سامانه ملی مالیاتی چیست و چه خدماتی دارد؟

سامانه ملی مالیاتی چیست و چه خدماتی دارد؟

 

سامانه ملی مالیاتی به منظور تسهیل در اجرای امور مالیاتی تنظیم شده است. علاوه بر این موضوع برای صرفه جویی در وقت و هزینه هموطنان عزیز مراجعه به این سامانه کاربردی فکر خوبی است. در این مقاله ما توضیح میدهیم که سامانه ملی مالیاتی چیست و برای چه راه اندازی شده است؟، ثبت نام الکترونیکی در سامانه ملی مالیاتی شامل چند مرحله است؟ هم‌چنین لیست سامانه های سازمان امور مالیاتی جمهوری اسلامی ایران را به طور کامل بررسی می‌کنیم که شامل سامانه مختلف برای هر بخش است. همراه ما باشید تا به این سامانه‌ها سری بزنیم.

 

 

سامانه ملی مالیاتی چیست و برای چه راه اندازی شده است؟

با توجه به وظایف و اختیارات و حجم کاری افراد حاضر در سازمان امور مالیاتی، سازمان امور مالیاتی کشور تصمیم گرفت در چند سال گذشته سامانه مالیاتی کشور را راه اندازی کند. این سامانه به منظور تسهیل در امور دریافت و پرداخت مالیات و حتی خدمات دیگر در سایت اداره مالیات راه اندازی شده است.

در سامانه ملی مالیاتی این امکان وجود دارد که افراد از آخرین و جدید ترین اخبار در رابطه مالیات با خبر شوند. بهتر است بگوییم که هر فردی می‌تواند در این سامانه برای پرداخت مالیات و تکمیل لیست وارد سایت شود. اما نقطه قوت سامانه ملی مالیاتی صرفه جویی در هزینه و وقت است که امروزه بیشتر افراد با کمبود وقت و هزینه هم رو به رو هستند.

 

مسوولیت سامانه ملی مالیاتی با سازمان امور مالیات کشور است

 

 

 

پیشنهاد می شود مقاله سازمان امور مالیاتی را مطالعه کنید

 

 

 

مراحل ثبت نام در سامانه خدمات الکترونیکی امور مالیاتی

پیشتر در مقاله ای نحوه ثبت نام الکترونیکی در نظام مالیاتی را به طور کامل توضیح داده‌ایم که می‌توانید به آن رجوع کنید. اما شکل بسیار خلاصه به این شکل است.

ثبت نام الکترونیکی در سامانه ملی مالیاتی شامل این مراحل است:

  • پیش ثبت نام الکترنیکی

در مرحله اول شما عزیزان باید اطلاعات اولیه و پایه را در مورد فعالیت های اقتصادی خودتان در سیستم وارد و ثبت کنید. اطلاعاتی که وارد می کنید باید به شکل سیستمی بررسی شود. حتما به گوشی خود توجه داشته باشید چون کمتر از 30 دقیقه نام کاربری و کلمه عبور برای شما ارسال و پیامک خواهد شد.

  • ثبت نام الکترونیکی

در این مرحله که مرحله دوم است شما اطلاعات کاربری خودتان را دریافت کرده اید حالا باید وارد سامانه ثبت شوید و این اطلاعات تکمیلی را در مورد فعالیت های خودتان اخذ کنید. اطلاعاتی که باید وارد شود شامل موارد زیر است:

  1. شعبه ها
  2. نمایندگی ها
  3. انبار
  4. مجوزها
  5. اعضا
  6. فعالیت ها
  • راستی آزمایی اطلاعات

مرحله سوم، مرحله جالبی است! حالا باید اطلاعات الکترونیکی ثبت شده که توسط سازمان امور مالیاتی کشور بررسی شده را در صورت صحیح بودن اطلاعات شما، وارد مرحله آخر کنند.

  • مرحله آخر

در این مرحله شما می‌توانید با خیال راحت از طریق اطلاعاتی که در موارد فوق گفتیم از تمامی خدمات الکترونیکی سازمان نهایت استفاده را ببرید.

 

 

لیست خدمات الکترونیکی سامانه امور مالیاتی در ایران

در این قسمت قصد داریم خدمات و مزایایی که سامانه های سازمان امور مالیاتی دارند را به شما معرفی کنیم.

 

 

1- سامانه دریافت و پردازش مالیات بر ارزش افزوده صدور گواهی مربوطه

در ماده 21 قانون مالیات برارزش افزوده مودیان مالیاتی باید اظهارنامه مالیاتی هر دوره مالیاتی را براساس دستورالعملی که سازمان امور مالیاتی کشور ارایه داده، تکمیل و ارسال نمایند. کاری که سامانه ملی مالیاتی در این خصوص انجام داده این است که بخشی را تحت عنوان سامانه مالیات برارزش افزوده ترتیب داده بنابراین امکان تسلیم و ارسال اظهارنامه و قبض های الکترونیکی به صورت آنلاین است.

همین موضوع باعث کمتر شدن مراجعات به ادارات امور مالیاتی کشور به صورت حضوری می‌شود و برای جلوگیری از تخلفات و شفافیت بیشتر در تراکنش های مالیاتی مودیان، این سامانه امکان صدور قبوض الکترونیکی را هم برای مودیان فراهم کرده است.

شناسه هایی که در سامانه مالیات برارزش افزوده وجود دارد چیست؟ این شناسه ها شامل شناسه قبوض و شناسه پرداخت است که از طریق کلیه درگاه های بانک ملی می توانید پرداخت را انجام دهید. باز هم تاکید می کنیم که این موضوع باعث کاهش مراجعه حضوری به ادارات مربوطه می شود.

 

 

2- سامانه دریافت و پردازش اظهارنامه مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی صدور گواهی مربوطه

سازمان امور مالیاتی کشور برای توسعه هر چه بیشتر خدمات آنلاین و الکترونیکی و برای این که مودیان مالیاتی راحت تر اظهار داشته باشند، اظهارنامه های مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و به شکل گروهی یا انفرادی همراه یک امضا الکترونیکی در این سامانه  است. حالا اشخاص حقیقی بعد از اینکه در سامانه الکترونیکی ثبت نام کرده اند قادر هستند تا اظهارنامه الکترونیکی خودشان را ارسال کنند.

سازمان امور مالیاتی کشور طبق توضیحات فوق این خدمات را برای اشخاص حقوقی هم اعمال کرده است. اظهارنامه اشخاص حقوقی به همراه یک امضا الکترونیکی در سامانه است. که اشخاص حقوقی قادر هستند بعد از ثبت نام در سامانه الکترونیکی اظهارنامه مربوطه خودشان را ارسال کنند.

 

 

3- سامانه دریافت و پردازش اطلاعات موضوع ماده 169 مکرر ق.م.م

بنا به موضوع ماده 169 مکرر قانون مالیات مستقیم کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی باید نسبت به ثبت نام برای دریافت شناسه ملی حتما اقدام کنند و برای انجام معاملات خودشان یک صورتحساب صادر کرده و شناسه ملی مربوط به خودشان و طرف معامله را در اوراق مربوطه درج کنند و فهرست معاملات را به اداره امور مالیاتی ببرند.

اما سامانه ملی مالیاتی برای تسهیل در انجام کار و صرفه جویی در هزینه و وقت این مورد را هم به صورت آنلاین و در سایت انجام میدهد تا از حضور افراد در  ادرات مربوطه جلوگیری شود.

 

 

4- سامانه دریافت و پردازش اظهارنامه مالیات بر درآمد اجاره املاک و صدور گواهی مربوطه

براساس ماده 21 قانون مالیات بر ارزش افزوده مودیان مالیاتی موظف هستند تا اظهارنامه مالیاتی در هر دوره مالیاتی را مانند دستورالعملی که سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرده است، هر چه زود تر تکمیل کرده و ارسال کنند. در سامانه مالیات بر ارزش افزوده امکان اینکه شما بتوانید اظهارنامه و یا قبض های الکترونیکی خود را ارسال کنید وجود دارد.

این موضوع باعث شده است تا تعداد مراجعین به ادارات مربوطه کم تر شود. همچنین برای جلوگیری از تخلفات و جرائم و پرداخت قبض ها با شناسه مربوطه از طریق تمامی درگاه های بانک ملی این سامانه تشکیل شده است. که مشمول اجاره املاک هم میشود. پیشنهاد میکنیم برای آشنایی با سامانه ملی املاک و اسکان، ثبت اطلاعات و مهلت ثبت نام این مطلب را مطالعه نمایید.

 

 

5- سامانه ارائه خلاصه پرونده مالیاتی مودیان

این سامانه به منظور دسترسی آسان و راحت مودیان مالیاتی به خلاصه پرونده های مالیاتی است که در سیستم های حقوقی و حقیقی از قبل ثبت شده است. عزیزان توجه داشته باشید که برای استفاده از این سامانه حتما باید کلمه کاربری و رمز عبور را از سامانه ثبت نام الکترونیکی که بالاتر توضیح داده ایم در دست داشته باشید. نوع خدمت این سامانه اطلاع رسانی است.

 

 

6- مشاهده سوابق مالیاتی

یکی دیگر از خدمات ارایه شده توسط سامانه ملی مالیاتی، مشاهده سوابق مالیاتی است. در این سامانه میتوانید استعلام بدهی های مالیاتی خود مشاهده کنید و اگر پرونده مالیاتی در سازمان امور مالیاتی داشته باشید در این سامانه قابل مشاهده است. در ابتدا باید وارد سامانه شده، اطلاعات خود را تکمیل کرده و این اطلاعات را نهایی کنید.

 

 

7- سامانه ثبت نام الکترونیکی و ارائه شماره اقتصادی

کد اقتصادی یک کد 12 رقمی است که از طرف سازمان امور مالیاتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی که فعالیت های تجاری دارند ارسال و صادر می‌شد.

طبق بخشنامه شماره ۲۳۰/۳۳۸۹۹/د مورخ ۹۹/۰۷/۲۹ اشخاص حقوقی جهت ثبت نام در نظام مالیاتی به شماره اقتصادی (با پیش شماره ۴۱۱) نیاز ندارند و شناسه ملی آنها جایگزین شماره اقتصادی مذکور شده است.

 

 

شناسه ملی ویژه اشخاص حقوقی به عنوان شماره اقتصادی منظور شده و مودی مکلف است از آن در کلیه معاملات خود استفاده نماید.

 

 

مشمولین ثبت نام باید هر گونه تغییرات از جمله انحلال، تعطیلی فعالیت، تغییر نام ، تغییر شغل، تغییر نشانی، تبدیل فعالیت انفرادی به مشارکتی و یا بالعکس ، تغییر شرکاء (اختیاری یا قهری) و یا سایر موارد را حداکثر ظرف مدت دو ماه از تاریخ انجام یا وقوع تغییرات به سازمان اعلام نموده و یا ثبت نام جدیدی انجام دهند.

 

 

 

پیشنهاد می شود مقاله نحوه رسیدگی به اظهارنامه‌های ارزش افزوده در سازمان امور مالیاتی را مطالعه کنید

 

 

 

خلاصه فرایند ثبت نام الکترونیک

۱- پیش ثبت نام الکترونیک

۲- صحت سنجی اطلاعات

۳- تولید و ارسال اطلاعات کاربری

۴- ثبت نام الکترونیک

 

 

خلاصه فرایند ثبت نام الکترونیک در سامانه مالیاتی

 

 

ورود به سامانه ابلاغ الکترونیکی مالیاتی

با الکترونیکی شدن ابلاغ هر نوع اوراق مالیاتی، مودیان قادر اند با مراجعه به سامانه ابلاغ الکترونیکی مالیاتی هم اظهارنامه های خود را ارسال و هم اعتراض خود را نسبت به اوراق به شکل الکترونیکی ثبت کنند. در این سامانه شما می‌توانید در قسمت فرم الکترونیکی رفته و درخواست استفاده از خدمات الکترونیکی ابلاغ و مدیریت درخواست ها را تایید کنید و در نهایت ارسال نمایید.

 

 

نحوه مشاهده ابلاغ الکترونیکی مالیات

بنا به توضیحات فوق بعد از بارگذاری برگه های مالیاتی در کارتابل مودیان از سمت حوزه مالیاتی یک پیامک اطلاع رسانی به شماره همراه مودیان ارسال می‌شود. این طرح مزایای خوبی از قبیل دسترسی آسان به تمامی برگه های مالیاتی پس از ثبت درخواست و مشاهده اطلاعات بلافاصله بعد از صدور برگه مالیاتی است. این سامانه قطعا در هزینه و وقت مودیان صرفه جویی خواهد کرد.

 

 

سامانه صدور گواهی تبصره یک ماده 186 ق.م.م

عزیزان طبق تبصره یک ماده 186 ق.م.م دریافت و اعطای تسهیلات بانکی به اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل از طرف بانک ها و موسسات دیگر با وجود ارایه گواهی های زیر امکان پذیر است:

  • گواهی پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی که قطعی شده است.
  • گواهی ادارات امور مالیاتی مربوطه که باید براساس وصول یک سری نسخه از صورت های مالی ارایه شده به بانک ها یا موسسات اعتباری باشد. 

براساس یک سری استراتژی مانند سریع تر پاسخ دادن به ارباب رجوع درباره استعلامهای دريافتی از مراجع مربوطه و تکریم ارباب رجوع این سامانه برای هموطنان عزیز تنظیم شده است که گواهی های فوق را شامل می شود.

 

 

سامانه رسیدگی به اعتراضات مودیان مالیاتی

سامانه رسیدگی به اعتراضات و پاسخگویی به شکایات مودیان مالیاتی طبق ماده 25 قانون ارتقا در سلامت نظام اداری و مبارزه با فساد در اختیار شما عزیزان قرار داده شده است. این سامانه شامل مراحلی است که در آن شما می توانید شکایت و اعتراضات خود را ثبت کنید و دادستانی انتظامی مالیاتی و فاتری که به این موضوع ربط دارند به شکایت و اعتراض شما رسیدگی می کنند.

 

 

قبل از ارسال اعتراض یا شکایت خودتان باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • اگر شما قبلا به شکل دیگری شکایت خودتان را ارسال کرده اید و میدانید که پرونده شما در حال بررسی است از ارسال دوباره شکایت خودداری کنید.
  • توجه داشته باشید که به شکایت یا اعتراضاتی که نادرست باشد مثلا مشخصات شاکی نادرست باشد، رسیدگی نمی شود.
  • یک سری فیلد ستاره دار در سامانه وجود دارد که تکمیل کردن آن ها حتمی است.
  • متن اعتراض یا شکایت باید حداکثر 1500 کلمه باشد که همان 3 برگه A4 است.
  • شکایت و یا اعتراض باید دلایل قانع کننده داشته باشد.
  • رسیدگی به اختلافات و دعوا بین اشخاص حقیقی و حقوقی که به مراجع دادگستری تعیین شده است در حیطه کار این سامانه نیست.
  • اما مسئولیت مطالبی که اظهار شده به عهده شاکی است.

 

 

سامانه رسیدگی به اعتراضات مودیان مالیاتی

 

سامانه دریافت مالیات بر درآمد حقوق

در این بخش برای دریافت اطلاعات مالیات بر درآمد حقوق و جلب رضایت مودیان مالیاتی و همان طور که گفتیم کاهش هزینه و صرفه جویی در وقت سازمان امور مالیاتی این سامانه را تنظیم کرده است. کار این سیستم این است که اطلاعات پرداخت کنندگان و دریافت کنندگان حقوق، میزان حقوق دریافتی و مزایای پرداختی و مهم تر از همه مالیات به شکل یک فایل الکترونیکی در سامانه وجود دارد.

 

 

باید توجه داشته باشید که:

این سامانه برای اطلاعات الکترونیکی لیست حقوق است نه به عنوان سیستم حقوق و دستمزد قابل استفاده نیست.

 

در این مطلب سامانه ملی چیست و چه خدماتی دارد؟ را با هم بررسی کردیم توضیحات لازم را ارائه کردیم و سعی کردیم مطالب را به نحوی پوشش دهیم که دیگر جای سوالی برای شما باقی نماند، امیدوارم که نهایت استفاده را برده باشید.

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید