اعتبار مالیاتی ارزش افزوده چیست و شرایط پذیرش آن چگونه است؟

اعتبار مالیاتی ارزش افزوده چیست و شرایط پذیرش آن چگونه است؟

اعتبار مالیاتی ارزش افزوده نیز از جمله راهکارها و سیاست های دولت است که به عنوان یک امتیاز، برای مودیان مالیاتی مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، در نظر گرفته تا مالیات کمتری بپردازند که اعمال و استفاده از آن را منوط به داشتن شرایط ویژه ای دانسته و بر این اساس، تنها، در صورتی که مودی، دارای این شرایط باشد، این امتیاز، برای وی، قابل استفاده خواهد بود و بر میزان مالیات پرداختی وی، تاثیر خواهد گذاشت.

 

 

اعتبار مالیاتی چیست؟

Credit Tax شرطی است که صورت‌حساب مالیاتی نهایی مالیات دهندگان را ریال به ریال کاهش می‌دهد. در واقع، براساس این اعتبار شرکت‌ها مقداری پول دریافت کرده و در قبال آن مهلتی برای پرداخت مالیات از طرف دولت در اختیارشان قرار داده می‌شود. در واقع، وجود Credit Tax در قالب امتیاز می‌تواند شرکت‌ها را به پیشرفت در زمینه‌های مشخص به طور مثال انجام تحقیقات در حوزه‌های خاص تشویق کند. به عنوان یک مقایسه کلی، می‌توان گفت که، با وجود Credit Tax شرکت‌ها هزینه پایین‌تری را به عنوان مالیات پرداخت می‌کنند.

 

 

تعریف اعتبار مالیاتی ارزش افزوده

مالیات و عوارض پرداختی توسط خریدار در هنگام خرید کالا یا خدمات به عنوان اعتبار مالیاتی ارزش افزوده در نظر گرفته می‌شود. نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده به این صورت است که در زمان تکمیل اظهارنامه ارزش افزوده این امکان وجود دارد که مالیات بر ارزش افزوده خرید از مالیات بر ارزش افزوده فروش بیشتر باشد.در واقع میزان خریدهایی که شرکت انجام داده و بابت آن مالیات بر ارزش افزوده پرداخت نموده از میزان فروش هایی که انجام شده و بابت آن مالیات بر ارزش افزوده دریافت نموده بیشتر است. این یعنی میزان خریدهای شرکت از فروش آن بیشتر بوده و در سازمان برای او اعتبار مالیاتی ارزش افزوده در آن دوره لحاظ خواهد تا اگر در دوره های بعدی فروش بیشتری داشت میزان ارزش افزوده از آن رقم کسر گردد. البته مبلغ اعتبار مالیاتی ارزش افزوده با داشتن شرایطی قابل استرداد خواهد بود.

 

 

 

پیشنهاد میشود مقاله استرداد مالیات بر ارزش افزوده برای اضافه پرداخت مالیاتی را مطالعه کنید

 

 

 

شرایط اعتبار مالیات ارزش افزوده

فاکتور های خرید دارای ارزش افزوده یا همان اعتبار مالیاتی به سادگی و تنها با دریافت فاکتور از فروشنده، قابل اثبات نخواهد بود و برای داشتن اعتبار مالیاتی مناسب باید به موارد زیر توجه داشت:

  • ثبت آمار معاملات دقیق از جانب هر دو طرف خریدار و فروشنده
  • داشتن مدارک مثبته مانند بارنامه، و یا مدارک واریز وجه مربوط به فاکتور
  • داشتن فاکتور با استانداردهای مناسب و مورد قبول واحد مالیاتی
  • هم خوانی مبالغ اظهارنامه ارزش افزوده و آمار معاملات و فاکتورها
  • ارائه به موقع فاکتورها به واحد مالیاتی به شکل مناسب و با استاندارد های حسابداری

 

 

برای آشنایی با مراحل و جزئیات ثبت نام در سامانه مالیات بر ارزش افزوده کلیک کنید.

 

 

نکته :  مالیات و عوارض ارزش افزوده پرداختی مربوط به فاکتورهای غیر رسمی، به عنوان اعتبار مالیاتی ارزش افزوده مورد قبول نیست. این نوع از فاکتورها اغلب در فروشگاه ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و مشخصات خریدار نیز در آنها قید نمی‌شود.

 

 

پذیرش اعتبار مالیاتی ارزش افزوده درصورت نقص اطلاعات صورتحساب فروش

طبق بخشنامه شماره 200/96/110 به منظور رعایت حقوق متقابل دولت و مودیان در صورتی که با انجام رسیدگی‌های لازم تحقق و واقعی بودن معامله از فروشنده مندرج در صورتحساب احراز گردد، صرف نقص اطلاعات صورتحساب از جمله عدم درج کد پستی و سایر موارد مشابه موجبی برای عدم پذیرش اعتبار مالیاتی مودیان در نظام مالیات بر ارزش افزوده نخواهد بود.

 

 

موارد عدم پذیرش اعتبار مالیاتی

مواردی که صورتحساب خرید کالا و خدمات مربوط به دوره رسیدگی نباشد ، اعتبار قابل پذیرش نیست مگر آنکه اطمینان حاصل شود صورتحساب مذکور در دوره مربوط به رسیدگی قرار نگرفته و از اعتبار آن نیز استفاده نشده است . عوارض پرداختی بابت آلایندگی محیط زیست به عنوان اعتبار مالیاتی قابل محاسبه و کسر از مالیاتهای دریافتی نمی باشد .

 

 

قطع زنجیره مالیات ارزش افزوده به زیان مودی

گاهی اوقات افراد سودجو با این نیت که اعتبار مالیاتی خود را نزد سازمان امور مالیاتی بالا برده و در نهایت از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده شانه خالی کنند، هنگام ارائه اظهارنامه، اعتبار خود را بالاتر نشان می دهند در حالیکه سیستم های مالیاتی در زمان رسیدگی، مشخص می کند که مودی در حلقه قبلی مالیاتی پرداخت نکرده و در نهایت، استرداد مالیات به وی انجام نخواهد شد.

 

 

روشهای دریافت اعتبار مالیاتی

سه روش برای دریافت اعتبار وجود دارد:

 

اعطای اعتبار مالیاتی برای پنج سال اولیه فعالیت کاری

اعتبار مالیاتی برای شرکت های تازه تاسیس مانند شرکتهای دانش بنیان در نظر گرفته شده است. با اختصاص اعتبار مالیاتی برای این نوع از شرکتهای تازه تاسیس، به نوعی از آنها حمایت شده است و دولت نیز که از میزان درآمد از دست رفته اش آگاهی و اطلاع دارد، با حمایت کردن از این نوع شرکت ها در عرصه شروع فعالیت های اقتصادی شان، برای باقی ماندن بقیه آن (درآمد از دست رفته اش)، برنامه ریزی های لازم را به عمل می‌آورد. با اختصاص اعتبار مالیاتی به جای معافیت های بلند مدت، کارایی و سودمند بودن شرکت های تازه تاسیس نیز بیشتر می‌شود.

 

 

اعتبار مالیاتی نسبت به هزینه تحقیق و توسعه

یکی از پیشنهادهای دولت، جهت افزایش تحقیق و توسعه شرکتها این است که، بابت هزینه انجام شده هر شرکت جهت تحقیق و توسعه در طول سال،  میزان 20 درصد از این هزینه را می‌توانند اعتبار مالیاتی بگیرند و آن را از دولت بازستانند.

 

 

اعتبار مالیاتی نسبت به افزایش سرمایه

جهت تشویق شرکتها، برای رشد و سرمایه گذاری، دولت تصویب کرده است در صورت افزایش سرمایه، به هر شرکت میزان 5 درصد از افزایش سرمایه اعتبار مالیاتی می‌دهد.

 

 

چرا اعتبار مالیاتی در مقایسه با معافیت مالیاتی مناسب تر است؟

 برخلاف معافیت مالیاتی، اعتبار مالیاتی روشی برای کاهش مالیات تعلق گرفته به شرکت ها است و ارتباطی با درآمد مشمول مالیات ندارد. اعتبار مالیاتی از سیاست های مالیاتی دولت است که در کشورهای پیشرفته ای چون کانادا؛ ژاپن و آمریکا در حال اجرا است. خوب است بدانید اعتبار مالیاتی بهره وری بالاتری نسبت به معافیت های مالیاتی دارد.

از مزایای اعتبار مالیاتی در مقایسه با معافیت مالیاتی این است که اعتبار مالیاتی، قابل برنامه ریزی است و دولت با تسلط کامل بر آن می تواند، هزینه های از دست رفته را محاسبه کند. برای مشخص شدن مسئله به این مثال توجه کنید. درصورتی که دولت برای یک واحد اقتصادی معافیت 20 درصدی صادر کند، چون میزان سود دهی شرکت مشخص نیست، دولت نمی تواند برنامه ریزی مشخصی برای این بخش از درآمدهای خود داشته باشد.

اما اگر به همین واحد اقتصادی به جای معافیت مالیاتی، 1 واحد اعتبار مالیاتی تعلق بگیرد، دولت می تواند با آگاهی از میزان درآمد از دست رفته اش، برای سایر درآمدها برنامه ریزی مناسبی داشته باشد و به ازای سودی که بیشتر از اعتبار مالیاتی شرکت ها است، مالیات دریافت کند.

از سوی دیگر شرکت ها برای اعتبار مالیاتی خود چون میزان مشخصی است و ربطی به درآمد شرکت ندارد به سیاست های اقتصادی دولت اطمینان پیدا می کنند.

 

 

کلام آخر

امیدواریم مطالب بیان شده درباره مالیات بر ارزش افزوده و اعتبار آن مفید بوده و مورد استفاده شما قرار بگیرد تا اگر در آینده عوارض و مالیاتی را برای خرید یک کالا پرداخت کردید بتوانید از اعتبار مالیات ارزش افزوده آن در اظهارنامه مالیاتی خود استفاده کرده و مبلغ آن را از مالیات خود کسر کنید.

یادتان باشد به همه کالاها در تمام موارد تولید مالیات بر ارزش افزوده تعلق خواهد گرفت و این چرخه از خرید و فروش مواد اولیه تا فروش کالای اصلی ادامه دارد پس دریافت گواهی و استفاده از مالیات ارزش افزوده یک قدم مهم در رشد کسب و کار و پایین آوردن میزان مالیات پرداختی به سازمان امور مالیاتی خواهد بود.

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید