مالیات تکلیفی پزشکان چیست؟ + متن دستورالعمل جدید

مالیات تکلیفی پزشکان چیست؟ + متن دستورالعمل جدید

 

مالیات کانالی برای رفع هزینه های دولت است. یکی از انواع مالیات، مالیات تکلیفی است که در مورد پرداخت مالیات پزشکان هم صدق می‌کند. پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان، به استناد بند “ک” تبصره “۶” قانون بودجه سال ۱۳۹۸ و بند “ح” تبصره قانون بودجه سال ۱۳۹۹ و سال ۱۴۰۰ و همچنین طی دستور العمل ابلاغی توسط سازمان امور مالیاتی کشور عزیزمان به تاریخ ۱۳۹۹/۲/۱۵، کلیه مراکز درمانی مشمول این قانون موظف هستند ۱۰% از حق الزحمه یا حق العمل پزشکی، پزشکان را که به موجب دریافت وجه صورت حساب های ارسالی به بیمه ها و یا نقدا از طرف بیمار پرداخت می‌شود.

 

مالیات تکلیفی

در صورتی که پزشک با مرکز درمانی قرارداد داشته باشند آن مرکز مکلف است به صورت علی الحساب بخشی از درآمد پزشک را به عنوان مالیات تکلیفی کسر و به سازمان امور مالیاتی پرداخت نمایید که جزئیات آن در ذیل آمده است.

اولین بار در قانون بودجه سال ۱۳۹۸ الزامی در خصوص کسر مالیات تکلیفی از پزشکان توسط مراکز درمانی در نظر گرفته شد با این هدف که از فرار مالیاتی پزشکان جلوگیری شود که در بند ک تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۸ چنین آورده شده که کلیه ی مراکز درمانی دولتی و خصوصی وابسته به نهادهای عمومی نیروهای مسلح و خیریه ها، موظف هستند که ۱۰% از وجوه پرداختی یا حق‌العمل پزشکی پزشکان و کادر درمانی ای که با آنها همکاری می کنند را بصورت علی الحساب مالیات، به نام پزشک مربوطه تا پایان ماه آتی به حساب سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند.  

و استثنائی هم که در مورد الزام مالیاتی مراکز درمانی وجود دارد این است که افرادی که بصورت حقوق بگیر یا کارانه بگیر هستند از این حکم معاف هستند چرا که آنها مشمول مالیات حقوق می شوند.

لازم به ذکر است که این الزام قانونی(مالیات تکلیفی) در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ در بند ح تبصره ۶ قانون بودجه ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ و درسال ۱۴۰۱ در بند۱-ز  تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۱ و در سال ۱۴۰۲ در بند۱- ط  تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۲ مجدد آورده شد و مورد تاکیید قرارگرفت.

 

انواع مالیات پزشکان

  1. مالیات بر درآمد حقوق
  2. مالیات بر درآمد مشاغل
  3. بند ح تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰

در حالت اول، پزشکی که در رابطه کاری با یک مرکز درمانی است و کارگر آن مرکز (کارفرما) محسوب می‌شود مشمول مالیات بر درآمد حقوق می‌شود و کارفرما (مرکز درمانی) موظف است حسب تکلیف ماده ۸۶ ق.م.م، هر ماه مالیات کارگر (پزشک) را کسر و به حساب سازمان واریز نماید.
حالت دوم هم زمانی است که پزشک در مطب شخصی خود و به‌صورت مستقل و بدون اینکه در خدمت شخص دیگری کار کند، بیماران را ویزیت و معالجه می‌کند و از این طریق کسب درآمد می‌کند. در این فرض، درآمد پزشک، مشمول مالیات بر درآمد مشاغل بوده و مکلف است ضمن ارسال اظهارنامه در خردادماه هر سال، مالیات سالانه خود را به سازمان بپردازد.

حالت سوم مالیات تکلیفی پزشکان است که در قالب دستورالعمل‌شماره ۲۰۰/۱۴۰۰/۵۰۲ مورخ ۱۴۰۰/۰۲/۰۱ سازمان امور مالیاتی اجرا خواهد شد که در ادامه مطلب به تفصیل توضیح داده‌ایم.

 

 

بند “ک” تبصره “۶” قانون بودجه سال ۱۳۹۸ و بند “ح” تبصره قانون بودجه سال ۱۴۰۰

به استناد بند “ک” تبصره “۶” قانون بودجه سال ۱۳۹۸ و بند “ح” تبصره قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و همچنین طی دستور العمل ابلاغی توسط سازمان امور مالیاتی کشور عزیزمان به تاریخ ۱۳۹۹/۲/۱۵، کلیه مراکز درمانی مشمول این قانون موظف هستند ۱۰% از حق الزحمه یا حق العمل پزشکی، پزشکان را که به موجب دریافت وجه صورت حساب های ارسالی به بیمه ها و یا نقدا از طرف بیمار پرداخت می‌شود.
به عنوان علی الحساب مالیات کسر و به نام پزشک مربوط تا پایان ماه بعد از وصول مبلغ صورت حساب به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند. مالیات علی الحساب این بند شامل کلیه پرداخت هایی که به عنوان درآمد حقوق و کارانه مطابق بند “الف” این تبصره قانون پرداخت و مالیات آن کسر می‌شود، نخواهد بود.

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله نحوه محاسبه مالیات پزشکان را مطالعه کنید

 

 

 

ضمانت اجرای عدم کسر و پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان

مستندا به ماده ۱۹۹ قانون مالیات مستقیم در صورت عدم انجام این تکلیف از سوی مراکز درمانی علاوه بر مسولیت تضامنی در پرداخت مالیات با مؤدی، مشمول جریمه معادل ۱۰% مبلغ مالیات پرداخت نشده، و از سررسید پرداخت به ازای هر ماه نسبت به مدت تاخیر ۲.۵% مالیات خواهد شد.

 

جریمه ۱۰٪ در صورت عدم انجام تکالیف مراکز درمانی

درصورت تخلف مراكز درمانی از انجام تكاليف پيش بينی شده در جز ۱ بند ح تبصره ۶ قانون فوق الذكر، علاوه بر مسئوليت تضامنی كه با مودی در پرداخت ماليات خواهند داشت، مشمول جريمه ای معادل ده درصد۱۰٪ ماليات پرداخت نشده در موعد مقرر ودونيم درصد ۲.۵٪ ماليات به ازای هر ماه نسبت به مدت تاخير از سررسيد پرداخت، موضوع حكم ماده ۱۹۹ اصلاحيه مورخ ۱۳۹۴/۰۴/۳۱ قانون ماليات مستقيم خواهند شد.

 

 

تفاوت بند ح تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ با مالیات بر درآمد حقوق

مالیات بر درآمد حقوق یک نوع مالیات تکلیفی از نوع مالیات مکسوره است یعنی باید یک رابطه کارگری و کارفرمایی بین اشخاص وجود داشته باشد که در این حالت کارفرما مالیات مربوط به حقوقی که کارمند (پزشک) می‌گیرد را از حقوق کارمند (پزشک) کسر کرده و تا پایان ماه بعد به حساب سازمان امور مالیاتی واریز می‌کند.

اما در نوع بند ک تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ نیاز به رابطه کارگری و کارفرمایی وجود نداشته و مراکز درمانی باید ۱۰% از حق الزحمه پزشک را کسر و به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند.

 

سامانه مالیات تکلیفی پزشکان

مراکز درمان نیز مانند سایر مشاغل برای پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان در سامانه باید وارد سامانه شده و مالیات تکلیفی مربوط به آنها را کسر و به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند. البته لازم به ذکر است این سامانه برای پزشکانی که مشمول به پرداخت مالیات طبق بند ح تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ هستند نیز می‌شود. در مقاله آموزش تصویری نحوه پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان در سامانه به راحتی نحوه انجام کار را بیاموزید.

 

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید