تجدید ساختارهای مالی به منظور افزایش سود

تجدید ساختارهای مالی به منظور افزایش سود

 

 

بهتر است در ابتدا و برای درک بهتر رابطه تجدید ساختار های مالی و افزایش سود، با مفاهیمی مثل: استاندارد های حسابداری (ساختارهای مدیریتی) و مدیریت سود آشنا شوید.

 

تعریف استانداردهای حسابداری:

به قوانین و مقررات دنیای حسابداری ، استاندارد بین المللی حسابداری یا international accounting standards گفته می شود.

استانداردهای حسابداری مجموعه‌ای از اصول و رویه‌هایی است که حسابدارها باید طبق آن عمل کنند.

در واقع توسط این قوانین و مقررات قلمرو فعالیت حسابداران مشخص می شود‌ و با ارائه شیوه های مشترک و اصول مناسب به حسابداران کمک می کند تا مسائل جدید دنیای حسابداری را حل کنند.

همچنین این استانداردها تمامی جنبه های مالی یک واحد تجاری را مورد بررسی قرار می ‌دهند و راه حل هایی با کیفیت و بازده بالا برای حل مشکلات ارائه می کنند.

این اصول برای یکپارچه سازی گزارش‌ های مالی ضروری است و فقط گزارش‌هایی قابل قبول هستند که استانداردهای حسابداری را رعایت کرده باشند.

 

تعریف مدیریت سود:

سود یکی از مهمترین منابع برای ارزیابی عملکرد واحد اقتصادی و شاخصی مناسب برای تصمیمات سرمایه­گذاران به حساب می­آید (کردستانی، 1389). در متون تحقيقي تعاريف مختلفي از مديريت سود انجام شده است. مديريت سود وقتي است كه مديران قضاوت خويش را در گزارشگري مالي و در نحوه ثبت و گزارش مبادلات بصورتي وارد نمايند كه تغييري در محتواي گزارش هاي مالي صورت داده، يا برخي از سهامداران را نسبت به عملكرد اقتصادي شركت گمراه نمايند و يا بر معيارها و پيامدهاي قراردادي كه وابسته به ارقام حسابداري گزارش شده اند تاثيرگذارند.

امروزه مدیریت سود یکی از موضوعات بحث­برانگیز و جذاب در پژوهش­های حسابداری است، به دلیل اینکه سرمایه­ گذاران به­عنوان یکی از فاکتورهای مهم تصمیم­گیری به رقم سود توجه خاصی دارند (نوروش و همکاران،1384). در ادبیات حسابداری سه روش برای مدیریت سود وجود دارد: حسابداری متقلبانه، مدیریت سود تعهدی و دستکاری فعالیت­های واقعی، که مشهورترین روش­ها برای مدیریت سود، مدیریت تعهدی سود و دستکاری فعالیت­های واقعی می­ باشند.

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله حسابداری چیست را مطالعه کنید

 

 

 

به طور معمول، مدیریت سود با دو روش زیر انجام می پذیرد:

  1. با روش حسابداری تعهدی، که این روش عبارت است ازمحاسبه عملکرد یک شرکت و آشنایی با پیشامد های اقتصادی و عدم توجه به زمانی که معامله انجام می گیرد، به صورتی نقدی.
  2. به صورت تغییردادن و عوض کردن روش های حسابداری

 

تجدید ساختارهای مالی به منظور افزایش سود

مدیریت سود

 

چگونگی اثرگذاری استانداردهای حسابداری بر مدیریت سود:

نتیجه تحقیقات حاکی از آن است که مدیران، اکثرا با تکیه بر تخمین ها و قضاوت های خود، نسبت به مدیریت سود اقدام می کنند. همچنین این تحقیقات در مورد روش های دیگر، نشان داده اند که مدیران زمانی که با سود و زیان مواجه می شوند، تلاش می کنند آن را به طبقاتی که کمترین دوام (مانند هزینه اقلام ناگهانی و دور از انتظار) را دارند ربط دهند.

در پایان برخی تحقیقات نشان می دهند، عاملی که سبب شده تا کیفیت سود کاهش یابد این است که، استاندارد هایی تصویب شدند که برای تسریع بخشیدن به ماجرای مالی به جای تمرکز روی اصل و محتوای معامله ها، قوانین آشکار و قطعی ارائه کرده اند. مشکل اصلی این است که، مدیریت سود برخی مواقع ممکن است در صورت های مالی باعث سردرگمی شوند. گاهی اوقات حساب های مالی در محدوده چارچوب های استاندارد هستند و خطایی در کار نیست و به همین دلیل افراد مسئول (حسابرسان) در این باره نمی توانند از صورت های مالی اشکالی بگیرند.

 

تجدید ساختار های مالی و در پی آن تغییر در ساختارهای سازمانی:

دوباره سازماندهی کردن ساختار های مالی و به پیروی از آن ساختار های سازمانی، باعث می شود بازار شرکت ارزش بیشتری داشته باشد و همچنین عملکرد آن بهبود یابد. اصطلاح تجدید ساختار، به معنای دوباره سازمان دادن به ساختار های عملیاتی و قانونی و دیگر ساختار های یک شرکت اطلاق می شود، می توان گفت هدف اصلی این کارافزایش سود می باشد.

شایان ذکر است که در گذشته، شرکت ها روی تغییرات کوچک و آهسته متمرکز بودند ولی اخیرا ثابت شده است که استفاده از این گونه تغییرات کافی نیست و لازم است جهت دوام و پایداری بیشتر شرکت، تغییرات بزرگ تر و اساسی تری در ساختار آن شرکت ایجاد گردد. ساختار های سازمانی انواعی دارند که این ساختار ها با توجه به عواملی نظیر: تعداد افراد مشغول به کار، میزان حجم تولیدات و تنوعی که دارند، مقدار سرمایه گذاری های صورت گرفته و… متفاوت اند.

یک شرکت به وسیله ی مشکلات و عوامل لاعلاج، ناچار به سمت تجدید و اصلاح ساختار های مالی و سازمانی هدایت می شود. یکی از جدید ترین دیدگاه ها برای هماهنگی با پویایی و حرکت محیط در حال رشد و توسعه، مهندسی مجدد با دیدگاهی کل نگر است که به تغییر در حوزه ی مدیریت می پردازد و با استفاده از جدید ترین تکنولوژی ها در روند سیستمی سازمان اثر می گذارد.

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید