حسابداری یکی از رشته های بسیار پرطرفدار است که زیرشاخه های مختلفی دارد. یکی از مهم ترین زیر شاخه ها، حسابداری اموال است. اگر علاقه دارید بدانید حسابداری اموال چیست و همچنین با مفاهیم پایه ای حسابداری اموال آشنا شوید پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. همچنین در این مقاله خواهید خواند که مدیریت اموال چیست، اموال منقول و غیر منقول در حسابداری چیست و بازار کار حسابداری اموال را خواهید شناخت.
با انواع حسابداری آشنا شوید:
حسابداری دارای شاخه ها و گرایش های مختلف است. بهتر است قبل از هر کار با انواع حسابداری آشنا شوید:
1) حسابداری مالی، در حسابداری مالی اهداف ثبت و دسته بندی تراکنشهای مالی یک کسب و کار یا یک شخصیت حقوقی است. در این نوع تمام صورتهای مالی براساس استانداردهای حسابداری(GAAP) نوشته میشود تا همه کسب و کارها از یک روند خاص برای گزارشدهی پیروی کنند. اکثر این قانونها بر اساس قوانین مالی و حقوقی هر کشور معین میشود و به این خاطر است که استانداردهای حسابداری کشورها باهم تفاوت دارد.
2) حسابداری مدیریت، اصولاً به دنبال یافتن راهکاری است که بازدهی کسب و کار را بیشتر کند. در این شیوه حسابداری با استفاده از گزارش های مورد نیاز مدیران به آنها در تصمیم گیری های مهم کمک می کند، تمرکز اصلی در حسابداری مدیریت، رعایت استانداردها و اصول حسابداری است.
3) حسابداری بهای تمام شده که به آن حسابداری هزینه هم میگویند. این نوع اغلب در صنعت و صنایع بیشتر کاربرد دارد که میتواند هزینههای تولیدی و میزان هزینه خدمات را محاسبه و به مدیریت اطلاع دهد و بهای تولید یک محصول را تعیین کند. حسابداری اموال بیشتر به دنبال ثبت هزینه و جلوگیری از وارد آمدن ضرر به شرکت مربوطه است. و اکثرا داراییهای مجموعه را از نظر استهلاک و بازدهی بررسی میکند.
4) حسابداری اموال، برای ثبت هزینه و جلوگیری از ایجاد ضرر در شرکت است. در این شیوه حسابداری اموال و دارایی های مجموعه از نظر استهلاک و بازدهی بررسی می شوند.
5) حسابداری مالیاتی، حسابدار مالیاتی زیر نظر سازمان دارایی فعالیت میکند، به منظور کنترل فعالیت کسب و کارها از نظر قوانین مالیاتی و شفافیت حسابها، آنها را مورد بررسی قرار میدهد و هرگونه مشکل را به سازمان دارایی گزارش میکند.
نقطه اشتراک انواع حسابداری چیست:
نقطه اشتراک میان تمام حسابدارها، اعداد، ارقام، اسناد و مدارک ثبت شده است. در حسابداری فرقی میان یک مغازه کوچک با یک شرکت بزرگ نیست، آنچه در حسابداری اهمیت دارد محاسبات مالیاتی و اعداد و ارقام واقعی هستند که در تهیه گزارش ها به کار برده می شوند.
حسابداری اموال چیست؟
حسابداری اموال یکی دیگر از زیر مجموعه های علم حسابداری امور است که از دیدگاه بسیاری از افراد نقش موثری در موفقیت افراد از لحاظ مالی دارد. این نوع از حسابداری به افراد این امکان را می دهد که بر اموال خود نظارت کامل داشته باشند. علاوه بر آن زمینه مشاهده استهلاک داراییها را برای مالکان آن ها فراهم می نماید.
با استفاده از این نوع حسابداری می توان هزینه های مربوط به دارایی ها را ثبت نموده و همچنین ضرر و سود آن ها را تعیین کرد. با استفاده از حسابداری اموال امکان تشخیص موقعیت های ضرر آفرین و سودآور برای مالک اموال فراهم می شود. بنابراین جلوگیری از ضرر و تقویت موقعیت های سودآور امکان پذیر می شود.
با انواع دارایی ها در حسابداری اموال آشنا شوید:
دارایی های مشهود، آن دسته از اموال منقول و غیر منقول است که قابل مشاهده و دسترسی فیزیکی است. این اموال دو ویژگی دارند:
- تورم و افزایش قیمتها در این نوع دارایی موثر است.
- دچار استهلاک میشوند
دارایی های نامشهود، آن دسته از دارایی ها که قابل لمس نیستند مانند:
- حق ثبت
- حق اختراع
- شهرت برند
- استراتژی خاص
- نام و حتی حضور شخصی که دارای اعتبار است
این گونه داراییها هرچند ارزش فیزیکی ندارند، ولی برای مالک شرکت ارزشمند و دارای اعتبار هستند. هرچه دارایی های نامشهود بیشتر باشد، اعتبار و شهرت شرکت بیشتر میشود.
دارایی های جاری، قابلیت نقدینگی در بازه زمانی خاصی را دارند. در واقع دارای هایی جاری محسوب می شوند که هر زمان شرکت بخواهد میتواند آن را به وجه نقد تبدیل کرده و یا بفروشد.
دارایی های غیرجاری که برعکس دارای جاری قابلیت فروش در زمان مشخص یا به شخص خاص ندارند.
حسابدار اموال و انبار کیست؟
در ابتدا اصلی ترین سوال این است که حسابدار اموال کیست و وظیفه این فرد در یک مجموعه چه میتواند باشد. حسابدار اموال در واقع فردی است که وظیفه ثبت هزینه داراییهای ثابت تازه تهیه شده یک مجموعه، پیگیری اموال موجود (چه مشهود باشد و یا نامشهود) و محاسبه و ثبت استهلاک آنها، و همچنین حسابداری داراییهای ثابت فروش یافته را دارد. یک حسابدار اموال مستلزم به تهیه گزارشی از میزان استهلاک داراییها و بازرسی امکان از کارافتادن این داراییهاست. استهلاک در حسابداری یک معیار کلی برای شناسایی و تخصیص هزینه لازم برای تعمیر یا تعویض داراییهای ثابت در طول عمر مفیدشان میباشد.
مهارت های لازم برای حسابدار اموال:
- حسابدار اموال باید فردی دقیق و نکتهسنج باشد که توانایی کار کردن با نرم افزارهای حسابداری را داشته باشد.
- حسابداران اموال باید افراد پر حوصله ای باشند و در برابر دریافت اطلاعات زیاد، توانایی ساماندهی و مدیریت را داشته باشند
- کدینگ انبار در اکسل یکی از مهارت های مهم برای هر حسابدار اموال است.
- از آنجا که اموال در بازارهای تجاری به صورت روزانه تغییر می کند، حسابداران اموال باید وقت زیادی صرف انجام گزارش دارایی ها کند.
وظایف حسابدار اموال:
حسابداران در بخش حسابداری اموال دارای طیف گستردهای از مسئولیتها هستند که میتواند شامل موارد زیر باشد:
- تجزیه و تحلیل صورتهای مالی، شناسایی روندهای درآمد و هزینه و ارائه توصیههایی برای بهبود عملکرد.
- تهیه گزارشهای مالی مانند بودجه و پیشبینیها به منظور کمک به مدیریت در تصمیمگیری آگاهانه در مورد برنامههای آتی.
- تهیه اظهارنامه مالیاتی برای افراد یا مشاغلی که دارای ملک از جمله املاک اجارهای هستند.
- محاسبه استهلاک داراییها با استفاده از روش خط مستقیم، روش مانده نزولی یا روشهای دیگر برای تعیین میزان درآمد مشمول مالیات شرکت.
- توسعه مدلهایی برای محاسبه ارزشهای تخمینی داراییها مانند موجودیها، تجهیزات، داراییهای مستغلات و غیره.
- محاسبه بدهیهای مالیات بر عایدی سرمایه و تسلیم اظهارنامه مالیاتی با خدمات درآمد داخلی (IRS) یا سایر سازمانهای مالیاتی ایالتی.
- بررسی پیشنهادات خرید برای تعیین اینکه آیا آنها الزامات فروشنده را برآورده میکنند یا خیر.
- مدیریت فرآیندهای حسابداری مانند حقوق و دستمزد، حسابهای قابل دریافت و پرداخت، صورتحساب و حسابهای قابل پرداخت.
- ایجاد بودجه و نگهداری سوابق هزینهها، داراییها، بدهیها و سایر اطلاعات مالی برای پیگیری عملکرد یک شرکت.
چگونگی انجام حسابداری و ثبت اموال منقول و غیر منقول:
در حسابداری اموال، ثبت اموال منقول و غیرمنقول یکی از مهمترین کارها است.
- اموال منقول اموالی هستند که قابلیت انتقال و جابجایی دارند، مانند لوازم خانگی، ماشین آلات و تجهیزات ماشینی
- اموال غیر منقول، اموالی هستند که قابلیت جابجایی و منتقل کردنشان وجود ندارد مانند زمین ساختمان ملک و غیره
4 گروهی که با حسابدار اموال همکاری دارند:
- حسابداری اموال با مدیر و رئیس حسابداری در ارتباط است.
- با حسابرس داخلی همکاری میکند.
- در ارتباط مستقیم با حسابرس مستقل است.
- حسابداری اموال با مسئول تدارکات و حسابدار مالی تعامل دارد.
انواع اموال در حسابداری:
در یک نوع دستهبندی در حسابداری اموال بهطورکلی دو نوع دارایی داریم:
- داراییهای مشهود:
این دسته از داراییها بهطورکلی دو ویژگی اصلی دارند: اول اینکه تورم بر روی ارزش این داراییها بهشدت تأثیرگذار است و دوم اینکه این داراییها دچار استهلاک میشوند.
- داراییهای نامشهود:
این داراییها قابللمس نیستند اما در ارزشمندی و اعتبار شرکتها تأثیر زیادی دارند؛ مانند حق اختراع یا نام تجاری.
در روشی دیگر اموال را به دو دسته جاری و غیرجاری تقسیم میکنند:
- دارایی جاری:
داراییهایی هستند که هر زمان شرکت اراده کند بتواند در زمان کوتاهی آنها را تبدیل به وجه نقد کند. مانند موجودی نقد، سرمایهگذاریهایی که تاریخ سررسید آنها کمتر از یک سال باشد، پیش پرداختی که طی یک سال مالی آینده به دارایی تبدیل شود و اسناد دریافتنی تجاری.
- داراییهای غیرجاری:
در واقع اینها سرمایهگذاریهای بلندمدت شرکت هستند و ارزش آنها برای یک سال مالی قابل محاسبه نیست؛ برای مثال دارایی ثابت مشهود، داراییهای نامشهود، سرمایهگذاری بلندمدت و پیش پرداختی که بیشتر از یک سال مالی به سررسید آن مانده است.
مواردی که باید در کنترلِ حسابداری اموال باشد:
- حسابدار اموال موظف است کلیه اسناد حسابداری را کنترل کرده و مغایرت ها را بررسی کند.
- طبقه بندی دارایی ها و کنترل آن نیز وظیفه دیگر حسابداری اموال است.
- اصلاح مغایرتها نیز بر عهده حسابدار اموال است
- ارزش دفتری دارایی ها نیز باید توسط حسابدار اموالکنترل شود
- فاکتور های خرید دارایی های ثابت و نیز اسناد آن باید توسط حسابدار اموال کنترل شود.
- کنترل دارایی ها از محل استهلاک همراه با اصلاحات لازم را باید جزو وظایف حسابدار اموال به شمار آورد.
- کنترل محاسبات استهلاک و بررسی مغایرت های موجود
پرسش و پاسخ متداول در مورد حسابداری اموال:
منظور از اموال غیر منقول در حسابداری اموال چیست؟
اما غیر منقول آن دسته از اموال هستند که قابلیت جابجایی نداشته و در صورت جابجایی خراب شده و آسیب می بیند مثل لوله ای که در ساختمان نصب شده است.
چه نیازی به استفاده از نرم افزارهای حسابداری اموال است؟
استفاده از نرم افزارها امور حسابداری را راحتتر کرده و به محاسبات سرعت و دقت بیشتری میدهد.
چه کسی می تواند حسابدار اموال باشد؟
برای ثبت انواع حسابداری اموال، نیاز به کسی است که تخصص حسابداری و مهارت لازم برای این کار را داشته باشد.