بررسی تفاوت بین برگ تشخیص و برگ قطعی مالیات بر درآمد

تفاوت بین برگ تشخیص و برگ قطعی مالیات بر درآمد

 

 

برگ تشخیص مالیات یکی از اسناد رسمی است که توسط اداره امور مالیاتی صادر می‌شود و میزان و نوع مالیاتی که باید توسط مودی پرداخت شود را نشان می‌دهد. این اسناد به عنوان ارزیابی مالیاتی از اظهارنامه‌های تنظیم و ارائه شده توسط مودی استفاده می‌کنند و با توجه به اظهارنامه و عملکرد واقعی مودی در زمینه پرداخت مالیات، میزان مالیات را برآورد می‌کنند و به اطلاع مودی می‌رسانند.

برگ تشخیص مالیات با نام‌های دیگری همچون برگ ارزیابی مالیات بر درآمد یا برگ ارزیابی عمومی نیز شناخته می‌شود و به مودیان تعیین میزان و نوع مالیات لازم را برای پرداخت به اداره امور مالیاتی کمک می‌کند.

با توجه به بررسی‌هایی که اداره مالیات انجام داده و اظهارنامه‌هایی که مودیان تنظیم و ارائه کرده‌اند، نوع و میزان مالیات مانند مالیات عملکرد یا مالیات حقوق و غیره مشخص می‌شود و برای هر کدام به صورت جداگانه برگ تشخیص مالیات صادر می‌شود.

در صورتی که سازمان امور مالیاتی در تاریخ مشخص شده در اسناد و مدارک مودی، ارزیابی مالیاتی را انجام ندهد یا برگ تشخیص مالیات را به مودی ارائه ندهد، اظهارنامه ارائه شده توسط مودی به عنوان قطعی در نظر گرفته می‌شود و مالیات بر اساس آن تعیین می‌شود.

 

 

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله تنزیل چک و سفته را مطالعه کنید

 

 

 

ابلاغ برگ تشخیص مالیات

ابلاغ برگ تشخیص مالیات

 

نحوه ابلاغ برگ تشخیص مالیاتی:

ممیز مالیاتی، موظف است تا ظرف یک سال از اتمام مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی، برای صدور برگ تشخیص مالیاتی اقدام نموده و ظرف سه ماه از اتمام این مهلت یک ساله نیز، این برگه را به مودی ابلاغ نماید. ابلاغ برگ تشخیص مالیاتی، به دو روش، امکان پذیر می باشد: 

در صورتی که روش ابلاغ الکترونیکی، از طرف مودی، فعال نشده باشد، ممیز، موظف است تا مطابق مقررات ابلاغ مندرج در قانون مالیات های مستقیم، برگ تشخیص مالیاتی را به آدرس مودی ارسال نموده تا در این آدرس، به شخص مودی یا یکی از بستگان یا خدمتکاران وی ابلاغ شود.

اما، در صورتی که روش ابلاغ الکترونیکی، از طرف مودی، فعال شده باشد، ابلاغ برگ تشخیص مالیاتی، به وی، از طریق درگاه ملی خدمات مالیات، به آدرس my.tax.gov.ir انجام گرفته که از بخش کارتابل ابلاغ الکترونیکی، قابل دریافت می باشد.

 

مهلت ابلاغ برگ تشخیص مالیات:

بعد از ابلاغ برگ تشخیص مالیات به مودی، در صورتی که او از تشخیص میزان و نوع مالیات ناراضی بود، می‌تواند تا ۳۰ روز به مراجعه به اداره امور مالیاتی محل خود، اعتراض خود را به صورت کتبی اعلام کند.

سپس، با ثبت اعتراض، مودی با اداره امور مالیاتی مذاکره می‌کند و میزان نهایی مالیات تعیین می‌شود و برگ قطعی مالیات صادر می‌شود. این برگ بر اساس رسیدگی و ارزیابی صورت گرفته و مذاکراتی که انجام شده، توسط هیأت حل اختلافات مالیاتی میزان قطعی مالیات را مشخص می‌کند که قطعی و لازم الاجراست. مودی موظف است حداکثر تا ۱۰ روز پس از تاریخ ابلاغ، مالیات قطعی را پرداخت کند.

در صورتی که مودی اعتراضی نسبت به برگ تشخیص مالیات داشته باشد، اما در تاریخ مشخص شده اعتراض خود را به صورت کتبی اعلام نکرده باشد، برگ تشخیص به عنوان برگ قطعی در نظر گرفته خواهد شد. لازم به ذکر است که تا ۵ سال بعد از تاریخ صدور برگ قطعی مالیات، اگر اداره مالیات متوجه درآمدها یا فعالیت‌های پنهان شده‌ای از سوی مودی شود، می‌تواند برای این مبالغ نیز مالیات در نظر بگیرد و مودی وظیفه پرداخت آنها را دارد.

 

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله مالیات بر عایدی سرمایه را مطالعه کنید

 

 

 

 

برگ قطعی مالیات

برگ قطعی مالیات

 

تفاوت برگ تشخیص و برگ قطعی مالیات:

  • برگ تشخیص مالیات زمانی برای مودی صادر می شود که توانایی پرداخت مالیات را داشته باشد.
  • اگر مودی تا سی روز پس از ابلاغ برگ تشخیص مالیات آن را پرداخت نماید از 80 درصد بخشودگی جرایم برخوردار می شود.
  • در صورت اعتراض نیز مودی تا 30 روز زمان دارد که به برگ تشخیص اعتراض نماید.
  • در صورت عدم پرداخت مالیات تعلق گرفته در برگ قطعی مالیات، دایره وصول می تواند از ابزارهای قانونی برای وصول مالیات استفاده کند و در صورت پرداخت به موقع توسط مود،ی از 40 درصد تخفیف بخشودگی برخوردار می شود.

 

 

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله قانون های مهم مالیاتی برای حسابداران را مطالعه کنید

 

 

 

برگ قطعی مالیات:

در صورتی که مودی پس از صدور برگ تشخیص توسط اداره مالیات، هیچ گونه اعتراضی درباره میزان و نوع مالیات در تاریخ مشخص شده نداشته باشد، واحد خدمات مالیاتی برگ قطعی مالیات را صادر خواهند کرد. این برگ ممکن است دارای مانده بدهی یا بدون بدهی از قبل باشد.

در صورتی که مودی این مبلغ را پرداخت نکند، دایره وصول اجرا با استفاده از ابزارهای قانونی، اقدام به وصول آن خواهد کرد. با این حال، اگر مودی مالیات خود را در زمان مشخص شده پرداخت کند، می تواند از 40 درصد تخفیف بخشودگی جرائم بهره‌مند شود.

 

سخن پایانی:

در پایان باید اشاره شود که چنانچه برگ تشخیص صادر شد، بهتر است که برای اعتراض به آن با مراجعه به سازمان امور مالیاتی اطلاعات بیشتری کسب کنید که بهترین راه را برای ثبت اعتراض انجام دهید و همچنین در زمان هایی که مشخص شده اعتراض را ثبت کرده و وقت خود را هدر ندهید و مدارک خود را ارسال کنید تا متحمل هزینه و جریمه های بیشتر نشوید.

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید