برگ تشخیص مالیات چیست _ انواع برگ تشخیص مالیات

برگ تشخیص مالیات چیست

 

پس از اتمام 31 تیرماه و فراق حسابداران از ارسال اظهارنامه عملکرد بایستی منتظر دریافت برگ تشخیص مالیات از سوی سازمان امور مالیاتی باشیم. در واقع ماحصل همه امور حسابداری در برگ تشخیص مالیات لحاظ می شود، چون مالیات قابل پرداخت در این برگ لحاظ می گردد. ممیز مالیاتی در طی بازه زمانی یکسال از تاریخ ارسال اظهارنامه تاریخی را برای رسیدگی مالیاتی مقرر می نماید. در این نوشتار با انواع برگ تشخیص مالیات آشنا خواهیم شد.

لازم به توضیح است برخی از مودیان با قید نام کامل و سمت تنها برگ تشخیص را از اداره امور مالیاتی دریافت می نمایند. در صورتی که طبق ماده 237 قانون مالیات های مستقیم فصل دوم، مودی می تواند گزارشی را که مبنای صدور برگ تشخیص شده از ممیز مالیاتی دریافت نماید.

ممیز مالیاتی موظف است تمام جزئیات و توضیحات لازم در ارتباط با برگ تشخیص مالیات را به مودی ارائه نماید. برگ تشخیص موضوعی مهم می باشد چون حتی در زمان حسابرسی مالی، حسابرسان برگ های تشخیص و قطعی مالیات را دریافت می نمایند.

 

انواع برگ تشخیص مالیات

پس از اینکه ممیز مالیاتی تمام موارد موجود را بر اساس اطلاعات و دلایل کافی بررسی نمود یک برگه تشخیص مالیات تهیه می‌شود. برگ تشخیص معمولا شامل 3 نوع می‌باشد:

  • برگه تشخیص برای مالیات عملکرد

در ارتباط با برگ تشخیص مالیات عملکرد، ممیز مالیاتی درآمدهای ابرازی در اظهارنامه را با صورت معاملات فصلی مطابقت می‌دهد و در این مورد نیز بر مبنای مغایرت ها جریمه لحاظ می‌گردد.

  • برگه تشخیص برای مالیات حقوق

همه شرکت ها موظف هستند که لیست های بیمه و مالیات لیست حقوق ها را اعلام نمایند. ممیز مالیاتی هزینه حقوقی که در اظهارنامه عملکرد ابراز شده با لیست های بیمه و مالیات مطابقت می‌دهد و در صورت مغایرت بین آنها جریمه محاسبه می‌نماید. این مبلغ در برگ تشخیص حقوق لحاظ می‌گردد.

 

برگ تشخیص = برگ قطعی

طبق ماده 239 ق.م.م ممکن است شرایطی پیش آید که برگ تشخیص،قطعی تلقی گردد:
1-اعلام کتبی از سوی مودی ظرف 30 روز از تاریخ ابلاغ مبنی بر قبول مالیات
2-پرداخت مالیات به ماخذ برگ تشخیص
3-عدم اعتراض کتبی به برگ تشخیص
4-عدم مراجعه به اداره امور مالیاتی

 

ماده 242 قانون مالیات مستقیم

اداره امور مالیاتی موظف است در هر مورد که به علت اشتباه در محاسبه. مالیات اضافی دریافت شده است و همچنین در مواردی که مالیاتی طبق مقررات این قانون قابل استرداد می‌باشد. وجه قابل استرداد را از محل وصولی جاری ظرف یک ماه به مودی پرداخت کند.

تبصره- مبالغ اضافی دریافتی از مودیان بابت مالیات موضوع این قانون به هر عنوان مشمول خسارتی به نرخ یک و نیم درصد (1.5%) در ماه از تاریخ دریافت تا زمان استرداد می‌باشد و از محل وصولی‌های جاری به مودی پرداخت خواهد شد. حکم این تبصره نسبت به مالیات‌های تکلیفی و علی‌الحساب‌های پرداختی در صورتی که اضافه بر مالیات متعلق باشد در صورتی که ظرف سه ماه از تاریخ درخواست مودی مسترد نشود از تاریخ انقضای مدت مزبور جاری خواهد بود.

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید