چک لیست حسابداری : نکات مهم، زمان بندی و اقدامات

چک لیست حسابداری

 

چک لیست حسابداری در فرآیند چرخه حسابداری و عمل به زمان بندی های مهم در تقویم مالی بنگاه ها به خصوص در برنامه ریزی اجرای تکالیف قانونی مودیان مالیاتی، تاثیر شگرفی در مدیریت اثربخش جریان نقدینگی، تخصیص منابع و کسب بازدهی حداکثری در پایان سال مالی داشته و هیات مدیره را در ترسیم چشم اندازهای سود و ارتقا بهره وری سالانه بنگاه در بازاری که در آن فعالیت دارد، یاری می کند. چک لیست حسابداری برای عملکردهای مالی روزانه، هفتگی، ماهانه،‌ فصلی و سالانه، برنامه های بسیاری برای صدور اسناد و تنظیم صورت های مالی و تحریر دفاتر و مدیریت منابع مالی و کاهش بدهی و افزایش سطح مطالبات بنگاه داشته و می‌تواند مریت رقابتی یک نگاه در بازار پر رقابت امروز باشد.

 

چک لیست حسابداری:

چک لیست حسابداری در فرآیند چرخه حسابداری و عمل به زمان بندی های مهم در تقویم مالی بنگاه ها به خصوص در برنامه ریزی اجرای تکالیف قانونی مودیان مالیاتی، تاثیر شگرفی در مدیریت اثربخش جریان نقدینگی، تخصیص منابع و کسب بازدهی حداکثری در پایان سال مالی داشته و هیات مدیره را در ترسیم چشم اندازهای سود و ارتقا بهره وری سالانه بنگاه در بازاری که در آن فعالیت دارد، یاری می کند.

چک لیست حسابداری برای عملکردهای مالی روزانه، هفتگی، ماهانه،‌ فصلی و سالانه، برنامه های بسیاری برای صدور اسناد و تنظیم صورت های مالی و تحریر دفاتر و مدیریت منابع مالی و کاهش بدهی و افزایش سطح مطالبات بنگاه داشته و می‌تواند مریت رقابتی یک نگاه در بازار پر رقابت امروز باشد.

 

ضرورت مشاور مالی برای شرکت:

 

تمامی شرکت ها و کسب و کارها در هر زمینه ای که در حال فعالیت باشند، به مشاور نیاز دارند. متاسفانه در ایران، این جایگاه برای مشاوران به درستی تبیین نشده است و استفاده کردن از حسابدارهای آماتور باعث خسارت های میلیون دلاری به هزاران مودی مالیاتی در کشور شده است.

برخی ها بر این باورند که داشتن مشاور مالی برای شرکت با افزایش هزینه رو به رو می شود اما حقیقت امر این است که نه تنها هزینه محسوب نمی شود بلکه یک نوع سرمایه گذاری در مدیریت مالی می باشد که باعث اثر بخشی به بودجه و کسب بازدهی در بلند مدت می شود.

صدور بخشنامه ها و دستور العمل های مالیاتی سالانه و افزایش ضریب ها و همچنین کاهش معافیت ها و بخشودگی های مالیاتی و همچنین نوسانات نرخ ارز و تحریم ها باعث شده است که مدیریت مالی به یک بحث و موضوع داغ تر تبدیل گردد تا با مدیریت درست، بنگاه ها از خطر ورشکستگی نجات یابند.

بنابراین می توان گفت که چک لیست حسابداری و تقویم مالی و همچنین استفاده از تجارب مشاوران مالی، می تواند شفافیت مالی را در پی داشته باشد و کسب و کار را به سمت حداکثر بازدهی هدایت نماید.

 

به‌روز نگه داشتن داده‌های مالی:

در حالت ایده‌آل، نرم‌افزار حسابداری شما به طور خودکار فیدهای بانک و کارت اعتباری و داده‌های فروش سیستم POS شما را با نرم‌افزار حسابداری شما همگام می‌کند. اگر این‌طور نیست، باید این کار را به‌صورت دستی انجام دهید. با این کار شما می‌توانید هر روز روند حساب‌هایتان را در نظر بگیرید.

روزانه واردکردن اطلاعات حسابداری امری ضروری است، زیرا تشخیص مغایرت با تراکنش‌های اخیر آسان‌تر است.

 

گزارش مالی برای ارزیابی شفافیت مالی بنگاه:

مودیان مالیاتی سالانه و طبق قانون، وظایفی را بر عهده دارند که از مهم ترین آنها می توان به قانون تامین اجتماعی، قانون کار، قانون مالیات های مستقیم، مالیات تکلیفی و… اشاره نمود. بنابراین تنظیم دفاتر و ارائه اظهارنامه عملکرد و معاملات فصلی و ارزش افزوده و رد کردن لیست بیمه و پرداخت حقوق و… از جمله وظایفی هستند که در واحد های حسابداری در طول ماه و فصل باید انجا شوند.

تمامی این رویداد ها، در ترازنامه و اظهارنامه و صورت حساب سود و زیان و صورت جریان وجوه نقد، قابل بررسی و ردیابی می باشند.

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله مدیر مالی و مدیر اجرایی را مطالعه کنید

 

 

 

 

بازه زمانی در چک لیست حسابداری:

فعالیت های حسابداری هم مثل هر کاری در یک بنگاه، یک پروژه محسوب می شود. هر پروژه، یک تاریخ شروع دارد و یک تاریخ پایان، یک پروژه، ابدی تعریف نمی شود و نقطه آغاز و خاتمه اش مشخص است. پروژه مدیریت امور مالی هم در راستای چرخه حسابداری بوده که از ثبت سند تا بستن سند در پایان سال مالی، شامل می شود.

این پروژه (مدیریت امور مالی)، نیازمند زمان بندی، سازمان دهی امکانات، برنامه ریزی، نظارت و بازرسی و کنترل های اصلاحی است تا بتوان، کسب و کار را با روشی منطقی و شفاف اداره کرد و گزارش های مورد نیاز نهادهای قانونی  (اداره دارایی) را در مهلت مقرر، آماده کرد.

 

چک لیست حسابداری و نگهداری اسناد:

 

نگهداری فاکتور ها و اسناد مالی و همچنین مستند سازی آنها بخشی از وظایف حسابدار می باشد که این اسناد برای ممیزین مالیاتی، هیئت های حل اختلاف دارایی و سایر نهادهای قانونی مهم می باشد و انتظار می رود که امور مالی شرکت از آنها بر اساس اصول حسابداری، نگه داری کنند.

برخی از کار های مهم دیگری که باید در این زمینه صورت گیرد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • چک لیست حسابداری و فاکتور های پرداخت نشده
  • چک لیست حسابداری و پرداخت بدهی
  • چک لیست حسابداری و صدور فاکتور
  • چک لیست حسابداری و جریان وجوه نقدینگی پیش بینی شده
  • چک لیست حسابداری و صورت های بانکی
  • چک لیست حسابداری و حساب های دریافتی قدیمی
  • چک لیست حسابداری و تجزیه و تحلیل وضعیت موجودی
  • چک لیست حسابداری و داستان حقوق و دستمزد و پرداخت مالیات
  • چک لیست حسابداری و بررسی سود و زیان
  • چک لیست حسابداری و اصلاح برآورد سود و زیان سالانه
  • چک لیست حسابداری و گزارش ۳ ماهه حقوق و دستمزد و بیمه
  • چک لیست حسابداری و وظایف سالانه حسابدار: ارزیابی کلیه حساب های دریافتی قدیمی، ارزیابی موجودی فعلی، ارزیابی و تایید گزارشات مالی سالانه

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله استاندارد سازی را مطالعه کنید

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید