چطور بفهمیم حسابدار شرکتمان به درستی اقدام می کند؟

 

هر شرکتی در هر اندازه ای برای حسابرسی مالی و تنظیم صورت های مالی به صورت دقیق نیاز به یک حسابدار کاربلد و با تجربه دارد. به همین علت، شغل حسابداری از جمله شغل های پول ساز است که بسیاری از افراد به آن علاقه نشان می دهند. حسابداری یک شرکت نیاز به آشنایی با نحوه تنظیم صورت های مالی، آشنایی با قوانین و تسلط بر نرم افزارهای حسابداری دارد. اگر می خواهید بدانید که چگونه باید حسابداری یک شرکت را انجام دهید

 

ارزیابی عملکرد به چه معناست؟

به بیانی ساده ارزیابی عملکرد به سنجش نسبی عملکرد انسانی در رابطه با نحوه انجام کار مشخص در یک دوره زمانی معین، در مقایسه با استاندارد انجام کار اطلاق می‌گردد. این ارزیابی با هدف تعیین استعداد و ظرفیت‌های بالقوه فرد، به منظور برنامه‌ریزی در جهت به فعلیت درآوردن آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

نکته:

یک فرد برای موفقیت در سمت حسابداری یک شرکت در مرحله اول باید با شرح وظایف حسابدار آشنا باشد.

 

چرا ارزیابی عملکرد حسابداران شرکت اهمیت دارد؟

حسابداری همانند مغز یک مجموعه اقتصادی است؛ زیرا با کنترل همه بخش‌ها اهداف نهایی مجموعه را برنامه‌ریزی می‌کند. هدف نهایی هر کسب و کار در نهایت کسب درآمد بالاتر و به دنبال آن کسب سود بیشتر است؛ بخش حسابداری مرکز مدیریت هزینه‌ها در راستای کسب سود بیشتر و ارائه پیشنهادات در جهت کسب درآمد بالاتر است. از سوی دیگر، گاهی عملکرد ضعیف بخش حسابداری علاوه‌بر کاهش درآمد و یا سود، منجر به زیان‌ده شدن مجموعه اقتصادی خواهد شد.

به عنوان مثال انتخاب اشتباه روش های ارزیابی موجودی کالا منجر به انجام محاسبات اشتباه بهای تمام شده کالاها و همچنین ارزش موجودی مواد و کالا در پایان دوره خواهد شد. این قبیل اشتباهات نه تنها موجب تحمیل هزینه‌های مالی برای مجموعه می‌شود، بلکه شرکت را از برخورداری از بسیاری مزایا نیز محروم می‌سازد. همچنین مجموعه اقتصادی را زیر ذره‌بین سازمان مالیاتی برای حسابرسی مالیاتی قرار می‌دهد.

 

فواید و مزایای نظام ارزشیابی عملکرد:

اگر نظام ارزشیابی به‌طور اصولی و صحیح و منطبق بر معیارها و استانداردها اجرا شود، فواید بسیاری را برای تشکیلات سازمانی (اعم از سازمان، مدیر و کارمند) در برخواهد داشت. اهم آنها عبارتند از: الف- بهبود ارتباط موثر بین مدیر و کارمند یا کارفرما و کارگر. ب- ایجاد رغبت و انگیزش به کار و پیدایش احساس امنیت در کارمند. ج- ایجاد زمینه لازم برای پیشرفت و ترقی کارمند مستعد. چ- آگاهی مدیر از عملکرد کارمند و برعکس. ح- شناسایی نیروهای بالقوه و علاقه‌مند کردن آنها به کار. خ- اندازه‌گیری عملکرد برای دستیابی به نحوه پراکندگی کیفی و کمی بهره‌وری، کارآیی و کارآمدی نیروی انسانی. د- رعایت قوانین و مقررات دولت به عنوان ملاک مقایسه اعتبار سنجش‌های مربوط به اشتغال.

 

معیارهای سنجش عملکرد یک حسابدار چیست؟

حال تصور کنید به عنوان یک مدیر قصد بررسی عملکرد حسابدار خود را دارید؛ مهم‌ترین معیارها برای ارزیابی عملکرد حسابداران، عبارتند از:

 

صحت گزارشات و صورت های مالی :

قطعا اولین و مهم‌ترین ملاک برای سنجش عملکرد یک حسابدار، بررسی درستی گزارشات و صورت‌های مالی تنظیمی از سوی او است. زیرا صحت گزارشات مالی کارنامه عملی یک حسابدار است. صحت ثبت رویدادهای مالی در دفتر روزنامه و انتقال آنها به دفتر کل، در پایان هر ماه با تهیه تراز آزمایشی تایید می‌شود. برای ارزیابی عملکرد حسابدار خود، گاهی به صورت غیرمنتظره از او بخواهید یک تراز آزمایشی برای نزدیک‌ترین تاریخ ممکن به شما تحویل دهد؛ سپس با بررسی تراز بودن حساب‌ها صحت عملکرد او را بسنجید.  حسابداری که تراز آزمایشی تنظیمی او در چندین مرحله تراز نباشد، کارایی لازم را نخواهد داشت.

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله تراز آزمایشی چیست؟ را مطالعه کنید

 

 

 

داشتن انضباط در کار :

در ادامه بررسی ویژگی های یک حسابدار حرفه ای به بحث انضباط می رسیم. یک حسابدار، باید همیشه و از هر نظر (ورود و خرج به محل کار، نظم در محل کار)  نظم داشته باشد.

 

نکته:

یک حسابدار حرفه ای کلیه اسناد و مدارک را به صورت روزانه ثبت و در صورت لزوم بایگانی می‌کند. در نتیجه میز کار و اتاق او هرگز انباشته از انبوه اسناد نخواهد بود.

 

مدیریت زمان:

یکی از ویژگی‌های بسیارمهم برا:ی یک حسابدار موفق، برنامه‌ریزی برای وظایف محوله و سرعت عمل در انجام امور است. به این معنی که حسابدار در کنار انجام امور جاری مجموعه، تکالیف مالیاتی را نیز در مهلت مقرر آماده و به سازمان مالیاتی ارسال نماید. حسابداری که برای اجرای هیچ یک از درخواست‌های مدیرعامل آمادگی ندارد یا زمان بسیاری نیاز دارد، قطعا در موعد انجام تکالیف مالیاتی، مجموعه را با بحران مواجه خواهد نمود.

 

دقت و تمرکز بالا:

دقت و نظم در هر کاری لازم است؛ اما این مورد برای حسابدار موفق از اهمیت خاصی برخوردار است. حسابداری شغلی است که شما همه‌روزه با ارقام ریز و درشت کار می‌کنید؛ بنابراین باید قادر باشید تا با دقت و تمرکز بالایی اتفاقات مالی را درج و کار روزانه خود را به‌صورت دقیق کنترل کنید. ‌

 

 

دانش حسابداری و مالیاتی:

قطعا یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای ارزیابی عملکرد حسابداران، بررسی میزان آشنایی آنان با فایل لیست استانداردهای حسابداری قوانین و بخشنامه‌های مالیاتی و بیمه است. ارزیابی فنی و تکنیکی حسابدار باید قبل از استخدام توسط مدیران مالی مجموعه انجام شود؛ گاهی از یک حسابدار رسمی و یا مشاوران مالی و مالیاتی خود بخواهید، به‌روز بودن اطلاعات فنی و تکنیکی حسابدارتان را مورد بررسی قرار دهند.

 

قابل اعتماد بودن:

در همه‌ی مشاغل قابل اعتماد بودن کارمندان بسیار مهم است. در نقش یک حسابدار، حتی این موضوع مهم‌تر است. این به این دلیل است که شما به عنوان حسابدار با اطلاعات محرمانه‌ی مالی و ارزی زیادی به صورت روزانه برخورد می‌کنید. به همین دلیل است که امین بودن و اخلاق خوب از اهمیت بالایی برخوردار است و از این ویژگی‌‌ها، به مرور زمان اعتماد ایجاد می‌شود.

 

آشنایی با فعالیت اقتصادی مجموعه:

یک حسابدار موفق باید با چرخه فعالیت اقتصادی مجموعه‌ای که در آن مشغول است، آشنا باشد؛ تا بتواند گزارشات مالی را بر اساس فعالیت مجموعه تحلیل نماید. همچنین با ارائه پیشنهادات مناسب، در افزایش درآمد و کاهش هزینه‌ بکوشد.

 

یادگیری مداوم:

یک حسابدار باید از دانش بسیار قوی درمورد مبانی کار خود برخوردار باشد، اما آموزش مفاهیم اولیه حسابداری لزوماً کافی نیست. یک حسابدار باید همواره نسبت به  به‌­روزرسانی دانش و مهارت­‌های خود کوشا باشد. با توجه به اینکه همواره تغییراتی در اصول، قوانین و مقررات رخ می‌­دهد، این تغییرات مستقیماً حرفه حسابداری را تحت تأثیر قرار می‌­دهند.

یک حسابدار باید شناختی کامل از آخرین اخبار و تغییرات رخ­دادها در حوزه­‌های کاری خود داشته باشد. امروزه تکنولوژی نقشی انکارناپذیر و بااهمیت‌­تر از قبل در حرفه ایفا می‌­کند و یک حسابدار باید نسبت به روندهای نوظهور در حرفه خود کاملاً آگاه باشد. حسابداری که نسبت به یادگیری و آموزش حسابداری بی­‌تفاوت است، در بلندمدت نمی­‌تواند یک دارایی سودمند برای سازمان خود باشد. شرکت در آزمون حسابدار رسمی هم می‌تواند به عنوان گام بعدی حسابداران ساده شناخته شود. 

 

مهارت های ارتباطی:

از مهم‌ترین معیارهای سنجش عملکرد حسابداران می‌توان به مهارت‌های ارتباطی حسابداران اشاره نمود. یک حسابدار موفق به سادگی با مدیران و سهام‌داران مجموعه ارتباط برقرار می‌کند؛ گزارشات و اطلاعات مورد نیاز آنها را در اولین فرصت تهیه و با آرامش برای ایشان تجزیه و تحلیل می‌نماید.

همچنین یک حسابدار کاربلد می‌تواند به خوبی با کارمندان سازمان مالیاتی تعامل نماید؛ تا به بهترین نحو از مجموعه‌ای که با آن همکاری می‌کند در سازمان مالیات و بیمه دفاع نماید. 

 

 

6اشتباه رایج و پرتکرار در حسابداری:
  • عدم پیشروی در روش‌های اصولی حسابداری
  • بدون بودجه بندی کار کردن
  • خطا در هنگام ورود داده
  • عدم استفاده از پشتیبانگیری در نرم افزار حسابداری
  • برون سپاری نکردن امور حسابداری کسب و کار
  • عدم طبقه بندی صحیح درآمد و هزینه‌ها

 

 

اشتباهات سرنوشت ساز:

اما گاهی برخی از اشتباهات حسابدار، ملاک ارزیابی عملکرد او قرار می‌گیرد و دانش او را زیر سوال می‌برد. به عنوان مثال دو مورد زیر را در نظر بگیرید:

♦️ ثبت وجوه ﺩﺭﯾﺎﻓﺘﯽ بابت ﻭﺩﯾﻌﻪ ﯾﺎ ﭘﯿﺶﺩﺭﯾﺎﻓﺖ ﺍﺯ ﻣﺸﺘﺮﯼ به عنوان درآمد مجموعه؛ از آنجا که مجموعه متعهد است این وجوه را به صورت کالا یا خدمات به مشتری در زمان معین بازگرداند، ﺍﯾﻦ وجوه ﺩﺭﺁﻣﺪ نیستند؛ بلکه تا پیش از ارائه محصول نوعی ﺑﺪﻫﯽ محسوب می‌شوند.

♦️ ثبت کردن ﻫﻤﻪ‌ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺧﺮﯾﺪ ﺗﺠﻬﯿﺰﺍﺕ ﺑﺰﺭﮒ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻫﺰﯾﻨﻪ؛ بعضی از حسابداران با توجه به تمایل یا تقاضای کارفرما از آنها برای افزایش هزینه‌ها به منظور فرار مالیاتی، اقدام به ثبت خرید تجهیزات بزرگ به عنوان هزینه می‌کنند؛ تا به نوعی از مالیات شرکت بکاهند. اما یک حسابدار حرفه ای می‌داند که وجه نقد خروجی بابت این خرید دارایی‌ها را نمی‌توان به عنوان هزینه ثبت کرد؛ بلکه ﻭﺟﻪ ﻧﻘﺪ ﺩﺭ ﯾﮏ ﺩﻭﺭﻩ ﺍﺯ یک ﺩﺭ ﺧﺎﺭﺝ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﻭ ﻣﺰﺍﯾﺎﯼ ﻣﺎﻟﯿﺎﺗﯽ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﻩﻫﺎﯼ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﻣﺮﻭﺭ ﺍﺯ ﻫﻤﺎﻥ ﺩﺭ ﺑﺮﻣﯽﮔﺮﺩﺩ. همچنین در صورتی که این گونه خریدها را به عنوان هزینه ثبت کنیم در هنگام رسیدگی به اسناد و مدارک شرکت، با مشکلات بزرگی برخورد خواهیم نمود.

توجه نمایید که حسابداری که مرتکب چنین اشتباهاتی شود، اطمینان کارفرما را به صورت کامل از دست خواهد داد.

 

از یک حسابدار حرفه ای چه انتظاری داشته باشیم؟

مدیران از حسابداران حرفه‌ای علاوه‌بر اجرای وظایف محوله به بهترین روش ممکن و آشنایی با مهارت های حرفه حسابداری انتظارات بالاتری دارند. برخی از این انتظارات عبارتند از:

 

رازداری کامل:

اگر حسابدار یک سازمان یا شرکت هستید قطعاً به‌تمامی اطلاعات مالی آن‌ها دسترسی دارید. اینجا است که رازداری اهمیت فوق‌العاده‌ای پیدا می‌کند. شما به‌عنوان حسابدار موفق در یک سازمان، باید از افشای اطلاعات مالی پرهیز کنید.

 

آشنایی با ابزارهای رایج حسابداری:

مدیران هر کسب و کار با دغدغه‌های بسیاری روبه‌رو هستند. از این رو انتظار دارند خیالشان از بابت حساب و کتاب مجموعه راحت باشد. آنها از حسابداران خود انتظار دارند با استفاده از ابزارهای حسابداری رایج و حتی‌الامکان ارزان قیمت مورد تایید سازمان مالیاتی، آشنا باشند؛ همچنین بتوانند گزارشات مورد نیاز مدیریت را تهیه و با زبان ساده تجزیه و تحلیل نمایند. از جمله این ابزارها می‌توان به نرم افزارهای حسابداری مناسب نوع فعالیت مجموعه اشاره نمود.

 

 

داشتن تحصیلات دانشگاهی مرتبط:

داشتن تحصیلات دانشگاهی در یکی از رشته های حسابداری، مدیریت یا اقتصاد باعث میشود حسابدار اطلاعات علمی کافی در زمینه کار خود داشته باشد.

 

انجام به موقع تکالیف مالیاتی:

در کنار وظایف عمومی هر حسابدار، از او انتظار می‌شود مهلت‌های قانونی انجام تکالیف مالیاتی را بداند؛ همچنین پیش از رسیدن به زمان مورد نظر، اسناد و مدارک مورد نیاز را آماده و مرتب نماید. در صورتی که انجام امور مالیاتی شرکت نیز برعهده او است، پیش از رسیدن به روزهای پایانی مهلت قانونی، اطلاعات درخواستی سازمان مالیاتی یا بیمه تامین اجتماعی را آماده و ارسال نماید.

 

مسئولیت پذیربودن:

کارمندانی موفق هستند که بتوانند مسئولیت‌ها و وظایف خود را حتی در هنگام بروز اشتباهات و خطاهایشان بدون توجیه، صادقانه به عهده گرفته و سعی در جبران آنها داشته باشند. این افراد شکست را انتهای راه نمی‌دانند بلکه با پذیرش خطاهای خود به جستجوی شیوه‌های مناسب‌تر، برای رسیدن به موفقیت می‌پردازند.

 

خلاقیت:

گاهی برای اجرای برخی امور روش‌های متفاوتی وجود دارد؛ حسابدار باید با بررسی کلیه روش‌ها کاربردی‌ترین، ساده‌ترین و کم هزینه‌ترین روش ممکن را انتخاب نماید.

 

 

در استخدام حسابدار به چه نکاتی توجه کنیم؟

اگر به عنوان یک مدیر قصد استخدام حسابداری برای شرکت خود دارید بهتر است در زمان مصاحبه استخدامی حسابداری به موارد زیر توجه نمایید:

نظم ظاهری فرد: همیشه خوش‌تیپ و مرتب در شرکت حاضر شوید و ظاهری بشاش و شاداب داشته باشید. یک حسابدار موفق همیشه لباس‌های مرتب می‌پوشد و ظاهری آراسته دارد، در عین حال سادگی را رعایت می‌کند. اگر دوست دارید که به یک حسابدارموفق تبدیل شوید بهتر است به‌ ظاهر خود توجه کنید.

 

وقت شناسی: همان گونه که پیش‌تر اشاره شد، یکی از ویژگی‌های یک حسابدار حرفه‌ای مدیریت زمان است؛ حضور در زمان تعیین شده جهت مصاحبه می‌تواند نشان‌دهنده وقت شناسی و زمان‌بندی یک فرد باشد.

 

مهارت‌های کلامی و گفتاری: برای برقراری ارتباط با سهامداران و مدیران شرکت و سازمان‌هایی نظیر مالیات و بیمه و همچنین انجام تفسیر گزارش‌های حسابداری و ارائه آن‌ها، داشتن مهارت‌های سخنوری و نوشتاری از اهمیت بالایی برخوردار است. یک حسابدار موفق سعی می‌کند این مهارت‌ها را روز به روز در خود گسترش داده و از موقعیت‌های مختلف برای رشد استفاده کند.

 

مهارت‌های فنی و تکنیکی: یکی از مهم‌ترین مواردی که در جلسه مصاحبه باید مورد بررسی قرار گیرد، مهارت‌های حسابداری و حل مسئله حسابدار است؛ این کار توسط حسابداران ارشد مجموعه و یا مدیران مالی انجام می‌شود.

 

اعتماد به نفس: اگر شما با دقت و تمرکز بالا امور حسابداری را انجام داده باشید، به‌طور قطع و یقین از اعتمادبه‌نفس بالایی برخوردار هستید. در چنین شرایطی شما به کار خود مطمئن بوده و می‌دانید گزارش‌های تحویلی شما درست هستند.

 

 

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید