا یک ساله توسط حوزه مالیاتی مشخص می‌شود. افراد باید در طول مدت اعتبار گواهی‌نامه خود دقت کنند و در صورت نیاز، به تمدید آن اقدام کنند. 

در نظام مالیات بر ارزش افزوده، گرفتن مجوز فعالیت از حوزه مالیاتی امری ضروری است. گواهی‌نامه به مدت 6 ماهه یا 1 ساله صادر می‌شود و مشخص می‌کند که در چه حوزه‌ای افراد می‌توانند فعالیت کنند. خریداران باید هنگام خرید گواهی‌نامه ثبت نام را از فروشنده درخواست کنند و سپس مالیات ارزش افزوده خرید فوق را پرداخت کنند. 

افرادی که در شغل‌های مختلفی فعالیت می‌کنند، باید برای هر یک از شغل‌هایی که مشمول مالیات بر ارزش افزوده است، به صورت جداگانه ثبت نام کنند. ثبت نام این گواهی‌نامه، شامل چند مرحله است که در هر مرحله نیازمند اطلاعات و مدارکی است.

مرحله اول در اخذ گواهی مالیات بر ارزش افزوده، شامل تهیه مدارکی مانند کد اقتصادی، مدارک شناسایی اعضای شرکت، وکالتنامه، مجوز فعالیت و سایر مدارک مورد نیاز است. در مرحله آخر، برای اخذ این گواهی، اطلاعاتی مانند نام بانک، شماره حساب، کد شعبه و سایر جزئیات بانکی نیز لازم است.

 

مراحل اخذ گواهی ارزش افزوده:

در ابتدا باید به این موضوع توجه داشته باشید که پیگری مراحل اخذ این گواهی نامه به زمان زیادی نیاز دارد، به همین دلیل به شما توصیه می نیم اگر امکان آن برای شما وجود دارد، این پیگیری را به یک وکیل یا کارشناس متخصص بسپارید تاز زمانی هم از شما صرف نشود. به هر حال برای آگاهی بیشتر مخاطب ها در ادامه این مراحل را برای شما بیان می کنیم.

  • مرحله اولی که باید پشت سر بگذارید اینترنتی است، به این صورت که شما باید در ابتدا ثبت نام اولیه را به صورت غیر حضوری و اینترنتی انجام دهید. اگر چه ثبت نام اینترنتی به نظر ساده می آید، اما برای اطلاع دقیق مراحل انجام این ثبت نام را هم بیان می کنیم.
  • در ابتدا باید به سایت http:evat.ir مراجعه کنید.
  • گزینه درخواست گواهی نامه را انتخاب کنید.
  • نام کاربری و کلمه عبور (رمز) خود را وارد کنید.
  • فرم درخواست گواهی نامه را تکمیل کنید. برای تکمیل این فرم اطلاعاتی مانند نام و کد را لازم دارید.
  • گزینه ثبت درخواست را انتخاب کنید.
  • از فرم نهایی خود یک پرینت بگیرید و آن را داشته باشید.
  • در مرحله نهایی یک کد پیگیری به شما داده می شود، این کد را هم به خوبی نگهداری کنید.
  • برگه ثبت نام (همان برگه ای که پرینت گرفته اید) را به همراه مدارک مورد نیاز خود (در مطالب بالا لیست این مدارک را هم بیان کرده ایم) ارائه دهید.
  • بعد از آن که رمز برای شما ارسال شد، ثبت نام نهایی را انجام دهید.
  • در نهایت کلیه مدارکی که برای این اخذ گواهی ارزش افزوده نیاز است را به اداره دارایی منطقه خود ارائه دهید.

توجه داشته باشید که پیگیری مراحل گفته شده در بالا علاوه بر این که زمان زیادی را از شما می گیرد، به دانش تخصصی هم نیاز دارد. از این رو به شما توصیه می کنیم که اگر در این زمینه تخصصی ندارید و در گذشته تجربه ای هم برای این کا ندارید، کار را به یک کارشناس متخصص بسپارید، این کار باعث می شود که در هزینه ها و مهم تر از آن در زمان خود به مقدار چشم گیری صرفه جویی کنید.

 

 

 

 

این مقاله رو هم بخوانید: مالیات بر ارزش افزوده چیست

 

 

 

سوالات متداول گواهی ارزش افزوده:

  1. مجوز مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

    یکی از اصلی‌ترین مسائل در اجرای نظام مالیاتی، دریافت گواهی ارزش افزوده است که بسیار ضروری است. فردی که مجوز لازم را برای این قانون دریافت کرده باشد، می‌تواند خدمات مالیات بر ارزش افزوده را ارائه دهد.

  2. مدارک لازم برای ثبت نام اولیه ارزش افزوده چیست؟

    مدارک لازم جهت ثبت نام عبارتند از کد اقتصادی، کپی مدارک اعضای شرکت، آگهی تاسیس شرکت، وکالت‌نامه، آدرس کامل محل سکونت پیمانکار، آخرین تغییرات شرکت، شماره تلفن ثابت و همراه پیمانکار و مدیرعامل، کد پستی پیمانکاری و دفتر و یا کد پستی محل فعالیت یا منزل. در نهایت، گواهی صلاحیت یا نام شرکت باید در سایت ثبت نام شود.

  3. مدارک مورد نیاز برای مرحله آخر ارزش افزوده چیست؟

    مدارک مورد نیاز شامل: نامبانک شرکت، نام شعبه، شماره حساب، تلفن رئیس هیات مدیره، آخرین تغییرات ومدارک آخرین اعضاء می باشد.

  4. مدت زمان اعتبار گواهی ارزش افزوده چه مدت زمان می باشد؟

    مدت زمان اعتبار گواهی ارزش افزوده با تشخیص حوزه مالیات شش ماهه تا یک ساله می باشد. می بایست به این مدت زمان دقت داشته باشید و در پایان آن نسبت به تمدید اقدام کنید.

  5. دریافت گواهی مالیات بر ارزش افزوده در مرحله اول شامل چه مدارکی می باشد؟

    گواهی اخذ مالیات بر ارزش افزوده مشمول، مدارکی مانند: کد اقتصادی، مدارک شناسایی اعضای شرکت، وکالت نامه، مجوز فعالیت و … می باشد.

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید