مالیات تامین کننده بخش قابل توجهی از منابع درآمدی دولت می باشد اما اشخاص حقیقی و حقوقی بسیاری هستند که علاقه ای به پرداخت آن ندارند. در این خصوص همه ساله سازمان امور مالیاتی شاهد فرار های مالیاتی زیادی می باشد که این موضوع باعث برجستگی نقش و اهمیت ممیز مالیاتی می شود. در ادامه این مطلب به معرفی ممیز مالیاتی، وظایف وی و سایر قوانین مهم در این زمینه اشاره شده است.پ
ممیزی مالیاتی:
برای آن مالیاتها به موقع و درست پرداخت شوند، از طرف سازمان امور مالیاتی کشور، مأمورانی برای این کار آماده به خدمت هستند، که تحت نام «ممیز مالیاتی» فعالیت میکنند. این افراد به شرکتها و سازمانها اعزام میشوند و درمورد صحت اظهارنامه مالیاتی آنها تحقیق کرده و نهایتاً میزان مالیات را مشخص میکنند.
به این ترتیب مجموعهها در موعد مقرر ملزم به پرداخت خواهند بود و نمیتوانند از وظایف خود در حیطه مالیات تخطی کنند. البته مجموعهها میتوانند در صورت نارضایتی، رأی را نپذیرفته و شکایتی برای بررسی مجدد تنظیم کنند.
ممیز مالیاتی کیست:
ممیز مالیاتی به ماموری گفته می شود که از سمت وزارت امور اقتصادی و دارایی انتخاب می گردد که به اظهارنامه مالیاتی و تشخیص مالیات و همچنین تعیین میزان مالیات قابل دریافت در یک حوزه مالیاتی می پردازد.
ویژگی های ممیز مالیاتی:
ممیز مالیاتی قابل اعتماد و کاردان بایستی دارای ویژگی های زیر باشد:
- قابل اعتماد
- مورد تایید سازمان امور مالیاتی
- دقیق، ریزبین و جدی
ورود به شغل ممیزی مالیاتی:
اشخاصی که به شغل ممیزی مالیاتی علاقه مند باشند، ابتدا بایستی در یکی از رشته های حسابداری، اقتصاد یا مدیریت مدرک کارشناسی دریافت نمایند و سپس بتوانند در امتحان ورودی این شغل که از طرف وزارت اقتصاد و دارایی برگزار می شود شرکت نموده و نمره حد نصاب را به دست آورند. سپس وزارت اقتصاد و دارایی پس از گزینش افراد متقاضی، دوره های فشرده ای را برای آنان برگزار نموده و افراد را برای شروع به کار آماده می نماید.
پیشرفت شغلی:
ممیز مالیاتی می تواند پس از کسب تجربه، جهت بررسی و ابلاغ مالیات شرکت ها و موسسات بزرگ تر منتخب شود.
فضای شغلی:
محیط کار ممیز های مالیاتی، ادارات اقتصاد و دارایی می باشد که ممیزین در محیط هایی کاملا اداری، مشغول به فعالیت می شوند و با صاحبان تمام مشاغل در ارتباط هستند و برای همه آن ها مالیات تعریف میکنند. با این حال ممیزین مالیاتی، بیشترین تعامل را در شرکت ها و موسسات با واحد هایی دارند که کار حسابداری را انجام می دهند.
وظایف و مسئولیت های ممیز مالیاتی:
انجام وظایف موضوع ماده 219 قانون مالیات مستقیم بر عهده ممیزین مالیاتی است. شناسایی مطالبه و وصول مالیات ها بر عهده ممیزین مالیاتی است. سایر وظایف ممیز مالیاتی به شرح زیر است.
- نظارت بر رعایت قوانین مالیاتی
- پرداخت مالیات صحیح و قانونی اشخاص حقیقی و حقوقی
- بررسی دفاتر موسسات مالی و مطابقت دادن اسناد و مدارک مالی با قوانین و درامدها و هزینه های موسسه برای وضع مالیات
- ممیز مالیاتی باید مطابق با درامدها و هزینه های موسسه مالیات مناسب را وضع نماید.
- جلوگیری از فرار مالیاتی مودیان
- بررسی تقلب های مشکوک
- مذاکره با شرکت ها و حل و فصل اختلافات میان آنها
- و سایر فعالیت های تعریف شده در قانون برای ممیزین مالیاتی
اهمیت شغلی ممیزی مالیاتی:
اگر شغل ممیزی مالیاتی حذف شود، مشکلات زیادی در سیستم مالیاتی کشور به وجود می آید، زیرا اقتصاد و چرخش مسائل پولی و مالی در کشور ها به نحوی جهت گیری کرده است که مالیات جز جدایی ناپذیر اقتصاد به شمار می رود.
در این خصوص می توان گفت، کشور هایی که در آنها مالیات درست، کامل و به موقع پرداخت می شود، در واقع به سازندگی و آبادانی می رسند و در این رابطه ممیز مالیاتی به شخصی گفته می شود که می تواند به این نظم و سازندگی، کمک کند.
اهمیت شغلی ممیزی مالیاتی
تفاوت ممیز مالیاتی و ذی حساب و حسابرس:
از جمله تفاوت هایی که بین ممیزین مالیاتی و ذی حساب و حسابرس ها می باشد، می توان به موارد زیر اشاره کرد.
- ممیزی مالیاتی و ذی حساب یک نفر هستند ولی حسابرس می تواند یک شخص یا موسسه باشد .
- ذی حساب در موسسه به طور دائم مستقر می باشد ولی حسابرس برای مدت کوتاهی در موسسه مستقر می گردد و همچنین ممیز مالیاتی لزوما وارد موسسه نمی شود .
- ذی حساب و ممیزین مالیاتی هر دو در استخدام وزارت امور اقتصادی و دارائی هستند اما حسابرس یک شخصیت کاملا مستقل می باشد .
- ذی حساب و ممیزین مالیاتی حقوق خود را از وزارت امور اقتصادی و دارایی دریافت می کنندکه در آن فعالیت می کنند اما حسابرس حقوق انجام خدماتش را از موسسه مزبور دریافت می کند .
- ذی حساب در موسسات دولتی و وابسته به دولت مستقر می شود و فعالیت دارد ولی حسابرس و ممیز مالیاتی لزوما این گونه نیست .
انواع ممیزین مالیاتی:
ممیزین مالیاتی عموما به 4 دسته زیر تقسیم می شوند.
- کمک ممیز
- ممیز
- سر ممیز
- ممیز کل
مسئولیت ها و وظایف ممیز مالیاتی:
از مهمترین مسئولیت ها و وظایف ممیزین مالیاتی می توان به موارد زیر اشاره نمود.
- بررسی حساب های شرکت
- تطابق اسناد و مدارک شرکت با قوانین و مقررات مالیاتی
- ملاقات و مذاکره با شرکت ها جهت بررسی گزارشات مالی
ماموران مالیاتی:
به تمامی کارکنانی که انجام وظایف موضوع ماده ۲۱۹ قانون مالیات های مستقیم، مشتمل بر شناسایی، مطالبه، و وصول مالیات ها را به عهده دارند، ماموران مالیاتی می گویند که سازمان امور مالیاتی می تواند تمامی موضوعات بالا را به این ماموران محول نماید.
عناوین شغلی ماموران مالیاتی:
کاردان مالیاتی: با مدرک دیپلم و فوق دیپلم تحت نظر کارشناس ارشد مالیاتی به عنوان کمک ممیز منصوب می گردد.
کارشناس مالیاتی: با مدرک کارشناسی و بالاتر یا 3 سال سابقه کار، تحت نظر کارشناس ارشد مالیاتی به عنوان کمک ممیز منصوب می گردد.
کارشناس ارشد مالیاتی: تحت نظر رییس گروه مالیاتی بوده و سرپرستی واحد مالیاتی را بعهده دارد.
رییس گروه مالیاتی: تحت عنوان سر ممیز مالیاتی منصوب می شود.
رییس امور مالیاتی: مسئولیت نظارت بر گروه های مالیاتی را تحت عنوان ممیز کل به عهده دارد
پیشنهاد می کنیم مقاله حسابرسی مالیاتی را مطالعه کنید