محاسبه وام چگونه است؟ _ نحوه محاسبه سود یک وام

محاسبه وام چگونه است

 

 

بهترین و امن‌ترین راه برای آدم‌هایی که اهل ریسک یا کارهای اقتصادی متلاطم نیستند، افتتاح حساب بانکی و گرفتن سود ماهانه بانکی است. سودی که هر ماه مانند یک حقوق سر تاریخ مشخص به حساب بانکی شما واریز می‌شود و امکان برداشت آن را دارید. اما برای انجام دادن همین کار ساده هم باید چند نکته مهم را بدانید. اول اینکه بانکی را انتخاب کنید که بیشترین سود ماهانه را به حساب سپرده کوتاه‌مدت یا بلندمدت شما پرداخت می‌کند.

بالاترین سود هم در واقع همان درصد سود سپرده بانکی است که از طریق سایت بانک‌ها یا استعلام از سایت رده یا مراجعه حضوری به شعبه بانک از آن اطلاع پیدا می‌کنید. نکته بعدی هم رفتن سراغ فرمول محاسبه سود سپرده بانکی است. برای محاسبه سود ماهانه بانکی کافی است چند ضرب و تقسیم ساده انجام دهید تا متوجه سودی شوید که این سرمایه‌گذاری برای شما خواهد داشت. اما خیلی‌ها رابطه چندان خوبی با ریاضی ندارند و برای همین محاسبه آنلاین سود بانکی سایت رده می‌تواند جای خالی فرمول‌های خشک ریاضیات را برایتان پر کند.

 

وام هایی که بین مردم بیشتر مورد قبول اند:

  1. وام ازدواج: وامی که بیشترین متقاضی را بین تمام تسهیلات در اختیار دارد، چون کمترین میزان سود در سیستم بانکی ایران متعلق به این وام است. در محاسبه وام نرخ سود تسهیلات ازدواج با تغییرات سالانه، معمولا 4 درصد باقی می‌ماند ولی دوره بازپرداخت آن متغیر است. هرچند به خاطر بیشتر شدن مبلغ وام ازدواج در سال‌های اخیر، زمان بازپرداخت آن در بیشتر بانک‌ها 10ساله محاسبه می‌شود.
  2. وام خرید مواد اولیه و تجهیزات: این نوع تسهیلات جهت خرید تجهیزات و ملزومات کار در قالب عقد مشاركت مدنی و مبلغ آن براساس اعتبارسنجی لازم، تایید توان مالی مشتری و حداكثر تا سقف ۸۰ درصد بهای پیش فاکتور مورد نظر تا سقف مشخص شده (ضوابط داخلی بانک یا موسسه مالی) پرداخت می گردد. واحدهای خدماتی، پزشکان متخصص‌، دندانپزشکان، دامپزشکان و داروسازان، رادیولوژی و فیزیوتراپی، شرکت‌های مهندسی‌، تولیدی، سردفتران (‌دفاتر اسناد رسمی) و اصناف تولیدی،خدماتی دارای مجوز فعالیت می توانند برای تامین تجهیزات و ملزومات کار خود از تسهیلات مشارکت مدنی خرید تجهیزات و ملزومات کار استفاده نمایند.
  3. وام مسکن: این محاسبه وام به افرادی که درصدد ساخت یا خرید مسکن هستند داده می شود.مبلغ این وام هم به وضعیت بازار و نرخ تورم بستگی دارد. به علاوه وام مسکن انواعی هم دارد که هر کدام قوانین و نرخ سود مخصوص به خود را دارند. یکی از انواع وام مسکن وام مربوط به خرید اوراق ممتاز در بازار سرمایه یا وام اوراق مسکن است. سود این نوع وام بسته به میزان وام و تعداد اقساط آن ممکن است ۱۶ یا ۱۷.۵ درصد باشد. نوع دیگر وام مسکن وام خانه اولی‌هاست، برای دریافت این وام باید مبلغی را به مدت یک سال سپرده گذاری کنید، سود این وام ۹٪ و بازپرداخت آن ۱۲ ساله می‌باشد.
  4. وام کالا: وام خرید کالا یکی ‌از انواع تسهیلاتی است که بانک‌ها برای خرید انواع لوازم‌خانگی یا کالاهایی مانند گوشی تلفن همراه، لب تاپ و... به مردم و مشتریان خود پرداخت می‌کنند. سقف این نوع وام بسته به شرایط تسهیلات هر بانک تا ۲۰۰ میلیون تومان متفاوت است.

  5. وام خودرو: وام خودرو یکی از انواع وام‌های بانکی است که سالانه مورد استقبال زیادی واقع می‌شود. همانطور که گفتیم این وام در شرایطی به افراد تعلق می‌گیرد که قصد خرید از یک شرکت تولید داخلی را داشته باشند. به غیر از این، شروط دیگری هم وجود دارد.

    طبیعتاٌ وقتی برای ثبت‌نام این وام مراجعه می‌کنید باید بیش از ۱۸ سال داشته باشید. متقاضی وام نباید در سیستم بانکی کل کشور سابقه چک برگشتی یا تسهیلات معوقه داشته باشد؛ هم‌پای این شروط، میزان حقوق دریافتی فرد، ضامن یا ضامنان باید نشان دهد که متقاضی تحت هر شرایطی توان بازپرداخت اقساط تسهیلات را دارند.

  6. وام خودروی فرسوده: وام خودرو فرسوده، یکی از مواردی است که به افراد کمک می کند برای خرید خودرو فرسوده جدید اقدام کرده و به آسانی خودرو خریداری کنند. با توجه به این که وام خودرو فرسوده 1402 در حال حاضر قابل دسترس نمی باشد، دارندگان خودرو فرسوده لازم است از طریق روش های دیگری برای خرید خودروی جدید خود کمک هزینه دریافت نمایند، که آشنایی با این روش ها، در طرح های نقدی و جایگزین خودروهای فرسوده ضروری است. 

 

محاسبه وام چگونه است

محاسبه وام

 

 

نحوه محاسبه سود یک وام:

در محاسبه وام فرض کنید قرار است وامی را دریافت کنید که ارزش سود آن 18 درصد است لازم است که بدانید این ارزش سالانه می باشد و به عنوان سود هر سال، باید به اندازه 18 درصد از وام را بپردازید. این ارزش بر اصل 12 ماه اندازه گیری می شود. بدین صورت سال بعدی، باقی مانده وام یعنی مبلغ اصل کم شده همگام با سود مرتبط از باقی مانده وام کم شده و دوباره به همین منوال انجام می شود و سود دومین سال هم به دست می آید که با قسط های آن پرداخت می شود. تا اتمام دوره قسط ها این روال ادامه پیدا می کند.

به این ترتیب، هر سال قسمتی از وام را پرداخت می کنید و سال بعد پولی که پیش شما مانده کاهش می یابد و هم چنین مقدار سودی هم که پرداخت می کنید کاهش می یابد. از جهتی بخاطر این که قسط ها ثابت و برقرار اند، با گذشت هر سال در محاسبه وام قسمت بیشتری از قسط ها جهت پرداخت اصل وام گرفته شده، صرف می شود. در اکثر وام هایی که قسط هایشان به صورت ماهانه و برابر پرداخت می شود، سود را طبق فرمول خاصی محاسبه می کنند. فرمولی که برای محاسبه سود وام های قرض الحسنه استفاده می شود متفاوت از این فرمول است. در وام قرض الحسنه، فردی که وام می گیرد در اولین قسط، سود کل آن یک سال را می پردازد یا بانک در همان ابتدای اعطاء وام، کل سود را از مبلغ وام کم می کند.

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله روشهای کاهش ریسک در شرکتهای تولیدی را مطالعه کنید

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید