صورتهای مالی‌ چیست و چه کاربردی دارد؟

صورتهای مالی‌ چیست و چه کاربردی دارد؟

 

همه‌ی شرکت‌های تجاری و سازمان‌های بزرگ خصوصی به صورت دوره‌ای صورت های مالی را تجزیه تحلیل و آماده می‌کنند. از مزایای آموزش صورتهای مالی این است که می‌توانیم وضعیت مالی هر شرکت را در یک دوره خاص ارزیابی کنیم. کار به کاربران کمک می‌کند اطلاعات مالی برای تجزیه و تحلیل و مقایسه سلامت یک شرکت با دیگر شرکت‌ها را بدست آورند. در تجزیه و تحلیل صورتهای مالی شرکت اطلاعاتی مثل سودآوری، نقدینگی و بازده عملیاتی ارائه می‌شود.

 

اهمیت صورتهای مالی در تحلیل کسب و کار

در آموزش تجزیه و تحلیل این صورت ها، سرمایه گذاران، مدیران و حسابداران با سه نوع صورتحساب مالی که تجزیه و تحلیل می‌شوند آشنا می‌گردند. این سه صورتحساب مالی ترازنامه، صورتحساب درآمد و صورتحساب جریان نقدی هستند. ترازنامه تصویر آنی از وضعیت مالی شرکت است.

حداقل یک بار در سال یا هر سه ماه یک بار باید صورتهای مالی باید تجزیه و تحلیل شود تا از اطلاعاتی که از این طریق بدست می‌آید بهترین بهره را ببرید. تجزیه و تحلیل صورتهای مالی به رشد کسب‌وکار کمک می‌کند. از طریق تجزیه و تحلیل صورتهای مالی می‌توان نقاط قوت و نقاط ضعف مالی و روابطی که در شرکت شما وجود دارد را مشخص و شناسایی کرد. اما یادگیری نحوه تجزیه و تحلیل صورتهای مالی چه مزایایی برای مدیران و سرمایه‌گذاران خواهد داشت.

 

بررسی صورتحساب‌ های جریان نقدی

صورتحساب جریان نقدی یکی از صورتهای مالی است که در آموزش تجزیه و تحلیل صورتهای مالی نحوه تحلیل آن را یاد می‌گیرید. همانطور که از نام آن پیدا است، این صورتحساب پول‌هایی که به حساب ریخته می‌شود یا از حساب خارج می‌شود را محاسبه می‌کند. صورتحساب جریان نقدی توانایی مالی شرکت در پرداخت بدهی‌های خود در یک مقطع زمانی را نشان می‌دهد.

برخی از شرکت‌ها درآمدهای ادواری دارند و از طرف دیگر هزینه‌ها ثابت است که به همین خاطر باید برای پرداخت هزینه‌های ثابت خود چاره‌ای بیندیشند. تامین هزینه‌ها در سه ماهه اول سال برای مدیران کسب‌وکار و برای مدیریت منابع مالی مهم است.

 

 

 

پیشنهاد می شود این مقاله را هم مطالعه کنید: صورت های مالی چیست و انواع آن کدامند؟

 

 

 

بررسی بدهی‌های شرکت

صورتهای مالی بدهی‌های موجود شرکت را نشان می‌دهد. این بدهی‌ها عبارتند از وام‌های کسب‌وکار و خطوط اعتباری و کارت‌های اعتباری و طلب‌های مربوط به فروشندگان. یک مدیر کسب‌وکار که برای وام توسعه کسب و کار برنامه ریزی کرده است می‌تواند به صورتهای مالی نگاهی بیندازد و از طریق آن بفهمد که آیا لازم است بدهی‌ها را قبل از درخواست وام از وام‌دهندگان کاهش دهد. صورتهای مالی را بررسی کنید و درآمدها و دارایی و بدهی‌های موجود را در نظر بگیرید.

 

بررسی دارایی‌های و موجودی شرکت

ترازنامه جزئی از صورتهای مالی است و دارایی‌ها در ترازنامه گنجانده می‌شود. با یادگیری نحوه تجزیه و تحلیل صورتهای مالی می‌توانید بفهمید آیا موجودی زیاد یا خیلی کم است و اطلاع از آن به مدیران کمک می‌کند برای ماه‌های فروش آینده آماده شوند. نگهداری موجودی زیاد یک مشکل بالقوه امنیت پول را در پی دارد در حالی که نداشتن موجودی کافی منجر به از دست دادن مشتریان و سهم بازار می‌شود. بنابراین، اطلاع از موجودی با کمک تجزیه و تحلیل صورتهای مالی بسیار اهمیت دارد.

 

 

 

شناسایی روندهای کسب‌وکار و گام‌هایی که باید برداشته شود

انجام تجزیه و تحلیل صورتهای مالی هر سه ماه یکبار و یا هر سال یکبار به صاحبان کسب و کار کمک می‌کند روند رشد کسب‌وکار را ببینند. شرکت‌هایی که تازه تاسیس شده‌اند ممکن است در چند سال ضرر و زیان‌هایی ببینند اما توسعه محصولات و رشد پایه مشتری را تجربه کنند. در عین حال، صورتحساب‌های مالی نشان می‌دهد که آیا مدیر کسب‌و‌کار تخمین‌های پیش‌بینی شده را برآورده کرده است یا خیر.

اگر مدیری ۱۰ درصد رشد سالانه را پیش‌بینی و برای آن برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده اما فقط به ۷ درصد رشد دست یافته است رهبران کسب‌وکار باید به دنبال راه‌هایی برای کاهش هزینه‌ها یا افزایش درآمدها و یا هر دو باشند. صورتهای مالی اطلاعاتی را به مدیران می‌دهد تا بررسی بیشتری انجام داده و راه‌های مناسب‌تری پیدا کنند.

 

یافتن فرصت‌های سرمایه‌گذاری

هنگامی که کسب‌وکار به دنبال شرکا و یا سرمایه‌گذارانی برای توسعه کسب‌وکار می‌گردد صورتهای مالی ازاهمیت زیادی برخوردار خواهند بود. تجزیه و تحلیل صورتهای مالی نه تنها کمک می‌کند تا سرمایه‌گذاران بفهمند که آیا شرکت در حال کسب درآمد است یا خیر همچنین به شناسایی یک هزینه معقول هر سهم کمک می‌کند. بنابراین، حقوق صاحبان سهام بر اساس سرمایه گذاری به دارایی‌ها اضافه شده و از بدهی‌ها کسر می‌شود تا تا مجموع حقوق صاحبان سهام بدست آید.

 

برای مثال، اگر شرکت ۱ میلیون دلار دارایی و ۵۰۰.۰۰۰ دلار بدهی دارد و ۵۰۰،۰۰۰ دلار دیگر سرمایه دریافت می‌کند، جمع حقوق صاحبان سهام ۱ میلیون دلار خواهد بود (۱،۰۰۰،۰۰۰ دلار دارایی + ۵۰۰.۰۰۰ دلار سرمایه – ۵۰۰،۰۰۰ دلار بدهی = ۱،۰۰۰،۰۰۰ دلار).

 

شرکت‌هایی که در فعالیت‌هایی مثل ادغام و خرید درگیر می‌شوند از تجزیه و تحلیل صورتهای مالی استفاده می‌کنند تا بفهمند ارزش سرمایه‌گذاری چقدر است. به عنوان مثال: ارزش دفتری با استفاده از اطلاعات در صورتهای مالی محاسبه می‌شود. همچنین در ارزیابی جریان‌های نقدی گذشته و سود مفید است و از آن‌ها می‌توان برای برآورد و پیش‌بینی مالی برای سال آینده استفاده کرد. شرکت‌ها نیز در سهام سرمایه‌گذاری می‌کنند تا منافعی از پول نقد استفاده نشده بدست آورند. همچنین استفاده از تجزیه و تحلیل صورتهای مالی به شما کمک می‌کند شرکت‌های کم ارزش را شناسایی کنید و از سرمایه‌گذاری در آن‌ها بپرهیزید.

 

ابزاری برای تصمیم‌گیری بهتر

از آنجا که تجزیه و تحلیل صورتهای مالی به شما کمک می‌کند یک تصویر لحظه‌ای از وضعیت مالی شرکت را ببینید، آنها ابزاری برای تصمیم‌گیری بهتر به شمار می‌روند. صورتهای مالی روندهای کسب و کار و میزان مطالبات، میزان پرداخت وام و مشکلات جریان نقدی را نشان می‌دهد. به عنوان مثال : گزارش‌های حساب‌های دریافتنی نشان می‌دهد که چه کسی به موقع پول را پرداخت کرده، و تاخیرهای ۳۰ روزه، ۶۰ روزه و ۹۰ روزه در پرداخت را نشان می‌دهد.

 

 

 

پیشنهاد می شود مقاله صورت های مالی نهایی سالانه را هم مطالعه کنید

 

 

 

با یادگیری و آموزش تجزیه و تحلیل صورتهای مالی و در نهایت، استفاده از آن می‌توانید بفهمید کدام مشتریان در جایگاه خوبی هستند، کدام حساب‌های دریافتی هنوز دریافت نشده‌اند کدام یک بدهی‌های غیرقابل وصول هستند و … از طریق گزارش حساب‌های پرداختنی می‌فهمید که به چه کسی بدهکار هستید و چه موقع پول دریافت کرده‌اید.

همچنین می‌توانید گزارش‌هایی تهیه کنید تا به هر سوالی که درباره میزان بدهی‌ها، موجودی‌ها، دارایی‌ها و درآمدها پرسیده می‌شود پاسخ دهید. وقتی می‌خواهید برای موفقیت و رشد کسب‌وکار تصمیمات استراتژیکی بگیرید باید به این سوالات جواب دهید.

 

توانایی کشف الگوها

صورتهای مالی نشان می‌دهد که درآمد سالانه شرکت از فروش محصولات و خدمات چقدر است. فروش ممکن است نوساناتی داشته باشد اما برنامه‌ریزان مالی باید بتوانند الگویی را از این ارقام فروش سالانه شکل دهند. برای مثال: شرکت ممکن است هنگام معرفی و عرضه محصول جدید، الگوی افزایش فروش داشته باشد. فروش ممکن است پس از یک سال عرضه به بازار کاهش یابد. این الگو مفید است چون پتانسیل محصول و الگوهای فروش را نشان می‌دهد و مدیران اجرایی می‌دانند که پس از یک سال باید انتظار کاهش فروش را داشته باشند.

 

فرصتی برای بودجه‌بندی

یکی دیگر از مزیت‌های یادگیری نحوه تجزیه و تحلیل صورتهای مالی و استفاده از آن‌ها برای برنامه ریزی و تصمیم‌گیری‌ها آینده است. صورتهای مالی میزان بودجه‌ی شرکت را نشان می‌دهند. بودجه نشان می‌دهد چقدر این شرکت پول دارد و چقدر می‌تواند برای ‌تولید محصولات، توسعه کمپین‌های بازاریابی یا گسترش اندازه فعلی دفتر صرف کند. آگاهی از میزان پولی که برای برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری در دسترس قرار دارد به شما کمک می‌کند که بیش از حد انتظار هزینه نکنید.

 

 

تهیه صورتهای مالی برای گرفتن وام ضروری است

وام‌دهندگام می‌توانند سلامت مالی شرکت و کسب‌وکار شما را با بررسی صورتهای مالی ارزیابی کنند. آن‌ها گردش موجودی و مطالبات و بدهی‌ها را در کنار شاخص‌های دیگر بررسی می‌کنند. درصد سود حاصل از فروش بخش مهمی از اطلاعات برای وام‌دهنده است. علاوه بر این، وام‌دهندگان به روندهای مالی کسب‌وکار و رشد سهام توجه می‌کنند بنابراین لازم است که این اطلاعات دقیق باشد. کسب و کارها اغلب از لحاظ مالی به وام به عنوان بخشی از استراتژی خود برای بقا نیاز دارند.

شرکت‌ها برای دریافت وام، کارت‌های اعتباری تجاری درخواست می‌دهند. تقریبا در همه‌ی شرایط، وام‌دهنده ترازنامه و گزارش صوزت‌حساب‌های شما را بررسی کرده تا درباره اعطای وام تصمیم‌گیری کند. ترازنامه نشان می‌دهد که شما چقدر بدهی دارید و چه مقدار درآمد کسب کرده و چقدر هزینه کرده‌اید. علاوه بر صورتهای مالی که باید ارائه دهید گزارش حساب‌های داخلی پرداختنی نیز به شما کمک می‌کند صورتحساب خود را به موقع و اعتبار شرکت خود را حفظ کنید و بتوانید وام‌ دریافت کنید.

 

اطلاع از عملکرد شرکت

هرچقدر یک شرکت معاملات بیشتری انجام دهید ارزیابی عملکرد آن در هر لحظه سخت‌تر می‌شود. تجزیه و تحلیل صورتهای مالی شرکت‌ها را وادار می‌کنند حساب‌ها را ببندند و وضعیت مالی واقعی شرکت را به صورت منظم گزارش دهند. به این ترتیب، تجزیه و تحلیل صورتهای مالی می‌تواند برای بررسی عملکرد شرکت در یک دوره خاص بسیار ارزشمند باشد. مدیران از این اعداد و ارقام ثبت شده برای بررسی بر معیارهایی مانند میزان بدهی، هزینه‌ها، فروش، دارایی‌ها و بدهی‌ها استفاده می‌کنند.

موارد ذکر شده عمده‌ترین مزایای یادگیری نحوه تجزیه و تحلیل صورتهای مالی به شمار می‌روند. اگر سرمایه‌گذار و یا مدیر یک شرکت هستید و هیچگونه آشنایی با حسابداری و صورتهای مالی ندارید برای شروع می‌توانید دوره‌های آموزش حسابداری بازار کار را بگذرانید. در این دوره‌ها با مفاهیم حسابداری و از جمله مفاهیمی مثل صورتهای مالی، ترازنامه، جریان نقدی و … آشنا می‌شود.

 

 

 

پیشنهاد می شود مقاله اهمیت آموزش تجزیه و تحلیل صورت های مالی را هم مطالعه کنید

 

 

 

نقش صورتهای مالی در ارزیابی وضعیت مالی کسب و کارها

صورت های مالی آینه موقعیت هر کسب و کار و جهت ارزیابی صحیح وضعیت مالی شرکت‌ها است. افرادی که یک کسب‌ کار را اداره می‌کنند، برای ارزیابی وضعیت مالی شرکت یا کسب وکار خود می‌بایست به تجزیه و تحلیل صورتهای مالی دسترسی داشته باشند. تعیین بودجه واقع‌گرایانه، جذب سرمایه‌گذار، کاهش خطاها، شفاف‌سازی وضعیت مالی ازجمله نقش‌‌های مهم تحلیل صورتهای مالی است.

  • بررسی میزان موفقیت در تحقق شاخص‌های مالی، یکی از راهکارهای بررسی موفقیت یا عدم موفقیت یک کسب و کار است.
  • برای اینکه بتوان سرمایه‌گذار جذب کرد، می‌بایست تحلیل مالی درستی را در اختیار آن‌ها قرار داد.
  • بخش مالی، معمولاً آخرین بخش نگارش طرح یک کسب و کار است.

به‌طورکلی، سه بخش در ارزیابی وضعیت مالی شرکت‌ها مد نظر است:

تعیین هزینه

۱ – تعیین هزینه، شامل تعیین هزینه‌های فنی، تولیدی و بازاریابی می‌شود! وقتی که فعالیت این بخش‌ها مشخص شد، می‌بایست هزینه‌یابی صورت گیرد.

۲ – پیش‌بینی فروش، هزینه منابع انسانی، هزینه‌های اداری، هزینه تولید و بهای تمام شده ازجمله بخش‌های کلیدی مبحث تعیین هزینه محسوب می‌شود.

 

صورتهای مالی پرکاربرد

سه گروه از صورتهای مالی در این بخش به شکل تخمینی ارائه می‌شود! ترازنامه، صورت سود و زیان و صورت جریان وجوه نقد، سه بخش اساسی در مبحث تحلیل مالی کسب و کار هستند.

 

نسبت‌های مالی و شاخص‌ها

با استفاده از نسبت‌ها و شاخص‌های مالی که به کمک آمار و ارقام صورتهای مالی تنظیم می‌شوند به سؤالاتی نظیر دوره بازگشت سرمایه، نقطه سر به سر و ارزش فعلی خالص پاسخ داده می‌شود. در ادامه می‌خواهیم به طور خاص به نقش صورتهای مالی در ارزیابی وضعیت مالی شرکت‌ها و اهمیت آموزش تجزیه و تحلیل صورتهای مالی اشاره کنیم.

 

صورتهای مالی اساسی :

صورتهای مالی، عملکرد و سابقه یک کسب و کار فعال را نشان می‌دهد! از این روند برای پیش‌بینی آینده استفاد خواهد شد. وقتی که سابقه‌ای وجود نداشته باشد، برای ارائه پیش‌بینی، صورتهای مالی را تنظیم می‌کنند. صورتهای مالی، منعکس‌کننده آینده کسب و کار هستند. مخاطبان صورتهای مالی افراد زیر هستند:

بستانکاران کوتاه مدت: برای اینکه بخواهید از کسی وام بگیرید می‌بایست صورتهای مالی خود را در اختیار او قرار دهید تا وضعیت نقدینگی شما را بررسی کند.

بستانکاران بلند مدت: علاوه بر موردی که ذکر کردیم، تداوم فعالیت شرکت از جمله عاملی است که برای بستانکاران بلند مدت و وام‌دهندگان بسیار مهم است.

سهامداران: سهامدار، اعتماد خود به شرکت را از طریق بررسی صورتهای مالی را کسب می‌کنند.

مدیران داخلی: تجزیه و تحلیل دقیق، یکی از معیارهای ارزیابی مدیران موفق است. موفقیت‌های کسب و کار می‌بایست پس از دوره مورد نظر نیز قابل پیگیری باشد.

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید