چطور در سامانه الکترونیکی نظام مالیاتی ثبت نام کنیم؟

 

 

همانطور که می‌دانید برای شروع به هر فعالیتی باید نسبت به معرفی خود در سامانه مالیاتی اقدام نماییم و تکالیف مالیاتی خود را انجام دهیم. در مورد اینکه سامانه خدمات الکترونیکی امور مالیاتی چه خدمات و امکاناتی دارد؟ در مقاله ای کاملا توضیح داده ایم که میتوانید مطالعه کنید.

همانطور که متوجه شدید سازمان امور مالياتی کشور در راستای اجرای طرح جامع مالياتی، به منظور تشويق و توسعه خوداظهاری اقدام به ثبت نام مودیان مالیاتی می‌نماید. ثبت نام مالیات اولین وظیفه و تکلیف برای مشمولین این نظام مالیاتی است و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این مقاله قصد داریم شما را با فرآیند ثبت نام الکترونیکی در نظام مالیاتی و نکات مهم آن آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

 

ثبت نام الکترونیکی در نظام مالیاتی

ثبت نام الکترونیکی مالیات طی 4 مرحله زیر انجام می‌شود:

 

1. پیش ثبت نام الکترونیکی در نظام مالیاتی:

اطلاعات اولیه در مورد فعالیت اقتصادی خود را در سیستم ثبت کنید. تا حد امکان این اطلاعات به صورت برخط و سیستمی بررسی شده و در کمتر از ۳۰ دقیقه نام کاربری و کلمه عبور برای شما پیامک خواهد شد.

 

2. ثبت نام الکترونیکی در نظام مالیاتی:

پس از دریافت اطلاعات کاربری وارد سامانه ثبت نام شده و این اطلاعات تکمیلی در مورد فعالیت اخذ خواهد شد. این اطلاعات شامل اطلاعات شعب، انبار، نمایندگی‌ها و مجوزها،اعضا و فعالیت‌ها است.

 

3. راستی آزمایی اطلاعات:

اطلاعات الکترونیکی ثبت شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور و به صورت الکترونیک بررسی شده و در صورت صحت اطلاعات ثبتی وارد مرحله نهایی خواهد شد.

 

4. مرحله نهایی:

از طریق اطلاعات کاربری از تمامی خدمات الکترونیکی سازمان بهره‌ ببرید.

 

  ثبت نام مالیات در سامانه ثبت نام الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور

 

فرآیند ثبت نام الکترونیکی در نظام مالیاتی

شروع فرایند ثبت نام مالیات الکترونیکی با پیش ثبت نام در سامانه عملیات الکترونیکی به آدرس www.tax.gov.ir انجام می‌شود. در این مرحله یک سری اطلاعات از شما دریافت شده که پس از تکمیل اطلاعات درخواستی و فشردن کلید تایید نهایی وارد مرحله بعدی خواهید شد.

  • چنانچه تا هفت روز اطلاعات خود را تایید نکنید پرونده ایجاد شده به صورت خودکار حذف خواهد شد.

اطلاعاتی که شما در مرحله پیش ثبت نام وارد کرده‌اید از منابع مختلف سازمانی استعلام و صحت آن مورد بررسی قرار می‌گیرد. اگر به هر دلیل در اطلاعات مغایرتی وجود داشته باشد، موضوع با پیامک به شما اطلاعات داده شده و شما مجدد باید وارد سامانه پیش ثبت شده و مرحله یک را تکرار کنید.

اگر اطلاعات اولیه پیش ثبت نام شما مورد تایید سازمان قرار گرفت برای شما یک نام کاربری و کلمه عبور ایجاد خواهد شد. این اطلاعات به صورت پیامک روی شماره تلفن همراه ثبتی شما ارسال خواهد شد. باید دقت داشت اطلاعات کاربری محرمانه بوده و مسئولیت سوء استفاده از آن برعهده شما خواهد بود.

پس از دریافت اطلاعات کاربری شما باید وارد سامانه ثبت نام شوید. بعد از ورود باید اطلاعات تکمیلی در خصوص بنگاه اقتصادی خود را در فرم‌های این سامانه تکمیل کنید. اطلاعات پایه که در مرحله ثبت نام ثبت کرده‌اید در این مرحله قابل ویرایش است. در نهایت پس از تکمیل همه اطلاعات خواسته شده، بر روی دکمه تایید نهایی کلیک کنید.

 

 

 

پیشنهاد میشود مقاله لزوم ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده چیست؟ را مطالعه کنید

 

 

 

فرآیند ثبت نام الکترونیکی در نظام مالیاتی

1 ورود به سامانه ثبت نام الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور به آدرس www.tax.gov.ir
2 ثبت نام الکترونیکی
3 ورورد به مرحله پیش ثبت نام
4 تایید شماره همراه
5 ثبت اطلاعات شخصی
6 ورود اطلاعات شرکا
7 تایید اطلاعات
8 دریافت نام کاربری و کلمه عبور
9 تایید نهایی اطلاعات توسط مودی
10 تکمیل اطلاعات ثبت نام (حساب بانکی، نوع فعالیت و…)
11 بررسی و راستی آزمایی توسط کارشناسان مالیاتی
12 تایید اطلاعات توسط سازمان امور مالیاتی و استفاده از خدمات الکترونیکی

 

نکات مهم ثبت نام الکترونیکی در نظام مالیاتی

 

شناسه ملی جایگزین کد اقتصادی شده است

ثبت نام الکترونیک و در نهایت تخصیص شماره اقتصادی از طرف سازمان امور مالیاتی کاملا رایگان بوده و هرگونه درخواست وجوه از این بابت غیر قانونی است.

لازم به توضیح است طبق بخشنامه شماره 230/33899/د مورخ 99/07/29 اشخاص حقوقی جهت ثبت نام مالیاتی به شماره اقتصادی (با پیش شماره ۴۱۱) نیاز ندارند و شناسه ملی آنها جایگزین شماره اقتصادی مذکور شده است.

• صاحبان مشاغل مشمول ثبت نام باید تا زمانی که برای آنها شماره اقتصادی جدید صادر نشده است، حسب مورد از شماره ملی، شناسه مشارکت مدنی و شماره اختصاصی اشخاص خارجی استفاده کنند.

نکته: شناسه ملی ویژه اشخاص حقوقی به عنوان شماره اقتصادی در نظر گرفته شده و مودی ملزم به استفاده از آن در کلیه معاملات خود است.

 

الزام به ثبت نام صاحبان مشاغل در سامانه مالیاتی

اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع قانون مالیات های مستقیم (و کلیه اصلاحیه های بعدی) مکلف به ثبت نام در نظام مالیاتی کشور می‌باشند.

در این مرحله از تخصیص شماره اقتصادی، صاحبان مشاغل خودرو مشمول نیستند و نیازی به ثبت نام ندارند.

صاحبان مشاغلی که ملزم به ثبت نام هستند، باید برای هر واحد شغلی یا برای هر محل، جداگانه در نظام مالیاتی ثبت نام کنند.

تبصره: اگر صاحبان مشاغل بر اساس مجوز صادره از طرف مراجع ذی صلاح، بیش از یک محل فعالیت برای همان مجوز داشته باشند، برای تمام این محل ها فقط یک ثبت نام صورت می‌گیرد و بنابر اعلام مودی یکی از این محل ها، به عنوان محل اصلی فعالیت مشخص و سایر محل ها به عنوان شعبه در نظر گرفته می‌شود. در صورت عدم انتخاب مودی، تعیین محل اصلی فعالیت به تشخیص سازمان خواهد بود.

تبصره: اگر صاحبان مشاغل در یک محل بیش از یک فعالیت شغلی داشته باشند، مکلف به یک ثبت نام برای کلیه فعالیت های شغلی محل مذکور هستند.

تبصره: در مورد کارگاه ها و واحدهای تولیدی که نوع فعالیت آنان نیاز به ایجاد دفتر یا فروشگاه در یک یا چند محل دیگر می‌باشد، مودی می‌تواند برای همه محل های مذکور یک ثبت نام به نشانی که به عنوان محل اصلی فعالیت اعلام می‌کند، انجام و یک فقره اظهارنامه برای کلیه درآمدهای حاصل از فعالیت های خود تسلیم نماید. در این صورت برای مودی مزبور یک پرونده به نشانی که اعلام می‌نماید، تشکیل می‌شود.

مشمولین ثبت نام باید هر گونه تغییرات اعم از  انحلال، تعطیلی فعالیت، تغییر نام، تغییر شغل، تغییر نشانی، تبدیل فعالیت انفرادی به مشارکتی و یا بالعکس، تغییر شرکاء (اختیاری یا قهری) و یا سایر موارد را حداکثر ظرف مدت دو ماه از تاریخ انجام یا وقوع تغییرات به سازمان اعلام کرده و یا ثبت نام جدیدی انجام دهند.

 

کد پستی ثبت نام، مربوط به محل فعالیت

در فرآیند ثبت نام مالیات الکترونیکی و هم چنین فرآیند اظهارنامه الکترونیکی کد پستی که مودیان در بخش نشانی محل فعالیت ارائه می‌کنند، باید مربوط به محل فعالیت شغلی بوده و به هیچ وجه کد پستی محل سکونت مودی در این بخش قابل قبول نیست.

 

نحوه ثبت نام مشاغل مشارکتی

مشاغلی که به صورت مشارکت مدنی اعم از قهری یا اختیاری اداره می‌شوند، به عنوان یک مودی در نظام مالیاتی ثبت نام خواهند شد. این صاحبان مشاغل ملزم به اعلام اطلاعات مورد نیاز کلیه شرکاء و نسبت سهم هر شریک در زمان پیش ثبت نام، می‌باشند. به عنوان مثال اگر دو شریک شروع به فعالیتی نمایند ثبت نام در نظام مالیاتی به نام یکی از آنها انجام شده و نام دیگری به عنوان شریک در سامانه ثبت نام درج می‌شود.

به عبارتی واحدهای شغلی (کسبی) اشخاص حقیقی که مالکیت آن به صورت مشارکتی باشد، در مرحله پیش ثبت نام صرفاً یکی از شرکا (شریک اصلی) به عنوان نماینده واحد شغلی اقدام به پیش ثبت نام می‌نماید. در مرحله دوم ثبت نام الکترونیکی و پس از دریافت پاکت نام کاربری و رمز عبور، اطلاعات سایر شرکا دریافت و در سامانه ثبت می‌شود. به ازای هر واحد کسبی مشارکتی تکمیل کردن یک اظهارنامه که در آن اطلاعات کلیه شرکا ثبت شده، کافی است و شرکا نیاز به تکمیل اظهارنامه انفرادی ندارند.

 

نحوه اخذ مجدد کد رهگیری مفقود شده

مودیانی که کد رهگیری ثبت نام الکترونیکی  خود را فراموش کرده‌اند، می توانند با مراجعه به بخش “ثبت نام و صدور شماره اقتصادی” در سامانه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی به نشانی www.TAX.gov.ir و با کلیک بر روی “یادآوری کد رهگیری و اطلاعات ثبت نام ” نسبت به دریافت مجدد این کد اقدام کنند.

 

نحوه آگاهی مودیان از آخرین وضعیت ثبت نام

مودیان با مراجعه به گزینه “پیگیری سریع وضعیت ثبت نام شماره اقتصادی” در بخش “ثبت نام و صدور شماره اقتصادی”، سامانه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی به نشانی www.TAX.gov.ir می‌توانند نسبت به استعلام آخرین وضعیت خود در فرآیند ثبت نام الکترونیکی اقدام کنند.

1 کلیه اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل مکلفند در نظام مالیاتی کشور ثبت نام کنند
2 صاحبان مشاغل مکلف به ثبت نام باید برای هر واحد شغلی یا برای هر محل، جداگانه در نظام مالیاتی ثبت نام کنند
3 شناسایی و ثبت نام صاحبان مشاغل در نظام مالیاتی وابسته به مکان فعالیت و هویت صاحب شغل است
4 انجام ثبت نام جدید در صورت تغییر محل
5 اگر صاحبان مشاغل در یک محل بیش از یک فعالیت شغلی داشته باشند ملکف به یک ثبت نام برای کلیه فعالیت های شغلی محل مذکور هستند
6 مشمولین باید هر گونه تغییرات اعم از انحلال، تعطیلی دائم یا موقت، تغییر نام، شغل یا نشانی، تبدیل فعالیت انفرادی به مشارکتی وبالعکس، تغییر شرکا (اختیاری، قهری) و… را حداکثر ظرف دو ماه از تاریخ وقوع تغییرات به سازمان اعلام نمایند
7 اگر صاحبان مشاغل براساس مجوز صادره از مراجع ذیصلاح بیش از یک محل فعالیت برای همان مجوز داشته باشند برای تمام این محل ها فقط یک ثبت نام صورت خواهد گرفت
8 مشاغلی که به صورت مشارکت مدنی اعم از قهری یا اختیاری اداره می‌شوند، به عنوان یک مودی در نظام مالیاتی ثبت نام خواهند شد

شما می‌توانید نکات و مراحل ثبت نام پرونده مالیات بر ارزش افزوده را در جدیدترین و کامل‌ترین مقاله راهنمای تصویری ﺛﺒﺖ ﻧﺎم ارزش اﻓﺰوده در سامانه الکترونیکی مطالعه نمایید.

 

ثبت نام اظهارنامه مالیاتی

برای ثبت اظهارنامه الکترونیکی ابتدا باید مراحل ثبت نام الکترونیکی در نظام مالیاتی را طی نموده و سپس مراحل زیر را انجام دهید:

  • اطمینان از اتصال رایانه به اینترنت
  • رجوع به سامانه عملیات الکترونیکی مودیان و دانلود اظهارنامه مربوطه
  • نصب نسخه نرم افزار اظهارنامه مالیاتی
  • ورود اطلاعات درخواستی در نرم افزار اظهارنامه مربوطه
  • دریافت اطلاعات هویتی مودی از سامانه ثبت نام الکترونیکی
  • تکمیل جداول اطلاعاتی و مالی توسط مودیان
  • چاپ و بررسی نسخه پیش نویس
  • ارسال اطلاعات به سازمان امورمالیاتی کشور
  • دریافت کدرهگیری
  • صدور الکترونیکی قبض مالیاتی
  • امکان پرداخت الکترونیکی قبض مالیاتی

 

اتباع و شرکتهای خارجی برای ثبت نام در سامانه‌های سازمان امور مالیاتی کشور باید دارای کد فراگیر باشند. این کد همانند شماره ملی می‌باشد. برای ثبت اطلاعات و دریافت کد فراگیر باید وارد سامانه شده و از صفحه ویژه کد فراگیر استفاده نمایید.

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید