عدم استفاده از دستگاه کارتخوان چه تبعاتی به دنبال دارد؟

تبعات عدم استفاده از کارتخوان

 

 

با توجه به مقررات سازمان امور مالیاتی و سیاست‌های جاری، سازمان‌های بزرگ و برخی افراد باید برای استفاده از دستگاه‌های کارتخوان ثبت‌نام کنند. این عمل با توجه به قوانین، الزامی است و عدم رعایت آن، غیرقانونی بوده و مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد.

 

الزام اصناف به نصب کارتخوان های مالیاتی:

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری- تحلیلی مالیاتی ایران (اینتا)، هوشمندسازی نظام مالیاتی در راستای مالیات ستانی عادلانه در دولت سیزدهم مورد اهتمام قرار گرفت تا از این طریق ضمن شناسایی مودیان جدید، جلوی فرارهای مالیاتی میلیاردرها در هر صنفی را بگیرند.

استفاده از دستگاه کارت‌خوان از اردیبهشت سال ۱۳۹۱ طبق مصوبه هیات وزیران الزامی شد. بر اساس این مصوبه شفافیت در سیستم بانکی انجام می‌شود، ضمن اینکه در همین راستا بانک‌ها مأموریت دارند تراکنش‌های بانکی افراد و فروشنده‌های صاحب دستگاه کارت‌خوان را به سازمان امور مالیاتی اطلاع دهند. قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان بعد از ۲ سال معطلی در دولت سیزدهم اجرایی شد تا با شفافیت در فعالیت های اقتصادی و رویکرد عادلانه، مالیاتی ستانی هوشمندی را رقم بزند.

بر اساس ماده ۱۱ قانون پایانه فروشگاه و سامانه مودیان، بانک مرکزی ایران وظیفه دارد ضمن همکاری با سازمان امور مالیاتی، تا یک سال پس از ابلاغ این قانون دستگاه‌های کارت‌خوان و پایانه‌های فروش را ساماندهی کرده و با ایجاد تناظر میان آنها مجوز فعالیت، شماره اقتصادی بنگاه‌ها به پایانه‌های فروش شناسه یکتا اختصاص دهد.

بانک مرکزی موظف است در چارچوب قوانین مربوطه اطلاعات تراکنش‌های بانکی مانند مانده اول دوره وجوه واریزی وجوه قابل برداشت مانده پایان دوره و سایر اطلاعات حساب‌های بانکی به‌منظور تکمیل پرونده هویتی و دارایی به‌صورت بر خط در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهد.اکنون بانک مرکزی همه پایانه‌های دارای کارت‌خوان را ساماندهی کرده است، بر این اساس هر دستگاه کارت‌خوان در کشور باید شناسه یکتا داشته باشد و اگر صاحبان دستگاه کارت‌خوان کد اقتصادی هماهنگ با دستگاه پوز را دریافت نکنند از مدار خدمت خارج خواهند شد.

 

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله مالیات و افراد مشمول پرداخت مالیات را مطالعه کنید

 

 

 

عدم نصب کارتخوان

 

جریمه فرار مالیاتی و عدم نصب کارتخوان توسط اصناف:

عدم اعتراض قانونی به مفاد قانون، از طریق تعاریف قانون گذار، یکی از موارد قانون ستیزی است. در صورتی که یک پزشک، مالیات خود را به درستی اعلام نکند، سازمان مالیاتی با استفاده از روش‌های مختلف می‌تواند به درآمد وی پی ببرد و به عنوان جریمه، ۱۰۰ درصد درآمد وی را مشمول مالیات کند. علاوه بر این جریمه، سازمان مالیاتی ۳۰ درصد از میزان درآمد وی را به عنوان جریمه غیر قابل بخشش در نظر خواهد گرفت. لازم به ذکر است که اگر پزشکان یا صاحبان مشاغل مبادلات مالی خود را به درستی اعلام کنند، ۶۰ درصد از کل درآمد آن‌ها به عنوان مالیات تعریف خواهد شد. همچنین، در صورت عدم نصب دستگاه کارتخوان، سازمان مالیاتی جریمه‌ای به میزان ۲ درصد از کل درآمد صاحبان مشاغل را در نظر خواهد گرفت.

 

 

تبعات عدم استفاده از کارتخوان:

درحال حاضر برابر مقررات سازمان امور مالیاتی و نیز سیاست های سازمان بخش بزرگی از اشخاص مشمول ثبت نام  ، دریافت و استفاده از دستگاه های کارتخوان شده اند . حال نکته مهم اینجاست که تبعات عدم استفاده از کارتخوان برای مشاغل بخش درمان و مشاغلی که فراخوان می شوند  چیست ؟

به طور حتم براساس قوانین و مقررات عدم  ثبت نام  ، دریافت و استفاده از دستگاه های کارتخوان ، عملی خلاف قانون است، اما چه مجازاتی برای آن برابر قوانین در نظر گرفته شده؟

در این خصوص سه مورد را می توان نام برد  ؛

  • غیر فعال شدن کارتخوان های فاقد شناسه یکتا

براساس قوانین و مقررات مقرر گردیده کارتخوان‌هایی که تا پایان سال 1398 شناسه یکتا نگیرند غیر فعال خواهند شد . این موضوع مربوط به تمامی  کارتخوان‌های فعال در کشور است.   لذا در این صورت امکان ادامه فعالیت در روال عادی برای اشخاص و مودیان مالیاتی مشمول  فراهم نخواهد بود .

  • تعلق جریمه معادل 2 درصد فروش

براساس مقررات سازمان امور مالیاتی استفاده نکردن مشاغل فراخوان شده از دستگاه های کارتخوان  معادل  با دو درصد از فروش دارای جرایم می باشد   . هرچند این جرائم از جمله جرائم قابل بخشش است ولی این امکان وجود دارد که  سازمان امور مالیاتی مجوزی برای بخشودگی آن صادر نکند.

  • تعلق جریمه کتمان درآمد موضوع ماده 192 معادل 30 درصد

جریمه مالیاتی دیگر ،  جریمه کتمان درآمد موضوع ماده ۱۹۲ قانون مالیات های مستقیم می باشد . جریمه موضوع ماده 192 قانون مالیاتهای مستقیم معادل  ۳۰ درصد از درآمد کتمان شده خواهد بود که به صراحت قانون غیرقابل بخشش می باشد . یعنی اگر سازمان امور مالیاتی براساس سایر اطلاعات مانند رسیدگی به تراکنش های بانکی و یا اطلاعات ارسالی توسط سایر مودیان میزان درآمد شخص را بیش از میزان اظهارشده در اظهارنامه مالیاتی تشخیص دهد در آن صورت برای مبلغ مازاد شخص مشمول جریمه غیر قابل بخشش مذکور خواهد شد .

 

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله مرجع حل اختلاف مالیاتی را مطالعه کنید

 

 

 

نصب دستگاه کارتخوان

نصب دستگاه کارتخوان

 

 مشاغل موظف به نصب دستگاه کارتخوان:

در یک جلسه با حضور نمایندگان اصناف و نماینده وزارت صمت، سازمان امور مالیاتی فهرست نهایی مشاغلی را که باید به سامانه کارتخوان متصل باشند، معرفی کرد. این مشاغل عبارتند از:

  1. وکلا
  2. مشاورین املاک
  3. دفاتر اسناد رسمی
  4. مشاوران حقوقی و خانواده
  5. نمایشگاه های وسایط نقلیه
  6. آرایشگاه های زنانه و مردانه
  7. تالارهای پذیرایی و کلیه مشاغلی که زیرمجموعه اصناف مواد غذایی و خوراکی ها می باشند.
  8. مراکز اقامتی مانند هتل ها، مسافر خانه ها، باغ ویلاها و ….
  9. مشاغل زیر مجموعه اصناف قنادی ها و آبمیوه فروشی ها
  10. مشاغل زیر مجموعه آجیل و خشکبار
  11. صنف میوه و تره بار
  12. لوازم تحریر فروشی ها
  13. مجموعه های فرهنگی و ورزشی
  14. گیم نت و کافی نت ها
  15. دفاتر پلیس +10 و دفاتر خدمات ارتباطی

لازم به توضیح است که تولیدکنندگان و وارد کنندگان مواد آجیل و خشکبار، لوازم تحریر ونوشت ابزار، و همچنین تولیدکنندگان ماشین آلات راه سازی و کشاورزی شامل این قانون نمی باشند.

 

مزایای به کارگیری کارتخوان:

1. دارندگان کارت میتوانند مبلغی را که باید بابت خرید کالا یا استفاده از خدمات بپردازند بدون پرداخت وجه نقد یا چک از طریق کارتخوان پرداخت کنند.

2. دارندگان دستگاه کارتخوان نیز میتوانند به جای دریافت وجه نقد ازمشتری با کشیدن کارت حساب بانکی خود را در هر لحظه شارژ کنند که این راه از لحاظ امنیتی نیز بهتر است چراکه به جای موجودی صندوق حساب بانکی افزایش می یابد و وجه نقد کمتر در اختیار سارقان قرار میگیرد.

3. همچنین در فروشگاه ها فروشندگان از شمردن پشت سرهم پول به مبلغ زیاد یا کم راحت میشوند.

4. مشکل برگشت پول خرد یا درشت به مشتری وجود ندارد.

5. هزینه و دشواری حمل پول در ساعات پایانی روز و پرداخت آن به بانک از بین میرود.

6. اسکناس یکی از مهمترین عوامل انتقال آلودگی و بیماری است که با استفاده از کارتخوان این مشکل نه برای فروشنده ایجاد میشود و نه خریدار 

7. با استفاده از دستگاه کارتخوان شما مجبور به قبول وجه نقد بالا یا چک از طرف مشتری نیستید که این کار خطر و ریسک پذیرش چک و پول تقلبی را ازبین میبرد.

8. پس از کشیدن کارت رسید مشتری به صورت اتوماتیک و خودکار صادر میشود و تمام مشخصات مشتری و امضای آن نیز ثبت میگردد.

 

سخن پایانی

به عنوان خلاصه، برای دریافت وجوهات، می‌توان از روش‌های مختلفی مانند وجه نقد، چک، حواله، پرداخت اینترنتی و کارت به کارت استفاده کرد. با این حال، هیچ واحد صنفی در هیچ جای دنیا ملزم به استفاده از یک روش واحد برای دریافت وجهات نیست. زیرا این اجبار باعث نقض اصل آزادی کسب و کار و تجارت می‌شود.

عدم استفاده از کارتخوان به منزله فرار مالیاتی نیست. اگر چه اجرای مصوبات سازمان امور مالیاتی در جهت استفاده از دستگاه های کارتخوان الزام آور می باشد اما عدم اجرای آنها به عنوان جرایم فرار مالیاتی نبوده و صرفا این جرایم و طرح های تشویقی به عنوان یک قانون داخلی سازمان امور مالیاتی بوده که بتواند در جهت استفاده یا عدم استفاده از دستگاه های کارتخوان فضای مالی و مالیاتی کشور را منظم و سامان بخشی کند.

 

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله چگونه اختلافاتمان را با سازمان امور مالیاتی مرتفع نماییم را مطالعه کنید

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید