چگونه حسابداری موفق باشیم؟ و وظایف یک حسابدار چیست؟

چگونه حسابداری موفق باشیم؟

 

 

برای اینکه در حرفه حسابداری یک فرد موفق و حرفه ای باشیم لازم است تا مواردی را دانسته و آنها را در محل کار خود و یا حتی زندگی خود اعمال کنیم. مواردی همچون داشتن مهارت کافی، ویژگی های شخصیتی کارا و موثر، دانستن قوانین و… در این سری از مقالات آموزش رایگان حسابداری به اینکه چگونه یک حسابدار موفق باشیم می‌پردازیم، ما را همراهی کنید.

 

حسابدار موفق کیست؟
یک حسابدار برای رسیدن به موفقیت در رشته حسابداری باید تلاش کند و به موقعیتی دست یابد که در هر لحظه هیچ نگرانی برای از دست دادن شغلش نداشته باشد. در سال های اخیر که بحران اقتصادی گریبان بسیاری از شرکت ها را گرفت خیلی از کارمندان اخراج شدند تفاوتی هم به نوع صنعت یا نوع حرفه و تخصص کارمندان نداشت و اکثرا نگران از دست دادن شغلشان بودند. اما در این بین افرادی موفق بودند که در بیش از یک حرفه تخصص داشتند.
مثلا حسابدارانی که از موضوعات پیمانکاری، صنعتی و مالیاتی را به صورت حرفه ای مطلع بودند و در کل از سیستم حسابداری خبر داشتند به راحتی توانستند در بخش های دیگر صنعت به فعالیت بپردازند و به عبارتی از صحنه بازار کار خارج نشدند اما کسانی که تنها به حسابداری همان محل کار خود مشرف بودند و در این سالها هم تلاشی برای پیشرفت نکرده بودند به محض ضربه خوردن شرکت از اولین خسارت دیدگان شدند.

 

چگونه حسابداری موفق باشیم؟

 یک حسابدار موفق برای رسیدن به هدف همیشه در تلاش است.

 

 

حسابدار موفق کسی است که گستره و دنیای فعالیتش منوط به یک محل کار نباشد و تلاش کند تا علاوه بر اجرای یک پروژه توانایی خود برای مدیریت پروژه های دیگر را نیز داشته باشد. افرادی که به این موقعیت دست پیدا کنند از جمله افرادی هستند که بدون نگرانی و دغدغه در مسیر خود آینده را ترسیم می‌کنند. برای اینکه یک حسابدار موفق باشید لازم است تا تخصص خود را افزایش دهید و از پیله تک مهارتی خارج شوید. برای اینکه بدانیم چه کسانی در رشته حسابداری موفق هستند به ادامه مطلب توجه نمایید.

 

وظایف یک حسابدار چیست؟
برای تبدیل شدن به یک حسابدار موفق کافیست به ۸‌ مورد از وظایف خود عمل کنید.

  • گذراندن دوره‌ی کارآموزی به مدت حداقل ۶ماه تا ۱سال در شرکت‌ها در زمان تحصیل
  • آغاز به کار با هدف کسب تجربه کاری در کنار مدیر مجرب
  • مطالعه هم‌زمان استانداردهای حسابداری و علاقه به یادگیری
  • صرف زمان کافی در محل کار جهت کسب تجربه و دقت به دستورات مدیر
  • مطالعه‌ی قوانین مالیاتی با استفاده از کتاب قانون م.م (قانون مالیات‌های تقسیم)
  • مطالعه‌ی کتاب قانون تجارت و آشنایی با قوانین آن
  • یادگیری استانداردهای کنترل داخلی (صرفاً از طریق کار کردن در شرکت‌های معتبر که در کنار مدیران با تجربه به دست می‌آید.)
  • یادگیری اصول حسابداری به صورت پایه‌ای (لازم به توضیح است در صورتی که هر حسابدار، اصول حسابداری را به صورت تجربی یاد بگیرد قطعاً در آینده تبدیل به یک حسابدار خبره خواهد شد. زیرا بهترین اصل در حسابداری یادگیری نحوه‌ی استفاده‌ی درست از کدینگ حسابداری و تشخیص نحوه‌ی ثبت عملیات حسابداری می‌باشد.)

 

مهارتهای لازم برای حسابدار موفق شدن

یک حسابدار زمانی موفق می‌شود که مهارت های لازم را برای ادامه کار خود، آن هم به صورت حرفه ای و کارا یاد گرفته و در نهایت این مهارت ها را اعمال کند. مهارت های مورد نیاز حسابدار  برای موفق شدن به شرح زیر است:

  •  آگاهی تجاری
  •  نوآوری
  •  ارتباطات قوی و کارا
  •  تسلط به ابزارهای حسابداری مانند آفیس و نرم افزار های حسابداری
  •  کسب اعتبار
  •  تجربه کاری بین المللی
  •  منعطوف بودن
  •  درک بالا 
  •  ثبات در حرفه
  •  داشتن تحصیلات دانشگاهی مرتبط
  •  تسلط کامل به قوانین مالیاتی
  •  ارائه راهکار برای افزایش سود و کاهش هزینه ها

 

چگونه حسابداری موفق باشیم؟

مهارت های لازم برای یک حسابدار موفق

 

 آگاهی از تجارت و کسب و کار
شاید این مهارت، می‌بایست در بالای جدول مهارت‌های لازم برای یک حسابدار موفق باشد. در حالی که هر حسابدار موفق نیاز به مهارت‌ها و سافت اسکیل‌های مختلفی دارد، اما باید بداند که آگاهی از تجارت بسیار مهم است. آگاهی از تجارت، اساساً به این معنی است که شما باید دانش کافی و بالا در مورد کسب و کار و تجارت داشته باشید و از وقایع اقتصادی که می‌توانند به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر کسب و کار تأثیر بگذارند، آگاهی کافی داشته باشید. آگاهی از جنبش‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به شما کمک می‌کند تا زودتر از زمان خود فکر کنید و در کار خود رشد کنید.

 

چند اقدام اجرایی برای موفقیت در حسابداری

دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته حسابداری هرگز نباید در صورت اطلاعات کم در این زمینه ناامید شوند یا فکر کنند که مسائل بسیار سختی هست و نمی‌توانند این موارد را فرا بگیرند. به دلیل وفور اطلاعات حسابداری و شرکت ها و آموزشگاه های حسابداری کار بسیار ساده شده است می‌توان با راهکارهای ارائه شده در متن زیر استفاده کرد و موفقیت در رشته حسابداری را تجربه نمود:

 

✔️ تهیه بایگانی مناسب

ابتدا باید پوشه های را برای انواع حسابدار شرکت های اعم از بازرگانی، خدماتی، فروشگاهی، صنعتی تولیدی و همچنین پیمانکاری که بسیار در محیط کار پر کاربرد هستند تهیه کرده و تمام اطلاعاتی از کوچکترین موارد این شرکت ها تا ثبت های مربوطه تا تهیه صورتهای مالی در پوشه مربوطه نوشت. این کار باعث سهولت دسترسی به اطلاعات و همچنین طبقه بندی حسابداری به صورت فیزیکی و در ذهن حسابدار می‌گردد.

 

ویژگی‌های تخصصی حسابدار حرفه ‌ای و موفق
حسابداری یکی از مشاغل پر استرس و حساس است که ممکن است کوچکترین اشتباه در آن ضررهای مالی جبران ناپذیری را به یک واحد اقتصادی وارد کند. یک حسابدار باید کاملا خونسرد و عاری از هرگونه استرس به جمع‌بندی و طبقه‌بندی اطلاعات واحد اقتصادی، به صورت درست و تکمیلی بپردازد.
او باید درست تصمیم گیری کند و درک بالایی از ترازنامه داشته باشد تا در مواقع لزوم از ورشکستگی شرکت جلوگیری کند؛ حال یک سؤال در ذهن ایجاد می شود که آیا تنها مواردی که در بالا ذکر شد شما را به یک حسابدار حرفه ای تبدیل می کند؟

خیر، یک حسابدار علاوه بر اشراف اطلاعات مالی و استانداردهای حسابداری باید با قوانین و استانداردهای حسابرسی،با قوانین مالیاتی و سایر قوانین آشنایی داشته باشد، وقتی صحبت از حسابدار حرفه‌ای می شود اولین سوالی که در ذهن کارفرما ایجاد می شود توانایی حسابدار در تحریر دفاتر قانونی و دفاع از عملکرد سال مالی شرکت است پس یک حسابدار حرفه ای باید توانایی ارسال گزارش معاملات فصلی، اظهارنامه ارزش افزوده، لیست بیمه، مالیات حقوق و بستن حسابها را دارا باشد. زمانی یک حسابدار در کار خود موفق می شود علاوه بر تخصص، علاقه زیادی به این رشته باید داشته باشد.

 

چالش های یک حسابدار بی تجربه

شرایط و محیط کار عملی در هر رشته ای با محیط آکادمیک آن متفاوت است و دلیل تفاوت آن هم در اطلاعات کم دانشجویان و فارغ التحصیلان در بحث عملی آن رشته است، رشته حسابداری و شغل حسابداری هم از این قاعده مستثنا نیستند.

یک حسابدار موفق ابتدا باید با حسابداری بسیاری از شاخه های پرکاربرد حسابداری اعم از شرکت های خدماتی، بازرگانی، تولیدی صنعتی و همچنین پیمانکاری و فروشگاهی آشنا باشد. همچنین یک حسابدار به مهارت هایی نیازمند است تا بتواند در بازار کار مزیت رقابتی پیدا کند. از جمله این مهارت ها شامل موارد زیر است:

  •  آشنایی کافی بر چرخه حسابداری از شناسایی و ثبت سند تا تهیه صورتهای مالی

  •  آشنایی با قوانین و مقرراتی که جنبه و آثار مالی دارد از جمله قوانین مالیاتی، تجارت، کار و تامین اجتماعی و همچنین تکالیف قانونی مربوط به آنها

  •  آشنایی بر یک یا بیشتر نرم افزارهای پرکاربرد حسابداری در بازار کار 

  •  آشنایی با تکالیف قانونی از جمله تکالیف مالیاتی

  •  تسط بر نرم افزار آفیس مخصوصا ورد و اکسل که در کار حسابداری بسیار پرکاربرد هستند.

افراد موفق بر راه حل ها تمرکز می کنند اما افراد متوسط به فردی که مشکل را ایجاد کرده است فکر می کنند. (برایان تریسی)

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید