نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده فروشندگان دیجی کالا به چه صورت است؟

مالیات فروشندگان دیجی کالا

 

 

با توجه به قراردادهای دیجی کالا، در صورتی که خریدار مبلغی بابت خرید محصول به حساب دیجی کالا واریز کند، دیجی کالا مسئولیت صادر کردن فاکتور فروش و برگشت از فروش را بر عهده دارد. این مسئولیت بر اساس بخشنامه سازمان امور مالیاتی و رای دفتر فنی و اعتراضات مودیان است که در این بخشنامه آمده است که دیجی کالا باید فاکتور فروش موضوع قانون مالیات مستقیم را صادر کند تا به خریدار ارسال شود و همچنین صورت حساب اجناس فروش رفته از طرف دیجی کالا به نام فروشنده نیز صادر می شود. این مبالغ سپس به فروشنده پرداخت می‌شود و دیجی کالا قراردادهای منعقده با فروشنده را جهت رعایت مفاد ماده 169 قانون مالیات مستقیم به سازمان امور مالیاتی گزارش می‌دهد.

 

با تحلیل دقیق، مشخص شده است که دیجی کالا فقط به عنوان یک پلتفرم تبلیغ و فروش کالا عمل می کند. در این راستا، دیجی کالا از فروشنده کمیسیون و درصدهایی از فروش را درخواست می کند و مبلغ معادل با 9% مالیات بر ارزش افزوده را از صورتحساب فروشنده کسر کرده و به او پرداخت می کند. بنابراین، مسئولیت هر گونه پاسخگویی مالیاتی در مورد فروش و عملکرد، مالیات ارزش افزوده و ارائه فاکتور خرید بر عهده فروشنده است و دیجی کالا هیچگونه وظیفه پاسخگویی مالیاتی ندارد..

بنا به ماده 156 قانون مالیات مستقیم، در صورتی که مشمولین در مهلت مقرر اظهارنامه خود را به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند، سازمان امور مالیاتی می‌تواند تا یک سال به مدت زمان لازم برای تعیین میزان مالیات آنها اقدام کند و از آنها دریافت کند. اما در صورتی که این مهلت سپری شده و مشمولین اقدامی برای اظهارنامه خود نکرده باشند، سازمان امور مالیاتی مجاز به برداشتن این اقدام از آنان نیست. با این حال، بر اساس ماده 157 قانون مالیات، سازمان امور مالیاتی تا 5 سال پس از تاریخ انقضای اظهارنامه مشمولین حق تعیین میزان مالیات آنها و دریافت آن را دارد. علاوه بر این، اگر دیجی کالا اظهارنکند یا اداره مالیات درخواست نکند، با بررسی حساب‌های فروشنده و تراکنش‌های بالایی که داشته باشد، نیز می‌تواند مبلغ مالیات مربوطه را از او دریافت کند. بر اساس این قانون، هر فروشنده‌ای که در سال گردش مالی خود بیش از 5 میلیارد تومان درآمد داشته باشد، مشمول پرداخت مالیات خواهد بود.

 

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله مالیات خریداران سکه را مطالعه کنید

 

 

همکاری تامین کنندگان با فروشگاههای اینترنتی

همکاری تامین کنندگان با فروشگاههای اینترنتی

 

همکاری تامین کنندگان با فروشگاههای اینترنتی:

تامین کنندگانی که با فروشگاه های اینترنتی همکاری می کنند عبارتند از:

  • ادارات دولتی از جمله زندان ها که صنایع دستی تهیه شده توسط زندانیان را از این فروشگاه ها به فروش می رسانند.
  • تامین کالا برای شرکت های بازرگانی که از این طریق تولیدات داخلی خریداری یا کالا وارد می شود.
  • کارخانجات تولیدی که تازه وارد بازار کار شده اند.
  • کارگاه های کوچک که کالا تولید می کنند یا در محصولی تغییر ایجاد می کنند، از این طریق محصول خود را به فروش می رسانند.
  • افراد حقیقی بصورت گروهی یا انفرادی از این طریق خدماتی ارائه می دهند یا کالایی به فروش می رسانند.

 

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله بخشنامه معافیت مالیاتی را مطالعه کنید

 

 

 

 

مالیات بر ارزش افزوده برای فروشگاه ها و سایت های اینترنتی

مالیات بر ارزش افزوده برای فروشگاه ها و سایت های اینترنتی

 

تکالیف قانونی مالیات بر ارزش افزوده برای فروشگاه ها و سایت های اینترنتی:

مودیان مالیاتی که در فضای مجازی فعالیت می‌کنند، بر اساس فراخوان هفت گانه، مشمول پرداخت مالیات هستند. این فراخوان شامل وظایف زیر است: تشکیل پرونده در واحد مالیاتی مربوطه.

  •  ثبت نام در سایت evat.ir به عنوان مالک کسب و کار.
  •  اقدام به صدور صورتحساب و وصول مالیات و عوارض برای کالاهایی که مشمول مالیات هستند.
  •  تا 15 روز بعد از پایان دوره مالیاتی، اظهارنامه مالیاتی را ارائه داده و نسبت به پرداخت مبلغ مالیات و عوارض آن اقدام کنید.
  •  حداقل تا 10 سال از اسناد و دفاتر خود نگهداری کنید.
  •  فروشگاه‌ها باید خلاصه تکالیف مالیات و عوارض ارزش افزوده را داشته باشند.
  •  طبق ماده 8 قانون، صورتحساب‌های مالی را صادر کنید.
  •  اظهارنامه مالیاتی را تا تاریخ مشخص شده ارائه کنید.
  •  لیست معاملات فصلی خود را تهیه و ارائه دهید.
  •  لیست حقوق پرسنل و پرداخت مالیات آن‌ها را تهیه و ارائه دهید.
  •  تهیه و نگهداری از دفاتر، صورتحساب‌های درآمد و هزینه ماهانه و سالانه و اسناد آنها و تحویل به مامورین مالیاتی، البته در صورتی که درخواست کتبی داشته باشند.
  •  پرداخت حق تمبر توسط مودیان مالیاتی.

 

 

 

عواقب عدم پرداخت مالیات توسط فروشگاه های اینترنتی:

اگر فروشگاه های اینترنتی تکالیف مالیاتی خود را انجام ندهند، به طور قطع در امور مالی خود شفافیت و صداقت نخواهند داشت و از معافیت های مالیاتی مستثنی نمی شوند. علاوه بر این، اگر این فروشگاه ها از پرداخت مالیات خودداری کنند، ممکن است به عنوان یک شکل از تقلب مالی شناخته شده و به آنها جرایم مالیاتی تعلق بگیرد. به همین دلیل، برای فروشگاه های اینترنتی بسیار مهم است که تکالیف مالیاتی خود را به دقت رعایت کنند تا از هرگونه مشکلاتی در آینده جلوگیری کنند.

 

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله منفعت های پرداخت به موقع مالیات را مطالعه کنید

 

 

 عواقب عدم پرداخت مالیات توسط فروشگاههای اینترنتی

 عواقب عدم پرداخت مالیات توسط فروشگاههای اینترنتی

 

قانون مالیات فروشگاه‌های اینترنتی:

طی ابلاغیه ای سازمان امور مالیاتی کشور تکلیف قانونی صاحبان مشاغل مجازی و اینترنتی را به اطلاع رساند که در آن آمده بود که صاحبان مشاغل مجازی اعم از حقوقی یا حقیقی مثل سایر رشته ها و فعالیت های اقتصادی مشمول قوانین و مقررات مالیاتی می شوند، و ربطی به محل کار آن ها ندارد و باید تکالیف قانونی خود را انجام دهند تا جریمه مالیاتی به آن ها تعلق نگیرد.

صاحبان مشاغل موظفند که تا 4 ماه بعد از شروع فعالیت خود به صورت کتبی محل کار خود را به سازمان امور مالیاتی ارائه و تشکیل پرونده دهند و حق تمبر خود را پرداخت کنند یا از طریق سایت tax.gov.ir اقدام به ثبت نام کنند و شماره اقتصادی دریافت کنند.

فروشگاه های اینترنتی وظیفه دارند که معاملاتی را که انجام می دهند بر طبق اقلام اطلاعاتی درخواستی با استفاده از لینک “صورت معاملات فصلی الکترونیکی” تهیه کنند و حداکثر هر سه ماه یکبار بصورت یک سی دی و طبق اطلاعات درخواستی سازمان مالیاتی به آن ها تحویل دهد.

همچنین میزان مالیات فروشگاه های اینترنتی برمبنای در آمد آن ها محاسبه می شود و هر فروشگاهی به نسبت درآمدی که بدست می آورد موظف به پرداخت مالیات خود می باشد.

 

سخن پایانی:

به طور خلاصه، هر فعالیت اقتصادی که در جامعه ایجاد می شود، مشمول قوانین و مقررات مالیاتی است. فروشگاه های دیجی کالا نیز از این قاعده مستثنی نیستند و باید اقدامات لازم را در زمینه مالیات انجام دهند. با انجام این اقدامات و اتخاذ روش های موثر در زمینه تبلیغات، فروشگاه های دیجی کالا توانسته اند مشتریان زیادی را به خود جذب کنند و در نتیجه، از اعتبار بالایی برخوردار شوند. این نشان می دهد که انجام اقدامات لازم در زمینه مالیات و تبلیغات، برای رشد و توسعه کسب و کارها بسیار حائز اهمیت است.

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله قرائن و ضرایب مالیاتی را مطالعه کنید

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید