آشنایی با 5 مهارت ارتباطی یک حسابدار موفق

حسابداری در کل، ممکن است گزینه شغلی پرطرفداری نباشد، اما با نگاهی دقیق تر در می یابیم که شما به عنوان یک حسابدار می توانید خود را در قلب هر کسب و کارو تصمیم گیری های کلیدی آن پیدا کنید. مهم نیست که یک شرکت چه اندازه بزرگ باشد ، نیاز به حداقل یک دفتر حسابداری همیشه وجود دارد . شاید تمرکز روی حسابرسی، شاید مدیریت مالی و یا مالیاتی باشد.

 

چرا داشتن مهارت‌ ارتباطی برای حسابداران ضروری است؟

حسابداری شغلی است که شما علاوه بر دانش و اطلاعات بالا، به تقویت برخی مهارت های خود نیاز دارید تا بتوانید پاسخگوی نیازهای سازمان مورد نظر باشید. حسابداران علاوه بر اینکه طیف گسترده ای از داده ها را تجزیه و تحلیل می کنند، با مشتریان زیادی در ارتباط هستند، پس باید بتوانند اطلاعات مالی را طوری که یک فرد معمولی متوجه می شود تجزیه و تحلیل نمایند. نکته مهم دیگری که در رشته حسابداری وجود دارد، بروز بودن است. توانایی یادگیری و سازگاری، برای رشد شغلی امری بسیار حیاتی است. همانطور که حرفه خود را در حسابداری مدیریت می کنید، باید گام هایی را برای پیشرفت خود بردارید و مهارت های خود را ارتقا دهید.

 

 پیشنهاد می‌شود مقاله بهینه سازی فرآیند حسابداری را مطالعه کنید

 

 

 

1- توانایی حل مسئله در چالش های حسابداری:

امروزه امور متداول حسابداری به کمک نرم‌افزارهای پرقدرت، بسیار ساده‌تر از قبل پیش می‌رود؛ در عوض حسابداران به مشاوران استراتژیک مدیران کسب و کارها تبدیل شده‌اند. از آنجا که هر کسب و کار مشکلاتی پیچیده و منحصر به خود دارد؛ یک حسابدار حرفه ای باید توانایی رویارویی با چالش‌های غیرمنتظره را در خود تقویت کند. او باید بتواند:

  • استراتژی‌های مالی کوتاه یا بلندمدت تنظیم کند
  • با بررسی عملکرد دیگران و کمک از تجربیات آنان، عملکرد خود را بهبود ببخشد
  •  

تمرین: هرگاه با مشکلی روبه‌رو شدید قبل از کمک گرفتن از دیگران، حداقل به یک راه‌حل در ذهن خود بیندیشی. سعی کنید این راه‌حل، راه‌حل جدیدی باشد.

 

2- مدیریت زمان در انجام الویت های حسابداری:

از آن ‌رو که حسابداری یک حرفه پرمشغله است؛ بنابراین یکی از فاکتورهای اصلی برای موفقیت در این حوزه داشتن برنامه‌ریزی مناسب و مدیریت زمان است. اگر شما نتوانید زمان را به‌درستی مدیریت کنید فرد موفقی نخواهید بود؛ زیرا حسابدار حرفه‌ای از زمان به نحو احسنت و حداکثر استفاده را می‌برد.

 

3- تعامل نوشتاری در ارائه گزارش های مالی و حسابداری:

به نظر شما مهم‌ترین ابزار انتقال اطلاعات چیست؟ شاید برای‌تان جالب باشد بدانید، شما با این مهارت حتی زمانی که ارزش آن را به درستی نمی‌دانستید، آشنا شده‌اید. یکی از مهارت‌هایی که از سال‌های ابتدایی دبستان آموخته‌ایم مهارت نگارش است. این مسئله به ویژه برای شرکت‌های امروزی که بر پایه تعامل با دیگران استوار هستند، بسیار مهم است. یک حسابدار حرفه ‌ای باید با کمک

  • استفاده از کلمات صحیح
  • کنار هم گذاشتن صحیح کلمات در جمله
  • استفاده از علائم نگارشی درست

 

اطلاعات تخصصی را به سادگی در گزارش‌های خود منعکس نماید. بدین ترتیب مدیران ارشد به خوبی از شرایط مالی شرکت مطلع شده، به درستی تصمیم‌گیری می‌کنند.

 

 

4- تعامل گفتاری حسابداران در جلسات:

برای برقراری ارتباط با سهامداران و مدیران شرکت و سازمان‌هایی نظیر مالیات و بیمه و … و همچنین انجام تفسیر گزارش‌های حسابداری و ارائه آن‌ها، داشتن مهارت‌های سخنوری و نوشتاری از اهمیت بالایی برخوردار است. یک حسابدار موفق سعی می کند این مهارت ها را روز به روز در خود گسترش داده و از موقعیت های مختلف برای رشد استفاده می کند. 

 

5- کار گروهی از مهمترین مهارت های حسابداران:

موفقیت در انجام تکالیف مالیاتی یک شرکت، تنها وابسته به حسابدار آن مجموعه نیست. موفقیت، نتیجه انجام صحیح و کامل وظایف هر فرد در بخش مربوط به خود است. حسابدار حرفه‌ای، حسابداری است که می‌تواند به خوبی با دیگران ارتباط برقرار کند؛ در صورت لزوم از آنها کمک بگیرد یا در انجام وظایفشان با آنها همکاری کند.

تمرین: سعی کنید با همکاران خود در انجام اموری که برایشان سخت است، هم‌فکری و همکاری کنید. فراموش نکنید که وظایف خودتان در اولویت قرار دارند؛ همکاری باید به گونه‌ای انجام شود که وظایف شما را تحت تاثیر قرار ندهد.

در کنار مهارت و حرفه ای بودن به عنوان یک حسابدار سلامتی خود را فراموش نکنید، پیشنهاد میکنیم مطلب ورزش مناسب حسابداران را مطالعه کنید.

 

کلام آخر:

بازار کار حسابداری نیازمند حسابداران توانا و باتجربه است. اگر یک حسابدار به‌صورت هدفمند و با برنامه‌ریزی روی خودش کار کند، می‌تواند به موفقیت‌ها و درآمدهای بالایی دست پیدا کند. افرادی که در شغل حسابداری مشغول فعالیت هستند، طیف گسترده‌ای از داده‌ها را تجزیه و تحلیل کرده و گزارش می‌دهند. به طور معمول، این افراد علاوه بر مهرات های سخت، باید مهارت های نرم خوبی هم داشته باشند، زیرا هر کدام از این مهارت ها سرنخ‌هایی در مورد نحوه کار کردن و تعامل با همکارانتان به کارفرما ارائه می‌دهد.

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید