قوانین مورد نیاز و مهارت ها و ویژگی های یک حسابدار موفق

 

یکی از مشخصات بارز یک حسابدار موفق (از نظر جایگاه شغلی و اجتماعی و همچنین درآمد) در مرحله اول آشنایی و پس از آن تسلط کافی به قوانین و استانداردهای مرتبط به شغل خود می‌باشد. این مورد تاحدی مهم است که حتی گاهی باعث می‌شود شخصی با تجربه کاری بیشتر در قیاس با شخص کم‌تجربه‌تری که به قوانین آشنایی یا تسلط کافی دارد، در رتبه پایین‌تری قرار داشته باشد و حتی درآمد کمتری نیز نصیب وی شود.

این مورد در رشته حسابداری که ما در آن فعالیت داریم اهمیت بسیار بیشتری دارد و درصورتی‌که تمایل داشته باشیم در رتبه‌های بهتر و بالاتری در این رشته قرار داشته باشیم، باید از مهم‌ترین قواعد و قوانین موجود در این رشته اطلاع کافی داشته باشیم و بتوانیم از آن در جهت بهبود و ارتقای امور مالی مجموعه‌ای که در آن فعالیت داریم استفاده کنیم و در نظر داشته باشیم که ارتقای شرکت‌ها و مجموعه‌ها باعث ارتقای افراد و کارکنان آن مجموعه نیز می‌شود.

 

موفقیت در حسابداری

برای موفق شدن در حرفه حسابداری بهتر است گرایشی که به آن علاقه دارید را انتخاب کنید و در آن حرفه‌ای شوید.

در واقع بهتر است در گرایش مد نظر خود تجربه‌های موردنیاز را کسب کنید. علاوه بر این، تلاش کنید با شاخه‌های مختلف حسابداری مانند حسابداری صنعتی، حسابداری مالی، حسابداری دولتی، حسابداری مدیریت، حسابداری هزینه و حسابداری قیمت تمام‌شده آشنا شوید.

توصیه می‌کنیم ابتدا با انواع مختلف حسابداری آشنا شوید سپس بر روی یک یا چند شاخه از حسابداری متمرکز شوید. انجام این عمل باعث می‌شود که شما در همان زمینه متخصص شوید و تجربیات خود را بالا ببرید.

 

قانون مالیات مستقیم:

یکی از بخش‌های مهم حسابداری امور مالیات و محاسبات مربوط به آن است. بحث مالیات به دلیل ارتباط آن با میزان سود سازمان‌ها، از اهمیت زیادی برخوردار است و حسابداران باید با قوانین آن نظیر نحوه تهیه و تنظیم اظهارنامه، تشویق‌ها و جرائم مالیاتی، ضرایب و معافیت‌ها و غیره آشنایی کامل داشته باشند.

حسابداران مالیاتی که تجربه‌ خوبی در این حوزه دارند با عنوان مشاور مالیاتی هم شناخته می‌شوند. سازمان‌ها به دلیل حساسیت این بخش، سعی می‌کنند همواره از مشاوران مالیاتی به‌جای حسابداران عادی یا تازه‌کار استفاده کنند. قوانین مالیاتی بخش‌های مختلفی دارد و همه پول ورودی و خروجی سازمان را دربرمی‌گیرد.

در قانون مالیات‌های مستقیم کشور به مواردی مانند مالیات حقوق پرسنل، مالیات اجاره، مالیات عملکرد و غیره با جزئیات اشاره شده که آخرین نسخه آن را می‌توانید از سازمان امور مالیاتی دریافت کنید. به‌طورکلی منافع مالی یک واحد اقتصادی به میزان آشنایی و تسلط حسابدار بر قوانین حسابداری مالیاتی و به‌کارگیری آن‌ها بستگی دارد. چنین شخصی باید کاملا با قوانین جدید آشنا باشد.

به جرات می‌توان بخش حسابداری مالیاتی را از مهم‌ترین بخش‌های حسابداری دانست.

 

قانون مالیات بر ارزش افزوده:

قوانین مربوط به مالیات ارزش افزوده یکی دیگر از قوانینی است که یک حسابدار لازم است نسبت به آن دانش و شناخت کافی داشته باشد. این قانون از سال 1387 به اجرا در آمده و لازم است افرادی که فعالیت اقتصادی می کنند آن را پرداخت نمایند. در صورتی که حسابدار شرکت نسبت به این قانون بی اطلاع باشد و تکالیف و امورات مربوط به آن را در وقت مقرر انجام ندهد منجر به جرایم بسیار سنگینی برای شرکت می شود. بنابراین لازم است یک حسابدار نسبت به قوانین مالیات بر ارزش افزوده که یکی از قوانین مالیاتی پرکاربرد است آگاهی داشته باشد زیرا در غیر این صورت عواقب مالی بسیار بردی برای شرکت خواهد داشت.

 

 

پیشنهاد می‌شود مقاله سند اختتامیه و افتتاحیه را مطالعه کنید

 

 

 

قانون کار و امور اجتماعی و تامین اجتماعی

با آگاهی به این قوانین و رعایت مفاد آن می‌توانید از انعقاد قرارداد تا انتهای قرارداد، کلیه حقوق کارفرما و کارگر را طبق قانون لحاظ کنید و از بروز اختلافات احتمالی جلوگیری کنید.

اطلاع از کلیه حق و حقوق کارگران و کارفرمایان مانند بیمه، مرخصی، معالجه، بازنشستگی و … باعث راهنمایی و تصمیم گیری‌های بهتر دو طرفه (هم به نفع کارگر و هم به نفع کارفرما) خواهد شد.

 

قانون کار که یک حسابدار باید بداند:

یکی دیگر از مهم ترین قوانینی که یک حسابدار لازم است نسبت به آن دانش کافی داشته باشد، قانون کار است. این قانون دارای ضوابطی است که شرایط محل کار و تعیین کننده قوانین بین کارفرما و کارگران است. تعیین کرده حقوق کارفرما و کار گران از جمله این قوانین است و داشتن دانش کافی در این زمینه می تواند به ارتقای رتبه شما به عنوان یک حسابدار حرفه ای کمک کند.

 

مهارت‌های سخنوری و نوشتاری

برای برقراری ارتباط با سهامداران و مدیران شرکت و سازمان‌هایی نظیر مالیات و بیمه و همچنین انجام تفسیر گزارش‌های حسابداری و ارائه آن‌ها، داشتن مهارت‌های سخنوری و نوشتاری از اهمیت بالایی برخوردار است.

یک حسابدار موفق سعی می‌کند این مهارت‌ها را روز به روز در خود گسترش داده و از موقعیت‌های مختلف برای رشد استفاده کند.

 

قوانین مجازات اسلامی:

یکی دیگر از قوانینی که لازم است یک حسابدار نسبت به آن دانش کافی داشته باشد، قوانین مجازت اسلامی است. در این قوانین برای تخلفات مالیاتی جرایم سنگینی برای مرتکبین در نظر گرفته شده است و لازم است حسابدار نسبت به این قوانین از دانش کافی برخوردار باشند زیرا در غیر این صورت و داشتن کوتاهی در این مورد جرایم بسیار بدی برای این اشخاص خواهد داشت.

 

قانون حمایت از حقوق مصرف‌کننده:

قانون حمایت از مصرف‌کننده یکی از قوانین مهم است که وظایف مربوط به تولید و عرضه‌کنندگان محصول و نیز حقوق مربوط به مصرف‌کنندگان آن محصولات را شرح می‌دهد.

بخش‌هایی از این قوانین به تشکیل انجمن‌های حمایت از مصرف‌کنندگان، نحوه قیمت‌گذاری و محاسبات آن، محاسبه میزان سود، شرایط مرجوع کردن کالا و بازگرداندن هزینه به مشتری، جریم و مجازات و سایر مسائل حسابداری می‌پردازد که لازم است هر حسابداری به‌خوبی با جزییات آن‌ها آشنا باشد.

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید