تنزیل چک و سفته و تعریف تنزیل مدارک تجاری

تنزیل چک و سفته

 

 

در حال حاضر در روابط بازرگانی استفاده از دفاتر و مدارک تجاری، مانند چک و سفته، رایج می باشد و در نتیجه تنزیل مدارک تجاری رخ می دهد که یقینا در رابطه با تنزیل موضوعات متنوعی شنیده اید. اکنون در این جا تلاش می کنیم این موضوع را به زبان ساده برای شما توضیح دهیم.

در کشور ما تنزیل چک یا سفته دیدگاه سود را داشته و مطابق دین اسلام حرام می باشد، به همین دلیل فرآیندی قانونی و رسمی برای این امر تعیین نشده است و تنها به شکلی مختصر در منابع حسابداری، به صورت خلاصه وار به آن پرداخته شده است.

 

تعریف تنزیل مدارک تجاری:

در اصطلاح تنزیل سند تجاری عبارت است معامله و فروش حق دریافت مبلغ مدت‌دار در مقابل مبلغی کمتر و نقد. در حقیقت تنزیل به معنای آن است که شما اسناد تجاری مدت‌دار خود را قبل از سررسید با مبلغ کمتر از مبلغ اسمی می‌فروشید و در مقابل مبلغ آن به شما به‌صورت نقد پرداخت می‌گردد. اصل بر این است که مرجع تنزیل کننده اسناد تجاری بانک است و دارنده اسناد تجاری یا ذی‌نفع می‌تواند مبلغ اسناد را از بانک دریافت کند.

 

تنزیل چک و سفته

رابطه خالص ارزش فعلی با نرخ تنزیل

 

مدت زمان تنزیل:

منظور از مدت زمان تنزیل، فاصله زمانی بین تاریخ تنزیل تا تاریخ سررسید  آن میباشد.

هنگامی که  سفته را توسط بانک تنزیل کنیم. بانک وجهی را جهت هزینه تنزیل از حساب ما برداشت میکند. و طی یک اطلاعیه بدهکار به ما اطلاع می دهد. و هنگامی که  به حساب ما پول واریز شود طی یک اطلاعیه بستانکار به ما اطلاع می دهد.

در ارتباط با ثبت تنزیل سفته در دفاتر، وقتی سفته ای توسط بانک تنزیل می شود، تا زمان پرداخت مبلغ  سفته به وسیله  صادر کننده سفته به بانک، یک بدهی احتمالی برای تنزیل کننده به بانک ایجاد مگردد. و تا زمان سررسید نباید حساب اسناد دریافتنی حذف گردد. و مبلغ سفته تنزیل شده نزد بانک در این فاصله زمانی به عنوان یک بدهی احتمالی و با نام  اسناد دریافتنی تنزیل شده ثبت میگردد.

 

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله نسبت نقدینگی را مطالعه کنید

 

 

 

رابطه خالص ارزش فعلی با نرخ تنزیل:

یکی از مهمترین موضوعات در امکان سنجی طرح ها، محاسبه شاخص خالص ارزش فعلی می باشد که برازش نرخ تنزیل تاثیر قابل اهمیتی در این زمینه دارد.

برای محاسبه ارزش فعلی طرحی با زمان N سال به نحوه زیر اقدام می گردد:

 

تنزیل چک و سفته

محاسبه ارزش فعلی طرحی با زمان N

 

لازم به ذکر است که هر چه مقدار این شاخص بیشتر باشد، سودآوری طرح مورد نظر بیشتر است.

در این فرمول، اهمیت نرخ تنزیل به روشنی مشخص گردیده است که تابعی از زمان، مکان و صنعت مورد نظر می باشد و طبق فرمول زیر محاسبه می گردد:

 

 

تنزیل چک و سفته

فرمول نرخ تنزیل

 

طبق شرایط کنونی کشور و با در نظر گرفتن نرخ بهره ارزی، نرخ تورم داخلی، نرخ بازدهی بازار و ریسک اعتباری، می توان گفت که نرخ تنزیل بین 10 تا 16 درصد برآورد می گردد.

نکته: هرگونه تغییر سیاسی، اقتصادی و… باعث تغییر در نرخ تنزیل کشور می شود.

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید