خطای اطلاعات هویتی در ارسال اظهارنامه مالیاتی

رفع خطاهای رایج در ارسال اظهارنامه مالیاتی

 

خطای اطلاعات هویتی ، خطای کاربر تکمیل کننده، خطای اظهارنامه جایگزین یا اصلاحی و خطای مربوط به سیستم کامپیوتری مودی، از جمله خطاهای رایج اظهارنامه مالیاتی هستند. با استفاده از روش هایی همچون، تغییر ویندوز، تغییر سیستم و یا ویرایش اظهارنامه اصلی، می توان، اقدام به رفع خطای اظهارنامه مالیاتی نمود. 

 

خطاهای اطلاعات هویتی:

خطای اطلاعات هویتی، شامل موارد زیر می باشد:

اشتباه در خصوص کد ملی اشخاص حقیقی، شناسه ملی اشخاص حقوقی یا کد پستی مودی اظهارنامه: یکی از خطاهای اطلاعات هویتی اظهارنامه، در خصوص اشتباه در مواردی، مانند کد ملی یا شناسه ملی اشخاص حقیقی و حقوقی یا کد پستی مودی مالیاتی است که چگونگی رفع آن، مراجعه به سامانه اظهارنامه مالیاتی، به آدرس tax.gov.ir و اصلاح اطلاعات اشتباهات است. 

معتبر نبودن امضا: از دیگر خطاهای اظهارنامه مالیاتی در خصوص اطلاعات هویتی، خطای معتبر نبودن امضا می باشد. نحوه رفع این خطا، مراجعه به سامانه اظهارنامه مالیاتی و بارگذاری توکن مربوط به امضای الکترونیکی می باشد. در مواردی که تاریخ امضای الکترونیکی، منقضی شده است، ابتدا باید تاریخ امضا را تمدید کرد.

ثبت شدن کد پستی یکی از مستاجرها پیش از این: از دیگر خطاهای اطلاعات هویتی اظهارنامه مالیاتی که در اظهارنامه اجاره املاک وجود دارد، این خطا بوده و به این معنا می باشد که برای ملک، قبلا، مستاجر دیگری ثبت شده است. نحوه رفع این خطای اظهارنامه مالیاتی، مراجعه فرد به سامانه اظهارنامه مالیاتی و ویرایش اطلاعات مربوط به مستاجر ملک خواهد بود. 

عدم ثبت اطلاعات شما یا تکمیل نهایی آن: از دیگر خطاهای اظهارنامه مالیاتی در خصوص اطلاعات هویتی، خطای عدم ثبت یا عدم تکمیل اطلاعات نهایی است که چگونگی حل آن، مراجعه به سایت سامانه و کامل کردن اطلاعات مورد نیاز است.

لزوم ثبت فعالیت ها در سامانه اظهارنامه مالیاتی، بر اساس استانداردهای جدید: یکی دیگر از خطاهای رایج، ثبت فعالیت ها در سامانه، بر اساس استانداردهای جدید می باشد که چگونگی حل آن، مراجعه به سامانه و تکمیل 5 سطح فعالیت در اظهارنامه مالیاتی خواهد بود.

 

 

 

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله اینتاکد چیست؟ را مطالعه کنید

 

 

 

خطاهای سامانه سازمان مالیاتی:

در روزهای پايانی مهلت ارسال اظهارنامه مالياتی معمولا به دلیل حجم بالای اطلاعات ارسالی، سامانه با مشکلات فنی مواجه می‌شود؛ حتی گاهی قطع می‌شود به صورتی که متخصصان مجبور به اقدامات فنی خواهند بود. این مسئله می‌تواند یکی از عوامل ایجاد خطاهای ارسال اظهارنامه مالیاتی باشد. از این رو همواره توصیه می‌کنیم ارسال اظهارنامه خود را به روزهای پایانی موکول ننمایید.

 

کد خطاشرح خطاتوضیحات نحوه رفع خطا
  10    خطای طبقه‌بندی نشدهگاهی سیستم به دلیل ترافیک بالای ارسال اطلاعات، خطا می‌دهد. برای رفع این مشکل، پس از مدتی بدون تغییر اطلاعات ارسالی، مجددا اطلاعات را ارسال نمایید.
50سرور درحال به‌روزرسانی است. لطفا در زمان ديگری اطلاعات را ارسال نماييدسامانه به دلیل مشکلات فنی امکان پذیرش اطلاعات را ندارد.
51سرور تا ۱۵ دقیقه در دسترس نیست —
52سرور تا 30 دقیقه در دسترس نیست —
53سرور تا 60 دقیقه در دسترس نیست —
54سرور تا 3 ساعت در دسترس نیست —
55سرور تا 6 ساعت در دسترس نیست —
56سرور تا 24 ساعت در دسترس نیست —
60برای ارسال باید حداقل ۵ دقیقه دیگر اقدام نمایید —
61برای ارسال باید حداقل 2 دقیقه دیگر اقدام نمایید —
97پس از 5 دقيقه اطلاعات را مجدد ارسال نماييد —
98اطلاعات ارسال ‌شده ثبت نگردید —
100خطا در ارتباط با سرور ثبت‌نام الکترونیکی، اتصال به اینترنت را بررسی نماییدموارد زیر را بررسی نمایید:
اینترنت وصل است
پروکسی ندارند
فایروال خاموش است
آنتی‌ویروس غیرفعال است
در این صورت سرور شلوغ است. مدتی صبر نموده و مجددا اطلاعات را ارسال نمایید.
      103    خطا در ارتباط با سرور اظهارنامه، اتصال به اينترنت را بررسی نماييدموارد زیر را بررسی نمایید:
اینترنت وصل است
پروکسی ندارند
فایروال خاموش است
آنتی‌ویروس غیرفعال است
در این صورت سرور شلوغ است. مدتی صبر نموده و مجددا اطلاعات را ارسال نمایید.

خطاهای ارسال اظهارنامه مالیاتی: جدول خطاهای سامانه سازمان مالیاتی

 

خطاهای نرم‌افزار ارسال اظهارنامه:

یکی از مواردی که در ثبت الکترونیکی اظهارنامه مالیاتی، توسط مودیان یا نمایندگان قانونی آن ها، بسیار حائز اهمیت می باشد، تکمیل اظهارنامه، به طور کامل و با اطلاعات صحیح و مطابق واقع است. در صورتی که اطلاعات، به درستی تکمیل نشوند یا نادرست باشند، فرد با خطاهای مربوط به عدم تکمیل یا نادرست بودن اظهارنامه ثبت شده که یکی از خطاهای رایج اظهارنامه مالیاتی بوده، مواجه می گردد. لذا، در این قسمت، قصد داریم در خصوص رفع خطای تکمیل یا ارسال نادرست اطلاعات اظهارنامه مالیاتی صحبت کنیم که به شرح زیر می باشد: 

خطای عدم امکان دریافت کد رهگیری، به علت مغایرت اطلاعات ارسالی به سازمان: این خطا، زمانی رخ می دهد که اظهارنامه عملکرد اصلی، پیش از این، ثبت شده، ولی فرد، کد رهگیری دریافت نکرده است یا ویندوز فرد، ویندوز xp پک 1 یا 2 می باشد. رفع این خطا، با مراجعه به اداره مالیاتی حوزه مودی یا تغییر ویندوز فرد خواهد بود.

خطای ثبت اظهارنامه ای دیگر در گذشته، با این کلاسه پرونده و کد واحد مالیاتی: این خطا، زمانی دریافت می گردد که اطلاعات اظهارنامه اصلی فرد، نیاز به ویرایش دارد. برای رفع آن، فرد باید، اقدام به تکمیل و ویرایش اطلاعات اظهارنامه اصلی خود کند.

خطای ذخیره شدن اطلاعات در گذشته: این خطا زمانی رخ میدهد که اطلاعات اظهارنامه، قبلا ثبت یا تایید شده که فرد برای رفع آن، باید اقدام به جایگزین کردن اظهارنامه اصلی یا اصلاحی نماید.

 

خطاهای سیستم کامپیوتر مودی:

هر کاربر با یک دستگاه کامپیوتر تنها قادر به ارسال تعداد محدودی اظهارنامه مالیاتی است. گاهی بروز خطا به دلیل رعایت نکردن تعداد مجاز ارسال اظهارنامه است. برای رفع خطاهای ارسال اظهارنامه مالیاتی به دلیل این مشکل دو راهکار پیش روی کاربر وجود دارد:

1- برای ارسال نهایی اظهارنامه مالیاتی از دستگاه‌های متفاوت استفاده كنيد.

2- از سازمان امور مالياتی برای ارسال تعداد نامحدود اظهارنامه، مجوز دريافت كنيد.

 

کد خطا

شرح خطا

توضیحات نحوه رفع خطا

8

عدم رعایت سقف تعداد اظهارنامه ارسالی

هر گاه سیستم کاربر ( MacAdr , IP) مجوز لازم برای ارسال اطلاعات را نداشته باشد.

نکته: با یک سیستم کامپیوتری حداکثر می‌توان 3 اظهارنامه برای اشخاص مختلف (حقیقی یا حقوقی) ارسال نمود.

32

کاربر گرامی، شما قادر به ارسال اطلاعات از طریق این رایانه نیستید

___

35

کاربر گرامی، رایانه شما مشخصات مورد نظر سازمان را برای ارسال اظهارنامه ندارد. از دستگاه دیگری استفاده نمایید.

___

36

کاربر گرامی رایانه شما مجاز به ارسال اطلاعات نیست

___

80

امكان ارسال اطلاعات با نسخه نصب شده بر روی سيستم شما وجود ندارد. لطفا نسخه جاری را مجددا از سايت دانلود نموده و در مسير قبلی نصب نماييد

اين خطا زمانی رخ می‌دهد كه شما در يك سیستم کامپیوتر، تعداد زیادی اظهارنامه ارسال می‌کنید. هر دستگاه امکان ارسال تنها 3 اظهارنامه مالیاتی دارد.

 

99

خطای طبقه‌بندی نشده

در صورتی ‌که از ورژن‌های کمتر از ۷۰۰۰ استفاده شود این خطا اتفاق می‌افتد

105

کاربر گرامی دریافت و ارسال اطلاعات از طریق این سیستم عامل (کامپیوتر) امکان‌پذیر نیست

___

خطاهای ارسال اظهارنامه مالیاتی: جدول خطاهای سیستم کامپیوتر مودی

 

خطاهای کاربر تکمیل کننده اظهارنامه:

در این خطا، پیام هایی نمایش داده می شود که نشان دهنده عدم اعتبار نام کاربری و رمز عبور است. باعث غیرفعال شدن مجوز ثبت و ارسال اظهارنامه و سایر موارد مرتبط می شود. خطای اظهارنامه مالیاتی می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله تکمیل یا ارسال نادرست، عدم دریافت کد رهگیری، مغایرت اطلاعات، اطلاعات ارسالی خالی بودن و سایر موارد رخ دهد. این خطا می‌تواند باعث مشکلات و پیام هایی در ارتباط با اظهارنامه مالیاتی شود.

استفاده از تگ‌های HTML در متن:خطای اظهارنامه مالیاتی قابل جایگزینی یا اصلاح است. این خطا پیام‌هایی دارد که به طور مثال اظهارنامه اصلاحی قبلاً ثبت شده است و کد رهگیری آن نامعتبر است و موارد مشابهی نیز وجود دارند. خطای اعتبارسنجی، در مورد مودی‌های سند تأییدیه مالیاتی است.
این خطا ظاهرا مربوط به عدم صحت اطلاعات مودی است و همچنین ممکن است پیام هایی معتبر درباره این خطا دربردارد.

 

خطاهای تکمیل یا ارسال نادرست اظهارنامه:

کد خطای 508 یکی از رایج‌ترین اخطارهایی است که برای رفع خطای اظهارنامه مالیاتی باید در نظر بگیریم. کد خطای 508 به‌ معنای نقص در اطلاعات پرونده الکترونیکی مالیاتی است. هنگامی که سیستم اظهارنامه مالیاتی با خطای 508 روبه‌رو می‌شود، وضعیت پرونده مالیاتی با اینکه در وضعیت 45 قرار گرفته اما سیستم مانع از ارسال اظهارنامه مالیاتی می‌شود.

برای برطرف کردن خطای 508 باید وارد سامانه Tax.gov.ir شوید. بعد از اینکه وارد سایت شدید، باید کروکی محل فعالیت سازمان یا شرکت را روی سامانه مشخص کرده و بعد از آن نوع فعالیت مودی مالیاتی را باتوجه‌به کسب‌و‌کارتان تعیین کنید. با انجام این 2 اقدام ساده، خطای 508 در سیستم مالیاتی شما رفع خواهد شد.

 

کد خطا

شرح خطا

توضیحات نحوه رفع خطا

1

لطفا مجددا برای ارسال اطلاعات تلاش نماييد

___

2

 

به علت مغايرت در اطلاعات ارسال شده به سازمان، دريافت كد رهگيری امكان‌پذير نیست

این خطا در دو حالت رخ می‌دهد:

1- زمانی که مودی اظهارنامه عملکرد اصلی سال مورد نظر را قبلا ثبت کرده اما کد رهگیری دریافت نکرده باشد. برای رفع این مشکل مودی باید به حوزه مالیاتی خود مراجعه و پرینت اظهارنامه را دریافت نماید.

لازم به ذکر است حتی اگر مودی قصد ارسال اظهارنامه اصلاحی و یا جایگزین را دارد باید حتما کد رهگیری اظهارنامه اصلی را دریافت نموده باشد.

2- مودی از ویندوز نامناسب (ویندوز xp پک 1 یا 2) برای ارسال اظهارنامه استفاده نموده باشد. برای رفع این مشکل باید سیستم خود را به‌روزرسانی نماید.

5

قبلا اظهارنامه دیگری با این كد واحد مالياتی و كلاسه پرونده ثبت شده است.

مودی باید ثبت کد رهگیری خود نسبت به بازیابی و ویرایش یا تایید اظهارنامه اولیه خود اقدام نماید.

30

نوع اظهارنامه صحيح نيست

___

40

اطلاعات شما قبلا ذخيره شده است

اطلاعاتی از عملکرد دوره مالیاتی، در سامانه ثبت و تایید شده است. مودی باید نسبت به جایگزینی اظهارنامه اصلی و یا ارسال اظهارنامه اصلاحی اقدام نماید.

81

میزان معافیت ماده ۱۰۱ ق.م.م ثبت شده برای مودی یا شرکا، بیشتر از سقف معافیت سالانه است

___

104

اطلاعات ارسالی خالی است

___

خطاهای ارسال اظهارنامه مالیاتی: جدول خطاهای تکمیل یا ارسال نادرست اظهارنامه

 

جلوگیری از ارسال اظهارنامه اصلاح شده:

زمانی که اظهارنامه اصلاحی سازمان شما قبلا ثبت شده است، امکان ارسال بیشتر از یک اظهارنامه اصلاحی وجود ندارد. هنگامی که با این مشکل روبه‌رو شدید، باید برای صدور برگ تشخیص همراه با مستندات به سازمان امور مالیاتی مراجعه کنید. این پیغام خطا در سیستم مالیاتی با کدهای 402 یا 404 نیز نمایش داده خواهد شد.

 

 خطاهای اعتبارسنجی اطلاعات مودی:

تکمیل برخی قسمت‌های اظهارنامه مالیاتی با استعلام اطلاعات از سایر سامانه‌ها انجام می‌شود؛ از این رو ثبت نادرست اطلاعات در سامانه‌های مرتبط با سامانه سازمان مالیاتی ممکن است برای مودی مشکل‌ساز شود.

 

 نکته:

بهتر است کلیه اطلاعات خود را به صورت واضح و شفاف در کلیه سامانه‌ها ثبت نمایید.

 

کد خطا

شرح خطا

توضیحات نحوه رفع خطا

90

اطلاعات تكميلی شما اشتباه است

     ___

95

خطا در اعتبارسنجی نوع اول

   ___

96

خطا در اعتبارسنجی نوع دوم

___

خطاهای ارسال اظهارنامه مالیاتی: جدول خطاهای اعتبارسنجی اطلاعات مودی

 

رفع خطای اظهارنامه مالیاتی؛ بر اساس کد خطای 500:

اغلب اوقات با شروع سال مالی جدید نسخه جدیدی از پلتفرم‌‌‌ سازمان امور مالیاتی رونمایی می‌شود. نسخه منتشر شده معمولا در سایت سازمان مالیاتی قابلیت دانلود و استفاده دارد. زمانی که با این پیغام مواجه شدید، باید برای به‌روزرسانی سیستم ارسال اظهارنامه مالیاتی اقدامات لازم را انجام دهید. در زمان تهیه نرم افزار حسابداری به ویژگی‌های آن به‌خوبی دقت داشته باشید. برخی از نرم‌افزارهای حسابداری قابلیت اتصال به سیستم‌های مالیاتی دارند که کار حسابداران را برای ارسال یا محاسبه مالیات‌های گوناگون راحت‌تر می‌کنند.

 

 

 

پیشنهاد می‌کنیم مطلب تفاوت ترازنامه و تراز آزمایشی را مطالعه نمایید.

 

 

 

رفع خطای اظهارنامه چند فعالیتی:

اگر مودی چند پرونده مالیاتی (کد واحد مالیاتی و شماره کلاسه پرونده متفاوت) داشته باشد، باید به تعداد پرونده‌های خود اظهارنامه عملکرد تسلیم نماید؛ به عبارت دیگر، هر پرونده مالیاتی برابر با یک اظهارنامه عملکرد است؛ حتی اگر در واحدهای کسبی خود، فعالیت نداشته باشد.

 

نکته: برای واحدهای کسبی که در سال عملکرد فعالیتی نداشته‌اند، باید اظهارنامه مالیاتی عدم فعالیت تسلیم کنید. به عبارت دیگر، عدم فعالیت شما را از ارائه اظهارنامه معاف نمی‌کند؛ بلکه شما باید به تکلیف خود (ارائه اظهارنامه) ولی با ذکر عدم فعالیت عمل نمایید.

 

۲- خطای مربوط به معافیت سالانه اشخاص حقیقی

برخی از خطاها موجب عدم ثبت اظهارنامه می‌شوند؛ اما گاهی برخی از خطاها در ثبت اظهارنامه مشکلی ایجاد نمی‌کنند اما موجب افزایش مالیات قابل پرداخت می‌شوند. یکی از این خطاها، عدم ثبت یا ثبت اشتباه معافیت سالانه مشاغل است. سازمان مالیاتی، هر ساله مبلغی را با عنوان سقف معافیت مالیاتی مشاغل در بودجه کل کشور تعیین می‌نماید. گاهی معافیت مشاغل با معافیت ماده ۸۴ (معافیت مالیات حقوق) اشتباه گرفته می‌شود؛ در نتیجه موجب بروز خطاهایی در زمینه تکمیل اظهارنامه می‌شود. با انواع معافیت های مالیاتی و شرایط برخورداری از آن در معافیت مالیاتی چیست؟ آشنا شوید.

 

کلام آخر:

با توجه به بررسی های انجام شده در این مقاله، می توان نتیجه گیری کرد که خطاهای مربوط به اظهارنامه مالیاتی بسیار شایع هستند و می توانند به عواقب جدی در ارتباط با مالیات افراد و شرکت ها منجر شوند. این خطاها معمولا در مواردی مانند اشتباهات در اطلاعات تماس، اطلاعات هویتی، سیستم کامپیوتری و غیره رخ می دهند. با این حال، مشکلات مالیاتی قابل برطرف شدن هستند و راه حل هایی برای رفع این خطاها در این مقاله ارائه شده است.
استفاده از تگ ها و برچسب های HTML برای تاکید بر اهمیت هر یک از مشکلات و راه حل های آنها استفاده شده است.
از راه حل هایی که در این مقاله معرفی شده است، می توان به بهبود اطلاعات وارد شده در اظهارنامه، اعتبارسنجی دقیق اطلاعات و جستجوی کمک فنی اشاره کرد. همچنین، استفاده از سامانه های الکترونیکی مالیاتی و مراجعه به مراکز مالیاتی نیز می تواند در رفع مشکلات مالیاتی موثر باشد.

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید