آشنایی با مهارت های مورد نیاز حرفه حسابداری

 

مهارت های مورد نیاز یک حسابدار موفق بر اساس آمار مشاهده شده در سازمان ها و شرکت های معتبر، هر فردی برای موفق شدن در حرفه حسابداری بایستی وظایف و مسئولیت های خود را به درستی انجام دهد تا به موفقیت رسیده و برای تبدیل شدن به بهترین نوع خود، تلاش کند. برای مثال یک دانشجوی پزشکی قصد دارد پس از فارغ التحصیلی و در چند سال آینده به یکی از بهترین دکتر ها در سراسر کشور تبدیل شود، به همین دلیل باید دانش و مهارت مورد نیاز را در سال های متوالی کسب کند. علاوه بر این، می توان دانش آموزی را مثال زد که قصد شرکت در کنکور را دارد، از این رو تمام تلاشش را می کند تا در یکی از بهترین و برجسته ترین دانشگاه های کشور پذیرفته شود

 

شغل حسابداری چیست؟

وظایف افراد دارای شغل حسابداری شامل حسابرسی اسناد و صورت‌های مالی، بررسی و پرداخت صورت‌های بانکی و محاسبه مالیات و پرداخت آن می‌شود. برخی حسابداران، مسئولیت رسیدگی به حقوق کارمندان و محاسبه و پرداخت آنها را نیز بر عهده دارند. برای موفقیت در این نقش، باید حتما از قبل در این حیطه تجربه داشته باشید و از همه مهم‌تر این که با محاسبات و اعداد و ارقام مشکلی نداشته باشید و با این کار کنار بیایید.

رشته حسابداری زیرشاخه‌ ها و مشاغل مختلفی را شامل می‌ شود و حسابداران می‌‌توانند در مشاغل مختلف مرتبط با حساب و کتاب فعالیت کنند.

 

انواع شغل های حسابداری:

کار یک حسابدار، تهیه و تنظیم سوابق مالی است. حسابداران با توجه به تخصص و مهارت و علاقه خود به زمینه کاری میتوانند در شرکت های مختلفی کار کرده و امور مالی شرکت ها را اداره کنند. یک حسابدار کارهایی مانند:

♦️ مدیریت حسابداری حقوق و دستمزد یک شرکت

♦️ مالیات

♦️ و سایر پرداخت ها

 

را در شرکت انجام می‌دهد. شغل حسابداری، شغلی پر از چالش و جنب و جوش است و وظایف حسابدار بسیار حیاتی و مهم است. حسابداری انواع مختلفی دارد از حسابدار عمومی گرفته تا حسابدار مالیاتی همگی وظایف و مهارت های متفاوت خود را دارند. انواع سمت های شغلی حسابداری به شرح زیر است:

♦️ مدیر حسابداری

♦️ مسئول حسابداری

♦️ تحلیلگر کسب و کار

♦️ حسابدار عمومی

♦️ سرپرست حسابداری

♦️ حسابدار پروژه

♦️ حسابدار کارمندان

♦️ حسابدار

♦️ کمک حسابدار

 

مهارت های مورد نیاز یک حسابدار:

در این قسمت، شما را با مهارت های یک حسابدار توانا آشنا می کنیم:

۱. نوآوری

حسابداری از ملزومات هر کسب و کار در روز های اول شکل گیری آن است. هیچ پروژه ای نمی تواند بدون کنترل دقیق و روش مستحکم پیشرفت کند. از این رو، نوآوری از اولین مهارت های مورد نیاز شماست ؛ زیرا همانطور که کسب و کار شما گسترش پیدا کرده و تکامل می یابد، نیازهای حسابداری که با آن روبرو می شوید، پیچیده تر می شوند و خلاقیت و تشخیص شماست که می تواند نجات بخش باشد. در مصاحبه های شغلی، اغلب کارفرمایان نیز به دنبال فردی خلاق و با ایده های تازه هستند که در آینده حسابداری کسب و کارشان تأثیر گذار باشد.

۲. فهم و ادراک

دستیابی به نوآوری های مورد نیاز در شغل شما، به درک و فهم کامل از زمینه ای که در آن مشغول به کار هستید مرتبط است. جمع آوری و تحلیل اطلاعات و داده های جدید، مدیریت پروژه یا ملاقات با مشتریان جدید، ستون اصلی کارهای روزانه است. بدین ترتیب، فهم سریع اطلاعات از طریق سوالاتی که به خوبی درک شده اند، می توانند به آسانی مشکلات پیش رو در شغل شما را حل کنند.

۳. آگاهی تجاری

در حالی که نیاز به آگاهی تجاری از مهم ترین مهارت های یک حسابدار است، شاید کمی تعجب برانگیز باشد که اغلب افراد این مهارت را فراموش می کنند. آگاهی تجاری در واقع به شناخت راهکارها و جایگاهی که کسب و کار شما در بازار دارد گفته می شود. اینکه چطور و چگونه از تغییرات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی تاثیر می پذیرد و از چه طریقی می توان از آن تغییرات استفاده سودمند کرده و تکامل یافت. به طور خلاصه باید بازار شغل خود را به خوبی بشناسید تا بهترین تصمیمات را برای کسب و کارتان بگیرید.

۴. اشتیاق

نه تنها در حسابداری، بلکه در هر زمینه ی دیگر، داشتن شور و ذوق برای کار و یادگیری بیشتر، از فاکتور های اصلی موفقیت در آن شغل است. توانایی ایجاد جو مثبت و انتقال آن به تیم و و باور به آنچه که در حال کار بر روی آن هستید، بسیار مهم است. شور و شوق مسری است  و نشان می دهد که شما علاقه مند به تجارت خود هستید.

۵. ابتکار عمل

ابتکار عمل، مهارتی تلفیقی از فهم و ادراک و اشتیاق شما است. اینکه شما یک تفکر مستقل دارید و می توانید کار خودتان را بدون وابستگی به درستی انجام دهید، باعث اعتماد بیشتر به شما و در نتیجه، مسئولیت بیشترتان خواهد شد. این مهارت از این رو مهم است که اگر تصمیم بگیرید در مرحله بعد از زندگی حرفه ای خود، یک حسابدار آزاد Freelance باشید، بدون کوچکترین مشکلی امور مالی کسب و کار ها را مدیریت کنید.

۶. درستکاری و رازداری کامل

اگر حسابدار یک سازمان یا شرکت هستید قطعاً به‌تمامی اطلاعات مالی آن‌ها دسترسی دارید. بنابراین مورد اعتماد سازمان یا شرکت هستید زیرا به‌تمامی اطلاعات مشتریان و آن‌ها آگاه هستید. اینجا است که رازداری اهمیت فوق‌العاده‌ای پیدا می‌کند. شما به‌عنوان حسابدار موفق در یک سازمان، باید از افشای اطلاعات مالی پرهیز کنید.

۷. ثبات و پایداری

اگر چه ممکن است این مهارت مستقیما بر حرفه ی شما اثر گذار نباشد، اما آن را باید قبل از شروع زندگی حرفه ای خود به عنوان مهارتی مهم در نظر بگیرید. ممکن است یکی از مزایا و جذابیت های حرفه ای در حسابداری انعطاف پذیری آن باشد ؛ اما با این حال بنیاد مستحکم خود را در اوایل زندگی کاریتان بسازید. تغییرات زیادی که در سطح مالی و حسابداری هر ساله در شرکت ها روی می دهد، می تواند از معایب مدیریت باشد ؛ اما دلیل آن این است که کارفرمایان به دنبال فردی با ثبات خوب و حرفه ای هستند که باعث پیشرفت شرکت آن ها شود.

۸. تجارب بین المللی

بسیاری از شرکت های تجاری بر مرحله ی رشد سازمانی خود متمرکز بوده و به دنبال تجارت خارج از کشور هستند. داشتن این تجربه برای یک حسابدار می تواند به نقطه ی مثبتی در رزومه ی او تبدیل شود و در نهایت موقعیت های کاری خوبی برایش فراهم کند.

۹. برگزیدن گرایش موردعلاقه

برای موفق شدن در حرفه حسابداری بهتر است گرایشی که به آن علاقه دارید را انتخاب کنید و در آن حرفه‌ای شوید. در واقع بهتر است در گرایش مد نظر خود تجربه‌های موردنیاز را کسب کنید. علاوه بر این، تلاش کنید با شاخه‌های مختلف حسابداری مانند حسابداری صنعتی، حسابداری مالی، حسابداری دولتی، حسابداری مدیریت، حسابداری هزینه و حسابداری قیمت تمام‌شده آشنا شوید. بهتر است شما ابتدا با انواع مختلف حسابداری آشنا شوید سپس بر روی یک یا شاخه از حسابداری متمرکز شوید. انجام این عمل باعث می‌شود که شما در همان زمینه متخصص شوید و تجربیات خود را بالا ببرید.

۱۰. کسب گواهینامه‌ها

داشتن گواهینامه‌هایی مطابق با استانداردهای حسابداری می‌تواند شما را برای تهیه گزارشات و امور حسابرسی و حسابداری، ارائه اسناد و رسیدگی به دفاتر و اسناد آماده و یاری کند.

 

 

آشنایی با انواع حسابداری:

آشنایی کلی با انواع حسابداری داشته باشید ولی سعی کنید در چند مورد از رشته های تخصصی مورد علاقه خود مهارت کسب نمایید،  مانند تخصص در زمینه حسابداری صنعتی.

 

مهارت در تهیه صورت مالی اساسی:

برای ورود به حرفه حسابداری باید به انجام سه نوع صورت مالی مسلط باشید؛ صورت‌های درآمد (سود و زیان)، صورت‌های جریان وجوه نقد و ترازنامه‌ها از جمله مهم‌ترین صورت‌های مالی هستند که نشان از سلامت مالی سازمان دارند.

به‌عنوان مثال، مدیران یک کسب‌وکار برای کنترل روی هزینه‌های تولید خود باید گزارش دقیقی از هزینه مورداستفاده برای خرید مواد اولیه، هزینه ماشین‌آلات و دستمزد پرسنل داشته باشند تا برای بهره‌وری سازمان برنامه‌ریزی کنند. این گزارش باید توسط حسابدار شرکت تحت عنوان بهای تمام‌شده به مدیر ارائه شود. بنابراین یک حسابدار باید بداند بهای تمام شده چیست و چگونه باید آن را محاسبه کند.

 

مهارت ثبت دفاتر روزنامه و کل:

حسابدار باید دارای مهارت تحریر و نوشتن دفاتر روزنامه و کل را داشته باشد زیرا اکثر مودیان باید دفاتر قانونی داشته باشند و آن را  به ادره مالیات تحویل دهند در غیر این صورت جریمه می شوند از این جهت حسابداران باید با نحوه تحریر دفاتر با رعایت اصول طبق ماده ۹۵ ق.م.م آشنا باشند.  

 

مهارت‌ های مدیریت زمان:

آگاهی از پروژه‌های زیادی که در اختیار دارید، اولویت‌بندی زمان بر اساس اهمیت پروژه‌ها و انجام به‌موقع کارها شما را به یک نیروی انسانی فوق‌العاده برای سازمان تبدیل می‌کند. با استفاده از تقویم، یادآورهای منظم روی تلفن همراه و داشتن فهرست کارهای روزانه می‌توانید زمان خود را به بهترین شکل مدیریت کنید. از طرفی، داشتن انعطاف کامل برای انجام وظایف فوری بسیار ضروری است.

 

ارائه طرحهای مختلف جهت کاهش هزینه و افزایش سود:

یک حسابدار باید توانایی ارائه راه حل جهت کاهش هزینه و جلوگیری از ضرر و افزایش سود به مدیران را داشته باشد و به عنوان یک مشاور طرح های مرتبط  پیشنهادی خود در این زمینه را به مدیریت ارائه دهد.

 

مهارت در استفاده از نرم افزارهای حسابداری و مجموعه آفیس:

از آنجایی که امروزه در شرکتها برای انجام امور حسابداری از نرم افزار و ابزار های حسابداری استفاده می‌شود حسابدار باید مهارت استفاده از نرم افزار حسابداری و همچنین مجموعه آفیس را داشته باشد.

مهارت تسلط بر قوانین کلیدی و کاربردی:

حسابدار باید با قوانین کلیدی و کاربردی در زمینه حسابداری آشنا باشد از جمله:

♦️ قانون کار

♦️ قانون تامین اجتماعی

♦️ قانون تجارت

♦️ و سایر قوانین کارآمد در زمینه حسابداری

 

 

تسلط بر قوانین مالیاتی، بیمه و قانون کار:

یک حسابدار باید بتواند در جهت منافع شرکتی که در آن مشغول به کار است عمل کند. به همین دلیل نیاز است که با قوانین مالیاتی و آخرین تغییرات آن آشنایی کامل داشته باشد تا بتواند گزارشاتی دقیق و درست به نفع شرکت به سازمان امور مالیاتی ارائه دهد. همچنین از وظایف یک حسابدار محاسبه حقوق و دستمزد است. برای محاسبه حقوق و دستمزد به تسلط کامل بر قانون کار و بیمه اجتماعی لازم است و عدم آگاهی از این قوانین منجر به شکست و عدم موفقیت در شغل حسابداری خواهد شد.

 

 

مهارت در استاندارد حسابداری:

حسابدار باید با فایل استانداردهای حسابداری  که چهارچوب حسابداری بر پایه آن نهاده شده است آشنا باشد و طبق این استانداردها امور حسابداری را انجام دهد.

 

مهارت‌ های ارتباطی نوشتاری و کلامی برای ارتباط با مدیران و مشتریان:

برخلاف تصور بسیاری از افراد، حسابدار صرفا با اعداد و ارقام سروکار ندارد؛ بلکه تعامل با همکاران، مدیران و مشتریان از مهم‌ترین بخش‌های حرفه حسابداری است. گزارش‌نویسی، ارتباط با مشتریان و اعضای تیم برای جمع‌آوری، ثبت و تجزیه و تحلیل داده‌ها و ارائه گزارش به مدیران و کارفرمایان از جمله وظایفی است که به مهارت‌های نوشتاری و کلامی نیاز دارد.

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله حساب تفصیلی چیست؟ را مطالعه کنید

 

 

 

مهارت روابط عمومی:

حسابدار موفق باید دارای روابط بهینه بین خود و مدیران و صاحبان سهام در شرکت و سایر سازمانها مانند بیمه تامین اجتماعی و مالیات در خارج از شرکت باشد.

♦️ باید دارای روابط کاری بین همکاران خود باشد

♦️ توانایی برقرار کردن جلسات را داشته باشد

♦️ برای حضور در جلسات برون سازمان مانند سازمان امور مالیاتی نیز آماده باشد

♦️ توانایی در انجام کار به صورت گروهی و حس مسئولیت پذیری

 

دانش عمومی کسب و کار:

به عنوان یک پشتیبان در شرکت‌ها و سازمان‌ها، حسابداری اغلب مستلزم همکاری با کارمندان بخش‌ها یا صنایع دیگر است. دانش عمومی کسب و کار به شما این امکان را می‌دهد درک اساسی و لازم برای کار موفق با صنایع خارج از امور مالی را داشته باشید. درک عملیات کلی کسب و کار به شما این امکان را می‌دهد نیازهای مالی شرکت‌ها و سازمان‌ها را با دقت بیشتری ارزیابی، ثبت و گزارش کنید. همچنین به شما این امکان را می‌دهد تا به طور مؤثرتر با فروشندگان ارتباط برقرار کرده و برای رسیدگی به سوالات مربوط به قیمت گذاری، خرید و صورتحساب‌ها مذاکره کنید.

 

خلاقیت:

حسابدار باید در ارائه پیشنهادات برای حل مشکلات موجود و بهینه کردن موقعیت شرکت دارای خلاقیت باشد و توانایی ارائه راه‌حل‌‌های جدید و تازه با توجه به امور جاری و به روز به مدیریت را داشته باشد.

 

نکته:

در واقع داشتن هوش تجاری مهمترین مهارتی است که امروزه یک حسابدار باید از آن برخوردار باشد.

 

اخلاق و درستکاری:

اعتبار یک حسابدار به حس اعتماد و اطمینان به‌درستی کار او وابسته است. رازداری و رعایت اصول اخلاقی نیز اهمیت بالایی در این شغل دارد. کمک رساندن به دیگران و حل مشکلات با ارائه راه‌حل‌های مناسب از ارکان اخلاقی یک حسابدار حرفه‌ای است.

 

رازدار بودن در مورد اطلاعات مالی:

از آنجایی که یک حسابدار از کلیه اسرار مالی موسسه و مدیران مطلع است باید رازدار باشد و به هیچ وجه اسرار مالی شرکت را نزد دیگران فاش نکند.

 

داشتن دقت و تمرکز در طول انجام کار:

دقت و تمرکز در کار، برای حسابدار موفق از اهمیت خاصی برخوردار است. حسابداری شغلی است که با ارقام ریز و درشت کار می‌کنید، بنابراین باید قادر باشید تا با دقت و تمرکز بالایی اتفاقات مالی را درج و کار روزانه خود را به‌صورت دقیق کنترل کنید.

 

بالا بودن اشتیاق:

حسابدار باید دارای اشتیاق در حرفه حسابداری باشد و از اینکه فکر کند کار حسابداری کاری حوصله سر بر است اجتناب کند.

 

ظاهر :

اگر می‌خواهید به حسابدار موفقی تبدیل شوید بهتر است بدانید که باید به‌ظاهر خود توجه کنید، همیشه مرتب و خوشتیپ در شرکت حاضر شوید و ظاهر بشاش و شادابی داشته باشید.

 

اعتماد به نفس:

حسابدار باید دارای اعتماد به نفس نسبت به کاری انجام می‌دهد باشد در غیر این صورت ممکن است دچار استرس شده و این کار باعث ایجاد مشکل در کار می‌شود.

 

 

مدیریت پول:

مدیریت پول یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که باید یک حسابدار حرفه‌ای از آن بهره‌مند باشد. حسابدار موفق کسب است که در مدیریت بودجه شخصی و سازمان، فرد توانمندی باشد. حسابدار حرفه‌ای در درجه اول در زندگی شخصی خود مدیر مالی خوبی است؛ بنابراین در زندگی خود و حتی در سازمان یا شرکتی که در آنچه مشغول کار است ولخرجی نمی‌کند.

 

رزومه کاری:

حسابدار با داشتن رزومه کاری موفق و قوی است که می تواند نظر مدیر را برای استخدام جلب کند در نتیجه حسابداران باید با اصول مصاحبه شغلی آشنا باشند چون تنها داشتن مدرک تحصیلی کافی نیست بلکه داشتن مهارت و رزومه قوی است که جهت استخدام به شما کمک می‌کند تا نظر مدیر را برای استخدام شدن به خود جلب کنید.

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید