مفاصا حساب مالیاتی و شرایط صدور مالیات الکترونیکی

دریافت مفاصا حساب مالیاتی

 

یکی از مفاهیم بسیار پرکاربرد و مرسوم در حوزه امور مالیاتی و حسابداری ، مفاصای حساب می باشد . مفاصای حساب ، به لحاظ لغوی ، به معنای تسویه حساب می باشد و زمانی که صحبت از مفاصای حساب مالیاتی است ، به معنای آن است که مودی ، پس از اینکه مالیات تعلق گرفته به خود را پرداخت نمود ، برگه ای تحت عنوان برگه مفاصای حساب دریافت نماید .

دریافت برگه یا گواهی مفاصا حساب مالیاتی ، نشان دهنده تسویه حساب مودی با سازمان امور مالیاتی است و برای ارائه به برخی از سازمان ها و ارگان ها ، مورد استفاده قرار می گیرد . بنابراین ، لازم است که مودیان ، پس از پرداخت بدهی مالیاتی خود ، مفاصای حساب آن را نیز دریافت نمایند . به همین مناسبت ، اطلاع از اینکه شرایط صدور و دریافت مفاصای حساب مالیاتی به چه صورت امکان پذیر بوده، الزامی می باشد.

 

دریافت مفاصا حساب مالیاتی:

واژه مفاصا در واقع یعنی تسویه کردن، وقتی این واژه، به همراه کلمه ای دیگری به کار رود، یعنی تسویه کردن آن کلمه، به همین دلیل مفاصا حساب برای بیمه، سهام و یا هر موضوع دیگری می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

اما برای امور مالیاتی، منظور از مفاصا حساب مالیاتی، دریافت برگه تسویه حساب مالیاتی شرکت از سازمان امور مالیاتی کشور می باشد. در واقع می توان گفت زمانی که شرکت ها اقدام به ارائه صورت حساب های سود و زیان و اظهارنامه مالیاتی خود به اداره دارایی می کنند و با بررسی های صورت گرفته صورت حسابی را مبنی بر میزان بدهی مالیاتی دریافت می کنند و آن را تسویه می کنند، می توانند برای دریافت مفاصا حساب مالیاتی اقدام نمایند.

 

طریقه دریافت مفاصا حساب مالیاتی:

 

دریافت مفاصا حساب مالیاتی بر اساس مراحل زیر انجام می شود:

  • پرداخت اصل بدهی مالیاتی به اداره دارایی و دریافت رسید

  • تنظیم درخواست کتبی با موضوع دریافت مفاصا حساب مالیاتی و ارسال آن به اداره امور مالیاتی

  • بررسی موضوع درخواست، تائید رئیس امور مالیاتی و یا رئیس گروه مالیاتی و ارسال درخواست شما به واحد مالیاتی

  • تهیه خلاصه پرونده مالیاتی مودی درخواست کننده مفاصا حساب مالیاتی توسط کارشناسان امور مالیاتی

  • تائید خلاصه وضعیت مالیاتی و تسویه حساب مالیاتی مودی مالیاتی توسط رئیس اداره مالیات و یا رئیس گروه مالیاتی

  • ثبت خلاصه وضعیت پرونده مالیاتی تائید شده در پرونده مالیاتی متقاضی

  • در صورت وجود بدهی قطعی این موضوع باید به مودی مالیاتی یا وکیل مالیاتی او ابلاغ گردد

  • در صورت دریافت ابلاغیه اعلم بدهی باید این بدهی مالیاتی توسط خود مودی و یا وکیل قانونی آنها پرداخت گردد

  • در صورت نبود بدهی و یا تصفیه حساب بدهی برگه عدم بدهی صادر می شود و برگه ای مبنی بر تسویه حساب مالیاتی به مودی و یا وکیل وی تحویل داده می شود

 

نکته: لازم است که برگه تسویه حساب، دارای تائید کارشناس ارشد مالیاتی و یا رئیس گروه مالیاتی باشد.

 

مفاصا حساب مالیاتی شرکت:

شرکت ها و موسسات غیر تجاری باید در اداره امور مالیاتی کشور تشکیل پرونده دهند و کد اقتصادی خود را دریافت نمایند تا در پایان هر سال مالی، پس از بررسی امور مالی و سود و زیان شرکت اظهارنامه مالیاتی خود را تنظیم و برای تعیین مالیات به اداره امور مالیاتی کشور ارسال کنند.

شرکت هایی که فاقد کد اقتصادی باشند اجازه فعالیت قانونی ندارند و در صورتی که اظهارنامه مالیاتی خود را به اداره دارایی تحویل ندهند، مرتکب جرم مالیاتی شده اند.

 

مفاصا حساب مالیاتی خودرو:

یکی از مواردی که به آن مالیات تعلق می گیرد بخش مشاغل مربوط به خودرو می باشد که پس از تعیین میزان مالیات و تسویه، شخص مورد نظر می تواند مفاصا حساب مالیاتی خود را دریافت کند و برای انجام این روند، مودی می تواند به دفاتر پیشخوان خدمات دولت و دفاتر پستی مراجعه کند.

از جمله:

  • خودرو های مسافربری
  • باری
  • سنگین و نیمه سنگین
  • ماشین آلات راه سازی و صنعتی
  • صاحبان نمایشگاه ها

 

مفاصا حساب مالیاتی ملک:

مالیات به نقل و انتقال یا رهن و اجاره املاک نیز تعلق می گیرد که در این صورت لازم است مودی پس از استعلام مبلغ مالیات، اقدام به تسویه نماید سپس می تواند اقدام به مفاصا حساب مالیاتی ملک کند.

این مبلغ برای خرید و فروش، حدود 5 درصد ارزش ملک است که در ظاهر مبلغ بالایی است اما قیمتی که اداره دارایی برای ملک تعیین می کند با قیمت واقعی آن متفاوت است.

 

مفاصا حساب مالیاتی نقل و انتقال سهام:

هم چون سایر معاملات، نقل و انتقال سهام اعم از با نام و یا بی نام نیز شامل پرداخت مالیات می گردد که میزان این مالیات 4 درصد ارزش اسمی سهام می باشد و انتقال دهنده موظف است که قبل از انتقال آن را پرداخت نماید.

پس از پرداخت مبلغ و تسویه کامل، گواهی مفاصا حساب مالیاتی بدون مشکل می تواند صادر گردد.

 

مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی:

پیمانکار یا مجری کار موظف می باشد که پس از پایان قرارداد، برگه مفاصا حساب بیمه یا همان تسویه حساب بیمه را بگیرد.

به همین منظور باید تمام مدارک مبنی بر پایان قرارداد که شامل اطلاعاتی از قبیل تاریخ آغاز و پایان قرارداد، مبلغ ناخالص کارکرد و … می شود از طرف کارفرما به بیمه ارسال شود تا کارشناس بیمه نسبت به تعیین ضریب و حق بیمه اقدام نماید.

 

 

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله مشمولین مالیات بر ارزش افزوده را مطالعه کنید

 

 

 

اختیارات عوامل اجرائی:

برای انجام کار های مربوط به مفاصا حساب مالیاتی، کادری حرفه ای در نظر گرفته شده است که در زیر به آنها اشاره می شود.

  • کاردان یا کارشناس مالیاتی: وظیفه بررسی پرونده و تهیه خلاصه وضعیت را دارد.
  • کارشناس ارشد مالیاتی: وظیفه بررسی و تایید خلاصه وضعیت و فرم گواهی ماده ۲۳۵ را دارا می باشد.
  • رئیس گروه مالیاتی: وظیفه بررسی و تایید خلاصه وضعیت و فرم گواهی ماده ۲۳۵ را دارد.
  • رئیس اداره امور مالیاتی: وظیفه تایید خلاصه وضعیت را دارا می باشد.

 

قانون مورد نظر در مفاصا حساب مالیاتی:

 

بر اساس ماده ۲۳۵ ق.م.م :

اداره امور مالیاتی مكلف است نسبت به مودیانی كه بدهی مالیاتی قطعی خود را پرداخت نموده اند حداكثر ظرف مدت پنج روز از تاریخ وصول تقاضای مودی مفاصا حساب مالیاتی تهیه و به مودی تسلیم كند.

 

صدور مفاصا حساب موضوع ماده ۲۳۵ قانون مالیات های مستقیم :

  1. درخواست کتبی مودی مبنی بر صدور مفاصا حساب مالیاتی

  2.  دستور ارجاع و اقدام و ثبت به واحد مالیاتی توسط رئیس امور مالیاتی یا رئیس گروه مالیاتی

  3.  بررسی پرونده و تهیه خلاصه وضعیت توسط کاردان یا کارشناس مالیاتی

  4.  بررسی و تایید خلاصه وضعیت توسط کارشناس ارشد و رییس گروه مالیاتی

  5.  ثبت خلاصه وضعیت در واحد مالیاتی مربوط

  6.  اعلام میزان بدهی قطعی به مودی

  7.  پرداخت بدهی مالیاتی قطعی شده توسط مودی

  8.  صدور گواهی عدم بدهی نسبت به مالیات قطعی شده لغایت عملکرد تسویه شده در فرم مخصوص و امضا توسط کارشناس ارشد و رییس گروه مالیاتی و تحویل به مودی

 

پرسش و پاسخ متداول در مورد دریافت مفاصا حساب مالیاتی:

  1. مفاصا حساب مالیاتی چیست؟

    یکی از کارهایی که مودی مالیاتی باید انجام دهد درخواست مفاصا حساب می باشد و به صورت کتبی می تواند این درخواست را داشته باشد و در مراحل بعدی فرم های مورد نظر را تکمیل کند.

  2. مفاصا حساب به چه معنایی می باشد؟

    مفاصا در واقع یعنی تسویه کردن و برای بیمه، سهام و یا هر موضوع دیگری مورد استفاده قرار می گیرد. در مورد امور مالیاتی هم، به معنی دریافت برگه تسویه حساب مالیاتی شرکت از سازمان امور مالیاتی می باشد.

  3. به چه صورت می توان مفاصا حساب مالیاتی را دریافت کرد؟

    مفاصا حساب را می توانید از طریق راه های ذکر شده دریافت کنید: پرداخت اصل بدهی و دریافت رسید، ارائه درخواست کتبی به اداره مالیاتی برای دریافت مفاصا حساب، بررسی درخواست، تایید رئیس امور مالیاتی و یا رئیس گروه مالیاتی و ارسال درخواست به واحد مربوطه، تهیه پرونده مالیاتی توسط کارشناسان مربوطه برای مودی، تایید خلاصه وضعیت مالیاتی و تسویه حساب مودی به وسیله رئیس اداره مالیات و یا رئیس گروه مالیاتی، ثبت خلاصه وضعیت پرونده مالیاتی تایید شده در پرونده مالیاتی متقاضی، ابلاغ بدهی قطعی مالیاتی به مودی مربوطه و یا وکیل مالیاتی، در صورت دریافت ابلاغیه به مودی باید نسبت به پرداخت آن اقدام شود و در صورت نبود بدهی برگه عدم بدهی صادر و برگه تسویه حساب به مودی و یا وکیل مالیاتی تحویل شود.

  4. کد اقتصادی چیست؟

    شرکت ها و موسسات غیر تجاری می بایست در اداره امور مالیاتی تشکیل پرونده بدهند و کد اقتصادی دریافت کنند، تا بتوانند در پایان هر سال مالی اظهارنامه خود را به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند. در صورت نداشتن کد اقتصادی اجازه فعالیت قانونی ندارند.

  5. مفاصا حساب مالیاتی خودرو چیست؟

    مودی می تواند با مراجعه به دفتر پیشخوان دولت و دفاتر پستی مالیات مربوط به خودرو را دریافت و بعد از تسویه آن مفاصا حساب مالیاتی دریافت کنند.

  6. به کدامیک از انواع خودرو مالیات تعلق می گیرد؟

    خودروهای مسافربری، باری، سنگین و نیمه سنگین، ماشین آلات راه سازی و صنعتی و صاحبان نمایشگاه ها

  7. مفاصا حساب مالیاتی ملک چست؟

    در زمان نقل و انتقال، رهن و یا اجاره املاک باید مالیات پرداخت کنید و بعداز تسویه این مالیات متعلقه می توانید اقدام به دریافت مفاصا حساب مالیاتی کنید.

  8. آیا برای نقل و انتقال سهام هم باید مالیات پرداخت کنید؟

    بله، برای نقل و انتقال سهام با نام و بی نام باید 4% ارزش اسمی سهام را مالیات پرداخت کنید و بعد از پرداخت این مالیات، می توانید گواهی مفاصا حساب را دریافت کنید.

  9. مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی چیست؟

    پیمانکار و یا مجری کار می بایست بعد از پایان قرارداد، تمامی مدارک مورد نیاز را به اداره بیمه ارائه دهد و حق بیمه مشخص شده را پرداخت کند تا بتواند برگه مفاصا حساب بیمه را دریافت کند.

  10. چه کسانی در اداره مالیات موظف به ارائه برگه مفاصا حساب می باشند؟

    کاردان و یا کارشناس مالیاتی که پرونده مربوطه را بررسی می کند و خلاصه وضعیت را ارائه می دهد، کارشناس ارشد مالیاتی که خلاصه وضعیت را بررسی می کند و فرم 235 را ارائه می دهد، رئیس گروه مالیاتی که خلاصه وضعیت و فرم گواهی ماده 235 را بررسی و تایید می کند و رئیس اداره امور مالیاتی که خلاصه وضعیت را تایید می کند.

  11. وظیفه اداره امور مالیاتی برای ارائه برگه مفاصا حساب چیست؟

    اداره امور مالیاتی موظف میباشد که بعد از پرداخت بدهی مودی، ظرف مدت 5 روز از تاریخ وصول تقاضای مودی، مفاصا حساب مالیاتی را تهیه و ارائه دهد.

  12. صدور مفاصا حساب موضوع ماده 235 قانون مالیات های مستقیم به چه صورت است؟

    درخواست کتبی مودی برای صدور مفاصا حساب مالیاتی، دستور ارجاع، اقدام و ثبت به واحد مالیاتی توسط رئیس امور مالیاتی یا رئیس گروه مالیاتی، بررسی پرونده و تهیه خلاصه وضعیت توسط کاردان یا کارشناس مالیاتی، بررسی و تایید خلاصه وضعیت توسط کارشناس ارشد و رییس گروه مالیاتی، ثبت خلاصه وضعیت در واحد مالیاتی مربوط، اعلام میزان بدهی قطعی به مودی، پرداخت بدهی مالیاتی قطعی شده توسط مودی و صدور گواهی عدم بدهی نسبت به مالیات قطعی شده لغایت عملکرد تسویه شده در فرم مخصوص و امضا توسط کارشناس ارشد و رییس گروه مالیاتی و تحویل به مودی

 

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید