برگ تشخیص مالیات یکی از اسناد رسمی است که توسط اداره امور مالیاتی صادر میشود و میزان و نوع مالیاتی که باید توسط مودی پرداخت شود را نشان میدهد. این اسناد به عنوان ارزیابی مالیاتی از اظهارنامههای تنظیم و ارائه شده توسط مودی استفاده میکنند و با توجه به اظهارنامه و عملکرد واقعی مودی در زمینه پرداخت مالیات، میزان مالیات را برآورد میکنند و به اطلاع مودی میرسانند.
برگ تشخیص مالیات با نامهای دیگری همچون برگ ارزیابی مالیات بر درآمد یا برگ ارزیابی عمومی نیز شناخته میشود و به مودیان تعیین میزان و نوع مالیات لازم را برای پرداخت به اداره امور مالیاتی کمک میکند.
با توجه به بررسیهایی که اداره مالیات انجام داده و اظهارنامههایی که مودیان تنظیم و ارائه کردهاند، نوع و میزان مالیات مانند مالیات عملکرد یا مالیات حقوق و غیره مشخص میشود و برای هر کدام به صورت جداگانه برگ تشخیص مالیات صادر میشود.
در صورتی که سازمان امور مالیاتی در تاریخ مشخص شده در اسناد و مدارک مودی، ارزیابی مالیاتی را انجام ندهد یا برگ تشخیص مالیات را به مودی ارائه ندهد، اظهارنامه ارائه شده توسط مودی به عنوان قطعی در نظر گرفته میشود و مالیات بر اساس آن تعیین میشود.
پیشنهاد می کنیم، مقاله تنزیل چک و سفته را مطالعه کنید
ابلاغ برگ تشخیص مالیات
ابلاغ برگ تشخیص مالیات:
بعد از صادر کردن برگ تشخیص مالیات و ارسال آن برای مودی توسط اداره مالیات، به این صورت شخص مالیات دهنده را از میزان مالیات مطلع می سازند و به او این فرصت را می دهند که برگ تشخیص مالیات خود را ببینند و پس از ارزیابی آن اگر به میزان و نوع مالیات ارائه شده اعتراضی دارند، به هیات حل اختلاف مالیاتی مراجعه کند و اعتراض خود را ثبت کنند. تا این سازمان به اعتراض و شکایت آن ها رسیدگی کند.
مهلت ابلاغ برگ تشخیص مالیات:
بعد از ابلاغ برگ تشخیص مالیات به مودی، در صورتی که او از تشخیص میزان و نوع مالیات ناراضی بود، میتواند تا ۳۰ روز به مراجعه به اداره امور مالیاتی محل خود، اعتراض خود را به صورت کتبی اعلام کند.
سپس، با ثبت اعتراض، مودی با اداره امور مالیاتی مذاکره میکند و میزان نهایی مالیات تعیین میشود و برگ قطعی مالیات صادر میشود. این برگ بر اساس رسیدگی و ارزیابی صورت گرفته و مذاکراتی که انجام شده، توسط هیأت حل اختلافات مالیاتی میزان قطعی مالیات را مشخص میکند که قطعی و لازم الاجراست. مودی موظف است حداکثر تا ۱۰ روز پس از تاریخ ابلاغ، مالیات قطعی را پرداخت کند.
در صورتی که مودی اعتراضی نسبت به برگ تشخیص مالیات داشته باشد، اما در تاریخ مشخص شده اعتراض خود را به صورت کتبی اعلام نکرده باشد، برگ تشخیص به عنوان برگ قطعی در نظر گرفته خواهد شد. لازم به ذکر است که تا ۵ سال بعد از تاریخ صدور برگ قطعی مالیات، اگر اداره مالیات متوجه درآمدها یا فعالیتهای پنهان شدهای از سوی مودی شود، میتواند برای این مبالغ نیز مالیات در نظر بگیرد و مودی وظیفه پرداخت آنها را دارد.
پیشنهاد می کنیم، مقاله مالیات بر عایدی سرمایه را مطالعه کنید
برگ قطعی مالیات
تفاوت برگ تشخیص و برگ قطعی مالیات:
برگ تشخیص مالیات:
با توجه به اینکه برگ تشخیص مالیات به مودی کمک می کند تا مبلغ دقیق مالیات خود را محاسبه کند، این برگ به سه نوع مختلف تقسیم می شود:
- برگ تشخیص مالیات عملکرد: این نوع برگ تشخیص برای کسانی است که از درآمد حاصل از فعالیت های اقتصادی مثل کسب و کار، سرمایه گذاری و ... مالیات پرداخت می کنند.
- برگ تشخیص مالیات حقوق: این نوع برگ تشخیص برای کسانی است که از حقوق و دستمزد دریافت می کنند و باید مالیات خود را پرداخت کنند.
- برگ تشخیص (مطالبه) مالیات تکلیفی: این نوع برگ تشخیص به افرادی صادر می شود که مالیات خود را به علت عدم ارائه اظهارنامه مالیاتی در موعد تعیین شده پرداخت کرده اند.
از دیگر نکات مهمی که در مورد برگ تشخیص باید گفت، این است که اگر مودی توانایی پرداخت مالیات را داشته باشد، برگ تشخیص مالیات برای او صادر می شود. همچنین، اگر مودی به برگ تشخیص مالیات تکلیفی و حقوق آن تا قبل از 30 روز تمکین کند، 80% بخشودگی جرائم شامل حال او می شود. و در نهایت، در صورتی که مودی به برگ تشخیص اعتراضی داشته باشد، باید تا قبل از 30 روز اعتراض خود را ثبت کرده باشد.
پیشنهاد می کنیم، مقاله قانون های مهم مالیاتی برای حسابداران را مطالعه کنید
برگ قطعی مالیات:
در صورتی که مودی پس از صدور برگ تشخیص توسط اداره مالیات، هیچ گونه اعتراضی درباره میزان و نوع مالیات در تاریخ مشخص شده نداشته باشد، واحد خدمات مالیاتی برگ قطعی مالیات را صادر خواهند کرد. این برگ ممکن است دارای مانده بدهی یا بدون بدهی از قبل باشد.
در صورتی که مودی این مبلغ را پرداخت نکند، دایره وصول اجرا با استفاده از ابزارهای قانونی، اقدام به وصول آن خواهد کرد. با این حال، اگر مودی مالیات خود را در زمان مشخص شده پرداخت کند، می تواند از 40 درصد تخفیف بخشودگی جرائم بهرهمند شود.
سخن پایانی:
به عنوان پایانی، در صورتی که برگ تشخیص مالیاتی صادر شده است، بهتر است که ابتدا به دقت اطلاعات موجود در آن را مورد بررسی قرار داده و در صورت وجود هرگونه اشتباه یا ناهماهنگی با واقعیت، از طریق مراجعه به سازمان امور مالیاتی، اعتراض خود را ثبت کنید و راهنمایی های لازم را از کارشناسان دریافت کنید.
در زمان اعتراض، بهتر است تمام مدارک و اسناد لازم را به همراه داشته باشید و با رعایت مهلت مشخص شده، آن ها را به سازمان ارسال نمایید. این کار به شما کمک خواهد کرد تا از جریمه ها و هزینه های اضافی جلوگیری کنید.
در کل، توجه به این نکات می تواند به شما در فرآیند پرداخت مالیات و ثبت اعتراض، کمک کند و از بروز هرگونه مشکل در این زمینه جلوگیری کند.