مفاصا حساب بیمه چیست و شامل چه کسانی می‌شود؟

مفاصا حساب بیمه چیست و شامل چه کسانی می‌شود؟

 

 کلمه مفاصا به تنهایی، به معنی تسویه کردن است. در واقع مفاصا حساب همان تسویه حساب است. در حقیقت مفاصا، مدرکی است که مطابق با آن در یک زمان مقرر شده به شخصی که درآمد هزینه با وی بوده است تحویل داده می شود و بعد از گرفتن مفاصا از زمان مقرر شده مبالغ گذشته دیگر مورد نظر نیستند. مفاصا حساب یا Account settling به معنی تسویه کردن یک حساب است. یعنی یک قرارداد دو طرفه تسویه شود و به پایان برسد. مفاصا حساب انواع مختلفی دارد که یکی از آن ها مفاصا حساب بیمه است. برای رسیدن به پاسخ سوالاتی مانند مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی چیست، این مقاله را تا انتها مطالعه فرمایید. اگر سوالی در این زمینه دارید میتوانید در قسمت دیدگاه ها بیان کنید تا بهترین کارشناسان ایران در کوتاهترین زمان پاسخ شما رابدهند.

 

مفاصا حساب یعنی چه

زمانی می‌توانیم بگوییم مفاصا حساب باید انجام شود که قرارداد 2 طرف حقوقی یا حقیقی در حال پایان باشد و زمان تسویه حساب بین طرفین قرارداد باشد. در واقع زمانی قرارداد بین دو طرف به پایان می‌رسد نوبت به مرحله تسویه حساب و حسابرسی است که به این مرحله مفاصا حساب می‌گوییم.مفاصا در اصل به معنای تسویه کردن است و در واقع به معنای سندی است که پس از رسیدگی به حساب مؤدیان مبنی بر تسویه حساب به او می‌دهند. معادل انگلیسی مفاصا حساب کلمه account settling به معنی تسویه کردن یک حساب است. 

در تعریف مفاصا حساب به زبان حسابداری باید بگوییم که مفاصا حساب برگه‌ای است که طی آن تمام جزئیات حساب‌های بدهکاری و بستانکاری ذکر می‌شود و مراحل تسویه حساب نیز در آن ذکر می‌شود.

 

انواع مفاصا حساب 

احتمالا تا اینجای کار متوجه شدید که مفاصا حساب یک مفهوم عمومی‌است که تنها شامل امور بیمه نیست و در هر مبحثی که قراردادی در آن وجود دارد می‌تواند وجود داشته باشد. علاوه بر این هر شرکتی اعم از خصوصی یا دولتی نیاز به شفاف سازی یا انجام تسویه حساب‌های مالیاتی دارد که مفاصا حساب در آن نقش مهمی‌دارد. که انواع آن به شرح زیر است : 

  1. مفاصا حساب مالیاتی
  2.  مفاصا حساب نقل و انتقال سهام
  3.  مفاصا حساب بیمه
  4. مفاصا حساب آپارتمان
  5.  مفاصا حساب انواع ملک
  6.  مفاصا حساب مالیاتی خودرو

 

مفاصا حساب بیمه چیست؟

مفاصا حساب بیمه به تسویه حساب با سازمان بیمه تامین اجتماعی گفته می‌شود. این تسویه حساب بر مبنای ماده‌های 37 و 38 قانون تامین اجتماعی و بر اساس مراحل درخواست تسویه حساب بیمه انجام می‌گیرد.

 

 

پیشنهاد میشود مقاله شرح و تفسیر ماده 38 قانون تامین اجتماعی  را مطالعه کنید

 

 

مفاصا حساب بیمه بر عهده چه کسی است

در مفاصا حساب بیمه باید نامه تسویه حساب بیمه ارسال شود که در این نامه باید گزارش های تسویه حساب با بیمه تامین اجتماعی باید قرار گرفته باشد.

بعد از آن که گواهی پایان کار ارسال گردید باید اطلاعاتی مانند مدت زمان قرارداد های غیر عمرانی و عمرانی به وسیله مسئول پرونده ذکر شود.

این اطلاعات باید بر اساس مسطان مکانیکی ودستی انجام شدن کار ها و با در نظر گرفتن میزان حق بیمه بیکاری باید ثبت شود.

در سازمان بیمه پس از آن که ما به تفاوت تعیین و دریافت گردید برگه مفاصا حساب بیمه تحویل داده میشود.

 

نمونه مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی

 

نامه مفاصا حساب

 نامه مفاصا حساب

نامه مفاصا حساب بیمه  یکی از مدارکی است که در فرایند درخواست مفاصا حساب بیمه با آن زیاد سر و کار خواهید داشت. نامه مفاصا حساب بیمه در حقیقت نامه‌ای است که شامل یک سری فاکتورهای مالی و گزارش­های لازم در جهت تسویه با سازمان تامین اجتماعی است.

در واقع می­توان گفت که، در نامه تسویه حساب بیمه تامین اجتماعی باید جمع ناخالص کارکرد و مبالغ حق بیمه‌ی کسر شده و ارسال شده به سازمان تامین اجتماعی محاسبه و ثبت شود تا مفاصا حسابهای بیمه‌ای تامین اجتماعی به درستی اجرا شود.

 

مدارک مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی

مدارکی که برای دریافت مفاصا حساب تامین اجتماعی نیاز دارید در زیر ذکر شده اند:

  • نامه درخواست مفاصا حساب از طرف انتقال دهنده و یا همان کارفرما که نام و نشان کارفرما در آن ذکر شده باشد.
  • تاریخ شروع و پایان قرارداد
  • اعلام موضوع قرارداد
  • اعلام مبلغ کل کارکرد طبق صورت وضعیت
  • اعلام نحوه تامین مصالح
  • ارائه صورت وضعیت قطعی
  • ارائه اگهی تاسیس، اخرین اگهی تغییرات ( اشخاص حقوقی )
  • ردیف پیمان و کد کارگاهی ( دریافت آن نیازمند معرفی نامه انتقال دهنده و کپی قرارداد است. )‌
  • گواهی معرفی کارفرما
  • صدور برگه میزان بدهی ردیف پیمان و کد کارگاهی
  • کپی کارت ملی و شناسنامه اشخاص حقیقی
  • ثبت ارزش افزوده اشخاص حقیقی
  • اساسنامه ( اشخاص حقیقی )‌

 

مشخصات مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی

در برگه مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی، موارد زیر درج شده است:

  1.  تاریخ و شماره صدور مفاصا حساب
  2.  شماره پرونده پیمانکار نزد سازمان تامین اجتماعی
  3.  ردیف پیمان یا کد کارگاه پیمانکار
  4.  نام کارفرما (دولتی یا خصوصی)
  5.  نام پیمانکار
  6.  موضوع قرارداد
  7.  شماره قرارداد کارفرما با پیمانکار و تاریخ انعقاد قرارداد
  8.  مبلغ ناخالص کارکرد پیمان

 

 

 

 پیشنهاد میشود مقاله آموزش تصویری ارسال لیست بیمه را هم  مطالعه کنید

 

 

نحوه ثبت درخواست مفاصا حساب بیمه

کارفرمایان باید نامه درخواست مفاصا حساب را به سازمان تامین اجتماعی ارائه دهند. در این نامه می بایست زمان دقیق آغاز و اتمام قرارداد ذکر شود و مطابق با صورت وضعیت هزینه ها تمام مبلغ کارکرد اعلام گردد. این که مصالح به چه نحوی تامین شده اند نیز باید در نامه درخواست ذکر گردد و همچنین آگهی تاسیس برای اشخاص حقیقی مورد نیاز است.

 

درخواست صدور مفاصا حساب 

 

 

نحوه عملکرد و کاربرد فیلدهای زیر کادر مفاصا حساب

مشاهده: اگر مفاصا حساب ایجاد نشده باشد، با فشردن دکمه مشاهده ،ایجاد می گردد و درصورت عدم تایید مسئول مطالبات با هر بار فشردن دکمه مشاهده، مفاصا حساب قبلی حذف و مجددا ایجاد می‌شود ولی بعد از تایید مسئول مطالبات مفاصا حساب حذف نمی‌شود و قابل تغییر نیست (دکمه حذف بعد از تایید سرپرست غیرفعال است، در صورت نیاز به اصلاح در متن مفاصا حساب تا قبل از ثبت میتوان با لغو تایید مسئول وصول حق بیمه و مسئول مطالبات به مرحله مشاهده برگشته و در صورت نیاز مفاصا حساب را حذف نموده و نسبت به اصلاح موارد اقدام گردد

 

 ثبت مفاصا حساب ماده 38 قانون: با فشردن این دکمه شماره و تاریخ ثبت مفاصا حساب بصورت اتوماتیک از دبیرخانه شعبه اخذ و ثبت می‌گردد.

 ابلاغ مفاصا: با فشردن این دکمه مفاصا حساب ثبت شده به پیمانکار و واگذارنده کار ابلاغ و از طریق حساب کاربری نامبردگان قابل رویت خواهد بود.

 

نکته : با راه اندازی سامانه مزبور شعب مجاز به ارائه فرم فیزیکی مفاصا حساب ماده 38 قانون به ذینفعان نخواهند بود.

 سابقه تغییرات: این فیلد جهت مشاهده سابقه تغییرات اعمال شده در فرم مفاصا حساب تعبیه گردیده است.

 تعیین وضعیت بدهی کارگاه: چنانچه در منوی تکمیل هویتی کد 20 و حالتهای خاص به استثناء نوع 13 و 14 انتخاب شده باشند، قبل از ایجاد مفاصا حساب لازم است دکمه تعیین وضعیت بدهی کارگاه انتخاب و وضعیت بدهی کارگاه را درقالب حالتهای مختلف از سوی سیستم بررسی گردد.

 

نکته : در فیلد تعیین وضعیت بدهی کارگاه، کلیه بدهی های قطعی مربوط به دفتر مرکزی نمایش داده می‌شود. درصورت پرداخت بدهی دفتر مرکزی طی دوره قرارداد و تعیین تکلیف سایر بدهی ها با انتخاب آیتم ها و ذخیره نمودن آن می بایست سرپرست مطالبات و رییس درآمد منوی مزبور را تایید اولیه و نهایی نمایند. ضمنا جهت ورود به فرم مزبور لازم است ابتدا گردش حساب کلیه لیستهای حقوق و دستمزد (شامل دفتر مرکزی و ردیف پیمان در صورت ارسال لیست) اخذ گردد.

 مندرجات متن مفاصا حساب براساس اطلاعات هویتی کارگاه و مشخصات تکمیلی و نوع پیمان ثابت بوده و درصورت نیاز به توضیحات بیشتر می‌بایست در فیلد توضیحات منوی مشخصات تکمیلی درج گردد. ضمنا ذکر نحوه محاسبه و ضریب اعمالی در کادر مزبور الزامی است.

 

نکته : مفاصا حساب های صادره قبل از تاریخ مکانیزه شدن صدور مفاصا حساب با همان فرمت قبلی چاپ خواهد شد.

 

مفاصا حساب بیمه و ارتباطات تجاری

اکثر شرکت های ارائه دهنده محصول و خدمات از پیمانکاران کمک می گیرند. برون سپاری باعث افزایش بازدهی شرکت ها می شود اما قانون تامین اجتماعی و قانون کار بر جای خود باقی است. در واقع بیمه تامین اجتماعی سبب می شود کارفرما موظف به دریافت سند مفاصا حساب باشد تا حقوق پیمان کار حفظ گردد.

 

ارائه مفاصا حساب و تسویه حساب

اتفاق دیگری که در اینجا می‌افتد این است که وقتی مجری (پیمانکار) برگه را دریافت می‌کند باید به کارفرما ارائه نماید؛ چون کارفرما طبق ماده 38 تامین اجتماعی از هر صورت وضعیت درصدی را به عنوان سپرده نزد خود نگه داشته است. به عبارت دیگر اخذ مفاصا حساب بر عهده پیمانکار است و باید آن را به کارفرما ارائه دهد.

 

نکته : پس از ارائه کلیه مدارک به شعبه بیمه، باید فرم تعهدنامه بازرسی از دفاتر قانونی را نیز تایید و به شعبه تحویل دهید. بدین ترتیب بازرسان بیمه پس از بازرسی از دفاتر قانونی نسبت به صدور مفاصا حساب اقدام می‌کنند. لازم به ذکر است که مفاصا حساب از سامانه خدمات غیرحضوری بیمه تامین اجتماعی قابل رویت و دریافت است و جایگزین نسخه کاغذی مفاصا حساب شده است. از طریق آدرس eservices.tamin.ir این امکان برای مودیان وجود دارد.

 

مفاصا حساب پیمانکاری چیست؟

برای درک بهتر مفاصا حساب بیمه پیمانکاری بهتر است کار پیمانکاران را در قراردادهای پیمانکاری، بدانیم:

پیمانکار موضوع پیمان را شخصا و بدون استفاده از کارگر انجام می‌دهد؛ در این صورت چون از نیروی کار استفاده نشده است، به تبع آن الزام به پرداخت حق بیمه از سوی پیمانکار وجود ندارد؛ در نتیجه کارفرما تکلیفی برای اجرای ماده 38 و نگه داشت مبلغی از پیمان را ندارد. 

 

دریافت اینترنتی مفاصا حساب بیمه

طبق گزارشات با توجه به سیستم های اتوماسیون و الکترونیکی کردن کار ها، سامانه Eservices.tamin.ir برای دریافت مفاصا حساب بیمه راه اندازی شده است. با مراجعه به این سامانه می توانید شماره کارگاهی دریافت کرده و حساب کاربری داشته باشید. فرم های مورد نیاز برای دریافت مفاصا حساب در این سامانه موجود هستند که موجب می شوند نیازی به مراجعه حضوری به شعب مربوطه نداشته باشید.    

 

نرخ قرارداد های غیر عمرانی

  •  قرارداد هایی که ارائه خدمات بوده و تهیه مصالح و قطعات مصرفی به عهده پیمانکار و به صورت مکانیکی باشد به نرخ 7.78%
  •  قرارداد های خدماتی و دستمزدی که غیر مکانیکی و قطعات و مصالح مصرفی به عهده کارفرما باشد به نرخ 16.67%
  •  قرارداد هایی که به صورت درصدی مکانیکی و غیر مکانیکی انجام شوند نیز قسمت مکانیکی و قسمت غیر مکانیکی هر کدام با نرخ مربوطه محاسبه خواهد شد

 

نرخ قرارداد های خاص غیر عمرانی

شامل قرارداد های زیر است:

  •  حسابرسی
  •  گاز رسانی
  •  فضای سبز
  •  قرارداد های تحقیقاتی و پژوهشی
  •  خرید و فروش

 

اقدامات لازم پس از انعقاد قرارداد

تمامی پیمانکاران اعم از حقیقی و حقوقی پس از انعقاد قرارداد باید اقدامات زیر را انجام دهند:

  •  ارائه یک نسخه از قرارداد منعقد شده به شعبه تامین اجتماعی محل پروژه
  •  تشکیل پرونده و گرفتن کد کارگاهی
  •  ارائه لیست و حق بیمه کارکنان به شعبه و پرداخت حق بیمه به صورت ماهانه

 

 

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید