صفر تا صد راه اندازی یک کسب و کار موفق

 

برای راه‌اندازی یک کسب و کار موفق و جدید در ابتدا نیاز به یک ایده خوب دارید. البته بین داشتن یک ایده خوب و راه‌اندازی موفق یک کسب و کار تفاوت زیادی وجود دارد. طی کردن مراحل راه اندازی یک کسب و کار جدید داشتن ویژگی‌های یک کارآفرین را می‌طلبد. بسیاری از شرکت‌های غول پیکر زمانی یک استارت‌آپ کوچک بوده‌اند. نمونه‌هایی از این شرکت‌ها فیس‌بوک، واتس‌آپ و اوبر را هستند. در ادامه مراحل راه اندازی یک کسب و کار جدید را به طور کامل شرح می‌دهیم و در آخر به سوالات احتمالی پیرامون آن می‌پردازیم.

 

ایده‌ پردازی:

بدون داشتن یک ایده‌ی خوب نمی‌توانید یک کسب و کار موفق راه اندازی کنید. بینش، استراتژی‌ها و نکاتی که برای پیدا کردن یک ایده‌ی خوب نیاز است را باید بدانید و برای تصمیم گیری در رابطه با ایجاد مزیت رقابتی باید تحقیق بازار انجام دهید. با یک مزیت رقابتی خوب می‌توانید ایده‌ی خود را به یک کسب و کار پرسود و پایدار تبدیل کنید.

 

نیازسنجی ایده:

پیش از آن که در مورد ایده خود خیال‌پردازی کنید، در مورد آن جستجو کنید:

  • آیا ایده شما واقعا کاربردی است؟
  • با به کارگیری این ایده زندگی ساده‌تر و بدون آن سخت‌تر است؟
  • آیا دیگران نیز مانند شما این نیاز را احساس می‌کنند؟
  • آیا با تکنولوژی‌های موجود و بدون صرف هزینه زیاد می‌توان این ایده را عملی کرد؟

 

تحلیل فرآیند ایده‌ پردازی:

حال که مطمئن هستید ایده شما قابلیت اجرا دارد، باید ابعاد مختلف آن را بررسی کنید. شما باید تمامی مسیرهای ممکن برای اجرای ایده خود را واقع‌بینانه و همراه با جزئیات بر روی کاغذ آورید؛ تا بتوانید بهترین و کم هزینه‌ترین مسیر ممکن را بیابید.

 

نکته کلیدی: بازی خطرناک ذهن:

ایده‌پردازی یک فرآیند ذهنی است؛ اما مراقب باشید ذهنتان شما را گمراه نکند. در روزهای اول شما از یافتن ایده‌ی خود خوشحال هستید و هیچ یک از ایرادهای آن را نمی‌بینید. پس از گذشت چند روز و سنجیدن ابعاد مختلف آن، آن‌قدر مشکل بر سر راه خود می‌بینید که از انجام کار منصرف می‌شوید. این همان گمراه شدن توسط ذهن است. شما باید واقع‌بینانه به مسیر پیش روی خود بیندیشید؛ نه موفقیت‌ها را بیش از حد بزرگ کنید و نه شکست‌ها را؛ بدانید در مسیر راه اندازی یک کسب و کار موفقیت و شکست دست در دست هم در کنار شما هستند.

 

هزینه‌ یابی:

قبل از آغاز به کار شما باید به بررسی ابعاد مالی ایده کسب و کاری خود بپردازید. مهم‌ترین بخش، بررسی هزینه‌ها است؛ به عبارت دیگر ایده راه اندازی کسب و کار شما باید توجیه اقتصادی داشته باشد. به هنگام بررسی هزینه‌ها توجه به دو نکته زیر ضروری است:

  • شما باید از عهده هزینه‌های تولید و فروش محصولتان بر‌آیید.

این هزینه‌ها تنها مربوط به تهیه تجهیزات یا مواد اولیه محصول شما نیستند؛ بلکه باید هزینه‌هایی مانند: هزینه‌های محل کسب و کار، خدمات شهری (برق، مخابرات و …) و سایر هزینه‌های مرتبط به فعالیت خود را نیز در نظر بگیرید.

  • مشتری شما باید محصول را به صرفه بداند و از عهده خرید آن برآید.

 

نکته: دقت کنید چون درآمدها و هزینه‌های شما برآوردی هستند، سعی کنید حداقل درآمد و حداکثر هزینه را در نظر بگیرید.

 

طرح کسب و کار یا Business plan:

طرح کسب‌وکار یک سند مکتوب است و به‌صورت کامل توضیح می‌دهد که اهداف یک کسب‌وکار چیست و چگونه می‌خواهد به آن‌ها برسد. در واقع این سند به‌مثابه یک نقشه راهی می‌ماند که مسیر کسب‌وکار را از نظر بازاریابی، درآمد و عملیاتی مشخص می‌کند.

این سند به شما کمک می‌کند تا عملکرد بهتری داشته باشید و بتوانید فعالیت‌های خود را اندازه‌گیری کنید. این طرح ۶ بخش کلی دارد که در ادامه آن را می‌خوانید.

  • خلاصه اجرایی: این بخش از طرح کسب‌وکار، به‌طورکلی مأموریت شرکت و اطلاعاتی نظیر مدیریت، کارکنان و مکان شرکت را در برمی‌‎گیرد.
  • محصولات و خدمات: در این بخش شرکت، خدمات و محصولات در حال ارائه خود را توضیح می‌دهد.
  • تحلیل بازار: در این بخش هم باید بازار را تحلیل کنید و از رقبای خود مطلع شوید. برای این کار می‌توانید از تحلیل SWOT هم استفاده کنید و باید مشخص کنید که چه سهمی از بازار را می‌خواهید.
  • استراتژی بازاریابی: در این بخش شما باید کانال‌های بازاریابی خود، کمپین‌های تبلیغاتی و در کل برنامه‌های خود را برای جذب، حفظ و نگهداری مشتریان بنویسید.
  • برنامه‌ریزی مالی: هنگام شروع کسب و کار از صفر شما باید اهداف و برآورد مالی خودتان برای سال‌های اولیه کسب‌وکار را بنویسید. انتظار دارید مثلاً چه تعداد از محصولات خود را بفروشید یا درآمدتان چقدر خواهد بود.
  • سرمایه: هر کسب‌وکاری نیاز به سرمایه اولیه برای حقوق کارکنان، تبلیغات و هزینه‌های جاری شرکت دارد. در این بخش شما باید مقدار سرمایه اولیه خودتان را بنویسید.

 

آغاز کار:

وقتی از بازدهی ایده و مدل کسب و کار خود مطمئن هستید، تردیدها را کنار بگذارید؛ آستین‌ها را بالا بزنید؛ و کارتان را شروع کنید. قطعا برنامه‌های روی کاغذ با واقعیت بازار کار متفاوت هستند؛ اجازه بدهید با درگیر شدن با چالش‌های واقعی در بازار کار و کسب تجربه، رشد و پیشرفت کنید. همچنین، هرچه بیشتر در مورد ایده، پیش‌نیازها و مسیر پیش رویتان فکر کنید، ذهنتان بیشتر شما را گمراه می‌کند؛ و با درگیر کردن شما با مشکلات و چالش‌های پیش رو، از انجام کار منصرف می‌سازد.

 

نکته: از همان ابتدای کار برای تمامی بخش‌های کسب و کار خود برنامه‌ریزی کنید. اجازه ندهید تنها شرایط بازار به کسب و کار شما جهت بدهد.

 

  • بخش تولید: اولین و مهم‌ترین بخش در هر کسب و کار بخش تولید محصول (کالا یا خدمات) است. دقت به ریزترین جزئیات برای تهیه بهترین کیفیت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ زیرا چیزی که شما را از رقبایتان متمایز می‌کند، برتری کیفی محصولتان نسبت به آنهاست. پس بخش تولیدی خود را با وسواس کامل راه اندازی کنید.
  • بخش فروش: حال که محصول شما آماده شده، باید برای عرضه آن به بازار اقدام کنید. دقت کنید، شما قرار است در درازمدت به ارائه محصول بپردازید؛ پس صادق باشید و در مورد محصولتان اغراق نکنید.
  • بخش حسابداری: یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که باید از ابتدا بر اساس اصول و استانداردها مدیریت شود، بخش حسابداری است. از همان ابتدا نسبت به تهیه سیستم حسابداری مناسب، بایگانی اسناد و مدارک مهم شرکت و ثبت شفاف اطلاعات کسب و کارتان اقدام کنید؛ تا به هنگام انجام تکالیف مالیاتی به مشکلی برخورد نکنید.
  • بخش بهینه‌سازی: تازه پس از ورود محصول به بازار و استفاده در سطح زیاد، ایرادها و نیاز به بهبودها خود را نشان می‌دهند. پس همواره باید به فکر بهبود کیفیت و رفع نواقص باشید.

 

دریافت جواز کسب:

هر کسب‌وکاری چه فیزیکی باشد چه آنلاین نیاز به دریافت یک‌سری مجوز دارد. شما هم باید قبل از شروع هر کاری برای دریافت این مجوزها اقدام کنید تا بعد از شروع به کار، از نظر قانونی مشکلی کسب‌وکار شما را تهدید نکند.

 

تکمیل تجهیزات و نیروها:

از زمانی که تولید محصول خود را آغاز می‌کنید، باید به بهبود کیفیت و رفع نقایص احتمالی آن بیندیشید. قطعا شما به تنهایی توانایی و تخصص انجام همه‌ی امور را ندارید. پس باید هرچه سریع‌تر نیروها و تجهیزات مورد نیاز خود جهت بهبود عملکردتان را تکمیل کنید. گاهی تهیه یک تجهیز کمک فراوانی به افزایش سرعت تولید و کیفیت محصول می‌کند. یک نکته مهم و کاربردی در موفقیت یک کسب و کار، دست و دلبازی در جذب نیروهای متخصص و تهیه تجهیزات مناسب است. در حد بودجه‌ و نیاز خود، نیروهای با تخصص خوب و دستمزد مناسب استخدام کنید. نکته‌‌ی حائز اهمیت دیگر، آموزش به نیروها در جهت هماهنگ سازی آنها با  کسب و کار شما، مسیر حرکت و اهداف نهایی‌تان است.

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله ضرورت مشاوره در کسب و کار را مطالعه کنید 

 

 

 

 

بازاریابی:

یکی از مهم‌ترین مسائل پس از تولید یک محصول مورد نیاز و باکیفیت، عرضه صحیح آن در بازار و رقابت با رقبایتان است. شما باید به گونه‌ای محصول خود را عرضه کنید که مشتری احساس کند زندگی بدون محصول شما برایش غیرممکن است؛ یا با از دست دادن محصول شما چه فرصت‌های بی‌نظیری را از دست خواهد داد. کافی است تنها به یک دلیل منحصر به فرد بگویید چگونه محصول شما نیاز مشتری را به نحو احسن برطرف می‌کند؛ همچنین چرا محصول شما در مقایسه با سایر محصولات برتر است.

 

ثبت شرکت:

اصلی‌ترین دلیل ثبت شرکت، رسمیت بخشیدن به فعالیت اقتصادی شماست. این مسئله از چنان اهمیتی برخوردار است که در صورت عدم ثبت، جرائمی برای فرد خاطی در نظر گرفته شده است؛ بر اساس ماده 195 قانون تجارت، عدم ثبت شرکت موجب جزای نقدی و یا حتی انحلال شرکت خواهد شد.

 

مزایای ثبت شرکت:

  • انجام فعالیت اقتصادی در چهارچوب قانون و بهره‌مندی از حمایت‌های قانونی (حتی در برابر سهام‌داران و شرکا)
  • افزایش اعتبار جهت ارتباط و انعقاد قرارداد با سایر شرکت‌ها
  • دریافت تسهیلات با مبالغ مناسب جهت انجام فعالیت اقتصادی
  • امکان حضور در مناقصات و یا مزایدات

 

مراحل ثبت شرکت:

برای ثبت اینترنتی شرکت خود، اقدامات زیر را انجام دهید:

1- فراهم کردن مدارک مورد نیاز

برای ثبت شرکت‌ با توجه به نوع شرکت و نوع فعالیت آن مدارک متفاوتی نیاز است. 

2- مراجعه به سامانه https://sherkat.ssaa.ir/

3- میز خدمات الکترونیک  ==> تاسیس شخصیت حقوقی

4- پذیرش درخواست تاسیس شخصیت حقوقی ==> تعیین نوع شخصیت حقوقی ==> ادامه

5- تکمیل اطلاعات خواسته شده در فرم‌ها و بارگذاری مدارک مورد نیاز

6- انتخاب گزینه تایید مدارک مورد نیاز ==> پذیرش نهایی ==> دریافت رسید پذیرش اینترنتی

7- دریافت شماره ثبت از سامانه (برای چاپ آگهی در روزنامه)

نکته: مدارک تایید شده و پرینت شده از سامانه باید به امضای اعضای شرکت برسد.

8- ارسال نسخه‌های اصلی صورتجلسات و ضمائم امضا شده آنها با پست سفارشی برای آدرس موجود در تاییدیه پذیرش

9- در صورت پذیرش درخواست ثبت شرکت: حضور صاحبان امضا مجاز در اداره ثبت جهت دریافت نسخه دوم درخواست ثبت شرکت و امضای دفتر مخصوص

10- درج آگهی در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران

نکته: ماده 197 قانون تجارت: در ماه اول تشکیل هر شرکت، خلاصه شرکت‌نامه و ضمائم آن، بر اساس آیین‌نامه دادگستری در جراید کثیرالانتشار اعلان خواهد شد.

 

انتخاب نام و ثبت برند:

در شروع کسب و کار از صفر، پیداکردن اسم مناسب کاری به‌ظاهر راحت ولی سخت و پیچیده است. شما باید در انتخاب نام تجاری خود به چند نکته مهم توجه کنید.

  • نامی جذاب و ساده انتخاب کنید که در ذهن بماند.
  • نامی را انتخاب نکنید که کسب‌وکارتان را در آینده محدود کند.
  • بررسی کنید نامی که انتخاب می‌کنید از قبل ثبت نشده باشد.
  • برخی از اسم‌ها املای سختی دارند، سعی کنید نامی با املای راحت انتخاب کنید.
  • چه آنلاین باشید و چه آفلاین بهتر است هنگام انتخاب نام، دامنه آن را هم بخرید.

در شروع کار لازم نیست که نام تجاری خود را ثبت کنید اما به‌محض رونق گرفتن کسب‌وکارتان بلافاصله اقدام به ثبت برندتان کنید. نویسنده کتاب ۲۲ قانون تغییر ناپذیر برندسازی معتقد است نام برند باید کوتاه، منحصربه‌فرد، معنادار و متفاوت باشد.

 

مراحل ثبت برند:

  • انتخاب و استعلام نام برند
  • فراهم کردن مدارک مورد نیاز؛ 
  • مراجعه به سامانه http://iripo.ssaa.ir
  • انتخاب گزینه ثبت نام متقاضی/ورود اعضا ==> ثبت نام
  • تکمیل مرحله به مرحله فرم‌ها و بارگذاری مدارک
  • دریافت کد رهگیری
  • دریافت دو نسخه قرارداد کتبی از سوی سازمان مالکیت معنوی در آدرس عنوان شده
  • ارسال یک نسخه امضا شده قرارداد، مدارک برابر اصل شده و رسید پرداخت وجه به سازمان
  • پیگیری درخواست از طریق کارتابل اظهارنامه و خلاصه پرونده

 

تشکیل پرونده مالیاتی و مالیات بر ارزش افزوده

هر کسب و کار قانونی باید حداکثر تا 2 ماه پس از تاسیس

  • معرفی شرکت خود به سازمان امور مالیاتی و اداره کل مالیات بر ارزش افزوده، معرفی و تشکیل پرونده مالیاتی
  • پرداخت حق تمبر مالیاتی (0.5 در هزار سرمایه شرکت)
  • دریافت کد و پروانه مالیاتی برای شرکت

 

مراحل تشکیل پرونده مالیاتی

  • فراهم کردن مدارک مورد نیاز؛ 
  • مراجعه به نزدیک‌ترین شعبه اداره مالیاتی به محل شرکت جهت تعیین حوزه مالیاتی

 

مراحل ثبت نام در نظام مالیاتی جهت تشکیل پرونده مالیاتی

  • مراجعه به سامانه https://tax.gov.ir
  • مراجعه به بخش پیش ثبت نام و ثبت نام الکترونیک ==> ورود به ثبت نام
  • انتخاب نوع مودی ==> تکمیل فرم پیش ثبت نام ==> انتخاب پیش ثبت نام جدید
  • وارد کردن کد ارسالی به شماره همراه
  • تکمیل اطلاعات هویتی مودی اصلی ==> استعلام اطلاعات و ادامه
  • تایید اطلاعات وارد شده در پیش ثبت نام و رفع نواقص پرونده

 

نکته: با انتخاب هریک از جملات قرمز رنگ، شما به صفحه‌ای منتقل می‌شوید؛ با تکمیل اطلاعات، نواقص پرونده مالیاتی شما برطرف می‌شود.

 

  • تایید نهایی اطلاعات ==> تایید اطلاعات و دریافت کد رهگیری (شماره پیگیری)
  • دریافت پیامک کلمه عبور و رمز عبور از سوی سازمان امور مالیاتی
  • تحویل مدارک فراهم شده به حوزه مالیاتی مربوطه
  • در صورت تایید مدارک بار دیگر به سامانه مراجعه و ثبت نام خود را تکمیل می‌نمایید

 

به این ترتیب مرحله تشکیل پرونده مالیاتی شما به پایان می‌رسد؛ از این پس شما به عنوان مودی مالیاتی شناخته می‌شوید. پس از تشکیل پرونده مالیاتی، نوبت ثبت نام در سامانه مالیات بر ارزش افزوده است. برای آشنایی با چگونگی ثبت نام در سامانه ارزش افزوده، مقاله جدیدترین و کامل‌ترین راهنمای تصویری ثبت نام مالیات بر ارزش افزوده را ببینید.

 

نکته: برای اینکه بتوانید با خیال راحت به رشد و پیشبرد اهداف کسب و کارتان بپردازید؛ همواره باید به انجام تکالیف مالیاتی کسب و کار خود در زمان مقرر از سوی سازمان دقت کنید.

 

بهبود کیفیت محصول و افزایش فروش

با تهیه یک محصول خوب و با کیفیت و عرضه موفق آن در بازار، کار شما پایان نیافته است! شما باید همواره به بهبود کیفیت و نوآوری در محصولات خود بیندیشید؛ با تغییر نیازهای جامعه محصولتان را متناسب با نیازهای جدید ارتقا دهید. بدین منظور باید تیم بهبود کیفیت تشکیل دهید. مطالعه و بررسی برای تولید بهتر را فراموش نکنید و بدانید همیشه رقبایی هستند که برای به حاشیه راندن شما در تلاش هستند. پس در هر لحظه باید به ایده نویی در مورد محصولات خود بیندیشید.

 

به روز رسانی مداوم

هدف نهایی راه اندازی کسب و کار، دیده شدن و فروش محصول به مشتریان است. به همین خاطر باید راه‌های ارتباط با مردم را شناسایی و به شیوه مطلوب با مردم ارتباط برقرار نمود. یکی از مهم‌ترین این امکانات در حال حاضر، رسانه‌های ارتباط جمعی، اینترنت و فضای تحت وب و نرم‌افزارهای پیام‌رسان است. با راه‌اندازی یک وب‌سایت برای کسب و کار خود و یا تهیه تبلیغات تاثیرگذار از این فرصت بی‌نظیر استفاده کنید. برای دیده شدن باید به روز باشید و از تکنولوژی عقب نمانید.

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید