در مصاحبه استخدام حسابدار چه سوالاتی مهم هستند؟

 

حسابداری از جمله مشاغلی است که هر سازمانی به آن نیاز دارد. با این حال، فارغ‌التحصیلان این رشته نیز کم نیستند. بنابراین، برای تصاحب فرصت‌های شغلی خوب در حسابداری، بین کارجویان رقابت وجود دارد. با اینکه تحصیلات و سابقه کار خوب در رزومه، می‌تواند شما را به مرحله‌ی مصاحبه برساند ولی برای گرفتن شغل باید بهترین جواب‌ها را به سوالات مصاحبه استخدام حسابدار بدهید. 

 

استخدام حسابدار:

حسابداری از جمله مشاغلی است که هر سازمانی به آن نیاز دارد. با این حال، فارغ‌التحصیلان این رشته نیز کم نیستند. بنابراین، برای تصاحب فرصت‌های شغلی خوب در حسابداری، بین کارجویان رقابت وجود دارد. با اینکه تحصیلات و سابقه کار خوب در رزومه، می‌تواند شما را به مرحله‌ی مصاحبه برساند ولی برای گرفتن شغل باید بهترین جواب‌ها را به سوالات مصاحبه استخدام حسابدار بدهید.

جلسات مصاحبه معمولا دشوارترین مرحله در تصاحب فرصت‌های شغلی هستند. در صورتی که رزومه‌ی چندان خوبی نداشته باشید، با عملکرد مناسب در جلسه‌ی مصاحبه، می‌توانید رقبایی را که رزومه‌های خیلی بهتری دارند، کنار بزنید. موفقیت در جلسات مصاحبه، نیازمند پیروی از اصول خاصی است. پاسخگویی صحیح به سوالات، تنها شاخص مهم مدنظر مصاحبه‌کننده‌ها نیست؛ نحوه‌ی رفتار و حتی زبان بدن شما در شانس شما برای تصاحب شغل، تأثیر دارند. با این حال، در شغلی تخصصی مثل حسابداری که نیازمند مهارت‌های سخت و نرم متعددی است، پاسخگویی به سوالات سخت حسابداری از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

 

آمادگی قبل از مصاحبه شغل حسابداری:

شاید عنوان استخدام حسابدار عنوان تکراری باشد و برخی اوقات تیتر اول مجلات و دیگر رسانه ها بوده است. استخدام در حسابداری برای یک حسابدار به قدری مهم است که نباید ساده از کنار آن بگذرد چرا برخی از حسابداران موفق هستند و برخی ناموفق و ناامید، خواسته کارفرما چیست و حتی شما چه نوع اطلاعاتی نیاز دارید که همه چیز را در یک جلسه تقریبا 15 دقیقه‌ای مصاحبه استخدامی از دست ندهید.

بارها این اتفاق افتاده همه دانش و استعداد یک کارشناس  فدای یک بی توجهی در عرض چند دقیقه می شود. «مثل حکایت فردی که در کلاس های کنکور شرکت می کند و آمادگی لازم را بدست می آورد ولی در موقع آزمون انگار به کلی تمرکز را از دست می‌دهد و نمی تواند خوب از اطلاعات علمی خود دفاع کند.»

معمولا استخدام در یک سازمان با آگهی استخدام کارفرما شروع می‌شود که شما در هنگام جستجوی شغل حسابداری دیده و رزومه‌تان را ارسال می‌کنید و در صورت تایید برای مصاحبه دعوت می‌شوید. درواقع رزومه فقط می‌تواند یک قرار مصاحبه کسب کند اما استخدامتان را تضمین نمی‌کند. در عوض کیفیت رفتار و دانش شما در مصاحبه، می‌تواند استخدامتان را تضمین ‌کند پس با توجه به رقابت موجود بین تعداد زیادی کارجو، باید ازهرجهت آماده ‌باشید.

اولین کارتان این است که یک تحقیق مفصل در مورد کارفرما بکنید. بهترین نقطه شروع، وب‌سایت کارفرماست که به شبکه‌های اجتماعی هم گسترش پیدا می‌کند. تاریخچه سازمان را بررسی کنید، فیلد تخصصی شرکت را درک کنید و دانش کافی در مورد ادبیات مورداستفاده در صنعتش را جمع‌آوری کنید. معمولا پروفایل دیجیتال شرکت، انعکاسی از فرهنگ و شخصیت شرکت و موسس است پس به احساس و غریزه خود نسبت به طراحی و محتوای وب‌سایت توجه کنید.

سپس سوابق تحصیلی و کاری خودتان را مرور کنید تا جایی که قادر باشید به‌راحتی دلیل همه انتخاب‌هایتان را بیان کنید و اگر فاصله‌ای بین سال‌های تحصیلی یا کاری به وجود آمده را توضیح دهید. یک مصاحبه استخدامی حسابداری معمولا با سوالات عمومی مصاحبه‌کننده شروع می‌شود که روی سابقه تحصیلی و کاریتان تمرکز می‌کند اما شما هم باید هر سوال و ابهامی که در مورد سابقه فعالیت کارفرما و سمت مورد استخدام دارید را مطرح کنید. پس از تبادل اطلاعات عمومی، احتمالا سوالات تخصصی حسابداری مطرح می‌شوند که باید بامهارت و قاطعیت پاسخ دهید.

 

سوالات عمومی مصاحبه حسابداری:

منظور از سوالات عمومی مواردی است که درباره اطلاعات فردی، سابقه کاری و نوع شخصیت شماست. در ابتدای جلسه، درباره موضوعات زیر از شما می­پرسند.

سوالات رایج مصاحبه حسابداری:

  • اطلاعات فردی و خانوادگی
  • شیوه آشنایی با شرکت
  • سابقه کاری و وظایفی که به عهده داشتید
  • فاصله محل سکونت به شرکت
  • علت ترک کار قبلی
  • سابقه بیمه
  • محل تحصیل، سوابق تحصیلی و دوره­هایی که گذرانده­اید مدارک و گواهینامه­های حسابداری
  • مهارت­هایی که دارید
  • نرم افزارهای حسابداری که به آن مسلط هستید
  • علت علاقه به حسابداری
  • گام­های مثبت شما در شرکت قبلی
  • موضوع پایان نامه
  • علاقه به ورزش
  • آخرین کتابی که خواندید

 

 

سوالات اختصاصی مصاحبه استخدامی حسابداری:

هدف مصاحبه‌کننده از این سوالها ارزیابی مهارت‌های حسابداری شماست که با توجه به سمت انتخابی، سطوح ابتدایی و پیشرفته را در برمی‌گیرد. پاسختان باید دانش از حرفه حسابداری در صنعت کارفرما را ثابت کند علاوه بر اینکه مهارت دیجیتال و آشنایی با ابزارهای نرم‌افزاری را هم نشان دهد.

♦ صورت‌های مالی اساسی را توضیح دهید.

♦ اگر فقط یک صورت مالی داشتید و می‌خواستید سلامت مالی یک سازمان را بررسی کنید، کدام صورت مالی را انتخاب می‌کردید؟

♦ اگر موجودی کالا 1 میلیون تومان بیشتر شود، چه تغییری در صورت سود و زیان ایجاد می‌کند؟

♦ سرمایه در جریان چیست؟

♦ سرمایه در جریان منفی چیست؟

♦ اگر وجه نقد دریافت شده از مشتری هنوز به‌عنوان درآمد ثبت‌نشده، در کجا ثبت می‌شود؟

♦ تفاوت پیش‌پرداخت و حساب دریافتنی چیست؟

♦ چه زمانی یک خرید را به‌جای هزینه، در سرمایه منظور می‌کنید؟

♦ تحت چه شرایطی سرقفلی افزایش پیدا می‌کند؟

♦ چگونه حساب‌های دریافتنی وصول نشدنی را تخمین بزنید؟

♦ کاهش ارزش موجودی کالا چگونه در صورت‌های مالی منعکس می‌شود؟

♦ سه روش متداول بودجه‌بندی چیست؟

♦ چگونه احتمال خطا در محاسبات را کاهش می‌دهید؟

♦ با کدام‌یک از نرم‌افزارهای حسابداری آشنا هستید؟

♦ اگر شما مدیر مالی شرکت ما بودید، چه نگرانی خوابتان را آشفته می‌کرد؟

 

 

روز مصاحبه:

ده دقیقه زودتر از ساعت مشخص شده به محل مصاحبه مراجعه کنید.

قبل از ورود و پاسخ به سوالات مصاحبه حسابداری، سوابق تحصیلی و کاری خود را مرور کنید. پاسخ­ها را در ذهن مرور کنید.

نوع پوشش: حتما پوشش رسمی با رنگ­های متداول و رسمی داشته باشید. لباس پوشیده و مرتب با رنگ­های تقریبا تیره برای کت و شلوار و مانتو و مقنعه مناسب­تر است. لباسها اتوکشیده باشد. کفش­تان را هم واکس بزنید. به تمام جزئیات پوشش خود توجه کنید.

طرز رفتار و زبان بدن: خوش­رو باشید و با لبخند وارد شرکت و جلسه شوید. به گونه­ای محترمانه و با اعتماد به نفس بنشینید و صحبت کنید. صاف بنشینید و با صدای رسا صحبت کنید. انگشتان را در هم گره نزنید. با مصاحبه­ کننده ارتباط چشمی داشته باشید.

 

پس از مصاحبه:

اگر نتیجه مصاحبه بلافاصله به شما اعلام نشود، احتمالا تاریخ مشخصی برای تصمیم‌گیری اعلام می‌شود تا کارفرما همه کارجویان را مقایسه کند و بهترین گزینه را انتخاب کند. تا آن موقع از تجربه این مصاحبه یاد بگیرید و برای مصاحبه بعدی آماده شوید.

 

 

رمز موفقیت در مصاحبه استخدامی حسابداری چیست؟

راستگو باشید. راستگو باشید . راستگو باشید. هرآنچه در آن توانایی دارید را بیان کنید و از بزرگ نشان دادن خودتان و یا کوچک کردن توانایی هایتان جدا خودداری کنید.

 

 

به نظر شما فردی که چند جا مشغول به کار است چگونه بیمه‌اش محاسبه می شود؟

حدنصاب خرید و فروش در سال 99 چقدر است؟

فرض کنید شرکت تسهیلات خرید کالا را از بانک ملت به مبلغ 10 میلیارد ریال 14 درصد  دریافت کرده است: لطفا محاسبه سود و نحوه ثبت در دفاتر؟

آیا با مراحل ثبت سفارش و گشایش اعتبار آشنا هستید؟ چه حسابهایی در این نوع رویدادها درگیر می‌شوند؟

ترفند 2 : آشنایی با پیکر بندی سوالات مصاحبه حسابداری در 10 دقیقه مصاحبه

همیشه یادتان باشد در یک جلسه مصاحبه ای فقط یک کارشناس مالی حضور ندارد و ممکن است مدیران دیگر بخشها هم از شما سوال کنند و حتی یک کارشناس زبان. روزی که من خودم بعد از قبولی در آزمون کتبی شرکت ایران ایر پذیرفته شدم برای مصاحبه دعوت شدم، روزی که وارد جلسه شدم اولین سوالی که بعد از سلام از من پرسیده شد توسط یک خانم و به زبان انگلیسی بود.

سوال: از کجا و چگونه به اینجا آمدی؟ منظورش مسیر و مسافت بود، نفردوم از من پرسید چقدر ایران ایر را می شناسی؟ به نظرت شرکت پولداری است؟ چرا؟ و سوال کننده بعدی یک سوال هوش مطرح کرد و نفر آخر تازه از من پرسید چگونه من متوجه شوم که استهلاک این لپ تاپ با چه روشی محاسبه می شود؟

 

شاید الان این‌ها سوالات ساده‌ای باشد ولی درجلسه و به یکباره همراه با استرس است، شما چند سوال غیر مرتبط را باید پاسخ بدهید و ممکن است تمرکز شما کم شود و در نهایت سوالات حسابداری و مالیاتی از شما پرسیده شود.

پس آمادگی چنین محیطی را حتما داشته باشید. و اما محورهای سوالات حسابداری و مالیاتی، در این مورد باید عرض کنم همیشه سوالات حول یک محور نیست مثلا وقتی شما پاسخ مالیات حقوق را بدانید سوال بعدی دوباره از حقوق نیست و خیلی کم اتفاق می‌افتد. چارچوب مصاحبه در کلیات زیر سازماندهی می شود که از نیروی داوطلب استخدامی پرسیده می شود:

 

سوال مربوط به بیمه و اداره کار

سوال مربوط به سامانه های مالیاتی مانند ارزش افزوده و ماده 169

سوال مربوط به اصول حسابداری

سوال از یک مشکل مالی و پیشنهاد شما

 

این کلیات همان چند دقیقه است. بنابراین شما انقدر باید مسلط باشید که در هر پارامتر بهترین جواب را بدهید. در مورد آخر هم باید اشاره به این نکته کنم معمولا یک اشکال یا مشکل مطرح می شود و با ارائه نظر سنجی از شما تا حدی سطح اطلاعاتی مشخص می‌شود. مثلا درباره تهاتر دارایی ثابت دو شرکت با یکدیگر، شما در اینجا باید اشکال را بدانید و راه حل پیشنهادی برای برطرف شدن اشکال  ارائه کنید.

 

کلام پایانی:

آشنایی با نمونه سوالات استخدامی رشته حسابداری، به شما کمک می کند تا با آمادگی بیشتری در مصاحبه ها شرکت کنید. اگر حسابدار هستید و قصد کار کردن در یک شرکت خوب را دارید، بهتر است علاوه بر افزایش دانش و مهارت های خود، این سوال رایج استخدامی حسابداری را مطالعه کنید.

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید