معافیت مالیاتی بر درآمد اجاره

معافیت مالیاتی بر درآمد اجاره

 

همان طور که سیاست های دولت از اقتصاد مبتنی بر نفت به سوی درآمدهای ناشی از مالیات پیش می رود، توجه دولت به درآمدهای مالیاتی و نقش آنها در تامین هزینه های دولت بیشتر شده است. یکی از بخش های مورد توجه دولت، وصول مالیات از اجاره املاک تجاری، اداری، مسکونی و غیره است. از آنجا که اجاره بها انواع گوناگونی دارد که هر کدام متفاوت از دیگری است. قوانین و معافیت های مالیاتی هر کدام نیز با دیگری فرق دارد. اگر شما هم می خواهید معافیت های مالیاتی حاکم بر اجاره بها اعم از اجاره ملک مسکونی، تجاری، اداری، مغازه، اشخاص حقیقی و غیره بیشتر آشنا شوید تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

 

ملک شخصی به چه ملکی می گویند؟

بر اساس قوانین اداره مالیاتی کانادا هر ملکی که مورد استفاده برای سکونت افراد خانواده‌ مودی قرار گیرد؛ ملک شخصی محسوب می شود. بنابراین چنانچه شما مالک یک خانه؛ ویلا و… هستید و در آن زندگی می‌کنید، می‌توانید آنرا بعنوان محل سکونت اعلام کنید.

تعیین و اعلام محل سکونت خود به CRA دارای اهمیت بسزایی برای برنامه‌ ریزی های آتی دارد زیرا شما را در استفاده از معافیت‌ های مالیاتی مشخص شده در هنگام فروش کمک می کند.

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله بخشنامه معافیت مالیاتی را مطالعه کنید

 

 

 

مالیات بر درآمد املاک اجاره ای:

موجرین در پایان هر سال تا 31 تیرماه سال بعد موظفند که اظهارنامه مالیاتی خود را پر کرده و آن را تسلیم کنند همچنین درصورت عدم پرداخت در موعد مقرر، مشمول جرائم مالیاتی می شوند.

 

 

معافیت مالیاتی بر درآمد اجاره

موارد معافیت های بر درآمد اجاره املاک:

معافیت مالیاتی برای درآمد اجاره باعث می شود که افراد تمایل اجاره دادن املاک خود را داشته باشند. در واقع این موضوع باعث کاهش هزینه‌های رهن و اجاره شده و موجب بهبود شرایط بازار مسکن خواهد شد.

 

1- معافیت زیر بنا:

اگر متراژ خانه مودی در تهران کمتر از 150 متر مربع، و در سایر شهر ها کمتر از 200 متر مربع باشد، آن ملک از پرداخت مالیات معاف است. که به آن، معافیت زیربنایی می گویند.

 

2- معافیت خانوادگی:

براساس قانون، در صورتی که به پدر، مادر، همسر و فرزند یا اجداد و سایر افراد تحت تکفل، خانه ای را هدیه کرده باشند و برای آن مبلغی را دریافت ‌‌نمی‌کنید، در این صورت از پرداخت مالیات معاف خواهید شد، مگر این که سند اجاره ای برای دریافت اجاره در دفتر اسناد و املاک تنظیم شده باشد. توجه داشته باشید که تنها یک واحدی که به یکی از افراد تحت تکفل خود هدیه داده اید از پرداخت مالیات معاف است ولی بقیه واحدها و ملک‌ها مشمول پرداخت مالیات خواهند بود.

نکته: مودی فقط می تواند یک واحد به هر یک از افراد نام برده بدهد. در صورتی که دو واحد در اختیار یک فرد قرار گیرد، یکی از آن ها مشمول پرداخت مالیات خواهد شد و دیگری از معافیت خانوادگی بهره مند می گردد.

 

3- معافیت بر اشتراک دریافت و پرداخت اجاره:

این نوع معافیت می گوید چنانچه مالک، واحد آپارتمانی خود را اجاره دهد و خودش در ملک دیگری مستاجر باشد، نیازی نیست مالیات کل واحد را پرداخت کند و فقط به میزان تفاوت اجاره ها مشمول قانون پرداخت مالیات می شود.

مثلا، فرض کنید مودی خانه خود را با شرایط 15 میلیون رهن و 2 میلیون اجاره به شخصی دیگر می دهد و ملک دیگری را به مبلغ 8 میلیون رهن و 1 میلیون و دویست هزار تومان برای سکونت خود اجاره کی کند.

براساس معافیتی که به او تعلق می گیرد می توان گفت تنها مبلغ تفاضل اجاره ها یعنی 7 میلیون رهن و 800 هزار تومان اجاره مشمول قانون پرداخت مالیات بر درآمد ملک خواهد شد.

 

4- اجاره تنها راه درآمد مودی:

افرادی که غیر از اجاره ملک هیچ گونه درآمد دیگری ندارند، طبق ماده 84 قانون مالیات های مستقیم، از پرداخت مالیات معاف می شوند. البته به خاطر بسپارید که چنانچه مبلغ اجاره دریافتی از سقف معافیت، بیشتر باشد، صاحب ملک موظف است طبق مقررات مالیات بر درآمد اجاره و مالیات مازاد اجاره دریافتی را پرداخت نماید.

 

نکته: چنانچه اثبات شود دریافت اجاره ملک، تنها راه درآمدی شخص صاحب ملک نبوده، یک برابر مالیات پرداختی نیز به عنوان جریمه به او تعلق می گیرد.

 

5- وجه نوسازی مالیات ندارد:

هرگاه مودی که صاحب ملک باشد، برای نوسازی یا بازسازی، اقدام به دریافت مبلغی از نهاد های دولتی یا نیمه دولتی کند، مشمول پرداخت مالیات نخواهند شد زیرا این مبالغ به عنوان درآمد ملک محسوب نمی شوند.

همچنین اگر این وجه در خصوص احداث ملک و یا غرامت ساخت در محل سکونت پرداخت شود، باز هم جزو درآمد ملک محسوب نمی گردد و معاف از مالیات خواهد بود.

 

6- معافیت مالیاتی در زمان تخلیه:

زمانی که صاحب ملک، واحد مسکونی خود را بفروشد و مهلت تخلیه ملک در سند انتقال درج شده باشد، طبق قانون، آن ملک تا 6 ماه از پرداخت مالیات بر درآمد اجاره معاف خواهد بود که این مدت فرصت تخلیه برای صاحب پیشین است.

 

7- میراث فرهنگی:

طبق قانون، چنانچه ملکی در آثار تاریخی و ملی ایران ثبت شده باشد و به سازمان میراث فرهنگی کشور انتقال یابد، از مالیات نقل و انتقال به طور قطع معاف است. در صورتی که مالکیت آن ملک تحت اختیار شخص باشد، موظف است که حداقل 50 درصد از مالیات آن را پرداخت نماید.

 

مالیات بر درآمد اجاره ساخت 98:

مطابق قانون مالیات‌های مستقیم، افرادی که در ایران دارای املاک باشند و از محل اجاره املاک خود درآمدی را کسب کنند، موظف‌اند نسبت به اجاره‌ای که از مستأجر خود دریافت می‌کنند مالیات پرداخت کنند. این نوع مالیات ازجمله مالیات‌هایی است که رویه و فرم اظهارنامه مالیاتی مخصوص به خود را دارد که به اظهارنامه مالیات بر درآمد اجاره املاک شناخته می‌شود. در این یادداشت که بر اساس اطلاعات رسمی ارائه‌شده توسط سازمان امور مالیاتی تنظیم‌شده است، به آموزش نحوه پر كردن اظهارنامه مالياتي اجاره املاک پرداخته و قدم‌به‌قدم به شما می‌گوییم که برای ارسال اظهارنامه مالیات املاک چه باید کنید.

 

 

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید