مالیات بخشی از درآمد دولت محسوب می شود و و پرداخت آن توسط شخص، موسسات و واحد های اقتصادی لازم و اجباری می باشد. مودیان مالیاتی باید در زمان مقرر اعلام شده از سوی سازمان امور مالیاتی، باید اقدام به ثبت نام و ارائه اظهارنامه مالیاتی کنند و بعد از بررسی، مالیات متعلقه به آنان اعلام می شود و باید برای پرداخت این قبوض اقدام کنند.
اگر چنانچه برای ارائه اظهارنامه مالیاتی، به صورت الکترونیکی در سامانه ثبت نام کنید، دیگر نیازی به مراجعه حضوری نمی باشد. بعد از ثبت نام در سامانه، قبض مالیات و عوارض صادر می شود و بعد از دریافت این قبض، مودیان می توانند از طریق شناسه قبض و شناسه پرداخت آن، به وسیله درگاه های بانک ملی، ATM، تلفنبانک، اینترنت بانک و دستگاه پز، قبض مالیاتی مربوطه را پرداخت کنند. بعد از پرداخت قبض مالیاتی دیگر نیازی به ثبت نام در سامانه نمی باشد.
چگونگی پرداخت قبض مالیاتی:
برای کاهش مراجعه حضوری مودیان به سازمان امور مالیاتی، شرایط پرداخت قبوض مالیاتی به صورت الکترونیکی توسط این سازمان برقرار شده است. برای ثبت نام در سامانه و پرداخت قبض مالیاتی، مودیان میتوانند به سامانه مربوطه مراجعه کرده و مراحل زیر را طی کنند:
- ورود به سامانه مالیاتی به آدرس مربوطه.
- ثبت نام در سامانه با وارد کردن اطلاعات شناسایی، شامل نام و نام خانوادگی، شماره ملی و ایمیل.
- تأیید اطلاعات ثبت نام و ایجاد حساب کاربری در سامانه.
- ورود به پنل کاربری و انتخاب گزینه پرداخت قبض.
- وارد کردن اطلاعات مربوط به شناسه پرداخت و شناسه قبض و پرداخت مبلغ مالیات مستحق با استفاده از درگاه پرداخت الکترونیکی.
در نهایت، با پرداخت موفق قبض مالیاتی، صورتحساب خود را در سامانه ثبت کرده و به صورت الکترونیکی دریافت کرده و همچنین میتوانند از طریق سامانه پیگیری وضعیت پرداخت خود باشند.
به منظور ثبت نام در سامانه الکترونیکی پرداخت مالیات، باید به سایت tax.gov.ir مراجعه کنید و سپس وارد سامانه پرداخت مالیات شوید. حتماً توجه کنید که پس از ورود به سیستم، نام کاربری و رمز عبوری که در مرحله پیش ثبت نام دریافت کرده اید را وارد کنید..
بعد از ورود به سیستم و ورود به بخش پرداخت مالیات، برای دریافت شناسه قبض باید مراحل زیر را طی کنید:
- در این مرحله اطلاعات ثبت نام خود را بررسی کنید و اگر اطلاعات درست است، به مرحله بعدی بروید.
- اطلاعات مربوط به سال عملکرد، نوع مالیات، مرحله وصول، منبع مالیاتی، کلاسه پرونده و ... را بررسی کنید و در صورت صحت اطلاعات، به مرحله بعدی بروید.
- در این مرحله، مبلغ مالیاتی نمایش داده میشود و تمام مراحل پر شود. در صورتی که مربوط به آن گزینه خاصی وجود ندارد، عدد صفر وارد شود.
- مرحله بعدی شامل گزینههای "ادامه عملیات" و "انصراف" است.
- در مرحله بعدی، اطلاعات کلی در فیلدها با علامت هایی نمایش داده می شود.
پیشنهاد می کنیم، مقاله نکات مهم دادرسی مالیاتی را مطالعه کنید
پرداخت قبوض
پرداخت قبوض:
در مراحل پرداخت قبوض به صورت الکترونیکی، سه گزینه شامل پرداخت آنلاین، چاپ قبض و لیست قبوض ثبتی نمایش داده می شود. با انتخاب گزینه پرداخت آنلاین، می توانید با استفاده از درگاه پرداخت موجود در سامانه، مبلغ قبض را به صورت آنلاین پرداخت کنید. گزینه چاپ قبض، به شما امکان چاپ نسخه قبض مالیاتی را می دهد و با گزینه لیست قبوض ثبتی، می توانید لیستی از قبوض مالیاتی ثبت شده در سامانه را مشاهده کنید.
پرداخت آنلاین:
با انتخاب گزینه پرداخت آنلاین، صفحه جدیدی باز میشود و در آن شناسه قبض، شناسه پرداخت، مبلغ قابل پرداخت، نام مودی و پست الکترونیکی نمایش داده میشوند. پس از ورود اطلاعات کارت بانکی و تایید آن، با کلیک بر روی دکمه پرداخت، به درگاه بانک هدایت میشوید و امکان پرداخت آنلاین قبض مالیاتی به شما فراهم میشود.
لیست قبوض پرداختی:
با قبول گزینه لیست قبوض پرداختی، صفحهای نمایش داده میشود که میتوانید با علامت ضرب در قرمز فیش را حذف کنید و در صورت پرداخت موفق قبض، در ستون دوم با شماره نمایش داده میشود. همچنین، با انتخاب گزینه چاپ، میتوانید قبض صادره را از طریق بارکد خوان عابربانکها پرداخت کنید.
در چند مورد قبض مالیاتی برای مودیان صادر نمیشود:
- در صورتی که مبلغ مالیاتی صفر باشد، قبض صادر نمیشود.
- در صورت نداشتن کد اقتصادی قبض صادر نمیشود.
- در صورت مغایرت کد حوزه و کد شعبه، قبض صادر نمیگردد.
در صورت مغایرت، اشخاص حقیقی میتوانند اطلاعات را در همین صفحه اصلاح نمایند. همچنین، در صورت وجود خطا یا مغایرت، میتوانید با استفاده از لینک ابطال قبض، آن را باطل کنید.
پیشنهاد می کنیم، مقاله تبعات عدم استفاده از کارتخوان را مطالعه کنید