حسابداری اعتبارات اسنادی و توضیح انواع آن

 

 

چگونگی پرداخت وجه توسط خریدار برای فروشنده، یکی از موضوعات مهمی می باشد که در تجارت بین الملل به اشکال مختلفی صورت می گیرد. در این مطلب به شرح چگونگی انواع پرداخت های خریدار برای فروشنده اشاره شده است که در طی آن اعتبارات اسنادی، نقش مهمی را ایفا می کند.

 

حسابداری اعتبارات اسنادی

هنگامی که اعتبار اسنادی در بانک گشایش شود، یک شماره به اعتبار اسنادي تخصیص داده می شود. سپس خریدار یک حساب به نام اعتبار اسنادي با شماره دریافت شده در دفتر خود ایجاد نموده و عملیات حسابداری خود را ثبت می نماید.

 

پیش پرداخت:

نقطه مقابل روش امانی محسوب می گردد که صد در صد به نفع فروشنده می باشد و اگر در قرار داد های تجاری از این روش استفاده شود، ریسک خرید برای خریدار بالا و در مقابل ریسک برای فروشنده تقریبا صفر می باشد. در این روش خریدار وجه تعیین شده را در زمان تحویل کالا و در آینده پرداخت می نماید که در ایران به روش بدون انتقال ارز مشهور می باشد. در این روش به منظور کنترل و پوشش ریسک، از ضمانت نامه بانکی استفاده می گردد.

 

وصولی (روش براتی):

این روش ممکن است نقد یا مدت دار باشد و با ارسال محصول برای خریدار، اسناد از طریق بانک برای فروشنده ارسال می شوند. این روش بیشتر به نفع خریدار است تا فروشنده. در این روش برات ممکن است نقد و یا مدت دار باشد که در روش برات مدت دار، بانک کارگزار زمانی که اسناد را در اختیار خریدار می گذارد، بایستی خریدار نسبت به قبولی نویسی آن اقدام کرده باشد.

اعتبار ‌اسنادی: در ادامه مطلب به شرح آن پرداخته شده است.

 

اعتبار‌ اسنادی:

طبق ماده 2 مقررات متحد الشکل (ucp 500) اعتبار ‌اسنادی به معنای هر گونه ترتیباتی است که به هر صورت ذکر یا اشاره شده است، که به موجب آن یک بانک (بانک گشاینده اعتبار) بنا به تقاضا و بر اساس دستورات یک مشتری (متقاضی اعتبار) یا از طرف خود موظف می شود تا در مقابل اسناد مقرر شده، مشروط بر این که شرایط اعتبار رعایت شده باشد:

  • پرداختی را به شخصی ثالث (ذینفع اعتبار) یا به حواله کرد او انجام دهد، یا بروات صادره توسط ذینفع را قبول و پرداخت کند.
  • به بانک دیگری اجازه دهد که این پرداخت را انجام دهد و یا چنین برواتی را قبول و پرداخت کند.
  • به بانک دیگری اجازه معامله دهد.

به طور خلاصه اعتبار ‌اسنادی عبارت است از تعهد مشروط بانک گشاینده اعتبار به پرداخت وجه در مقابل ذینفع اعتبار. به بیان دیگر اعتبار ‌اسنادی تعهد بانک گشاینده اعتبار به پرداخت یا قبول پرداخت (در آینده) وجه اعتبار در مقابل ذینفع اعتبار است مشروط بر آن که ذینفع اعتبار شرایط و مقررات مندرج در اعتبار ‌اسنادی را رعایت و اسناد مقرر شده را، در موعد مقرر ارائه داده باشد.

 

ارکان اعتبار اسنادی

اعتبارات اسنادی دارای 5 رکن می باشد و در ادامه به معرفی هر یک از این ارکان می پردازیم.

بانک گشاینده اعتبار

 بانک گشایده اعتبار رکن اصلی اساسی در اعتبارات اسنادی است. بانک گشاینده باید وجه اعتبار را به ذینفع اعتبار پرداخت نماید.

متقاضی اعتبار اسنادی

شخصی که درخواست افتتاح اعتبار به نام خود و به نفع شخص ذینفع به بانک گشاینده اعتبار را ارائه می دهد، متقاضی اعتبار اسنادی نامیده می شود. بدین طریق بانک تعهد می دهد که وجه را ازطرف متقاضی پرداخت نماید.

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله اوراق مشارکت را مطالعه کنید

 

 

 

 

انواع اعتبار‌ اسنادی:

  • اعتبار‌ اسنادی وارداتی یا صادراتی
  • اعتبارات اسنادی قابل برگشت
  • اعتبار‌ اسنادی غیر قابل برگشت
  • اعتبار‌ اسنادی تایید شده
  • اعتبار‌ اسنادی تایید نشده
  • اعتبار‌ اسنادی قابل انتقال
  • اعتبار‌ اسنادی غیر قابل انتقال
  • اعتبار‌ اسنادی نسیه یا مدت­ دار (یوزانس)
  • اعتبار‌ اسنادی دیداری
  • اعتبار‌ اسنادی پشت به پشت (اتکایی)
  • اعتبار‌ اسنادی ماده قرمز Red Clause L/C
  • اعتبار‌ اسنادی گردان

 

گردش کار و مراحل خرید تجاری خارجی:

  • اخذ کارت بازرگانی
  • دریافت پیش ­فاکتور از فروشنده
  • عقد قرارداد خرید
  • ثبت سفارش در وزارت بازرگانی و درخواست تامین اعتبار ارزی از وزارت بازرگانی
  • درخواست گشایش اعتبار LC به بانک
  • ابلاغ اعتبار توسط خریدار به فروشنده
  • تهیه کالا و تنظیم اسناد حمل توسط فروشنده
  • حمل کالا
  • ارسال اسناد حمل توسط بانک کارگزار فروشنده
  • دریافت اعلامیه ورود کالا
  • برگ سبز گمرکی

 

 

مراحل گشایش اعتبار ‌اسنادی در بانک گشاینده اعتبار

برای گشایش اعتبارات اسنادی در‌بانک گشاینده اعتبار باید مراحلی طی گردد. در ادامه به معرفی هر یک از این مراحل می پردازیم.

مرحله اول: گشایش اعتبار‌ اسنادی

اولین مرحله گشایش اعتبار در بانک گشایش دهنده اعتبار اسنادی می باشد. متقاضی باید با مراجعه به بانک مورد نظر درخواست خود را ارائه نموده و اقدام به گشایش اعتبار اسنادي نماید.

مرحله دوم: اصلاح (در صورت لزوم)

در حالت کلی تمام تغییرات و انجام اصلاحات در اعتبارات اسنادی با توجه به چارچوب مقررات متحدالشکل بین المللی و مقررات داخلی انجام خواهد شد. متقاضی می تواند در صورت لزوم درخواست انجام اصلاحات در اعتبارات اسنادی را بدهد.

مرحله سوم: ظهرنویسی (پشت‌نویسی) اعتبار اسنادی

در این مرحله بانک با توجه به میزان پیش پرداخت متقاضی تتمه اعتبار را دریافت نموده و در نهایت اسناد را ظهرنویسی کرده و تحویل خواهد داد.

 

گواهی بهداشت (Health Certification):

استفاده از این نوع گواهی­ به منظور خرید مواد غذایی و دامی صورت می گیرد که توسط خریدار درخواست می شود و سپس این گواهی به وسیله وزارت بهداشت، کشاورزی یا دامپروری کشور فروشنده صادر و ارائه می شود.

 

گواهی تجزیه کالا- گواهی آنالیز (Analysis Certificate):

بیان کننده تجزیه مواد اولیه کالای مورد نظر است که باید توسط یک آزمایشگاه مستقل و معتبر، پس از تایید، صادر شود.

 

بارنامه (Bill of Lading \ BL):

به سندی گفته می شود که حمل­ کننده کالا یا نماینده آن، پس از دریافت کالا اقدام به صدور آن می کند.

 

فاکتور کرایه حمل:

به سندی گفته می شود که به وسیله شرکت حمل و نقل صادر می گردد و مبلغ حمل، محل کالا و نوع وسیله حمل کالا را در آن قید می کنند. این فاکتور به وسیله فروشنده برای خریدار صادر می شود که بر اساس شرایط اعتبار جهت معامله اسناد به بانک معامله ­کننده ارائه می گردد. لازم به ذکر است که این فاکتور باید بتدا به تایید اتاق بازرگانی محل صدور رسیده باشد.

 

مانیفست (Manifest):

به فهرست کل بار حمل شده در یک وسیله حمل گفته می شود که شامل مشخصات تجاری از جمله سند حمل، نام فرستنده، گیرنده، علایم تجاری و شماره ­ها، تعداد و نوع بسته­ ها، شرح و مقدار کالا ها می گردد.

 

برگ ترخیص:

به سندی گفته می شود که توسط شرکت حمل صادر می­ گردد و به وسیله این سند، مالکیت اسنادی وارد کننده احراز می شود و دریافت آن به معنی تسویه حساب است و مقدمه ای برای تشریفات گمرکی به حساب می رود.

 

اصطلاحات بازرگانی خارجی

 

هزینه کارمزد گشایش اعتبار

برای محاسبه کارمزد گشایش اعتبار باید ارزش پروفورما در نرخ ارز ضرب شود.

هزینه کارمزد فروش ارز

برای محاسبه کارمزد فروش ارز باید ارزش پروفورما در نرخ ارز ضرب شود.

هزینه های بانکی در ظهرنویسی اسناد

هزینه های بانکی در ظهر نویسی خود به چهار دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

  • وجه کارمزد فروش ارز در هنگام ظهر نویسی
  • وجه کارمزد ظهر نویسی اسناد
  • هزینه ارسال سوئیف معادل 100000 ریال
  • هزینه تمبر مالیاتی 20000 ریال 

 

ایفا کنندگان نقش در اعتبارات اسنادی:

ذینفع Beneficiary (خریدار و فروشنده)، بانک گشاینده اعتبار (Opening Bank) و بانک کارگزار (Advising Bank)

 

مراحل گشایش اعتبار‌ اسنادی در بانک گشاینده اعتبار:

  1. گشایش اعتبار‌ اسنادی
  2. اصلاح
  3. ظهر نویسی اعتبار‌ اسنادی

 

هزینه ‌های اعتبار‌ اسنادی:

از جمله هزینه های اعتبار اسنادی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- هزینه گشایش اعتبار در بانک گشاینده:

  • مبلغ پیش‌ پرداخت اعتبار‌ اسنادی
  • هزینه کارمزد گشایش اعتبار
  • هزینه کارمزد فروش ارز

2- هزینه­ های بانکی در ظهر نویسی اسناد:

  • کارمزد فروش ارز در زمان ظهر نویسی
  • کارمزد ظهر نویسی اسناد
  • هزینه ارسال سوئیفت (SWIFT) معادل 100000 ریال
  • هزینه تمبر مالیاتی 20000 ریال

3- کارمزد ثبت سفارش

4- هزینه بازرسی

5- هزینه‌ های گمرکی

  • هزینه حقوق ورودی
  • هزینه انبار داری
  • هزینه تخلیه و بارگیری
  • هزینه تعیین تعرفه و آزمایشگاه
  • هزینه خدمات ویژه (خدمات فوق ­العاده)
  • هزینه مراقبت و بدرقه­ کالا

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله حسابداری تسعیر ارز را مطالعه کنید

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید