بررسی روش های کنترل اظهارنامه مالیاتی قبل از ارسال

بررسی روش های کنترل اظهارنامه مالیاتی قبل از ارسال

 

ثبت اظهارنامه مالیاتی کلیه شخصیت های حقیقی و حقوقی مشمولان قانون مالیات مستقیم و مالیات ارزش افزوده، طیق قانون و روش مصوب، الزامی است و اکنون ثبت اظهارنامه الکترونیک شرکت ها و موسسات در سامانه سازمان امور  مالیاتی، به صورت اینترنتی انجام می شود و نیازی به مراجعه حضوری به ادارات کل سازمان امور مالیاتی در سراسر کشور نیست. انجام فرآیند ثبت، به صورت اینترنتی و با داشتن کد کاربری و رمز عبور انجام شده و مودیان مالیاتی می توانند طبق دستور العمل موجود، اطلاعات کارکرد شرکت/موسسه/کارگاه/فروشگاه/کسب و کار خود را وارد کنند.

تهیه اظهارنامه مالیاتی طبق استانداردهای مصوب و روش های مورد قبول سازمان امور مالیاتی کشور،  یکی از  کارهایی است که مودیان مالیاتی باید همه ساله انجام داده و کارنامه فعالیت کسب و کار خود را جهت محاسبه دقیق مالیات، تحویل دهند.  توصیه می شود که برای استفاده از بخشودگی های  مالیاتی، دریافت معافیت ها و کاهش میزان جرایم قانونی، مودیان محترم نسبت به تکمیل صحیح زیر نظر مشاوران تخصصی و مجرب حسابداری اقدام کنند.

 

مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی:

طبق اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی برای اشخاص حقیقی تا 31 خرداد ماه هر سال مالیاتی و مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی برای اشخاص حقوقی که پایان سال مالی آن‌ها در اسفند ماه است، تا پایان 31 تیر ماه است. اظهارنامه مالیاتی باید در مهلت قانونی تعیین شده ارسال شود؛ در غیر این صورت، برای اشخاص حقیقی یا حقوقی که مشمول مالیات بر درآمد هستند، جریمه اعمال خواهد شد.

در صورت وجود اشکال یا ایراد در تکمیل اظهارنامه مالیاتی، مودیان محترم تا 30 روز فرصت دارند تا آن را ویرایش و اصلاح کنند. پس از ارسال اظهارنامه، اداره امور مالیات تا سه ماه فرصت دارد تا آن را بررسی کرده و نتیجه بررسی را در قالب برگه تشخیص اعلام کند.

در شرایطی که سال مالیاتی شما با سال مالیاتی رسمی تفاوت داشته و در اساسنامه شرکت یا موسسه‌ نیز تعیین شده باشد، مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی براساس سال مالی اساسنامه تنظیم می‌شود. این نکته را نیز در نظر بگیرید که ممکن است قوانین و مقررات و همچنین مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی توسط سازمان امور مالیاتی کشور تغییر کنند. پس بهتر است همواره قوانین را بررسی کنید و به تاریخ دقیق تحویل و مهلت تسلیم اظهارنامه توجه داشته باشید.

 

 

حتی اگر فعالیت نداشتید اظهارنامه بفرستید:

همانطور که می دانید طبق ماده 192 ق.م.م در کلیه مواردی که مودی یا نماینده او که به ‌موجب مقررات این قانون از بابت پرداخت مالیات مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی است چنانچه نسبت به تسلیم آن در موعد مقرر اقدام نکند، مشمول جریمه غیرقابل بخشودگی معادل سی‌درصد مالیات متعلق برای اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع این قانون و ده‌ درصد مالیات متعلق برای سایر مودیان می‌باشد.

فرض کنید که شما در سال مالی هیچگونه فعالیتی نداشتید و این مورد ثابت شود.
بدلیل عدم وجود مالیات جریمه ای هم متوجه نمی باشد. ولی پیشنهاد ما این است که حتما اظهارنامه ارسال گردد. زیرا ارسال اظهارنامه ولو اظهارنامه صفر می تواند در راستای خوداظهاری تصویر مثبتی از شرکت شما در اداره امور مالیاتی ذیربط نشان دهد.

 

چه زمانی اظهارنامه‌های الکترونیکی مالیاتی بررسی می‌شود؟

اظهارنامه‌های الکترونیکی مالیاتی تا ۱۲ ماه پس از تسلیم آن به اداره دارایی، مشمول رسیدگی بوده و طبق ماده یک صد و پنجاه و ششم قانون مالیات های مستقیم ، ادارات دارایی مکلف هستند در این بازه زمانی، نسبت به بررسی اظهارنامه ی مالیاتی منطبق به مدارک و مستندات اعتباردهی شده مودیان، اقدام کرده و برگه تشخیص صادر کنند.

برای ابلاغ برگه تشخیص به مودیان، ۳ ماه فرصت قانونی وجود دارد. مودیان نیز می توانند در مهلت مقرر قانونی، نسبت به برگه تشخیص، اعتراض کنند تا در کمیسیون، بررسی شود.

 

پیشنهادات حسابرس را جدی بگیرید:

معمولا پیش از بستن حسابها در حسابداری و ارسال اظهارنامه حسابرس مستقل حسابها را بررسی و گزارشی تحت عنوان نامه مدیریت به شما ارائه می دهد. پیشنهادات حسابرس را به دقت مطالعه و آنجا که لازم است اقدامات اصلاحی را انجام دهید. برای اطلاع بیشتر میتوانید مطلب آثار مالیاتی گزارش حسابرس مستقل و نحوه استفاده از گزارش حسابرس در امور حسابداری را مطالعه بفرمایید.

 

چه مواردی در اظهارنامه باید وارد شود؟

یکی از مهم ترین مواردی که در تهیه اظهارنامه و کلیه اسناد مالی از اهمیت بسیاری برخوردار است، اطلاعات بسیار مهمی است که شما در تکمیل آن نیاز دارید. صحت این اطلاعات از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و شما باید حساسیت بسیار زیادی در تکمیل آن‌ها به خرج دهید. اما چه مواردی در اظهارنامه باید وارد شود؟

  • کد کاربری و رمز عبور محرمانه ارسال شده از اداره دارایی محل شرکت
  • پاسخ به پرسش‌های اظهارنامه برای ورود اطلاعات هویتی صاحبان امضا بر اساس اساسنامه
  • وارد کردن اطلاعات حسابداری در اظهارنامه مالیاتی
  • وارد کردن اطلاعات سود و زیان در اظهارنامه
  • وارد کردن اطلاعات ترازنامه شرکت
  • رفع مغایرت اختلاف ترازنامه در صورت وجود
  • درج اقلام معاف از پرداخت مالیات
  • بررسی اظهارنامه و تطبیق مبلغ درامد مندرج با اظهارنامه ارزش افزوده و گزارش فصلی
  • ارسال اظهارنامه و دریافت کد رهگیری

 

سندهای مهم را یک بار دیگر بررسی کنید:

برخی سندها به نسبت از اهمیت بیشتری برخوردارند و اشتباه در ثبت این سندها میتواند کل تراز شما را زیر سوال ببرد. از جمله

  • سند افتتاحیه:
    مطمئن شوید که با سند اختتامیه و اظهارنامه سال گذشته مطابق است.
  • سند ارزش افزوده:
    با اظهارنامه های ارزش افزوده و دفاتر مطابقت و بطور صحیح تهاتر شود.
  • سند تسعیر ارز:
    مراقب الزامات استاندارد حسابداری 16 باشید!!!
  • سند بستن حسابهای موقت:
    تمام حسابهای سود و زیانی را به حساب سود و زیان سال جاری ببندید.
  • اندوخته قانونی و مالیات پرداختنی:
    پس از بستن حسابهای موقت در صورت نیاز اندوخته قانونی اخذ کنید و مالیات خود را محاسبه کنید.
  • سند ذخایر:
    ذخیره گارانتی، ذخیره سنوات، ذخیره هزینه ها و … را بدرستی و بر مبنای دقیق و منطقی با رعایت الزامات استاندارد شماره 4 محاسبه کنید.
  • سندهای اصلاحی و تعدیلات سنواتی:
    اگر حسابی را اصلاح کردید یکبار دیگر سند بررسی شود. اصلاح حساب اصلاح شده جلوه خوبی ندارد!!
  • سند بهای تمام شده:
    یکبار دیگر اکسل بهای تمام شده خود را به دقت آنالیز کنید. فرمول ها بررسی شود. در کنترل بهای تمام شده حتما از بررسی های تحلیلی استفاده شود.
  • مانده حسابهای بانکی: بسیار مهم!! است که مانده حسابهای بانکی شما در تاریخ ترازنامه با مانده های ارسالی در اظهارنامه مطابقت داشته باشد.

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله اظهارنامه مالیاتی را مطالعه کنید 

 

 

 

مراحل و فرایند اصلی تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتی چیست؟

  1. پیش ثبت نام شماره اقتصادی و دریافت کد رهگیری
  2. تأیید اطلاعات پیش ثبت نام و دریافت پاکت نامه حاوی اطلاعات کاربری
  3. ثبت نام شماره اقتصادی
  4. تأیید اطلاعات ثبت نام
  5. دریافت و تکمیل اظهارنامه الکترونیک
  6. ارسال اظهارنامه و دریافت کد رهگیری
  7. دریافت و پرداخت قبوض پرداختی مالیات به صورت الکترونیک

 

 

ترازنامه و حساب سود و زیان خود را تهیه کنید:

حتما پیش از ارسال اظهارنامه با استفاده از کاربرگ های تهیه صورتهای مالی خودتان یا شخصی مورد اعتماد (!) ترازنامه و صورت سود و زیان را در اکسل تهیه و با دفاتر مطابقت دهید. درآمد مشمول مالیات خود را محاسبه و با سند مالیات پرداختنی مطابقت دهید. جهت درک بهتر مثال زیر را مطالعه بفرمایید.
مثال:
با توجه به اطلاعات زیر درآمد مشمول مالیات و مالیات شرکت الف را محاسبه کنید.
درآمد عملیاتی 4000
هزینه عملیاتی (2500)
درآمد حاصل از سرمایه گذاری در سهام 500
سود سپرده بانکی 200
هزینه های غیرعملیاتی (100)

*توجه داشته باشید که طبق ماده 105 ق.م.م جمع درآمد شرکتها و درآمد ناشی از فعالیت‌های‌انتفاعی سایر اشخاص حقوقی که از منابع مختلف در ایران یا خارج ‌از ایران تحصیل می‌شود، پس از وضع زیان‌های حاصل از منابع ‌غیرمعاف و کسر معافیت های مقرر به استثنای مواردی که طبق ‌مقررات این قانون دارای نرخ جداگانه‌ای می‌باشد، مشمول مالیات ‌به نرخ بیست و پنج درصد (25%) خواهند بود.
بنابراین درآمد مشمول مالیات و مالیات در مثال فوق:
درآمد مشمول مالیات 1400 = 100 – 2500 – 4000
مالیات متعلق 350 = 25% * 1400

 

مشمولیت تبصره 7 ماده 105 :

طبق تبصره 7 ماده 105 به ازای هر ده درصد (10%) افزایش درآمد ابرازی مشمول مالیات اشخاص موضوع این ماده نسبت به درآمد ابرازی مشمول مالیات سال گذشته آنها، یک¬ واحد ¬درصد و حداکثر تا پنج واحد -درصد از نرخهای مذکور کاسته می‌شود. شرط برخورداری از این تخفیف تسویه بدهی مالیاتی سال قبل و ارائه اظهارنامه مالیاتی مربوط به سال جاری در مهلت اعلام شده از سوی سازمان امور مالیاتی است.

درآمد مشمول مالیات سال گذشته خود را با امسال مقایسه کنید.
اگر 10 درصد و یا بیشتر رشد داشته اید شما مستحق استفاده از تخفیف ماده فوق هستید.
پس حتما در اظهارنامه خود این مورد را لحاظ کنید.

 

عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی چه عواقبی برای مودیان دارد؟

همانطور که اشاره شد اظهارنامه مالیاتی باید در پایان سال مالیاتی یا چهار ماه بعد از پایان سال مالی مطابق با اساس نامه شرکتها ارسال گردد اگر مودیان در زمان‌های مقرر شده اقدام به تهیه و تنظیم و ارائه اظهارنامه مالیاتی ننمایند تا ۳۰ درصد مبلغ مالیات پرداخت نشده مشمول جریمه شده و این جریمه غیر قابل بخشش است .

اشخاص حقیقی و حقوقی باید توجه داشته باشند حتی اگر موسسه یا شرکت آن‌ها هیچگونه فعالیت مالی نداشته باید حتما باید تهیه اظهارنامه مالیاتی را انجام داده و آن را ارسال کنند و فقدان فعالیت مالی دلیل بر عدم ارسال نبوده و باید در این حالت اظهارنامه مالیاتی خود را به صورت سفید به همراه سایر مدارک ارائه کنند تا مشمول جریمه نگردند.

 

 

حتما پیش نویس اظهارنامه پرینت و دقیق بررسی شود:

پیش از ارسال اظهارنامه حتما نسخه پیش نویس را پرینت گرفته و با دقت مطالعه کنید.
اگر هنوز مطمئن نیستید از یک نفر اهل فن بخواهید تا اظهارنامه شما را پیش از ارسال مطالعه و اشکالات احتمالی را به شما گوشزد کند.

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید