طرز کار پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان در سامانه با آموزش تصویری

 

قشر پزشکی هم مانند تمامی حرفه های دیگر ملزم به پرداخت مالیات هستند. بنا به استخدامی بودن در مراکز درمانی و یا داشتن مطب شخصی، هر پزشک یا دندانپزشک موظف به پرداخت مالیات بر حقوق و مالیات بر مشاغل است.

همچنین به استناد بند “ک” تبصره “۶” قانون بودجه سال ۱۳۹۸ و بند “ح” تبصره قانون بودجه سال ۱۳۹۹ و سال ۱۴۰۰ و طی دستور العمل ابلاغی توسط سازمان امور مالیاتی کشور به تاریخ ۱۳۹۹/۲/۱۵، کلیه مراکز درمانی مشمول این قانون موظف هستند ۱۰% از حق الزحمه یا حق العمل پزشکی، پزشکان را به عنوان على الحساب مالیات کسر و تا پایان ماه بعد از وصول مبلغ صورتحساب، به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند. به جهت سهولت در امر پرداخت مالیات قشر پزشکی، سامانه پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان راه اندازی شده است.

 

مالیات پزشکان و دندانپزشکان

پزشکان و دندانپزشکان بسته به نوع فعالیت خود مشمول 2 نوع مالیات می باشند:

  • در صورتیکه در مراکز درمانی مشغول به فعالیت باشند مشمول مالیاتی تحت عنوان مالیات بر حقوق می باشند.
  • در صورتیکه در مطب های شخصی خود مشغول به فعالیت باشند مشمول مالیاتی تحت عنوان مالیات بر مشاغل می باشند.

 

سامانه پرداخت مالیات تکلیفی پزشكان و هدف راه اندازی این سامانه

سامانه پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان به تازگی برای پرداخت مالیات پزشکان و دندانپزشکان که مشمول بند “ح” تبصره 6 قانون بودجه در سال 1400 می‌شوند و انجام پرداخت و اعمال مالیاتی مربوط به پزشکان، و به جهت راحتی در پرداخت مالیات پزشکان راه اندازی شده است. جنبه مثبت این سامانه در این است که با وجود شرایط همه گیری ویروس کرونا مودیان که همان قشر پزشکی هستند به راحتی کارهای مالیاتی خود را بدون هرگونه مراجعه حضوری انجام می‌دهند.

 

هدف راه اندازی سامانه پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان چیست؟

سامانه پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان

 

بند “ک” تبصره “6” قانون بودجه سال 1398 و بند “ح” تبصره قانون بودجه سال 1399 و سال 1400

به استناد بند “ک” تبصره “6” قانون بودجه سال 1398 و بند “ح” تبصره قانون بودجه سال 1399 و سال 1400 و همچنین طی دستور العمل ابلاغی توسط سازمان امور مالیاتی کشور به تاریخ 1399/2/15، کلیه مراکز درمانی مشمول این قانون موظف هستند 10% از دستمزد پزشکی، پزشکان را که به موجب دریافت وجه صورت حساب های ارسالی به بیمه ها و یا نقدا از طرف بیمار پرداخت می‌شود، که در مقاله مالیات تکلیفی پزشکان چیست به صورت کامل به این موضوع اشاره شده است به عنوان على الحساب مالیات کسر و به نام پزشک مربوط تا پایان ماه بعد از وصول مبلغ صورتحساب، به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند.

 

راهنمای پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان در سامانه

۵ مرحله وجود دارد که پیش از استفاده از خدمات سامانه الکترونیکی مالیات تکلیفی پزشکان می بایست آن را انجام دهید:

  1. ثبت نام در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور
  2. ثبت اطلاعات پزشک جدید در پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان
  3. ثبت اطلاعات پرداختی پزشک در سامانه پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان
  4. مشاهده قبوض صادر شده در سامانه پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان
  5. گزارشات سامانه پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان

 

1- ثبت نام در سازمان امور مالیاتی کشور

به منظور ورود به پرتال پزشکان نیاز است، مودیان مراحل ثبت نام در سازمان امور مالیاتی کشور را طی نماید، که به آدرس tax.gov.ir است.

 

سامانه تکلیفی پرداخت ماليات پزشكان + آموزش تصویری

سامانه سازمان امور مالیاتی کشور

 

مودیان با وارد نمودن نام کاربری و رمز عبور که پس از ثبت نام در اختیار  آنان قرار می‌گیرد وارد پرتال می‌شوند.

 

پورتال پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان

وارد کردن نام کاربری و رمز عبور

 

در سمت راست صفحه موارد منوها قابل مشاهده است:
♦️ صفحه اصلی
♦️ جستجو و ثبت اطلاعات
♦️ پرداخت های پزشک
♦️ بارگذاری فایل پرداخت
♦️ مشاهده و پرداخت قبوض
♦️ گزارشات شامل
♦️ صدور گزارش
♦️ مشاهده گزارشات صادر شده

 

ثبت نام در سازمان امور مالیاتی کشور

 

همچنین در  تصویر فوق بیان شده است که به استناد بند “ک” تبصره 6 قانون بودجه سال 1398 و پیرو دستو العمل ابلاغی توسط سازمان امور مالیاتی کشور در تاریخ 1398/2/31 کلیه مراکز درمانی مشمول این قانون موکلف هستند 10% از حق الزحمه یا حق العمل پزشکی، پزشکان را که به موجب دریافت وجه صورت حساب های ارسالی به بیمه ها و نقدا از طرف بیمار پرداخت می‌شود به عنوان علی الحساب مالیات کسر و به نام پزشک مربوط تا پایان ماه بعد از وصول مبلغ صورت حساب به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کند.
مالیات علی الحساب این بند شامل کلیه پرداخت هایی که به عنوان درآمد حقوق و کارانه مطابق بند “الف” این تبصره قانون پرداخت و مالیات کسر می‌شود، نخواهد بود.

 

2- ثبت اطلاعات پزشک جدید در سامانه

در بخش جستجو و ثبت اطلاعات مودیان می‌توانند اطلاعات پزشکان مشمول این قانون را ثبت نمایند. همچنین امکان جستجوی اطلاعات پزشکان ثبت شده مطابق تصویر زیر و با ورود بخشی از اطلاعات هر یک از فیلدهای اطلاعاتی در بخش جستجو وجود دارد. با فعال نمودن گزینه نمایش فیلترها، قابلیت فیلتر نمودن تمامی فیلدهای اطلاعاتی این صفحه وجود دارد.
مودیان در ابتدا با وارد کردن فیلدهای اطلاعاتی مورد نیاز جهت استعلام ثبت نام هر یک از پزشکان، استعلام می‌کنند، که آیا پزشکان پیش از این در سامانه یکپارچه مالیاتی ثبت نام داشته است یا خیر، در صورت وجود ثبت نام، اطلاعات موجود بارگذاری می‌شود و صفحه مربوطه جهت تکمیل نمایش داده می‌شود. مودیان پس از تکمیل اطلاعات اجباری بر روی “ثبت و ادامه” کلیک نموده و پزشکان مربوطه به عنوان یکی از پزشکانی که مودیان باید مالیات “بند ک تبصره 6 قانون بودجه سال 1398و 1399 “را برای وی پرداخت نماید اضافه می‌شوند.

 

ثبت اطلاعات پزشک جدید در سامانه

 

نکته

کد ملی وارد شده توسط سامانه و منطبق بر الگوریتم کد ملی کنترل شده و درصورت نامعتبر بودن، پیغام “کد ملی وارد شده اشتباه است” نمایش داده می‌شود و ادامه فرآیند امکان پذیر نخواهد بود. با کلیک بر روی آیکن “انصراف”، ذخیره اطلاعات لغو می‌گردد. در صورتی که پزشک تاکنون در سامانه عملیات الکترونیک مالیاتی ثبت نام نموده باشد، بر اساس اطلاعات هویتی و اطلاعات دریافتی از مودیان، پزشکان در سامانه های سازمان امور مالیاتی ثبت نام می‌شوند.

 

3- ثبت اطلاعات پرداخت پزشک

مرحله بعد، ثبت پرداخت های مربوط به پزشکان است که این امر به دو روش به شرح زیر در سامانه فراهم شده است:

  1. ورود به صفحه پرداخت های پزشک و ثبت اطلاعات با کلیک بر آیکن افزودن پرداخت جدید برای هر یک از پزشکان مورد نظر.
  2. ورود به صفحه بارگذاری فایل پرداخت و ثبت اطلاعات پرداخت از طریق بارگذاری فایل در ادامه این مستند هر یک از روش های بالا به تفصیل شرح داده شده است.

 

پرداخت های پزشک

در این صفحه ضمن اینکه قابلیت افزودن پرداخت جدید برای هر یک از پزشکان ثبت شده و در مراحل قبل وجود دارد، اطلاعات پرداخت های ثبت شده تاکنون برای هر پزشک قابل مشاهده و جستجو است. با ورود اطلاعات هر یک از فیلدهای اطلاعاتی این صفحه قابلیت جستجو وجود دارد، ضمن اینکه بنا فعال نمودن گزینه نمایش فیلترها، قابلیت فیلتر نمودن تمامی فیلدهای اطلاعاتی این صفحه وجود دارد.

به منظور ثبت پرداخت جدید و پس از ثبت اطلاعات پزشکان، مودیان با ورود به صفحه “پرداخت های پزشک” و پس از کلیک بر آیکن “افزودن پرداخت جدید” مطابق تصویر، می‌توانند پرداخت پزشک و مالیات متعلقه آن را با ورود اطلاعات زیر ثبت نمایند.

  1. انتخاب نام و نام خانوادگی یک پزشک که در اینصورت کد ملی پزشک به صورت غیرقابل تغییر نمایش داده می‌شود.
  2. تکمیل فیلدهای اطلاعاتی مورد نیاز شامل: حق الزحمه پزشک، مالیات متعلقه ورود یکی از فیلدهای حق الزحمه پزشک و مالیات متعلقه اجباری است و با (ورود یکی توسط مودیان، دیگری بنا در نظر گرفتن فرمول 10% مالیات محاسبه و نمایش داده خواهد شد)، تاریخ پرداخت به پزشک، سال و ماه.
  3.  ثبت اطلاعات با کلیک بر آیکن ذخیره در بخش عملیات.

 

پس از ثبت، اطلاعات پرداخت به جدول مربوطه اضافه شده و مودیان می‌تواند در قسمت عملیات با کلیک بر آیکن “صدور قبض” به صورت تکی و یا انتخاب آیکن “صدور قبض دسته ای” قبوض مورد نظر خود را به صورت تکی و یا دسته ای صادر کنند.

 

ثبت اطلاعات پرداخت پزشک

 

نکته

  1. تا پیش از صدور قبض و دریافت شناسه قبض و پرداخت از سامانه یکپارچه مالیاتی امکان به روزسانی اطلاعات پرداخت ثبت شده و یا حذف آن وجود دارد.
  2.  پس از صدور قبض از سامانه یکپارچه مالیاتی و در صورت بروز اشتباه در صدور قبض، از طریق منوی جستجو و ثبت اطلاعات و ورود به فولدر اطلاعات پزشک می‌توان قبض صادر شده را حذف نمود. با توجه به اینکه در این شرایط قبض در سامانه یکپارچه مالیاتی باقی ماند خواهشمند است پیش از صدور قبض بررسی های لازم را به عمل آورید.
  3. به منظور سهولت کاربران این سامانه، در تمامی بخش های سامانه قابلیت دریافت اطلاعات در قالب فایل اکسل و فرمت های استاندارد دیگر طراحی شده است. پس از صدور قبض در قسمت عملیات، آیکن “پرینت قبض” نمایش داده می‌شود و مودیان می‌تواند بنا انتخاب این آیکن، قبض مورد نظر را پرینت نماید.

 

بارگذاری فایل پرداخت

به منظور سهولت مراکزی که تمایل به بارگذاری فایل جهت ثبت پرداخت های پزشکان دارند این قابلیت در سامانه فراهم و از مسیر زیر قابل دستیابی است. مودیان به منوی “بارگذاری فایل پرداخت” وارد می‌شوند، ابتدا لازم است راهنمای بارگذاری به دقت مطالعه شوند. سپس بنا دریافت فایل نمونه، اطلاعات پرداخت پزشکان در فایل وارد و به دو صورت انتخاب فایل در محل در نظر گرفته شده و یا drop and drag ، عملیات بارگذاری انجام می‌شود.

پس از انجام بارگذاری و در صورت عدم وجود خطا در عملیات، پیغام “فایل با موفقیت بارگذاری شد” و لیست موجود در فایل به مودیان نمایش داده می‌شود. پس از بررسی این لیست و انتخاب آیکن ثبت نهایی پرداخت های پزشکان در صفحه “پرداخت های پزشک” ثبت می‌شود و عملیات صدور قبض منطبق بر روال توضیح داده شده در روش قبل و توسنط مودیان انجام خواهد شد.

 

4- مشاهده قبوض صادر شده

در این صفحه به منظور تسهیل پرداخت، ضمن اینکه قابلیت چاپ قبوض مورد نظر به صورت یکجا و یا تکی وجود دارد، اطلاعات قبض های ثبت شده برای هر پزشک قابل مشاهده و جستجو است. این صفحه شامل دو جدول:

♦️ اطلاعات کلیه قبوض صادر شده
♦️ اطلاعات قبوض پرداخت نشده

این جدول شامل اطلاعات تمامی قبوض پرداخت نشده و به منظور قابلیت پرداخت دسته ای قبض طراحی شده است که با انتخاب قبوض مورد نظر می‌توان از سرویس پرداخت دسته ای قبض بانک ملی استفاده کرد.

با ورود اطلاعاتی هر یک از فیلدهای اطلاعاتی این صفحه قابلیت جستجو وجود دارد، ضمن اینکه بنا فعال نمودن گزینه نمایش فیلترها، قابلیت فیلتر نمودن تمامی فیلدهای اطلاعاتی این صفحه وجود دارد. به منظور پرداخت آنالین، مودیان قبوض مورد نظر را انتخاب و با کلیک بر آیکن پرداخت آنلاین به درگاه پرداخت بانک ملی هدایت می‌شوند.

با ورود اطلاعات کارت، عملیات پرداخت انجام و فیلد پرداخت آنلاین به صورت تیک سبز رنگ نمایش داده می‌شود. ضمن اینکه پس از ثبت پرداخت در سامانه یکپارچه مالیاتی فیلد مربوط به پرداخت بانک نیز به صورت تیک سبز نمایش داده می‌شود.

 

سامانه پرداخت مالیات پزشکان

مشاهده قبوض صادر شده

 

5- گزارشات

یکی دیگر از قابلیت هایی که به منظور کاهش مراجعات مودیان به ادارات امور مالیاتی و سهولت کاربری از سامانه فراهم شده
است صدور و مشاهده گزارشات صادر شده است. در این بخش مودیان قادر خواهند بود با انتخاب سال عملکرد، ماه عملکرد و شماره ملی پزشک منورد نظر در هر سه مورد قابلیت انتخاب همه وجود دارد گزارش پرداختی های پزشک جهت ارائه به وی به منظور بهره برداری در مالیات بر درآمد پزشک و همچنین گزارش پرداختی پزشکان را دریافت نماید.

برای هر گزارش صادر شده توسط پورتال یک شماره سریال تولید می‌شود که کاربر در بخش مشاهده گزارش های صادر شده می‌تواند این گزارشات را مجدد مشاهده نماید. ضمن اینکه با ارائه گزارش توسط پزشک به اداره امور مالیاتی اعتبار سنجی گزارش توسط اداره انجام خواهد شد.

گزارشات کلی طراحی شده برای مودیان نیز شامل گزارش لیست های ارسالی است که در آن مودیان به تفکیک، سال عملکرد و ماه عملکرد قادر به مشاهده تعداد پزشک ثبت شده، تعداد قبوض، مجموع مالیات ثبت شده بنرای پزشکان، مبلغ قابل پرداخت (با احتساب رندینگ) و مبل وصول شده است.

 

گزارشات

 

نمونه ای از سوالات متداول، در مورد سامانه پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان

1- آیا تمامی پزشکان ملزم به استفاده از این سامانه هستند؟

خیر، این سامانه مربوط به پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان موضوع بند “ک” تبصره “6” قانون بودجه کشور است. این سامانه تکلیف بیمارستان ها و مراکز درمانی است. پرداخت های انجام شده در حساب پرونده مالیاتی مربوط به عملکرد پزشک منعکس می‌شود.

 

2- تغییرات و به روزرسانی های سامانه به چه صورت اطلاع رسانی می‌شوند؟

به روزرسانی های سامانه طی پیغامی که در زمان ورود به موديان نمایش داده می‌شود، اطلاع رسانی می‌شود.

 

3- آیا امکان ثبت پزشکان غیر ایرانی در این سامانه وجود دارد؟

بله، در صفحه جستجو و ثبت اطلاعات و در بخش استعلام، تیک جستجوی پزشک غیرایرانی را انتخاب و سپس با ورود کد فراگیر اتباع و سایر اطلاعات مورد نیاز به ثبت پزشک غیرایرانی اقدام نمایید.

 

4- آیا امکان صدور یک قبض به ازای مجموع مبلغ مالیات پزشکان وجود دارد؟

با توجه به اینکه پزشکانی که در یک مرکز درمانی فعالیت می‌کنند ممکن است در حوزه های مالیاتی گوناگون باشند و لازم است
وصولی هر اداره به حساب همان اداره امور مالیاتی منظور شود، لذا امکان صدور یک قبض به صورت تجمیعی وجود نداشته و لازم
است به ازای هر پرداخت پزشک یک قبض مالیاتی صادر شود ولی از طریق پرداخت آنلاین و اتصال به درگاه بانک ملی می‌توان تمامی قبوض را در قالب یک پرداخت و به صورت سرجمع پرداخت کرد.

 

5- آیا امکان پرداخت مالیات برای پزشکان از طریق چک وجود دارد؟

با توجه به محدودیت های شبکه بانکی کشور در حال حاضر این امکان به صورت سیستمی فراهم نیست، ولی مذاکرات اولیه با بانک ملی ایران انجام شده است و در آینده راهکاری در این خصوص ارائه خواهد شد. در حال حاضر برخی از شعب بانک ملی با مودیان امور مالیاتی همکاری نموده و به ازای دریافت یک فقره چک قبوض را پرداخت می‌کنند.

 

الهه عطازاده گفت:
با سلام
اگر در سامانه اینترنتی مالیات یک ماه رو اشتباه پرداخت بکنیم مثلا برج 7 رو اشتباها 6 بزنیم و دو برج 6 پرداخت بکنیم چه باید بکنیم؟؟
    مدیریت گفت:
    سلام دوست عزیز
    باید عنوان میکردین منظور از اصلاح مالیات چی هستش
    ولی خب با توجه به اینکه شما دارین ماه رو عنوان میکنین نه فصل یا دوره منظور مالیات حقوق هست که به این ترتیب انجام میشه
    *** وارد سامانه ارسال لیست مالیات حقوق بشین، از منوی بالای صفحه گزینه فهرست حقوق رو انتخاب کنید و وارد فهرست حقوق جدید بشین. از قسمت نام لیست اصلی، ماه مورد نظر رو انتخاب کنید و از همینجا نسبت به ارسال لیست اصلاحی اقدام کنید
>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید