مستحدثات در حسابداری چیست و ثبت حسابداری مستحدثات

مستحدثات در حسابداری چیست

 

 

در پاسخ به کسانی که به دنبال جواب برای سؤال مستحدثات در حسابداری چیست؟ می گردند باید بگوییم مستحدثات یکی از واژه های پرکاربرد در حسابداری است. شاید شنیدن عبارت مستحدثات در حسابداری کمی متعجب شوید، ولی با خواندن این مقاله همه چیز راجع به مستحدثات برایتان روشن می شود. پس تا پایان مقاله ما را تنها نگذارید. از همراهی تان ممنونیم.

 

مستحدثات در حسابداری چیست:

 این واژه درعلم حسابداری برای این فعالیت‌های مالی مانند خرید و فروش مستغلات به کار برده می‌شود. به صورت جامع و کلی می‌توان گفت انجام هر فرآیند و محاسبه مالی نیاز به تحلیل و تثبیت دقیق دارد تا در دراز مدت برای سازمان و شرکت مشکلی پیش نیاید.

معمولا یک حسابدار خبره با تمام معیارهای مربوط به حسابداری اشنایی کامل دارد. و با تخصص خود مستحدثات در حسابداری را مورد بررسی دقیق انجام داده و با نظارت و ثبت درست این گونه معاملات(ملک ومستغلات) را در کمترین زمان ممکن با دانش تخصصی حسابداری حل و فصل کنند. در برخی مواقع گزارشات مالی و حسابداری از مستحدثات در علم حسابداری ثبت می‌گردد که دقیق نبوده و ظاهرا حسابدار توانسته یک گزارش مالی دقیق را ارائه نماید. در این موارد باید یک حسابدار دیگر صورت‌های مالی مربوط به مستحدثات(ملک) را بررسی و یا یک حسابرس برای بررسی بیشتر نظارت کند.

 

با مصادیق مستحدثات زمین آشنا شوید:

هنگام خرید و فروش زمین، علاوه بر قیمت تمام شده آن، قیمت بناها و تأسیساتی که در آن احداث شده است را نیز به قیمت زمین می افزایند. این تأسیسات که طول عمر نامحدود دارند، شامل موارد زیر هستند:

  • پارکینگ
  • آسفالت محوطه
  • پیاده روسازی
  • نرده کشی
  • و غیره

 

استهلاک چیست:

به سرشکن کردن تدریجی بهای تمام شده خریداری شده (قیمت نهایی خریداری شده) و دارایی‌های بلندمدت به طور منظم نسبت به سال‌های عمر مفید آن هزینه استهلاک گویند. طبق اصل مقابله درآمدها با هزینه‌ها، چون از دارایی‌های ثابت (مثل ماشین‌آلات تولیدی) برای تولید و کسب درآمد استفاده می‌کنیم، لازم است بهای تمام شده دارایی‌ها را طی سال‌هایی که از آن‌ها استفاده می‌کنیم، بر اساس قواعد حسابداری به هزینه تبدیل کنیم تا عمر دستگاه به پایان رسد.

 

 

مستحدثات در حسابداری چیست

استهلاک چیست

 

ثبتمستحدثات در حسابداری :

هنگام ثبت مستحدثات در حسابداری در زیر مجموعه زمین، باید به این نکات دقت داشته باشید !!!
اگر نرده کشی، آسفالت و غیره در زمین خریداری شده عمر محدودی داشته باشند باید در سرفصل جداگانه ای به نام «تأسیسات و مستحدثات در زمین» ثبت شوند؛ لازم است بدانید به دلیل عمر محدود نمی توانید آن را در حساب بدهکار زمین ثبت کنید چون در عمر مفید خود مستهلک می شوند.
در مورد بهای مستحدثات در زمین باید بگوییم که هر دیوار کشی، فضای سبز، احداث فضای سبز و … باید جداگانه در حسابی با عنوان مستحدثات در زمین بررسی و پیگیری شود‌. در این حساب هر بهایی که برای احداث پارکینگ، آسفالت محوطه، پیاده رو سازی، نرده کشی و … پرداخت شود ثبت و نگهداری می شود.
اما ممکن است فرد در زمین تاسیساتی انجام دهد که عمر محدودی دارند و هزینه های زیاد و نامعلومی هم داشته باشد،این گونه تاسیسات جایی در حساب مستحدثات نخواهد داشت و تنها به بهای تمام شده زمین افزوده می شود.
زمینی که مستحدثات دارای عمر مفید نامحدود باشند، در «بهای تمام شده زمین» ثبت حسابداری می شوند.

 

ثبت اقلام مختلف مستحدثات در حسابداری:

مصالح و هزینه هایی که صرف نورپردازی، هزینه مجوز و غیره می شود هرکدام بسته به نوع خود باید در یک حساب ثبت شود. با ثبت این اقلام آشنا شوید:

  • هزینه تسطیح و قیمت پرداخت شده برای زمین را باید در حساب زمین ثبت شود.
  • هزینه نورپردازی زمین جزو زیر مجموعه زمین به شمار می آید، برای همین باید در حساب مستحدثات و تأسیسات زمین ثبت شود.
  • هزینه مجوزهایی که برای ساختمان پرداخت می شود نیز در حساب ساختمان باید ثبت شود.

 

مستحدثات در حسابداری چیست

حسابداری مستحدثات

 

محاسبه مبلغ مستحدثات در حسابداری در هنگام ساخت و ساز در زمین:

برای مثال تصور کنید زمینی را با دیوار کشی و مستحدثات در حسابداری خریداری کرده اید و قصد احداث یک انبار سر پوشیده و انبار سرباز را دارید. در این صورت باید مبلغ مستحدثات پرداختی را در چه حسابی ثبت نمایید؟

لازم است بدانید چون حصار کشی زمین قابل استهلاک است، مبلغ پرداخت شده برای مستحدثاتی نظیر نرده کشی را می توانید در سرفصل جداگانه ای به نام «مستحدثات در زمین» طبقه بندی و مستهلک کنید.

در واقع با محاسبه عمر مفید نرده کشی، اجازه ثبت آن را در حسابی به عنوان «تأسیسات و مستحدثات در زمین» را خواهید داشت. ولی اگر عمر مفید حصار کشی مشخص نباشد، مبالغ پرداختی را باید به بهای تمام شده زمین افزود و در این صورت حسابی هم برای استهلاک باقی نخواهد ماند.

 

تفاوت ساخت و ساز و مستحدثات در حسابداری :

ساخت و ساز به معنای ایجاد تغییرات در زمین و احداث ساختمانی کامل در آن است. مستحدثات بناهای ایجاد شده است که ساختمان هم جزو آن محسوب می شود. به عبارت بهتر ساخت و ساز وسیله ایجاد مستحدثه می باشد.

 

مستحدثات در حسابداری چیست

محاسبه مبلغ مستحدثات

 

خراب کردن مستحدثات در حسابداری :

مطابق استاندارد حسابداری شماره 11 برچیدن، از بین بردن، پاکسازی و بازسازی مستحدثات زمین در طول دوره ای که از منافع آن بهره برده اید، محاسبه و پس از آن مستهلک می شود.

مخارج آماده سازی زمین که دارای عمر نامحدود هستند در این مرحله در «حساب بهای تمام شده» منظور می شود.

اگر تغییرات ایجاد شده در زمین دارای عمر محدود باشد باید در حسابی ثبت شود که منافع حاصل از آن مستهلک می شود.

لازم است بدانید زمین به استثنای معادن و محل دفن زباله عمر نامحدود داشته و قابل استهلاک نیست.

 

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله نحوه تنظیم قرارداد حسابداری را مطالعه کنید

 

 

 

عرصه و اعیان در مستحدثات:

در مورد عرصه و اعیان  املاک  باید بگوییم در اصطلاح حقوقی  وقتی واژه زمین بکار می رود ، که هیچ حقی بر زمین نیست. همین که بر زمین حقی سوار شود به محض آمدن همین حق ، زمین بیاض تبدیل به زمین سواد و حق عرصه و حق اعیان می گردد. منظور از کلمه عرصه دیگر زمین نمی باشد و خود عرصه حقی بر زمین ، غیر از خود زمین است و ممکن است در ملکی باشد که در اعیان تفکیک و حتی افراز صورت گرفته ولی هنوز عرصه گسترده است و مفروز نشده است.

به عبارتی وقتی میگوییم زمین ، زمین ممکن است مالک داشته باشد یا نداشته باشد ، ولی منظور از عرصه زمین داشتن حقی بر پهنه زمین است که مالک دارد و بر روی آن حق ایجاد بنا یا خود بنا بعنوان حق اعیانی زمین وجود دارد. عرصه و اعیان دو حق بوجود آمده بر روی زمین است که ما دو حق مالکیت همزمان در زمین داریم ، حق مالکیت عرصه و حق مالکیت اعیانی. از ویژگی های این دو حق این است که هر دو به ارث می رسند. مطابق بند ۳۸۲ مجموعه بخشنامه های ثبتی می توان در هر بخش آن تقاضای صدور سند مالکیت جداگانه ( حق عرصه و حق اعیان ) نمود.

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید