حق بیمه چیست و چگونه محاسبه می شود؟ (1402)

حق بیمه تامین اجتماعی چیست و چگونه محاسبه می شود؟ (1402)

 

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که حق بیمه چیست؟ چگونه از حقوق شما کسر خواهد شد و در نهایت حق بیمه سال 1401 چگونه محاسبه می‌شود؟ در این نوشتار می‌خواهیم حق‌ قانونی بیمه و همه نکات مهم مربوط به آن را با همدیگر بررسی کنیم. پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید تا از تمام جزئیات مربوط به حق بیمه مطلع شوید.

 

حق بیمه چیست؟

طبق ماده ۲ قانون بیمه سازمان تامین اجتماعی، حق بیمه تامین اجتماعی، در واقع مبلغی است که برای استفاده از مزایای بیمه، ماهیانه به سازمان بیمه مربوطه پرداخت می‌شود. لازم به ذکر است که، شما به تنهایی این مبلغ را نمی‌پردازید، بلکه قسمتی از آن توسط کارفرما پرداخت می‌شود. در واقع کارفرما مشمول به پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی است. 

در واقع هر کارمند یا به بیان بهتر کارگر، باید ۳۰ درصد حقوق خود را به عنوان حق بیمه، به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند. اما این ۳۰ درصد بین فرد بیمه شده و کارفرما تقسیم می‌شود. به گونه‌ای که فرد بیمه شده، تنها ۷ درصد از ۳۰ درصد را، از حقوق خود پرداخت می‌کند و مابقی آن که ۲۳ درصد حقوق است، توسط کارفرما، به بیمه پرداخت می‌شود.

 

چه پرداختی هایی شامل کسر بیمه می شود:

  • حقوق
  • دستمزد
  • مزد
  • مزیت های مستمر شغلی
  • کار اضافه
  • حق الزحمه
  • نوبت کاری
  • فوق العاده مربوط به حرفه های سخت و زیان آور
  • حق حضور در جلسه
  • نسبت کاری
  • مزد مربوط به ایام تعطیلی
  • کمک هزینه های خانه
  • پاداش مستمر
  • ایاب و ذهاب کارمندان که به شیوه ماهیانه جهت رفت و آمد به خانه و محل کار پرداخت می شود.
  • وجوه دریافتی اشخاصی که به صورت کارمزد مشغول به کار هستند.
  • دریافتی افراد کارآموز

 

حق بیمه شامل چه مزایایی نمی‌شود؟

در میان این مزایا و حقوق‌ها، تعدادی مزایا وجود دارند که، نیازی به پرداخت حق بیمه سازمان تامین اجتماعی برای کارکنان و کارفرما ندارند. این مزایا که شامل حق بیمه نمی‌شوند، در موارد زیر خلاصه می‌شوند:

  • عیدی
  • بازخرید مرخصی
  • حق شیر
  • حق التضمین
  • خسارت اخراج و سنوات پایان کار
  • هزینه سفر و ماموریت
  • پاداش نهضت سوادآموزی
  • پاداش مربوط به افزایش تولیدات

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله بیمه غیرحضوری را مطالعه کنید

 

نرخ حق بیمه در سال 1402:

با توجه به افزایش معیارهای تعیین حق بیمه در سال 1402، نرخ هزینه حق بیمه سال ۱۴۰۲ نیز افزایش پیدا خواهد کرد و می توان از طریق فرمول تعیین شده، این حق بیمه را برای ماه های 30 روزه و یا 31 روزه، تعیین نمود. حق بیمه سال 1402، یک رشد چند درصدی، نسبت به سال گذشته خواهد داشت؛ اما روش فرمول محاسبه حق بیمه، تفاوتی نداشته است و می توان مطابق با درصدهای تعیین شده، این حق بیمه را محاسبه و تعیین کرد.

 

مسئولیت پرداخت حق بیمه:

بر اساس قانون تامین اجتماعی، 30% از حقوق کارمندان برای حق بیمه می باشد، که از این مقدار، 23% بر عهده کارفرما 7% بر عهده خود کارمندان می باشد. کارفرما باید در زمان معین حق بیمه را به سازمان تامین اجتماعی، پرداخت کند و اگر در انجام این کار کوتاهی کند، مشمول پرداخت جریمه می شود. کارفرما موظف است که یک نسخه از لیست حقوق به همراه حق بیمه کارمندان و خودش را به اداره تامین اجتماعی ارسال کند و در غیر اینصورت در هر ماه 2% جریمه می شود.

 

چگونگی احتساب حق بیمه تامین اجتماعی:

بر اساس فرمولی که سازمان تامین اجتماعی ارائه کرده است، حق بیمه کارگران به روش زیر محاسبه می‌شود:

((تعداد روز های کارکرد x پایه حقوق روزانه) + حق مسکن + بن کارگری) x سی درصد

اما لازم است بدانید که، درصد تعیین شده برای پرداخت مبلغ حق بیمه تامین اجتماعی، به وسیله کارگران و کارفرمایان متفاوت است. با توجه به فرمول بالا، می‌توان، تمام حق بیمه سال ۱۴۰۲ را برای هر کارگر، مطابق با چیزی که در جدول حق بیمه، در ادامه آورده‌ایم، محاسبه کرد. توجه کنید که، تعداد روزهای کارکرد در ۶ ماه اول سال با ۶ ماه دوم سال متفاوت است. این تفاوت در تعداد روزهای کارکرد، موجب تغییر در میزان حق بیمه ۱۴۰۲، در ماه‌های گوناگون می‌شود.

 

مسئولیت پرداخت حق بیمه بر عهده چه کسی است؟ ما یا کارفرما؟

در ابتدا باید بدانید که کل مبلغ حق بیمه ۳۰ درصد از حقوق هر فرد است که از این ۳۰ درصد، ۲۳ درصد را کارفرما باید به اداره بیمه پرداخت کند و ۷ درصد مابقی از حقوق فرد بیمه شده کسر می‌شود.

با این حال، از نظر قانون شخصی که مکلف به پرداخت حق بیمه است، کارفرما است. در صورتی که کارفرما مبلغ پرداختی را در زمان تعیین شده پرداخت نکند، مشمول جریمه خواهد شد.

در واقع، کارفرما مسئول است که یک نسخه از فهرست حقوق به همراه حق بیمه سهم خودش و سهم کارکنان را به اداره تامین اجتماعی ارائه دهد.

 

در چه مواردی کارفرما می‌تواند از حقوق کارگر برداشت کند؟

قانون‌گذار برای حقوق و دستمزد کارگران ارزش بسیاری است از این رو تنها در موارد زیر اجازه برداشت از حقوق کارگر را دارد:

  • موردی که قانون اجازه داده باشد.مانند حق بیمه و مالیات
  • مواردی که بر اساس آراء دادگاه‌ها مجوز برداشت از حق بیمه داده شده باشد.
  • جهت پرداخت اقساط وام‌های پرداختی توسط کارفرما
  • در صورتی که به خاطر اشتباه در محاسبات، مبلغی اضافه به کارگر پرداخت شده باشد
  • دریافت اجاره بها خانه سازمانی که توسط کارفرما در اختیار کارگر است.
  • دریافت وجوه تعهد شده کارگر بابت اجناس دریافتی از شرکت تعاونی

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید