چگونه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده را اصلاح کنیم؟

 

ارزش افزوده، یکی از انواع مالیات هایی است که در دولت ایران از مودیان مالیاتی دریافت می شود. همانطور که می دانید، کلیه افراد باید اظهارنامه ارزش افزوده را در زمان مشخصی به سازمان امور مالیاتی کشور تسلیم کنند؛ اما گاهی اوقات افراد به دلایل مختلفی اطلاعات اظهارنامه خود را به صورت اشتباه در سامانه اظهارنامه مالیاتی ثبت می کنند و نیاز به اصلاح اظهارنامه ارزش افزوده پیدا می کنند.
اشتباه در اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده ، می تواند باعث ایجاد جریمه برای فرد مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده شود؛ بنابراین، بسیار مهم است که اگر فردی متوجه اشتباه وارد کردن اطلاعات شد، اقدام به ویرایش اظهارنامه ارزش افزوده کند. با توجه به اهمیت زیاد این موضوع، در این مقاله سعی داریم شما را با کلیات اصلاح اظهارنامه ارزش افزوده آشنا کنیم.

 

 

اشتباه در اظهارنامه ارزش افزوده

کلیه مودیان مالیاتی که مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده می باشند، موظف هستند که مراحل مربوط به تسلیم اظهارنامه های مالیاتی را به درستی و دقت انجام دهند که اشتباهی در اظهارنامه های مالیاتی آن ها به وجود نیاید.
اشتباه در اظهارنامه ارزش افزوده می تواند باعث ایجاد جریمه های مالی برای فرد مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده شود. بنابراین، بسیار مهم است که افراد در زمان ارسال اظهارنامه ارزش افزوده دقت کنند تا اطلاعات وارد شده آن ها به درستی ثبت شود.
اما خوشبختانه، مهلت قانونی برای مودیان مالیاتی وجود دارد که بتوانند اشتباهات مربوط به اظهارنامه های ارزش افزوده خود را به درستی اصلاح کنند. لذا بهتر است که کلیه مودیان مالیاتی، در زمان اصلاح اظهارنامه ارزش افزوده و یا در زمان ویرایش اظهارنامه ارزش افزوده ، یک بار اطلاعات وارد شده را به دقت بررسی کنند و در صورت نیاز اقدام به ویرایش اظهارنامه ارزش افزوده نمایند. لازم به ذکر است که اصلاح اظهارنامه ارزش افزوده تنها در زمان قانونی امکان پذیر است و افراد خارج از این مهلت قانونی نمی توانند مراحل مربوط به اصلاح اظهارنامه ارزش افزوده را انجام دهند.

 

 

مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده

همانطور که می دانید، اظهارنامه های ارزش افزوده به صورت فصلی تنظیم و به سازمان امور مالیاتی تسلیم می شود. مهلت قانونی ارسال اظهارنامه ارزش افزوده ، ۱۵ روز پس از اتمام هر فصل می باشد. به طور مثال افراد می توانند اظهارنامه ارزش افزوده فصل تابستان خود را تا تاریخ ۱۵ مهر ماه تسلیم کنند.
گاهی اوقات، مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده توسط سازمان امور مالیاتی تمدید می شود که افراد می توانند در مهلت زمان تمدید شده نیز، مراحل ارسال اظهارنامه ارزش افزوده را انجام دهند.

 

 

مهلت پرداخت مالیات و عوارض ارزش افزوده

بر اساس ماده 4 قانون دائمی ارزش افزوده، که از دی ماه اجرا می‌شود، مودیان برای پرداخت مالیات ارزش افزوده خود حداکثر تا پایان ماه پس از انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه مهلت دارند؛ مشاغل مشمول مکلفند مالیات متعلق به دوره را پس از کسر مالیات‌هایی که طبق مقررات این قانون پرداخت کرده‌اند، به حساب سازمان مالیاتی واریز نمایند. در صورت عدم پرداخت مالیات در مهلت تعیین شده، مشمول پرداخت جریمه دیرکرد خواهند شد.

برای انجام تکالیف مالیاتی، لیست مشمولین مالیات بر ارزش افزوده و تاریخ مشمولیت هر گروه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 

 

اصلاح اظهارنامه ارزش افزوده چگونه انجام می شود؟

اگر مودی پس از ارسال و تایید اظهارنامه متوجه وجود اشتباه در آن شود، آیا امکان اصلاح ارزش افزوده و یا ویرایش اظهارنامه ارزش افزوده وجود دارد؟ در پاسخ باید بگوییم بله. اصلاح اظهارنامه مالیاتی ارزش افزوده تایید شده به دو صورت امکان پذیر است:

  •  ویرایش اطلاعات ارزش افزوده با ارسال اظهارنامه ارزش افزوده اصلاحی
  •  ویرایش اطلاعات ارزش افزوده با ارسال اظهارنامه الحاقی ارزش افزوده

 

 

مهلت قانونی ارسال اظهارنامه ارزش افزوده اصلاحی

 کلیه مودیان مالیاتی موظف هستند که هر سال به تعداد دفعات ۴ بار، بعد از پایان هر فصل و تا پایان ۱۵ ماه بعد از اتمام هر فصل، اظهارنامه ارزش افزوده را در سایت سازمان بارگذاری نمایند.
مهلت قانونی اصلاح اظهارنامه ارزش افزوده نیز، دقیقا در طی زمان ارسال اظهارنامه ارزش افزوده می باشد. در واقع، کلیه مودیان مالیاتی می توانند بعد از پایان هر فصل تا قبل از اتمام زمان قانونی ۱۵ روزه برای ارسال اظهارنامه ارزش افزوده ، اظهارنامه های خود را ارسال نمایند و در صورت نیاز آن ها را ویرایش کنند.

نکته

1- اصلاح اظهارنامه ارزش افزوده با کمک اظهارنامه اصلاحی، تنها در مهلت قانونی تعیین شده از سوی سازمان امکان پذیر است؛ خارج از این زمان امکان ارسال اظهارنامه اصلاحی وجود ندارد.

2- سازمان مالیاتی پس از پایان هر دوره، مهلت ارسال اظهارنامه را طی بخشنامه‌ای اعلام می‌نماید. طی این بخشنامه اصلاح اظهارنامه ارزش افزوده و به عبارتی مهلت ارسال اصلاحیه ارزش افزوده نیز اعلام خواهد شد. در صورت تمدید مهلت ارسال اظهارنامه، مهلت ارسال اصلاحیه ارزش افزوده نیز تمدید می‌شود.

 

 

تعداد دفعات ارسال اظهارنامه اصلاحی ارزش افزوده

کلیه مودیان مالیاتی تا پایان  ۱۵ روز بعد از پایان هر فصل فقط یک بار فرصت دارند که مراحل مربوط به ویرایش اظهارنامه ارزش افزوده را انجام دهند. دقت داشته باشید که این مهلت فقط مربوط به اصلاح اظهارنامه ارزش افزوده در مهلت قانونی قبل از اتمام زمان ارسال اظهارنامه ها می باشد و بعد از اتمام زمان ارسال اظهارنامه ها، باید اظهارنامه الحاقی را به سازمان امور مالیاتی کشور تسلیم کرد.

 

 

 

پیشنهاد میشود مقاله رفع خطاهای رایج در ارسال اظهارنامه مالیاتی را مطالعه کنید

 

 

 

اصلاح اظهارنامه ارزش افزوده با ارسال اظهارنامه الحاقی

اگر مودی پس از پایان مهلت قانونی ۱۵ روزه ارسال اظهارنامه نیاز به ویرایش اظهارنامه ارزش افزوده خود داشته باشد، باید اظهارنامه الحاقی ارسال نماید.

اظهارنامه الحاقی نوعی اصلاحیه و اظهارنامه جایگزین است که برای اصلاح اشتباهات در اظهارنامه پس از پایان مهلت قانونی ارسال اظهارنامه استفاده می‌شود.

 

 

مهلت قانونی ارسال اظهارنامه الحاقی

مهلت ارسال اظهارنامه الحاقی ارزش افزوده، تا پیش از زمان رسیدگی سال مالی خواهد بود.

 

 

تعداد دفعات ارسال اظهارنامه الحاقی ارزش افزوده

مودی حداکثر تا 3 دفعه می‌تواند با ارسال اظهارنامه الحاقی نسبت به اصلاح اظهارنامه ارزش افزوده خود اقدام کند. به بیان دیگر، به غیر از دفعه اول که اظهارنامه اصلی خود را ثبت و یا قبل از پایان مهلت ارسال، آن را اصلاح می‌کند، تا 3 مرتبه دیگر می‌تواند با ارسال اظهارنامه الحاقی، اطلاعات خود را ویرایش نماید. به این ترتیب در پاسخ به این سوال که تعداد اظهارنامه های ارزش افزوده در طی یک سال چند تاست؟ باید بگوییم هر مودی برای هر دوره سه ماهه مجاز به ارسال یک اظهارنامه اصلی، یک اظهارنامه اصلاحی و سه اظهارنامه الحاقی است.

در صورتی که مودی بیش از سه بار نسبت به ارسال سیستمی اظهارنامه ارزش افزوده الحاقی خود اقدام نماید، با خطای زیر مواجه می‌شود:

 

“شما ‌نمی‌توانيد بيش از 3 بار نسبت به اصلاح اظهارنامه خود اقدام نمایید. برای مشاهده اصلاحات اظهارنامه‌های خود به بخش مشاهده اظهارنامه‌ها مراجعه فرماييد.”

 

نکته :  در زمان رسیدگی به اظهارنامه‌های الحاقی ارسالی توسط مودی، اظهارنامه‌ای که مبلغ بیشتری داشته باشد، ملاک عمل قرار می‌گیرد.

 

 

مراحل اصلاح اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

برای ویرایش اطلاعات و ارائه اظهارنامه جدید اعم از اینکه اظهارنامه جدید اصلاحی باشد یا الحاقی، باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

برای اینکه بتوانید از امکانات غیرحضوری سامانه ارزش افزوده استفاده نمایید، باید در این سامانه ثبت نام نمایید.

  •  ورود به سامانه مالیات بر ارزش افزوده به آدرس www.evat.ir با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور

 

 

ورود به سامانه ارزش افزوده

  •  انتخاب گزینه “اصلاح اظهارنامه عمومی”

 

 

اظهارنامه مورد نظر خود را انتخاب کنید

  •  انتخاب دوره مالیاتی جهت ویرایش اظهارنامه

 

 

دوره مالیاتی مد نظر خود را انتخاب کنید

  •  تصحیح درآمدها و هزینه‌ها؛ عدد صحیح درآمدها در قسمت فروش مشمول و عدد صحیح خریدها و هزینه‌ها در قسمت خریدهای مشمول

 

 

اعداد نادرست را ویرایش کنید

  •  محاسبه خودکار مانده مالیات و عوارض پرداختی قابل کسر یا استرداد

 

 

مالیات مورد نظر با احتساب مبالغ پرداختی به صورت خودکار محاسبه خواهد شد

  •  تایید نهایی

نکته :  در صورتی که مودی موظف به تسلیم انواع دیگری از اظهارنامه ارزش افزوده باشد، در زمان اصلاح نیز باید گزینه اصلاح اظهارنامه مربوطه را انتخاب نماید.

 

 

جریمه اصلاح اظهارنامه ارزش افزوده

اصلاح اظهارنامه ارزش افزوده از طریق سایت سازمان امور مالیاتی در زمان ۱۵ روز بعد از اتمام هر فصل کاملا بدون جریمه می باشد. البته تنها یک بار می توان از این فرصت برای اصلاح اظهارنامه ارزش افزوده استفاده کرد.
اما در صورتی که مهلت قانونی ارسال اظهارنامه ارزش افزوده به پایان رسید و افراد هنوز نیاز به ارسال اظهارنامه الحاقی داشتند، می بایست جریمه ای را به عنوان دیرکرد ارسال اظهارنامه مالیاتی پرداخت کنند. در واقع، هر چه که مدت زمان ارسال اظهارنامه الحاقی بیشتر طول بکشد، جریمه اصلاح اظهارنامه ارزش افزوده نیز بیشتر خواهد شد.

 

 

یک راهکار ساده برای اصلاح اظهارنامه ارزش افزوده

یک راه‌حل ساده‌ برای برطرف کردن مغایرت درآمدها در اظهارنامه ارزش افزوده به صورت زیر است:

  •  از هر دوره 3 ماهه در سال مورد نظر تراز معین بگیرید
  •  عدد مربوط به درآمدهای اصلی (عملیاتی) به عنوان مبلغ ناخالص برای درآمدهای مشمول مالیات بر ارزش افزوده ثبت می‌شود.
  •  9 درصد مبلغ مالیات و عوارض، را به صورت دقیق محاسبه کرده و به صورت کلی یا تفکیکی (6% ارزش افزوده و 3% عوارض) در اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده ثبت نمایید؛ در تفصیل حساب پیش پرداخت (خرید) یا پیش دریافت (فروش).

 

 

ثبت حسابداری مالیات و عوارض ارزش افزوده

برای مالیات و عوارض ارزش افزوده به صورت‌های مختلف کدینگ حسابداری تعریف می‌شود؛ یکی از انواع آن به صورت زیر است:

  •  برای مالیات و عوارض مربوط به فروش؛ کدینگ در حساب معین “پیش دریافت فروش کالا و خدمات” از زیرمجموعه حساب کل “سایر حساب‌های پرداختنی” ثبت می‌شود.
  •  برای مالیات و عوارض خرید؛ کدینگ در حساب معین “پیش پرداخت خرید کالا و یا خدمات” از زیرمجموعه حساب کل “سایر حساب‌های دریافتنی” ثبت می‌شود

همچنین مبلغ مالیات و عوارض را می‌توانید به صورت یکجا با مبلغ 9% و یا به صورت تفکیکی (6% مالیات و 3% ارزش افزوده) ثبت نمایید.

حال اگر این مبلغ با مبلغ ناخالص درآمد مشمول ارزش افزوده شما مغایرت داشت، باید اختلاف را محاسبه کرده و در سال مالی بعدی سند اصلاحی ثبت نمایید. با انجام عملیات کنترل و ثبت مغایرت‌ها برای هر دوره 3 ماهه، به مبلغ اصلی درآمد حاصل از فروش در اظهارنامه عملکرد دست خواهید یافت.

 

 

نتیجه

در این مقاله سعی کردیم شما را با نحوه ویرایش اظهارنامه مالیاتی خود آشنا کنیم. اظهارنامه های ارزش افزوده قانون های مخصوص به خودشان را دارند که باید افراد هنگام ارسال اظهارنامه به آن دقت کنند. به طور مثال، تعداد دفعات محدود اصلاح اظهارنامه ارزش افزوده ، باعث می شود که افراد دقت لازم را برای ارسال اظهارنامه های ارزش افزوده به کار گیرند؛ اما در صورتی که افراد متوجه وجود اشتباه در اظهارنامه ارزش افزوده شدند، می بایست در کمترین زمان ممکن یا از روش ویرایش اظهارنامه ارزش افزوده در زمان مقرر و یا از روش ارسال اظهارنامه ارزش افزوده به صورت الحاقی استفاده کنند و اظهارنامه ارزش افزوده خود را ویرایش کنند.

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید