مالیات بر ارزش افزوده رستوران ها چگونه محاسبه می شود؟

 

مالیات بر ارزش افزوده رستوران، از جمله مسائل مهم در محاسبه مالیات و حسابداری رستوران است. بسیاری از مردم گمان می‌کنند مالیات بر درامد اصطلاح نوظهوری است؛ اما شواهد نشان می‌دهد گرفتن مالیات حتی در دوران باستان نیز وجود داشته است. در یونان، و امپراتوری رایش و روم، مالیات بر اساس گردش مالی از مشاغل گرفته می‌شد و درآمد حاصل از مالیات به پادشاه هستند؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی مالیات بر ارزش افزوده رستوران ها و مجاز یا غیرمجاز بودن آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

 

 

مفهوم دقیق مالیات رستوران

وقتی صحبت از مالیات بر ارزش افزوده می‌کنیم، در واقع مالیاتی است که برای کاری که روی آن محصول صورت گرفته پرداخت می‌شود. مثلاً مالیات رستوران از همین جا نشأت می‌گیرد. حتماً برایتان پیش آمده است که پس از صرف غذا در رستوران یا فست فود، هنگامی که برای پرداخت صورتحساب مراجعه می‌کنید مبلغی بیش از آنچه در منو بود را در صورتحساب می‌بینید. این مبلغ در واقع ارزش افزوده‌ای است که برای تهیۀ غذا یا نوشیدنی صرف شده است. مالیات رستوران در اغلب موارد چیزی معادل با ۹ درصد قیمت آن است.

 

 

فراخوان ثبت نام ارزش افزوده رستوران ها

در ابتدای سال 1394، سازمان مالیاتی ششمین فراخوان گروه‌های شغلی خود را جهت ثبت نام و انجام تکالیف اعلام نمود؛ اشخاص حقیقی و حقوقی موضوع ماده 95 ق.م.م فارغ از مبلغ فروش سالانه آنها موظف به ثبت نام و انجام تکالیف مالیاتی شدند. این گروه‌های شغلی عبارتند از:

  •  چلوکبابی‌ها، سالن‌های غذاخوری، سفره‌خانه‌های سنتی و اغذیه‌فروشی‌های زنجیره‌ای با مالکیت واحد و یا نام و نشان و عنوان تجاری واحد؛ فارغ از مساحت محل کسب و کار و نوع مجوز

فراخوان‌های هشت‌گانه سازمان مالیاتی را در ثبت نام در سامانه ارزش افزوده ببینید. همچنین یکی از مهم‌ترین تکالیف مالیاتی رستوران داران، ارائه اظهارنامه عملکرد است.

 

 

کدام رستوران‌ها مجاز به اخذ مالیات بر ارزش افزوده هستند؟

مطابق قوانین مالیات بر ارزش افزوده، کلیه صاحبان تالارهای پذیرایی، رستوران ها سالن غذاخوری، چلوکبابی، سفره خانه سنتی، اغذیه فروشی زنجیرهای با مالکیت حقوقی و حقیقی که در این زمینه فعال هستند، دریافت مالیات بر ارزش افزوده شامل حال آنها خواهد شد. کیترینگ هایی که غذای بیرون بر در محل تهیه می‌کنند، از دریافت مالیات از مردم منع هستند. به عبارتی نیازی به پرداخت مالیات به اداره امور مالیاتی نخواهند داشت.

 

 

 

پیشنهاد میشود مقاله مالیات بر مصرف چیست؟ را مطالعه کنید

 

 

 

نکته:  ارزش افزوده پرداختی واحدهای صنفی تولید و توزیع غذا، برای خرید مواد اولیه و خام، در بهای تمام شده آنها منعکس می‌شود. منظور از ارزش افزوده در این مبحث، ارزش افزوده دریافتی از مشتری بابت طبخ و ارائه غذا و خدمات پذیرایی است.
 

 

آیا تهیه و توزیع غذا مشمول مالیات بر ارزش افزوده است؟

طبق معافیت ارزش افزوده، بعضی گروه های شغلی توزیع کننده غذا شامل پرداخت مالیات ارزش افزوده نخواهند بود. پس به هیچ عنوان نباید از مشتریان خود مالیاتی را تحت عنوان ارزش افزوده دریافت کنند. گروه های توزیع کننده غذا که شامل دریافت مالیات بر ارزش افزوده نیستند، به شرح زیر هستند:

 

  • کله پاچه

  • کبابی

  • آش و حلیم

  • مراکز عرضه دل و قلوه و جگر

  • فست فودی ها

  • واحد غذای بیرون‌بر

  • کترینگ‌های تهیه غذا

 

آیا رستوران ها مجاز به دریافت ارزش افزوده هستند؟

واحدهای تولید و توزیع غذا به دو دسته تقسیم می‌شوند:

۱- واحدهای کلان؛ مانند رستوران‌ها، تالارها و اغذیه فروشی‌های زنجیره‌ای

۲- واحدهای خرد؛ مانند کبابی‌ها و جگرکی‌ها

بر اساس چهارمین مرحله فراخوان سازمان مالیاتی، مورخ 89/7/1، رستوران‌ها و تالارهای پذیرایی مشمول پرداخت و درنتیجه موظف به دریافت ارزش افزوده هستند. همچنین سازمان در فراخوان مرحله ششم مورخ 94/1/1، کلیه غذاخوری‌های دارای میز و صندلی (رستوران‌های با محل پذیرایی از مشتریان) و اغذیه فروشی‌های زنجیره‌ای را مشمول پرداخت ارزش افزوده اعلام نموده است.

در این بین تنها واحدهای صنفی خرد تولید و توزیع غذا مشمول پرداخت و دریافت ارزش افزوده نیستند.

 

 

شرایط دریافت ارزش افزوده رستوران ها

رئیس اتحادیه رستوران‌داران شرط دریافت ارزش افزوده و حق سرویس برای رستوران ها را، داشتن محل مناسب جهت پذیرایی و ارائه خدمات به مشتریان عنوان کرد. به این ترتیب:

  •  تنها واحدهای صنفی و رستوران هایی که داخل محل خود میز و صندلی جهت ارائه سرویس خدمات دارند، مجاز به دریافت  9 درصد ارزش افزوده هستند.
  •  در خصوص فست فودها، تنها اغذیه فروشی‌های زنجیره‌ای با مالکیت واحد و یا نام و نشان و عنوان تجاری واحد، مجاز به دریافت ارزش افزوده از مشتریان خود هستند. به عبارت دیگر، فروشگاه‌های اغذیه فروشی زنجیره‌ای که در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده باشند، مشمول دریافت و پرداخت ارزش افزوده هستند.

 

صدور فاکتور فروش استاندارد رستورانها 

یکی از مهم‌ترین شرایط واحدهای صنفی تولید و توزیع غذا، برای دریافت و پرداخت مالیات بر ارزش افزوده رستوران ها عبارت است از:

  • استفاده از صندوق‌های فروشگاهی
  • همچنین ارائه فاکتور فروش رسمی با ریز جزئیات خرید

 

 

کدام رستوران ها مجاز به دریافت ارزش افزوده نیستند؟

از میان رستوران‌ها و مراکز تهیه غذا، کترینگ‌ها یا واحدهایی که غذای بیرون‌بر ارائه می‌دهند، به عبارت دیگر، میز و صندلی برای پذیرایی در محل ندارند، مجاز به دریافت مالیات بر ارزش افزوده نخواهند بود؛ این واحدهای صنفی همچنین مجاز به دریافت حق سرویس و خدمات از مشتری نیز نیستند.

 

 

 

پیشنهاد میشود مقاله اعتبار مالیاتی ارزش افزوده چیست و شرایط پذیرش آن چگونه است؟ را مطالعه کنید

 

 

 

ارزش افزوده برای فروشگاه های فست فود

 اغذیه فروشی هایی که سرعت پخت و پز آنها بسیار بالاست مانند فست فودی ها، دریافت مالیات بر ارزش افزوده از آنها کاملاض غیر قانونی محسوب می شود. پس رستوران هایی که خدمات خودشان را به صورت ثابت در رستوران ها ارائه میکنند و نشان تجاری دارند باید مالیات دریافت کنند که فست فودی ها شامل این موارد نمی باشند.

 

 

پرداخت مالیات بر ارزش افزوده رستوران و ارسال اظهارنامه به عهده کیست؟

همانطور که در بخش‌های قبل گفته شد، پرداخت مبلغ ارزش افزوده به عهده مصرف کننده نهایی است. اما در نهایت، تسلیم اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی به عهده فروشنده یا عرضه کننده کالا است. درواقع فروشنده یا عرضه کننده کالا پاسخگو به دولت است.

فروشنده یا عرضه کننده کالا، باید ما به تفاوت  مالیاتی که خودش پرداخت کرده را از مالیاتی که از خریدار دریافت کرده است، از طریق سامانه ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده، یعنی سایت tax.gov.ir به دولت پرداخت کنید.

 

 

ارزش افزوده مضاعف به رستورانها پرداخت نکنید

نکته مهمی که در زمینه ارزش افزوده رستوران ها وجود دارد، این است که معمولا در فاکتور فروش پس از درج کلیه اقلام مورد استفاده مصرف کننده، 9% جمع کل فاکتور به عنوان ارزش افزوده در نظر گرفته می‌شود. به عبارت دیگر، برخی رستوران ها، اقلامی نظیر نوشیدنی‌ها یا چاشنی‌های کارخانه‌ای که یک بار مالیات و عوارض آنها پرداخت شده را نیز مجددا در محاسبه ارزش افزوده فاکتور لحاظ می‌کنند. این مسئله غیرقانونی و قابل پیگرد است. این در حالی است که رستوران ها تنها مجاز به دریافت ارزش افزوده برای مواد غذایی تهیه شده در آشپزخانه رستوران هستند.

 

 

نحوه محاسبه مالیات ارزش افزوده رستوران چگونه است؟

۹ درصد از ارزش بهای کالا باید به بهای کالا اضافه شود. برای محاسبه آنلاین و استفاده از ماشین حساب مالیات بر ارزش افزوده روی لینک کلیک کنید.

 

 

نتیجه

قوانین مالیات ارزش افزوده برای خریداران نهایی خدمات و اشخاصی که مسئول انتقال مالیات به سازمان مالیات می‌باشند وظیفه هایی را اعلام کرده است. همچنین عمل نکردن به این وظایف جرایم مالیاتی بسیاری را به همراه دارد. یکی از موارد، دریافت مالیات از خریداران، پرداخت به اداره امور مالیاتی و ارسال گزارشات خرید و فروش تا 15 روز پس از پایان هر فصل است. 

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید