اظهارنامه مالیاتی در واقع عملکرد مودیان مالیاتی می باشد و به وسیله آن، برای اتکاء در جهت تشخیص درآمد واحد مربوطه به سازمان امور مالیاتی ارائه می گردد. بعد از ارسال اظهارنامه مالیاتی، پرونده مالیاتی به وسیله، کارشناس مالیاتی یا همان ممیز مالیاتی مورد بررسی قرار می گیرد. رسیدگی مالیاتی دارای روش های مختلف می باشد. جرایم و قرائن مالیاتی متفاوتی وجود دارد و در زمان رسیدگی متوجه اشتباهات در تحریر اظهارنامه و دفاتر می شوید. این اشتباهات ممکن است باعث افزایش مالیات و ایجاد جرایم مالیاتی شود.
رسیدگی به مالیات شرکت ها:
رسیدگی به مالیات بر مبنای دفاتر و علی الرس انجام می گیرد.
رسیدگی بر مبنای دفاتر:
در این روش پرونده مودی به صورت کامل مورد بررسی قرار می گیرد و درآمد و هزینه های ارائه شده از نظر مودی مورد قبول واقع شده است. اما زمانی هم ممکن است که هزینه های مورد قبول واقع نباشد و در این مورد سود هم مورد قبول نمی باشد، در این صورت برای مودی اصلاحی در نظر گرفته می شود. البته توجه داشته باشید که کلیه این موارد برای دفاتر و مدارک بر اساس چهارچوب می باشد.
رسیدگی بر مبنای علی الرس:
در این روش پرونده، دفاتر و درآمد مورد قبول قرار گرفته نشده است و مالیات بر اساس ضرایب سالیانه فعالیت ها مشخص می شود.
مراحل رسیدگی مالیاتی
مراحل رسیدگی مالیاتی:
مراحل فرآیند رسیدگی مالیاتی به شرح ذیل می باشد:
در ابتدا ممیز مالیاتی بر اساس برگه درخواست اسناد و مدارک حسابداری، از مودی مالیاتی درخواست اسناد و مدارک حسابداری را برای بررسی دارد.
بعد از دریافت مدارک مربوطه، کارشناس مالیاتی موظف و مکلف می باشد که تا مدت زمان یک هفته تا پانزده روز پس از بعد از ابلاغ درخواست فوق به محل کار مودی مراجعه کند و دفاتر، اسناد و مدارک وی را مورد بررسی قرار دهد.
در بعضی از موارد و در شرایط خاص، ممکن است که ممیز مالیاتی از مودی بخواهد که اسناد و مدارک حسابداری و مالی را در زمان مقرر شده نزد وی به سازمان امور مالیاتی ببرد و مراحل پرونده را رسیدگی کنند.
چگونگی رسیدگی به پرونده های مالیاتی:
پس از دریافت دعوتنامه صاحبان مشاغل می تواننند در قبال دریافت دعوتنامه سه کار انجام دهند.
- اگرمؤدی بدون توجه به دعوتنامه هیچ کدام از اسناد و مدارک خواسته شده را در مهلت مقرر ارائه ندهد، سازمان امور مالیاتی بدون هیچ گونه پیش شرطی، گزارش رسیدگی را به صورت علی الراس صادر خواهد کرد.
- اگر مؤدی مدارک و اسناد درخواستی را مطابق ابلاغیه به سازمان امور مالیاتی ارسال نماید، ولی مدارک و اسناد کامل نباشد و مؤدی مطابق تکالیف درج شده در آیین نامه اجرایی ماده 95 قانون مالیات مستقیم، مدارک را ارائه نداده نباشد، در این حالت اداره امور مالیاتی گزارش را به صورت علی الرأس صادر می کند.
- اگر مؤدی مدارک و اسناد درخواستی را ارائه دهد و مدارک و اسناد را نیز مطابق آیئن نامه های اجرایی ماده 95 قانون مالیات بوده و در زمان مقرر هم به واحد رسیدگی به پرونده تحویل داده شود، رسیدگی به دفاتر و اسناد مورد پذیرش قرار گرفته و بررسی درآمد و برگشت هزینه ها به صورت علی الرأس خواهد بود.
مراحل رسیدگی مالیاتی
انواع رسیدگی اختلاف مالیاتی:
برای حل اختلافات مالیاتی، سه نوع رسیدگی وجود دارد که در ادامه به توضیح هرکدام از آنها می پردازیم:
- رسیدگی ماهیتی: در این نوع رسیدگی، کارشناسان و مقامات مالیاتی به صورت کاملاً جدی و به صورت کامل به پرونده های مالیاتی پیش می روند. این روش شامل تایید، تعدیل، قرار رسیدگی مجدد، رفع نقص و یا تجدید دعوت است.
- رسیدگی شکلی: در این نوع رسیدگی، ادارات قضایی و دیوان عدالت اداری بر اساس آراء قطعی، به عدم رعایت قوانین و مقررات در رسیدگی مالیاتی و یا نقص در رسیدگی مورد شکایت مودی و یا اداره امور مالیاتی، بررسی می کنند.
- رسیدگی شکلی و ماهیتی: در این روش، در صورتی که هیئت رسیدگی به عدم رعایت قوانین و مقررات مالیاتی توسط مودی یا اداره امور مالیاتی پی برد، به صورت ماهیتی رای صادر خواهد کرد. در غیر این صورت، با روش شکلی رسیدگی می شود و رای مبتنی بر رد شکایت صادر می گردد.