حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۲ + نحوه محاسبه در اکسل

حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۲ + نحوه محاسبه در اکسل

 

حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۲ یکی از مهمترین چالش های کارگران و کارفرمایان در این سال است. هر ساله حداقل حقوق کارگران به دنبال بررسی‌های مکرر نمایندگان دولت، کارگران و کارفرمایان در شورای عالی کار تعیین می‌شود. از آنجا که یکی از اصلی‌ترین معیارها در حسابداری حقوق و دستمزد، حقوق ثابت کارگران و پایه سنوات آنهاست، در این مقاله آموزش رایگان حسابداری به بررسی جزئیات جدول حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۲ می‌پردازیم.

 

حقوق و دستمزد:

به فهرستی اطلاق می‌شود که شرکت‌ها و کارخانه ها و کارفرمایان توسط آن، ریز پرداخت‌هایی تحت عناوین حقوق، دستمزد، اضافه کاری،هزینه غذا،حق اولاد، پاداش حق مسکن حق کارگری بن خرید. عیدی و سنوات و هزینه ایاب ذهاب و غیره را به کارکنان یک شرکت یا یک بخش کاری اعلام می‌دارند.

نرم‌افزار حقوق و دستمزد، فناوری است که هدف آن ساده کردن و اتوماتیک ساختن فرایند پرداخت حقوق کارمندان یک شرکت کارخانه و یک مکان کاری است. نرم‌افزار حقوق و دستمزد را می‌توان از شرکت‌های تولید نرم‌افزار حقوق و دستمزد خریداری کرد.

 

 

 پیشنهاد میشود مقاله آموزش حقوق و دستمزد در حسابداری را  هم  مطالعه کنید

 

 

محاسبه و پرداخت حقوق و مزایای پرسنل یکی از پر اهمیت‌ترین و در عین حال زمان برترین محاسبات بخش‌های اداری و مالی هر سازمان و کسب و کاری است. از گذشته تا به‌ حال معقوله حقوق و دستمزد مطرح بوده است و به دلیل برخی از بی عدالتی‌هایی که در پرداخت حقوق کارکنان از جانب کارفرمایان صورت گرفته، یک سری قوانین برای حقوق و دستمزد در نظر گرفته شده است. حقوق‌دانان برای ضایع نشدن حق و حقوق کارکنان و کارگران روی این موضوع تمرکز کردند و قانون‌‌هایی را تنظیم نمودند تا تمامی حقوق و مزایای آن‌ها در آن محفوظ باشد.

محاسبه دقیق و پرداخت به موقع حقوق و دستمزد به کارکنان یکی از عوامل بسیار تأثیرگذار در رابطه مطلوب بین کارگران و کارفرماست و این وظیفه مهم بر عهده حسابداران هر مجموعه است. مسلمأ اگر مراحل وابسته به محاسبه دقیق حقوق و دستمزد هر پرسنلی به درستی در نظر گرفته نشود موجب نارضایتی کارکنان و کاهش بازدهی و بهره وری آن‌ها و همچنین از بین رفتن اعتماد کارمندان به شرکت می شود.

در همه شرکت‌ها این هزینه وجود دارد ؛ و می تواند جزء یکی از مهم ترین هزینه‌های یک شرکت باشد ؛ چون سرمایه انسانی نمی‌تواند در شرکت‌ها نادیده گرفته‌شود.حقوق و دستمزد کارکنان یکی از مهم‌ترین هزینه‌های عملیاتی شرکت است. این هزینه به عنوان عامل مهم در هزینه‌های واحد‌های تجاری، مستلزم دقت بالا و تجزیه و تحلیل محاسبات مربوطه می‌باشد.

 

 

 پیشنهاد میشود مقاله مالیات حقوق و دستمزد را مطالعه کنید

 

 

جدول حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۲

بنابر اعلام شورای عالی کار، میزان حداقل حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۲ برای کارگران با 27 درصد افزایش نسبت به سال گذشته، روزانه معادل 1،769،428 ريال و برای ماه‌های 30 روزه معادل 53,082,840 ريال است. از آنجا که میزان حقوق و دستمزد دریافتی هر شخص بر اساس تخصص، سابقه کاری، وضعیت تاهل و تعداد فرزندان او تعیین می‌شود، میزان حقوق و دستمزد دریافتی کارگران، ثابت نیست. از این رو وزارت کار همه ساله میزان حداقل حقوق و سایر دریافتی‌ها را اعلام می‌کند تا هر فرد متناسب با شرایط خود از آن استفاده نماید. در ادامه به توضیح حقوق و دستمزد کارگران بر اساس میزان حداقل حقوق اعلامی شورای عالی کار در قالب جداول زیر می‌پردازیم:

  • جدول حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۲
  • درصد افزایش حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۲

 

جدول حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۲

 

جدول حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۲
ردیفشرح حقوق روزانه ریال حقوق ماهانه 30 روزه ریال
سطح پایه
1حداقل حقوق1,769,42853,082,840
2کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار (بن)  366,66711,000,000
3حق مسکن   300,0009,000,000
4پایه سنوات    70,000  2,100,000
5حق اولاد ( هر فرزند)    176,9435,308,284

 

 

میزان افزایش سایر سطوح مزدی 1402
درصد افزایش سایر سطوح مزدی 21درصد
1مبلغ ثابت   83,5962,507,880
2کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار (بن)  366,66711,000,000
3حق مسکن300,0009,000,000
4پایه سنوات   70,0002,100,000
5حق اولاد (هر فرزند)  176,9435,308,284

 

 

لیست ۱۲ ماه حقوق و دستمزد

یکی از گزارشات مهمی که حسابرسان در زمان حسابرسی بررسی می‌نمایند لیست حقوق و دستمزد ۱۲ ماه سال مالی مورد نظر می‌باشد. با استفاده از اکسل ۱۲ ماه حتی می‌توانید کل هزینه‌های مربوط به حقوق را کنترل نمایید. هم‌چنین در زمان بررسی اسناد از طرف دارایی، یکی از مدارکی که از حسابداران و مدیران مالی می‌خواهند لیست ۱۲ ماه حقوق و دستمزد می باشد. حتی مدیران شرکت‌ها نیز از این امر مستثنی نبوده و با آنالیز حقوق و دستمزد ماهانه به کنترل هزینه‌های شرکت خود می‌پردازند....

 

نحوه محاسبه حقوق و دستمزد در اکسل

هر شرکتی دارای انواع مختلفی از هزینه است؛ مانند هزینه‌های تولیدی، عمومی و اداری، توزیع و فروش و… که با توجه به نوع هر شرکت این هزینه‌ها می‌تواند متفاوت باشد. در بین هزینه‌ها، هزینه‌ای مشترک در بین تمام شرکت‌هاست؛ هزینه حقوق و دستمزد! هزینه حقوق و دستمزد شامل اجزای مختلفی است؛ از جمله: حقوق روزانه، تعداد روز کارکرد، ساعت اضافه کاری، حق اولاد، بن، حق خواروبار، حق بیمه پرسنل، سهم بیمه کارفرما، مالیات حقوق، وام یا مساعده و… . استفاده از اکسل در حسابداری به محاسبات سرعت می‌دهد و باعث افزایش دقت حسابداران می‌شود. 

 

 

 

پیشنهاد می شود مقاله دریافت فایل اکسل فیش حقوقی با کد پرسنلی را هم بخوانید

 

 

 

ابلاغ مصوبه حق مسکن سال ۱۴۰۲

هیئت وزیران طی مصوبه شماره 5754/ت61127هـ مورخ ۱۴۰۲/1/19، حق مسکن کارگران را از ابتدای سال ۱۴۰۲ معادل 9,000,000 تعیین نمود.

 

درصد افزایش حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۲

شرحمبلغ روزانه سال 1402 مبلغ ماهیانه در سال 1402 (30 روزه)مبلغ ماهیانه در سال 1402 (31 روزه)افزایش نسبت به 1401
دستمزد پایه1,769,42853,082,84054,852,268%27
پایه سنوات70,0002,100,0002,170,000%00
بن کارگری366,66711,000,00011,366,667%29.4
حق مسکن300,0009,000,0009,300,000%38.5
حق اولاد (برای هر فرزند)176,9435,308,2845,308,284%27

 

نکته: مطابق تبصره بند ب ماده 37 قانون کار، در ماه‌های 31 روزه مزایا و حقوق باید بر اساس 31 روز محاسبه و به کارگر پرداخت شود.

 

 

اکسل حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۲

یکی از پر کاربردترین ابزارهای تهیه لیست حقوق و دستمزد، اکسل حقوق و دستمزد می‌باشد. این اکسل علاوه بر جداول حقوق و مزایای مستمر و غیر مستمر با دیگر آیتم‌های مهم قانون کار و تامین اجتماعی و قانون مالیاتهای مستقیم همراه می‌باشد.

جهت سهولت کار محاسبه دستمزد ۱۴۰۲ کارمندان، بعد از دانلود رایگان اکسل حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۲ ، قسمت‌های مربوط به نام و نام خانوادگی، تعداد فرزند و کارکرد شامل روز کارکرد، اضافه کاری و… را وارد کنید . دیگر محاسبات توسط اکسل انجام می‌شود. 

هزینه حقوق و دستمزد شامل اجزای مختلفی می‌باشد ؛ از جمله: حقوق روزانه،تعداد روز کارکرد، ساعت اضافه کاری، حق اولاد، بن، حق خواروبار، حق بیمه پرسنل، سهم بیمه کارفرما، مالیات حقوق،وام یا مساعده و… .

شرکت های بسیاری با خریداری نرم افزار حقوق و دستمزد به محاسبه حقوق پرسنل خود می پردازند. ولی گویا اکسل حقوق و دستمزد همچنان در صدر می‌باشد ؛ بسیاری از حسابداران با بهره گیری از اکسل به انجام امور حسابداری می پردازند به خصوص حقوق و دستمزد.من نیز به نوبه خود از اکسل در بسیاری از محاسبات به خصوص حقوق و دستمزد استفاده می‌نمایم. به خصوص در زمان حسابرسی مالی و زمانی که از طرف دارایی برای بررسی مجدد مدارک به شرکت ها می‌آیند.

 

ویژگی های فایل اکسل محاسبه حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۲ :

  1. امکان ورود ریز قرارداد کارمندان به همراه سایر مزایای ثابت و متغیر
  2. امکان محاسبه حقوق و دستمزد کارمند براساس اضافه کاری و یا کسر کار کارمند
  3. ایجاد جدول لیست بیمه
  4. خروجی جدول مالیات حقوق براساس بخشنامه مالیات حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۲
  5. ایجاد فیش حقوقی کارمندان

 

نحوه محاسبه حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۲ در اکسل

هر شرکتی دارای انواع مختلفی هزینه است؛ مانند هزینه‌های تولیدی، عمومی و اداری، توزیع و فروش و… . با توجه به نوع هر شرکت این هزینه‌ها می‌تواند متغیر باشد. در بین هزینه‌ها، هزینه‌ای مشترک در بین تمام شرکت‌هاست؛ هزینه حقوق و دستمزد.

هزینه حقوق و دستمزد شامل اجزای مختلفی است؛ از جمله: حقوق روزانه، تعداد روز کارکرد، ساعت اضافه کاری، حق اولاد، بن، حق خواروبار، حق بیمه پرسنل، سهم بیمه کارفرما، مالیات حقوق،وام یا مساعده و… .

استفاده از اکسل در حسابداری به محاسبات سرعت میدهد و باعث افزایش دقت حسابداران میشود. از این جهت در انتهای مقاله برای شما فایل اکسل لیست حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۲ آماده کردیم  تا با نحوه محاسبه حقوق و دستمزد در اکسل برای حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۲ آشنا شوید.

 

میزان پایه سنوات حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۲

میزان پایه سنوات در سال 1399 مبلغ 1,000,000 ریال بود که این رقم در سال ۱۴۰۲ به 1,400,000 (ماهانه) ریال افزایش پیدا کرد. ( رشد 40 درصدی نسبت به سال گذشته)

-همه کارگران دارای قرارداد دائم و موقت مشمول قانون کار که دارای یک سال سابقه کار شده و یا یک سال از دریافت آخرین پایه (سنوات) آنان در همان کارگاه گذشته باشد، اعم از اینکه حق سنوات یا مزایای پایان کار خود را تسویه کرده باشند یا خیر، مشمول دریافت پایه (سنوات) خواهند بود.

 

معافیت مالیاتی حقوق سال ۱۴۰2

سازمان مالیاتی بر اساس بخشنامه شماره 200/۱۴۰۲/5 مورخ ۱۴۰۲/2/27 سقف معافیت مالیاتی سال ۱۴۰۲ (موضوع ماده 84 ق.م.م) را معادل 1,200،000،000 ریال تعیین نمود. بر این اساس مبلغ معافیت مالیاتی حقوق سال ۱۴۰۲ به صورت ماهانه معادل 100،000،000 ریال خواهد بود. برای اطلاع از جزئیات مالیات حقوق، مطلب معافیت مالیات بر درآمد حقوق را مطالعه نمایید.

 

بخشنامه حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۲

بخشنامه حداقل مزد سال۱۴۰2 به شماره 251193 مورخ 99/12/27 و دستورالعمل های تبعی آن برای اجرا ابلاغ شد. بخشنامه مذکور به امضای وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دستورالعمل های تبعی آن به امضای مدیر کل روابط کار وجبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جهت اجرا ابلاغ شد.

 


 پیشنهاد میشود مقاله بخشنامه حقوق سال ۱۴۰۲ راهم مطالعه کنید 

 

 

لیست تجمیعی حقوق و دستمزد در اکسل

یکی از گزارشات مهمی که حسابرسان در زمان حسابرسی بررسی می‌نمایند لیست حقوق و دستمزد ۱۲ ماه سال مالی مورد نظر است. با استفاده از اکسل ۱۲ ماه حتی می‌توانید کل هزینه‌های مربوط به حقوق را کنترل نمایید. هم‌چنین در زمان بررسی اسناد از طرف دارایی، یکی از مدارکی که از حسابداران و مدیران مالی می‌خواهند لیست ۱۲ ماه حقوق و دستمزد است.

حتی مدیران شرکت‌ها نیز از این امر مستثنی نبوده و با آنالیز حقوق و دستمزد ماهانه به کنترل هزینه‌های شرکت خود می‌پردازند. در این جا نمونه ای از لیست حقوق و دستمزد در اکسل  را برای شما قرار داده ایم می‌توانید برای دانلود رایگان اکسل حقوق و دستمزد تجمیعی سال 1402 بر روی لینک زیر کلیک کنید.

 

دانلود جدول محاسبه و جزییات کامل حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۲

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید