آموزش حقوق و دستمزد در حسابداری

آموزش حقوق و دستمزد در حسابداری

 

 

در دنیای محاسبات و اعداد و ارقام، حسابداری حقوق و دستمزد یکی از مهمترین مباحثی است که کسب و کارها، چه بزرگ و چه کوچک با آن درگیر هستند. در این مطلب هرآنچه که باید در مورد حسابداری حقوق و دستمزد و نحوه محاسبه آن بر اساس قانون کار بدانید توضیح می دهیم.

 

حسابداری حقوق و دستمزد چیست؟

افرادی که در واحد حسابداری فعالیت می کنند و یا مسئولیت امور مالی و حسابداری را در هر شرکت و کسب و کاری بر عهده دارند ، وظیفه دارند کارکرد کارمندان و کارگران را به صورت دقیق محاسبه کرده و آن را در فرمت یک فیش رسمی که فیش حقوقی نامیده می شود به پرسنل ارائه دهند.

از آن جایی که حقوق پرسنل نیز در محاسبات مالیاتی نقش دارند ، اطلاعاتی که درباره ی حقوق و دستمزد پرداختی کارمندان وجود دارد باید به صورت ماهانه در دفاتر حسابداری شرکت ثبت شوند.

 

 

مهمترین انگیزه هر فرد برای اشتغال، درآمدی است که از آن کسب و کار به دست می‌آورد. به همین دلیل است که محاسبه حقوق و دستمزد و روش‌های انجام آن یا در حالت کلی آشنایی با قوانین حسابداری در زمینه حقوق و دستمزد می‌تواند امری جدی و مهم برای کارمندان یا کارفرما و حتی حسابداران فعال در این زمینه باشد. 

مفهوم حقوق و دستمزد به هیچ وجه پیچیده نیست؛ واحد حسابداری و افرادی که به عنوان مسئول امور مالی و حسابداری در هر شرکت یا کسب و کاری مشغول فعالیت هستند باید کارکرد پرسنل را به طور دقیق محاسبه کنند و جزئیات آن را در قالب یک فیش رسمی با عنوان فیش حقوقی به کارکنان ارائه کنند. اطلاعاتی که در مورد حقوق و دستمزد کارکنان وجود دارد باید هر ماه به عنوان هزینه در دفاتر حسابداری ثبت شوند تا در محاسبات مالیاتی هم مورد محاسبه قرار بگیرند.

حالا که با مفهوم حقوق و دستمزد آشنا شدید بد نیست اطلاعات بیشتری در مورد اصطلاحات زیر به دست بیاورید.

 

آموزش حقوق و دستمزد در حسابداری

 

حال که با تعریف حقوق و دستمزد آشنا شدید باید بدانید که فرآیند‌های حسابداری برای محاسبه آن چگونه است. یکی از وظایف حسابدار تعیین و محاسبه حقوق و دستمزد است که با استفاده از قوانین موجود در این زمینه به کمک فرمول‌های موجود علم حسابداری حقوق و دستمزد کارکنان را تعیین می‌کند.

حقوق و دستمزد هر فرد بر اساس حکم کارگزینی او محاسبه می‌شود، بنابراین هر ماه اطلاعات، مدارک و سوابق پرسنل با صدور حکم کارگزینی در اختیار حسابدار قرار می‌گیرد و او به محاسبه حقوق ماهانه می‌پردازد. همه دریافتی‌های یک حقوق بگیر بر اساس قانون عبارتند از:

  • حقوق و دستمزد
  • حق اولاد
  • حق مسکن
  • خواربار و بن کارگری
  • ایاب و ذهاب
  • مزایای غیر نقدی
  • پاداش افزایش تولید

لیست حقوق چیست؟ اطلاعات کامل پرداختی‌ها به کارکنان شرکت

لیست حقوق مبلغی است که در عوض میزان مشخصی کارکرد (هفتگی یا ماهانه یا حتی روزانه) به کارگران و کارمندان پرداخت می شود. لیست حقوق در واقع بدهکاری ای است که شرکت نسبت به خدماتی که پرسنل در بازه زمانی مشخص و تاریخ مشخص ارائه کرده اند دارد و باید پرداخت شود.

 

دستمزد چیست؟ دستمزد واقعی و دستمزد اسمی چه تفاوتی دارند؟

بهترین راهی که می توانیم تفاوت بین آنها ایجاد کنیم و بنابراین می توانیم تفاوت های هر دو نوع دستمزد را تفسیر کنیم ، در ماهیت آنهاست. در حالی که دستمزد اسمی روی قسمت عددی تأثیر می گذارد و چه مقدار پول دریافت می کنیم ، حقوق واقعی بیشتر به دست آوردن محصولات متمرکز خواهد شد و چه تعداد می توانیم بدست آوریم.

این که آیا قسمت اسمی (یا عددی) امکان مبادله با محصولات بهتر یا مبادلات بهتر با ارزهای دیگر را دارد ، به سیاست های پولی هر منطقه مربوط می شود. بنابراین ، اگرچه دستمزد اسمی مستقیم ترین و آسانترین قسمت برای تفسیر است ، اما در واقع قسمت مهم این است که ما چقدر می توانیم با آن کار کنیم (دستمزد واقعی). برای این منظور ، ما خواهیم دید که تفاوت های قابل توجه بین هر یک از آنها و اینکه چگونه تورم بر آنها تأثیر می گذارد ، مشاهده خواهد شد.

 

واحد حسابداری و منابع انسانی چه نقشی در محاسبه حقوق و دستمزد دارند؟

قبل از اینکه به مراحل مختلف فرآیند محاسبه حقوق و دستمزد برسیم بد نیست به افراد یا بخش هایی که باید در این جریان همکاری کنند اشاره کنیم. واحد منابع انسانی (کارگزینی) و حسابداری دو بخشی هستند که در فرآیند حسابداری حقوق و دستمزد دخیل اند. برای محاسبه، حسابدار باید اطلاعات به روز و دقیقی در زمینه حقوق پایه، انواع مزایا، هزینه مسکن، عائله مندی و غیره داشته باشد.

واحدهای حسابداری و منابع انسانی در یک مجموعه باید با انتقال اطلاعات مورد نیاز به همدیگر این فرآیند را انجام دهند.

 

منابع انسانی در فرآیند محاسبه حقوق و دستمزد؛ ناظر و همراه حسابداری

منابع انسانی در فرآیند محاسبه حقوق و دستمزد نه‌تنها باید نقش ناظر و هدایت کننده این فرآیند را ایفا کند، بلکه باید بر اینکه فرآیند محاسبه حقوق و دستمزد بر اساس الزامات قانونی انجام شود نظارت کند.

مزایایی که به کارکنان تعلق میگیرد، شرایط کار و شرایط استخدام، تسهیلات مالی و رفاهی که سازمان در اختیار کارکنان قرار می دهد و هر آنچه که به امور کارکنان مربوط می شود می تواند در میزان حقوق و دستمزد تعیین شده برای کارکنان نقش مهمی داشته باشد، بنابراین فرآیند محاسبه حقوق و دستمزد در حسابداری حتماً باید با مشارکت منابع انسانی مجموعه ها انجام گیر

 

آموزش حقوق و دستمزد در حسابداری

 

وظایف حسابداری در محاسبه حقوق و دستمزد کارکنان؛ فرمول

بعد از اینکه منابع انسانی اطلاعات مورد نیاز برای محاسبه حقوق و دستمزد را در اختیار حسابداری قرار داد، فرآیند محاسبه حقوق و دستمزد شروع می شود. حسابداری طبق فرمول های محاسبه حقوق و دستمزد و بر اساس نرخ حقوق و دستمزد سال دریافتی کارکنان را محاسبه می کند و برای آن ها فیش حقوقی تهیه می کند.

البته انجام این کار با استفاده از نرم افزار حسابداری با سرعت و دقت بیشتری انجام می شود، البته انجام این کار با استفاده از نرم افزارهای غیرمعتبر توصیه نمی شود. در ادامه برای کسانی که قصد دارند این فرایند را به صورتی دستی انجام دهند مراحل تشکیل دهنده این فرآیند را توضیح می دهیم.

 

آموزش محاسبه حقوق و دستمزد در حسابداری

حسابداری حقوق و دستمزد به بررسی کارکرد ماه، میزان اضافه کاری، تعداد روزهای غیبت، روز‌های مرخصی ازجمله مرخصی زایمان، محاسبه حقوق ماهیانه، محاسبه عیدی ذخیره و پرداختنی، محاسبه سنوات ذخیره و پرداختنی ، محاسبه بازخرید مرخصی پرسنل و….  می‌پردازد.

حقوق و دستمزد، یک زیرمجموعه از حوزه منابع انسانی می‌باشد، بنابراین محاسبات و عملیات مربوط به حقوق و دستمزد، توسط کارشناس منابع انسانی انجام می‌شود. همچنین لازم بذکر است بدانید، واحد منابع انسانی برای اینکه بتواند ثبت را بصورت دقیق انجام دهد از نرم افزار محاسبه حقوق و دستمزد استفاده می‌کند.

 

آموزش حقوق و دستمزد در حسابداری

 

 

حال محاسبات و عملیاتی که در حوزه منابع انسانی انجام می‌شوند به شرح زیر می‌باشند.

برای حسابداری حقوق و دستمزد، ابتدا باید اشخاص، شعبه‌های تامین اجتماعی و اداره‌های داریی در سیستم ثبت شود. سپس باید مشخصات پرسنل مورد نظر تکمیل گردند. پس از تکمیل مشخصات پرسنل، می‌توانیم  برای آن‌ها حکم بزنیم.

در مرحله بعد باید عوامل حقوق و کارکرد تعریف شوند و سپس عملیات مقداردهی و فرمولدهی عوامل حقوق و کارکرد صورت پذیرد. حال می توان اطلاعات کارکردی پرسنل را در سیستم ثبت نمود و برای پرسنل محاسبه حقوق را انجام داد.

 

نحوه محاسبه حقوق و دستمزد

در حسابداری حقوق و دستمزد به بررسی کارکرد هرماه، میزان اضافه کاری، تعداد روز‌های غیبت، روز‌های مرخصی، محاسبه حقوق و مزایای ماهانه، عیدی و سنوات در پایان سال و… پرداخته می‌شود.

معمولاً برای محاسبه دقیق حقوق کارکنان یک مجموعه از نرم‌افزار‌های حقوق و دستمزد استفاده می‌شود. در چنین نرم‌افزار‌هایی با ورود و ثبت اطلاعاتی چون شعبه‌های تأمین اجتماعی، اداره دارایی، اطلاعات پرسنلی و تعریف عوامل حقوق و کارکرد مطابق با قرارداد پرسنل، با تعریف مقادیر و فرمول‌ها، میزان حقوق و دستمزد محاسبه می‌شود.

این نرم‌افزار‌ها امکان گزارش‌گیری، تهیه لیست و فیش‌های حقوقی را نیز انجام می‌دهند و می‌توان سند حسابداری حقوق و دستمزد را نیز با کمک چنین نرم‌افزار‌هایی ثبت کرد.

همانطور که گفتیم برای محاسبه حقوق و دستمزد به عوامل مختلفی نیاز است که رایج‌ترین آن‌ها مزایا، کسورات و سایر عوامل تعریف شده هستند. عوامل کارکردی محاسبه حقوق و دستمزد شامل کارکرد ماه، کارکرد اضافه کاری، کارکرد ساعتی و… است.

 

 

مقداردهی عوامل حقوق

برای محاسبه حقوق و دستمزد نیاز است که بعد از تعریف عوامل حقوق آن‌ها را مقدار دهی کنیم. در هرماه همه عوامل حقوق از جمله کارکرد ماهانه، ساعت و روز‌های مرخصی، غیبت‌ها، اضافه کار و… به صورت جداگانه برای هر پرسنل وارد می‌شود.

 

فرمول دهی عوامل حقوق

بعد از این که فرمول دهی عوامل حقوق را انجام دادید، نوبت به محاسبه آن می‌رسد. محاسبات حقوق با کمک مقادیر وارد شده برای هریک از عوامل حقوق و کارکرد و مطابق با فرمول‌های وارد شده به سیستم انجام می‌گیرد. بعد از محاسبه حقوق می‌توان گزارش فیش حقوقی و لیست پرداخت بانک حقوق را نیز تهیه کرد.

 

ثبت سند حسابداری

بعد از محاسبه حقوق و گزارشگیری می‌توان اسناد مرتبط با آن را ثبت کرد. که در ابتدا ثبت سند شناسایی هزینه حقوق و سپس پرداخت حقوق انجام میشود

 

محاسبه حقوق، گزارش‌گیری و لیست

بعد از این که مقدار دهی عوامل حقوق انجام گرفت می‌توان برای آن‌ها فرمول تعریف کرد. به این ترتیب نحوه محاسبه مقادیر عوامل حقوق و کارکرد مثل حقوق پایه، اضافه کاری، حق مسکن، مالیات، بیمه و … مشخص می‌شود. در این بخش باید به یک نکته مهم دقت داشت و آن اولویت تعریف فرمول‌ها است باید ابتدا برای مزایا و سپس برای کسورات و سایر عوامل فرمول‌نویسی انجام گیرد. در نهایت نیز فرمول خالص پرداختی تعریف می‌شود.

 

 

فرمول‌های محاسبه حقوق و دستمزد

روش‌های مختلفی برای محاسبه حقوق و دستمزد وجود دارد و فرمول‌های رایجی به صورت تعریف شده وجود دارد که حسابداران می‌توانند از آن‌ها برای انجام محاسبه حقوق و دستمزد استفاده کنند. انواع مختلف محاسبه حقوق و دستمزد به این شرح است:

 مزد هر ساعت کار: مزد روزانه تقسیم بر 7.33

 اضافه کاری: مزد ساعتی × ۱.۴ × ساعات اضافه کاری

 جمعه کاری با فرض تعطیل شدن روز دیگر: مزد ساعتی × ۱.۴ × تعداد ساعات جمعه کاری

 جمعه کاری با فرض تعطیل نشدن روز دیگر: مزد ساعتی × 1.8 × تعداد ساعات جمعه کاری

 ­فوق العاده شب کاری: مزد ساعتی × 35% × ساعات شب کاری

 فوق العاده نوبت کاری (شیفت صبح و عصر): مزد ساعتی × 10% × ساعات شیفت

فوق العاده نوبت کاری (شیفت صبح و عصر و شب): مزد ساعتی × 15% × ساعات شیفت

 فوق العاده نوبت کاری (شیفت صبح و عصر و شب): مزد ساعتی × 15% × ساعات شیفت

 فوق العاده نوبت کاری (شیفت صبح و شب یا عصر و شب): مزد ساعتی × 22.5% × ساعات شیفت

 مالیات حقوق: (حقوق مشمول مالیات – سقف معافیت مالیاتی) * درصد مالیات

 محاسبه حق سنوات: (مزد ماهانه / 365) × تعداد روزهای کارکرد

 محاسبه عیدی: (مزد ماهانه / 365) × 2 × تعداد روزهای کارکرد

 حداقل عیدی: بر اساس دو برابر حداقل حقوق وزارت کار

 حداکثر عیدی: سه برابر حداقل حقوق وزارت کار

 

 

محاسبه کسورات

بعد از محاسبه حقوق و دستمزد باید کسوراتی که به آن‌ها اشاره کردیم از جمله مالیات، بیمه و… نیز محاسبه شده و از جمع نهایی حقوق کسر شود.

 

 

محاسبه خالص حقوق پرداختی

منظور از خالص حقوق پرداختی مبلغی است که هر ماه به حقوق بگیر پرداخت می‌شود و با محاسبه مواردی چون اضافه حقوق، پاداش، حق مأموریت و… افزایش می‌یابد. در نهایت با کسر کسورات مانند بیمه، مالیات، مساعده و … از مبلغ نهایی حقوق خالص پرداختی مشخص می‌شود.

 

از کجا محاسبه حقوق و دستمزد در حسابداری را شروع کنیم؟ راهنمای گام به گام سپیدار سیستم

مبحث حقوق و دستمزد برای اکثر مدیران و حسابداران سخت و دشوار است. در ادامه به صورت گام به گام نحوه محاسبه حقوق و دستمزد را با یکدیگر بررسی می‌کنیم. با توجه به گستردگی این مبحث پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که به دنبال پاسخ سوال یا راه حل خاص برای خود هستید، سری به صفحه حقوق و دستمزد بزنید. در این صفحه به انواع مقالات تخصصی، جدول حقوق و دستمزد و آخرین اخبار در زمینه حقوق و دستمزد دسترسی خواهید داشت.

 

1 – تعیین حقوق پایه در حسابداری حقوق و دستمزد؛ اولین و مهم‌ترین گام

مرحله اول فرآیند حسابداری حقوق و دستمزد تعیین حقوق پایه است. حقوق پایه به طور سالانه مشخص می‌شود. شورای عالی کار وظیفه تعیین حقوق پایه سالانه را به عهده دارد. این شورا از نماینده دولت، نماینده کارفرمایان و نماینده کارگران تشکیل می‌شود و بعد از مشخص شدن به همه واحدهای اقتصادی اطلاع داده می‌شود.

البته تعیین حقوق پایه به این دلیل نیست که محدودیتی برای استفاده از این حقوق پایه وجود داشته باشد. حقوق کارکنان یک مجموعه می‌تواند به صورت توافقی بین کارفرمایان و کارکنان مشخص شود و به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه یا پروژه ای پرداخت شود. البته لازم است برای این تعیین حقوق پایه، قراردادی تنظیم شود.

در صورتی که حقوق کارکنان ساعتی محاسبه می‌شود هم باید ساعات حضور آن ها محاسبه شود و سپس حقوق آن ها مشخص شود.

 

2 – محاسبه اضافه کاری؛ گام دوم برای تعیین حقوق و دستمزد

اضافه کاری یکی از موضوعاتی است که در بین حسابداران اهمیت فراوانی دارد. استفاده از نیروی انسانی مازاد بر ساعت تعیین شده طبق قانون اداره کار و بر اساس توافق طرفین معادل ۴۰ درصد اضافه بر نرخ مزد عادی است. محاسبه اضافه کاری شامل محدودیت در ساعت (حداکثر ۴ ساعت در روز و ۱۳۵ساعت در ماه) است. در مقاله محاسبه اضافه کاری سپیدار سیستم می‌توانید به صورت کامل با قانون اضافه کار و نحوه محاسبه و پرداخت آن به کارکنان از صفر تا صد آشنا شوید.

 

آموزش حقوق و دستمزد در حسابداری

 

3 – محاسبه میزان مزایای نیروی کار؛ بر اساس توافق با کارفرما تعیین می‌شود

بر حسب میزان کارکرد هر فرد، به او حق بن تعلق می‌گیرد. این مورد در جدول حقوق و دستمزد پرداخت شده به هرکس در سال مورد محاسبه، بر اساس هر تعداد ساعتی که کارکرده است محاسبه می‌شود. همه افراد از مزیای برابری برخوردار نیستند.

مزایا معمولا بر اساس سوابق کاری، تخصص و توافق با کارفرما مشخص می‌شود. به همین دلیل مزایای نیروی کار بایستی به صورت کامل و مکتوب در توافق با کارفرما مشخص شود. باید دقت داشته باشید که مزایا به دو نوع مزایای مستمر و غیرمستمر تقسیم می‌شود:

 

مزایای مستمر؛ از افزایش حقوق نقدی و غیرنقدی

مزایایی که به جز حقوق پایه به کارکنان پرداخته می شود. مزایای مستمر هم می توانند در قالب افزایش حقوق نقدی و هم غیر نقدی باشند. مسکن سازمانی، اتومبیل، بن تهیه مواد غذایی یا سبدهای کالا و بسیاری از موارد این چنینی مزایای غیر مستمر غیر نقدی و مواردی مثل حق ایاب و ذهاب، حق مسئولیت، حق کشیک یا موارد مشابه دیگر از مزایای نقدی مستمر هستند که البته همه این موارد باید با تشخیص کارفرما مشخص شوند.

 

مزایای غیر مستمر؛ مزایایی که به حقوق اضافه نمی‌شوند

استفاده از مسکن (با اثاثیه و یا بدون اثاثیه) استفاده از اتومبیل واگذاری از طرف کارفرما و یا سایر مزایای غیر نقدی از قبیل بن یا خوار و بار و …

 

آموزش حقوق و دستمزد در حسابداری

 

 

4 – محاسبه مالیات حقوق و دستمزد

برخلاف موارد قبلی که به حقوق و دستمزد کارکنان افزوده می شود، محاسبه مالیات حقوق دستمزد از کسورات حقوق و دستمزد است. نرخ مالیات حقوق و دستمزد به صورت سالانه توسط سازمان‌های مرتبط مشخص می‌شود و با میزان دریافتی کارکنان ارتباط دارد. همچنین برای مطالعه بیشتر می‌توانید به مقاله ارسال لیست مالیات حقوق مراجعه نمایید.

 

5 – حق بیمه تأمین اجتماعی؛ ماجرای 30 درصد حقوق و دستمزد

حق بیمه از دیگر کسورات حقوق و دستمزد است که برای اعطای خدمات بیمه تأمین اجتماعی به کارکنان در حسابداری حقوق و دستمزد در نظر گرفته می‌شود. حق بیمه در مجموع 30 درصد از جمع حقوق و مزایای کارکنان است که از این 30 درصد، 7 درصد توسط شخص و 23 درصد توسط کارفرما پرداخت می‌شود.

رقم افزایش حقوق در سال جدید

افزایش رقم حقوق از موضوعاتی است که هر ساله کارمندان شامل آن می‌شوند. رقم حداقل افزایش حقوقی که هر سال توسط اداره کار اعلام می‌شود برای افرادی است که هر سال طبق قراردادشان حداقل حقوق را دریافت می‌کرده‌اند. هر سال درصدی برای افزایش حقوق توسط وزارت کار اعلام می‌شود که البته این میزان افزایش باید طبق توافق کارفرما و نیروی کار باشد.

 

 

برای اطلاع از رقم افزایش حقوق در سال 1400 پیشنهاد می‌کنیم مقاله جدول حقوق سال ۱۴۰۰ را از دست ندهید. در این مقاله در قالب توضیحات و جداولی همه چیز را درباره حقوق و دستمزد در سال جدید توضیح داده‌ایم.

 

نرم افزار محاسبه حقوق و دستمزد؛ خیال خود را از محاسبه حقوق و دستمزد راحت کنید

یک باور غلط وجود دارد که محاسبه حقوق و دستمزد امری آسان به نظر می‌رسد و با یک فایل اکسل به راحتی انجام می‌گیرد. ولی باید توجه کرد که با افزایش نیروی انسانی، حقوق، بیمه، مالیات و سایر هزینه‌ها، یک خطا در محاسبه می‌تواند برای شما دردسر آفرین باشد!

یک نرم افزار حسابداری مناسب باید بتواند اطلاعات شرکت شما را با دقت و سهولت ثبت کند تا بتوانید در زمان تصمیم‌گیری، گزارش‌هایی سریع، دقیق و یک‌پارچه از آنها استخراج کنید. از سوی دیگر کارکنان باید بتوانند اطلاعات مالی شرکت را به راحتی و با سرعت و دقت بالا در آن ثبت و روند کارهای جاری را دنبال کنند.

نرم افزار محاسبه حقوق و دستمزد علاوه بر سادگی رابط کاربری باید بتواند محاسبات پیچیده حقوق و دستمزد هر کارمند را به تفکیک انجام دهد. انجام این محاسبات امری زمان بر و در عین حال برای بخش‌های مالی و اداری هر شرکتی بسیار مهم است. در حقیقت این سیستم به شما در افزایش میزان رضایت کارکنان‌تان و از سوی دیگر تعامل‌تان با مراکز و سازمان‌های مرتبط (مانند بیمه، دارایی و غیره) کمک شایانی می‌کند.

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید