بررسی اهمیت و ضرورت پرداخت مالیات و موارد معافیت آن

 

 

پرداخت مالیات یکی از روش های مهم برای تامین بودجه در کشورهای مختلف است. با پرداخت مالیات، بودجه به دست آمده به منظور بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور استفاده می شود. پرداخت مالیات برای پروژه های تجاری و رشد اقتصادی کشور بسیار مهم است. بنابراین، مردم باید اهمیت پرداخت مالیات را درک کرده و برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور، به پرداخت مالیات اقتدار نمایند. به عبارت دیگر، پرداخت مالیات برای رشد اقتصادی، توسعه پایدار و بهبود شرایط اجتماعی بسیار مهم است.

 

مالیات دریافتی از مردم صرف چه کارهایی می شود:

دریافت مالیات زمانی اثر بخش و مؤثر خواهد بود که به اهداف از پیش تعیین شده، برسد. هدف دولت از دریافت مالیات، کنترل مصرف و سرمایه گذاری در جامعه، تأمین امنیت، آموزش و سلامت جامعه است و دولت مالیات های دریافتی از مردم را صرف امور زیر می کند.

  • تأمین آموزش و پرورش برای عموم مردم در تمام سطوح تحصیلی
  • توسعه، ایجاد و گسترش حمل و نقل عمومی و ایجاد راه های ارتباطی
  • دفاع از تمامیت ارضی کشور و تأمین امنیت و آسایش مردم با حمایت از نیروهای دفاعی کشور و اداره نیروهای نظامی
  • خودکفایی کشور در امور کشاورزی، علم، صنعت و خدمات
  • تأمین بهداشت و سلامت عمومی جامعه
  • تأمین زیر ساخت های انرژی مانند آب برق تلفن گاز و غیره در تمام نقاط کشور

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله نکات مهم دادرسی مالیاتی را مطالعه کنید

 

 

 

اهمیت پرداخت مالیات

 

نقش مهم مالیات بر توسعه اقتصادی:

سیاست‌های مالیاتی نقش مهمی در توسعه اقتصادی دارند، زیرا با پرداخت مالیات، سطح اقتصادی کشور بالا می‌رود و درآمد مردم نیز به تبع آن بالا می‌روند. همچنین، پرداخت مالیات باعث رونق اقتصادی و افزایش تولید می‌شود و کمک می‌کند که واردات کاهش پیدا کند. برای پرداخت مالیات، تمام شرکت‌ها به محاسبات پیچیده نیاز دارند و برای این محاسبات، به خدمات حسابداری و افراد با تخصص و تجربه نیاز دارند.

 

 

هدف از دریافت مالیات:

پرداخت مالیات نه تنها یک وظیفه عمومی، بلکه ابزاری برای دولت است که به عنوان مشوق و یا عامل بازدارنده استفاده می شود. مثلاً وضع مالیات سنگین بر روی سیگار، عامل بازدارنده ای برای کاهش مصرف آن است و یا ایجاد معافیت های مالیاتی در مناطق کمتر توسعه یافته، مشوقی برای سرمایه گذاری در این مناطق است. خوب است بدانید، مالیات هایی که از اشخاص و موسسات گرفته می شود صرف امور زیر می شود.

  • تأمین هزینه ها و مخارج عمومی دولت برای رفع نیارهای اساسی و عمومی جامعه
  • تقسیم عادلانه ثروت و درآمد در جامعه، دولت با گرفتن مالیات از اقشار پر درآمد جامعه و مصرف آن برای حمایت از اقشار کم درآمد، باعث توزیع عادلانه ثروت در جامعه می شود.
  • کنترل تورم جامعه، دولت با بالا بردن مالیات بر مصرف، تقاضا را در جامعه کنترل می کند و در حالت رکود هم با کم کردن میزان مالیات دریافتی از مردم و دادن یارانه، مردم را به خرید بیشتر و رشد و رونق اقتصادی در جامعه ترغیب می کند.
  • کنترل واردات و صادرات، دولت با افزایش مالیات بر کالاهای وارداتی، مردم را به خرید کالاهای داخلی تشویق می کند و با افزایش مالیات برای کالاهای مضر مانند سیگار مصرف آنها را کاهش دهد.

 

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله مرور زمان مالیاتی چیست را مطالعه کنید

 

 

 

نقش مهم مالیات بر توسعه اقتصادی

 

ضرورت و اهمیت پرداخت مالیات توسط شرکت ها:

بخشی از درآمد دولت از طریق مالیات دریافتی، توسط شرکت‌ها و صنایع تولیدی تأمین می‌شود. این شرکت‌ها باید قسمتی از درآمد خود را به عنوان مالیات به دولت پرداخت کنند، که میزان آن بسته به نوع فعالیت شرکت متفاوت است.

در صورتی که شرکت‌ها برای کاهش سود مشمول مالیات، بخشی از هزینه‌های خود را کاهش دهند، می‌توانند هزینه‌هایی مانند بازنشستگی و پزشکی کارمندان را از هزینه‌های مشمول مالیات کم کنند. با این حال، شرکت‌ها موظف به پرداخت این مالیات ابلاغ شده هستند و باید از طریق اظهارنامه مالیاتی، درآمد، سود و تمام محاسبات خود را به دولت ارائه دهند.

 

 

کدام گروه ها از پرداخت مالیات معاف هستند:

در ایران بعضی از گروه ها از پرداخت مالیات معاف هستند.

  • سازمان ها و نهادهای دولتی مالیات پرداخت نمی کنند.
  • وزارتخانه ها موسسات دولتی دستگاه هایی که بودجه شان از طریق دولت تأمین می شود
  • شهرداری ها از پرداخت مالیات معافیت دارند.

 

 

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله جرایم مالیات بر ارزش افزوده را مطالعه کنید

 

 

 

تاثیرات منفی عدم پرداخت مالیات در کشور

 

تاثیرات منفی عدم پرداخت مالیات در کشور:

عدم پرداخت مالیات در کشور تاثیرات منفی بسیاری دارد، از جمله:

  1.  کاهش منابع دولت: عدم پرداخت مالیات و فرار مالیاتی منجر به کاهش منابع دولت می شود. برای پوشش هزینه های مختلف، دولت مجبور است به بدهی و اعتبارات خارجی روی آورد که می تواند مشکلاتی برای اقتصاد کشور ایجاد کند.
  2.  کاهش کیفیت خدمات عمومی: عدم پرداخت مالیات منجر به کاهش بودجه دولت برای ارائه خدمات عمومی می شود. برای مثال، کاهش بودجه در حوزه بهداشت و درمان، تحصیل و آموزش، و حمل و نقل، باعث کاهش کیفیت این خدمات می شود.
  3.  افزایش فساد: عدم پرداخت مالیات می تواند افزایش فساد را در جامعه به دنبال داشته باشد. برای جبران کمبود بودجه، دولت ممکن است به کارهای غیرقانونی، مانند فساد، توسعه پروژه های غیرضروری و... روی آورد.
  4.  عدم عدالت اجتماعی: عدم پرداخت مالیات به دولت باعث می شود که تنها بخشی از جامعه برای تأمین هزینه های دولت به دوش می کشند. این باعث می شود که بخشی از جامعه حق خود را برای استفاده از خدمات عمومی از دست بدهند.
  5. کاهش توسعه اقتصادی: عدم پرداخت مالیات می تواند باعث کاهش توانایی دولت در تأمین سرمایه برای توسعه اقتصادی شود. با کاهش سرمایه، توسعه اقتصادی کشور نیز کاهش می یابد

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله برگ تشخیص مالیات را مطالعه کنید

 

 

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید