محاسبه مالیات شرکت ها چگونه است؟ و مقررات مربوط به آن

 

 

پرداخت مالیات یکی از مسائلی است که در ایران و تمامی کشورها از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد. محاسبه مالیت شرکت ها قوانین و مقرراتی دارد که در این مقاله به آنها می‌پردازیم و این قوانین را با هم بررسی می‌کنیم. هر یک از انواع شرکت‌های تجاری قانون تجارت پس از ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها باید اقدام به تعیین حوزه مالیاتی خود کنند. بعد از تعیین حوزه‌ی مالیاتی برای حسابرسی دقیق‌تر مالیات حاکم بر شرکت‌ها باید سفارش پلمپ دفاتر تجاری صورت بگیرد.

 

مالیات شرکت ها

بر اساس قوانین مالیاتی تمام شرکت های ثبت شده در اداره ثبت شرکتها موظف به پرداخت مالیات می‌باشند. در صورت عدم توجه به مقررات مالیاتی تبعات سنگینی بر شرکت تحمیل می‌شود. ازجمله تبعات تحمیلی بر شرکت‌ها، محرومیت آن‌ها در استفاده از تسهیلات و مزایای قانونی است. علاوه بر محرومیت، شرکت‌ها ملزم به پرداخت جرائم مالیاتی نیز می‌شوند. از طرف دیگر برای محاسبه مالیات شرکت ها و جریمه ها، اداره مالیات به‌صورت علی الراس اقدام می‌نماید.

برای محاسبه مالیات شرکت برابر مقررات مالیاتی ایران باید به سال مالی رجوع نمود. به عبارت بهتر برای تعیین مالیات ابتدا باید سال مالی شرکت معین شود. در حقیقت با محاسبه سود و زیان در یک سال مالی، مالیات تعیین می‌شود. پس از تعیین سود و زیان مالی، شرکت باید مطابق مقررات مالیاتی اقدام به تنظیم اظهارنامه و ترازنامه کند. این اسناد پس از تنظیم به اداره امور دارایی تسلیم می‌شود.

یکی از انواع مالیات، محاسبه مالیات مستقیم است. مالیات مستقیم در حقیقت مالیاتی است که از درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی گرفته می‌شود. بر اساس مقررات مالیاتی که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها، قانون مالیات‌های مستقیم است، شرکت‌ها هم باید از مجموع درآمد فعالیت‌های انتفاعی خود، بعد از کسر معافیت‌ها، مالیات بپردازند. علاوه بر محاسبه و پرداخت مالیات مستقیم، شرکت‌ها نسبت به اموال و املاکی که در ایران دارند نیز ملزم به پرداخت مالیات هستند.

 

مقررات مالیاتی شرکت با مسئولیت محدود

برابر ماده 105 قانون اصلاح موادی از قانون مالیات های مستقیم مصوب 27/ 11/ 1380 که از اول سال 1381 به مورد اجرا در آمده است جمع درآمد شرکت ها و درآمد ناشی از فعالیت های انتفاعی سایر اشخاص حقوقی که از منابع مختلف در ایران یا خارج از ایران تحصیل می شود پس از وضع زیان های حاصل از منابع غیر معاف و کسر معافیت های مقرر به استثنای مواردی که طبق مقررات این قانون دارای نرخ جداگانه ای می باشد مشمول مالیات به نرخ (25%) خواهند بود.

قابل ذکر است که مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی به استثنای مواردی که طبق مقررات قانون مزبور دارای نرخ جداگانه ای است به شرح ذیل می باشد :

  • تا میزان سی میلیون (000/000/30) ریال درآمد مشمول مالیات سالانه به نرخ پانزده درصد (15% )
  • تا میزان یک درصد میلیون (000/000/100) ریال درآمد مشمول مالیات سالانه نسبت به مازاد یک سی میلیون (000/000/30) ریال به نرخ بیست درصد (20%)
  • تا میزان دویست و پنجاه میلیون (000/000/250) ریال درآمد مشمول مالیات سالانه نسبت به مازاد یک صد میلیون (000/000/100) ریال به نرخ بیست و پنج درصد (25%)
  • تا میزان یک میلیارد (000/000/000/1 ) ریال درآمد مشمول مالیات سالانه نسبت به مازاد دویست و پنجاه میلیون (000/000/250) ریال به نرخ سی درصد (30%)
  • نسبت به مازاد یک میلیارد (000/000/000/1) ریال درآمد مشمول مالیات سالانه به نرخ سی و پنج درصد (35%)

 

برتری شرکت های سهامی عام برابر مسئولیت محدود

امتیازی که شرکت های سهامی عام در مقایسه با شرکت های با مسئولیت محدود دارند این است که مالیات های مستقیم شرکت هایی که سهام آن ها از طرف هیات پذیرش بورس برابر قانون برای معامله در بازار بورس پذیرفته شده اند از سال پذیرش تا سالی که از فهرست نرخ ها در بورس حذف نشده اند معادل ده درصد (10%) مالیات آن ها بخشوده می شود (5/22 درصد دریافت می شود) .

 

مقررات مالیاتی شرکت سهامی خاص

شرکت های سهامی خاص باید 10 % از کل درآمد خود را به عنوان مالیات شرکت محاسبه و وصول شده و از کل درآمد مشمول مالیات پس از کسر 10 % نسبت به بقیه بر طبق بندهای قانون مالیات های مستقیم اعمال می شود که با ارائه اظهارنامه مالیاتی مناسب و حساب و کتاب های دقیق می توانید مالیات متفاوتی بپردازید.

 

اشخاص حقوقی معاف از مالیات

در مقررات مالیاتی مصادیق پرداخت مالیات مطرح‌شده است. افراد مشمول مالیات عبارت‌اند از:

  • فعالیت اعم از آموزشی و تربیتی ورزشی معاف خواهند بود.
  • فعالیت اعم از تولیدی و معدن.
  • قسمت‌های کشاورزی، روستایی و همچنین عشایری، معاف از مالیات خواهند بود.
  • مؤسسه‌هایی که از معلولین ذهنی و حرکتی محافظت می‌کنند، معاف از پرداخت مالیات خواهد بود.
  • درآمد به دست آمده از تعلیم و تربیت در مدارس غیرانتفاعی، آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای، دانشگاه همچنین نهاد آموزش عالی غیرانتفاعی. مهدکودک‌ها در منطقه‌های کمتر پیشرفت کرده و روستایی، درآمد حاصل از باشگاه‌ها و مؤسسه‌های ورزشی که از نهاد تربیت بدنی جواز دارند، از پرداخت مالیات معاف خواهند بود.
  • مبلغ پرداختی بیمه عمر و زندگی و… حاوی موضوع معافیت مالیاتی خواهد بود.
  • هزینه‌های درمانی در راستای معالجه مؤدی، همسر و فرزند، پدر و مادر، خواهر یا برادر طی یک سال مالی، شامل معافیت از مالیات خواهد بود.

 

با مطالعه راهنمای ثبت شرکت فوری به یک متخصص امور ثبت شرکتی تبدیل شوید که این امر را به راحتی انجام میدهد. تنها کافیست به مقاله مربوطه مراجعه کرده و آنرا مطالعه نمایید.

 

مالیات مؤسسات غیرتجاری

مطابق با ماده ۱۰۵ قانون مالیات‌های مستقیم، «جمع درآمد شرکت‌ها و درآمد ناشی از فعالیت‌های انتفاعی سایر اشخاص حقوقی که از منابع مختلف در ایران یا خارج از ایران تحصیل می‌شود، پس از وضع زیان‌های حاصل از منابع غیرمعاف و کسر معافیت‌های مقرر به استثنای مواردی که طبق مقررات این قانون دارای نرخ جداگانه‌ای هستند، مشمول مالیات به نرخ بیست‌وپنج درصد (۲۵%) خواهند بود.» این قانون برای موسسه غیرتجاری نیز صادق است، اما دو تبصره بسیار مهم در ادامۀ همین ماده قانونی وجود دارد که تکلیف مالیات موسسات غیرتجاری را به صورت دقیق مشخص می‌کند.


طبق تبصره ۱ ماده ۱۰۵ قانون مالیات‌های مستقیم، «در مورد اشخاص حقیقی غیر تجاری که به منظور تقسیم سود تاسیس نشده‌اند، در صورتی که دارای فعالیت انتفاعی باشند، از مأخذ کل درآمد مشمول مالیات فعالیت انتفاعی آنها، مالیات به نرخ مقرر در این ماده وصول می‌شود.» در واقع، فعالیت‌های غیرانتفاعی موسسات معاف از مالیات هستند اما فعالیت‌های انتفاعی آنها همانند دیگر اشخاص حقوقی محاسبه خواهد شد.

همچنین طبق تبصره ۲ ماده ۱۰۵ قانون مالیات‌های مستقیم، «اشخاص حقوقی خارجی و موسسات مقیم خارج از ایران به استثنای مشمولان تبصره ۵ ماده ۱۰۹ و ماده ۱۱۳ این قانون از مأخذ کل درآمد مشمول مالیاتی که از بهره‌برداری سرمایه در ایران یا از فعالیت‌هایی که مستقیماً یا به وسیله نمایندگی از قبیل شعبه، نماینده، کارگزار و امثال آن در ایران انجام می‌دهند یا از واگذاری امتیازات و سایر حقوق خود، انتقال دانش فنی، دادن تعلیمات، کمک‌های فنی یا واگذاری فیلم‌های سینمایی از ایران تحصیل می‌کنند به نرخ مذکور در این ماده مشمول مالیات خواهند بود. نمایندگان اشخاص و موسسات مذکور در ایران نسبت به درآمدهایی که به هر عنوان به حساب خود تحصیل می‌کنند طبق مقررات مربوط به این قانون مشمول مالیات هستند.» در واقع، موسسه‌های غیر تجاری خارجی فعال در ایران به جز موارد استثنا مشمول معافیت‌های مالیات موسسات غیرتجاری در ایران نمی‌شوند.

 

محاسبه مالیات شرکت سهامی

 

 

یکی از انواع شرکت هایی که در ایران ثبت می‌شود، شرکت های سهامی اعم از خاص و عام هستند. در خصوص هر یک از این شرکت ها نکاتی وجود دارد که در ادامه برای شما بیان میکنیم.

 

کاهش نرخ مالیات فروش سهام

بر اساس مقررات مالیاتی جدید، نرخ مالیات فروش سهام و حق تقدم سهام از ۰.۵ درصد ارزش فروش به ۰.۱ درصد کاهش پیداکرده است.

 

معافیت از مالیات بر درآمد افزایش سرمایه

بر اساس مقررات مالیاتی سال ۹۷ درصورتی‌که افزایش سرمایه از طریق سود تقسیم‌نشده صورت بگیرد از مالیات سرمایه افزایش‌یافته معاف می‌شود.

 

بخشودگی مالیات شرکت‌های سهامی

شرکت‌هایی سهامی که در بورس پذیرفته‌شده‌اند، از سال پذیرش تا سالی که از فهرست نرخ‌ها در بورس حذف شوند، معادل ده درصد از مالیات آن‌ها بخشوده می‌شود.

 

تمامی تعرفه ها و هزینه ثبت شرکت را در مقاله ای برای شما بیان کرده ایم، تا متقاضیان به این تعرفه ها دسترسی داشته باشند و بتوانند این هزینه هارا مدیریت کنند؛ ولی لازم به ذکر است که معیار های زیادی در تعیین هزینه ثبت شرکت دخیل است مثلا اگر شرکت تان کوچک باشد، هزینه روزنامه رسمی یک قیمت است، اگر شرکت تان بزرگ باشد ، هزینه روزنامه رسمی گران تر خواهد شد. نه تنها روزنامه رسمی بلکه هزینه های دیگر نظیر وکیل، آگهی های ثبتی، واریزی های قانونی و … نیز نسب به نوع شرکت، تعداد اعضا، موضوعات شرکت و … متغیر و متفاوت خواهد بود.

 

مقررات مالیاتی شرکت‌های تعاونی

قانون شرکت های تعاونی ، مصوب 1350 برای تعاونی ها معافیت های مالیاتی برقرار کرده است . به موجب ماده 111 قانون مذکور : درآمد شرکت های تعاونی روستایی ، متشکل از افراد ساکن حوزه عمل شرکت که به امر کشاورزی ، مباشرت مستقیم دارند ، همچنین شرکت های تعاونی کارگری مصرف ، مسکن و اعتبار و نیز اتحادیه های آن ها ، و نیز شرکت های تعاونی صنایع دستی و صیادان و آموزشگاه ها و اتحادیه های آن ها به طور کلی از پرداخت مالیات معاف می باشند.
یادآوری می شود که مجلس به موجب ماده واحده موسوم به " قانون استفساریه " مصوب 22 آذر 1372 مقررات قانون مالیات های مستقیم مصوب 1366 را شامل تعاونی ها ندانسته است و بدین ترتیب ماده 111 قانون شرکت های تعاونی مصوب 1350 را لازم الاجرا مقرر داشته است ، لذا باید گفت معافیت های مالیاتی که ماده 111 مذکور برای تعاونی ها برقرار ساخته ، به قوت خود باقی است.

 

مالیات شرکت ها چیست؟

مالیات در مشاغل مختلف مثل مالیات شرکت ها در واقع بخشی از درآمد یا سود اشخاص است که به دولت پرداخت می‌شود، به همین دلیل زمینه سود یا درآمد را دولت فراهم نموده است و دولت‌ها نیز موظف‌اند مالیات‌ها را صرف مخارج عمومی و رفاه اجتماعی کنند.

 

مالیات چیست؟

به عبارت ساده، پولی است که مردم برای تامین هزینه‌های عمومی کشور، به دولت پرداخت می‌کنند. این مبلغ به صورت بلاعوض توسط مردم پرداخت می‌شود و دولت موظف به بازپرداخت آن نیست. می‌توان گفت که مالیات یکی از راه‌های درآمدزایی برای دولت‌هاست. میزان مالیات بر درآمد افراد بر طبق قوانین مشخص مالیاتی و اقتصادی هر کشور تعیین می‌شود. بر اساس قانون، پرداخت تمامی مبلغ وضع شده برای مردم هر کشور اجباری است. اما هدف اصلی آن چیست و این هزینه مالیات شرکت ها و … در کجا خرج می شود؟

 

هزینه شدن در راستای اهداف اقتصادی و اجتماعی

بخشی از سرمایه دولت از طریق پرداخت مالیات در راستای هزینه هایی که امور اقتصادی و اجتماعی کشور دارند، هزینه می شود. بسیاری از خدمات های عمومی در سطح کشور از طریق هزینه هایی که از این طریق بدست آمده است، پرداخت می شود.

 

انواع مالیات شرکت ها در ایران

در ابتدا، باید نوع مالکیت شرکت شناسایی شود و با ارائه اظهارنامه مالیاتی، تمامی جزئیات درآمد و هزینه‌ها در سال گذشته، میزان مالیات سال قبل، فعالیت‌های شرکت و… معلوم گردد. شرکت‌های خدماتی تا یک مبلغ درآمد خاصی، از پرداخت مالیات معاف می‌باشند و برای مابقی مبلغ، باید مالیات مشخصی را پرداخت کنند. کل درآمد شرکت‌های خدماتی شامل فعالیت‌های داخلی و خارجی آنان می‌شود و ۲۵ درصد از این درآمد به‌عنوان مالیات محاسبه می‌گردد. به بیان دیگر، شرکت‌های خدماتی و دیگر شرکت‌های صنعتی باید ۲۵ درصد از جمع کل درآمدشان را (پس از کاهش مبلغ معافیتی) به‌عنوان مالیات پرداخت کنند. انواع آن:

  • پرداخت مالیات بر در آمد
  • مالیات بر ارزش افزوده
  • مالیات دستمزد و حقوق

جدا از اینکه باید در باره انواع مالیات آگاهی داشته باشید، باید از روش تکمیل اظهارنامه مالیاتی نیز آگاه باشید تا بتوانید به درستی این مسیر را طی کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این باره می توانید از طریق شماره تلفن های ثبت شده با کارشناسان آگاه ثبت بصورت 24 ساعته در ارتباط باشید.

 

مالیات ارزش افزوده چیست؟

در ارتباط با مالیات ارزش افزوده بصورت جداگانه ای در مقالات آگاه ثبت بصورت مفصل توضیح داده ایم که خلاصه ای از آن را می توان در قالب یک جمله بیان کرد: مالیات بر ارزش افزوده به اختلاف بین قیمت یک محصول تولید شده با ارائه شده در سطح جامعه گفته می شود که یکی از شایع ترین انواع مالیات شرکت ها می باشد.

 

مالیات حقوق چیست؟

کلیه افرادی که که به هر شکلی مشغول به کار هستند و حقوق دریافت می کنند و بیمه تامین اجتماعی برای آنها لحاظ می شود باید بخشی از حقوق دریافتی خود را به عنوان مالیات حقوق به وزرات اقتصاد و دارایی پرداخت نمایند . میزان مالیات حقوق در هر سال متفاوت بوده و طبق بخشنامه هایی به کلیه کارفرماها و بنگاههای اقتصادی ارسال می شود و کارفرما موظف است مالیات تعلق گرفته به حقوق و مزایای کارکنان خود را کسر کرده و به حساب مشخص شده وزرات امور اقتصادی و دارایی واریز نماید .

 

چه شرکت هایی موظف به پرداخت مالیات هستند؟

پس از ثبت شرکت های تجاری شامل : سهامی خاص، عام، مسئولیت محدود، تضامنی، تعاونی و هر گونه شرکتی که در ایران قابل ثبت باشد، قانون مالیات مشمول همه ی انواع شرکتها می شود. این روش با ارائه اظهار نامه قانونی به سازمان مالیات کشور اتفاق می افتد. بصورتی که شرکتها هر سال باید با ارائه صورتحساب دارایی های مالی و نقدی، مالیات تعیین شده را پرداخت کنند.

 

جمع بندی

مالیات شرکت های تجاری که در ایران ثبت می شوند، موضوع بسیار مهمی است که  عدم توجه به آن می تواند مانع از رشد یک کسب و کار یا شرکت شود. از همین رو بهتر است تا با محاسبه نرخ مالیات شرکت و تنظیم اظهارنامه های مرتبط، امور حقوقی خود را بصورت دقیق و منظم پیگیری کنید که برای این کار می توانید از موسسه حقوقی آگاه ثبت کمک بگیرید.

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید