کارمزد چیست؟ انواع کارمزد را بشناسید

کارمزد چیست؟ انواع کارمزد را بشناسید

 

 

کارمزد، به هزینه خدمتی گفته می شود که در عوض ارائه مشاوره سرمایه گذاری یا مدیریت خرید و فروش و یا بر اساس تراکنش های بانکی اخذ می گردد. این کارمزد به مشاوران سرمایه گذاری، کارگذار، بانک و یا سایر نهاد ها تعلق می گیرد. در واقع کارگذاری واسطی می باشد که زمینه لازم را برای انجام معاملات درست و آسان فراهم می نماید و در قبال این کار، کارمزد دریافت می کند.

 

کارمزد چیست؟

کارمزدی که با عنوان حق کارگزاری دریافت می شود تنها یکی از انواع کارمزد است. کارمزد که در زبان فارسی به آن بهره نیز گفته می شود و معادل آن در زبان انگلیسی Commission است، هزینه خدماتی است که بخاطر ارائه مشاوره در زمینه سرمایه گذاری، مدیریت خرید و فروش اوراق بهادار یا حتی براساس تراکنش های بانکی دریافت می شود. این هزینه معمولا به مشاور سرمایه گذاری، بانک ها و نهادهای مختلف و کارگزاران پرداخت می شود و در مقابل، خدماتی که در مورد آن توضیح دادیم دریافت می شود.

 

کارمزد بورس:

معاملاتی که در سازمان بورس و فرابورس انجام می شوند، دارای کارمزد می باشند. لازم به ذکر است که مبلغ کارمزد خرید سهام با کارمزد فروش آنها متفاوت است. این تفاوت قیمت به این دلیل می باشد که در زمان فروش سهام، لازم است که مالیات آن نیز پرداخت شود.

 

کارمزد و مالیات فروش سهام

کارمزد فروش کمی نسبت به کارمزد خرید متفاوت است. کارمزد فروش سهام در واقع 53 صدم مبلغ معامله است. بعد از اینکه سهام فروخته شد نیز علاوه بر پرداخت کارمزد، باید 50 صدم نیز بابت مالیات از فروشنده دریافت شود. بنابراین مجموع کارمزد و مالیات فروش سهام 3/1 درصد است.

 

فرمول محاسبه قیمت سر به سر:

در بازار خرید و فروش سهام، زمانی که یک سهم خریداری می شود، برای آن یک نقطه سر به سر تعریف می گردد. در واقع این نقطه سر به سر، قیمتی را معرفی می کند که اگر در آن قیمت، سهام خریداری شده، فروخته شود، نه سود دارد و نه ضرر.

 

محاسبه قیمت سر به سر:

قیمت سر به سر به صورت زیر محاسبه می شود

(قیمت سر به سر = ۱٫۰۱۶ * مبلغ خرید هر سهم)

 

کارمزد خرید سهام:

کارمزد خرید سهام، حدود 49 صدم درصد می باشد.

 

کارمزد و مالیات فروش سهام:

کارمزد فروش سهام، 53 صدم درصد مبلغ معامله می باشد و پس از فروش سهام، علاوه بـر پرداخت کارمزد، 50 صدم درصد نیز مالیات از فروشنده دریافت می گردد که مجموع آن برابر با یک ممیز سه صدم درصد می باشد.

 

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله مالیات بر درآمد سهام بورس را مطالعه کنید

 

 

 

کارمزد بانکی

 

کارمزد خرید و فروش اوراق اجاره و مشارکت:

کارمزد خرید و فروش اوراق مشارکت و اجاره در سازمان بورس و فرابورس، حدود یک هفتم کارمزد خرید و فروش سهام، یعنی 7 صدم درصد مبلغ معامله می باشد. لازم به ذکر است که بر خلاف سهام، فروش این نوع از اوراق، مشمول پرداخت مالیات نمی‌ شود.

نکته: از آنجایی که کارمزد و مالیات خرید و فروش سهام در بورس، بسیار ناچیز می باشد، لذا جز مزیت های بورس به شمار می رود و باعث استقبال سرمایه گذاران شده است.

 

کارمزد بانکی

پرداخت کارمزد بانکی، جزئی از خدمات بانکی است. این کارمزد در واقع هزینه های اسمی بانک ها است که بابت تنظیم و نگهداری حساب ها و ارائه خدمات بانکی دریافت می شود. کارمزد بانکی بر اساس میزان هزینه تمام شده خدمات بانکی مشخص می گردد. نکته جالب اینجاست که کارمزد در بانک های سراسر دنیا رایج است و کارمزد بانکی که در ایران دریافت می شود از ارزان ترین کارمزدها در سراسر جهان است.

اما یکی از نکات قابل توجه این است که محاسبه کارمزد وام های قرض الحسنه نسبت به دیگر خدمات بانکی متفاوت است.

 

تفاوت کارمزد وام های قرض الحسنه با سود سایر تسهیلات بانکی:

نحوه محاسبه کارمزد وام های قرض الحسنه با فرمول محاسبه سود تسهیلات متفاوت می باشد و به صورت زیر است.

 

فرمول محاسبه کارمزد وام های قرض الحسنه:

کارمزد سال های مختلف تسهیلات قرض الحسنه بر اساس فرمول های زیر محاسبه می گردد:

کارمزد سال اول (قسط ۱) =۱۰۰*۱۲/ (تعداد ماه های سال) * (درصد کارمزد وام قرض الحسنه) * (مبلغ تسهیلات قرض الحسنه)

کارمزد سال دوم (قسط ۱۳) = (۱۰۰*۱۲/ (تعداد ماه های سال) * (درصد کارمزد وام قرض الحسنه) * (مانده سال دوم تسهیلات قرض الحسنه)

کارمزد سال سوم (قسط ۲۵) = ۱۰۰*۱۲/ (تعداد ماه های سال) * (درصد کارمزد وام قرض الحسنه) * (مانده سال سوم تسهیلات قرض الحسنه)

نکته: برخی از مشتریان، بر اساس فرمول های سایر تسهیلات مالی، کارمزد تسهیلات قرض الحسنه را محاسبه می کنند، سپس بر اساس مغایرتی که به وجود می آید، فکر می کنند سود تسهیلات آنها بیشتر از ۴ درصد است و بانک حقیقت را به آنها نگفته است.

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله بازده سرمایه گذاری را مطالعه کنید

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید