گزارش حسابرسی چیست؟(انواع + مراحل تهیه گزارش)

 

 

گزارش حسابرسی، یک نظر رسمی ‌و کارشناسی شده توسط یک حسابرس خارجی یا داخلی است که در رابطه با کیفیت و صحت صورت های مالی ارائه شده توسط شرکت، ارائه می شود.

 

تعریف گزارش حسابرسی

گزارش حسابرسی، گزارشی است که توسط حسابرسان متخصص و کاربلد با هدف بررسی صورت‌های مالی شرکت، تهیه می‌شود. حسابداران در طول بازه‌های زمانی معین، گزارش‌هایی را از صورت‌های مالی شرکت تهیه می‌کنند که به آن‌ها گزارش حسابرسی می‌گویند. شما به‌عنوان صاحب یک کسب و کار و شخص حقوقی باید به یک فرد متخصص در حوزه حسابرسی اعتماد کنید تا تمام گزارش‌های حسابرسی شما را بدون کوچک‌ترین ایرادی تهیه کند.

 

حسابرسی:

به فرآیند بررسی حساب های سازمان توسط افراد خبره، حسابرسی می گویند که توان تولید اطلاعات قضاوتی مفید را دارد. همچنین برخی از صاحب نظران، حسابرسی را یک فرآیند بررسی دقیق اطلاعات اقتصادی و اسناد مالی برای کشف تقلب و اشتباه می دانند. هدف حسابرسی مستقل انجام حسابرسی بر اساس استانداردهای حسابرسی برای کسب اطمینان معقول از نبود اشتباه یا تحریف با اهمیت در صورت های مالی و اظهار نظر نسبت به ارائه مطلوب آن مطابق استانداردهای حسابداری ار تمام جنبه های با همیت و در نهایت اعتبار بخشی به آن است.

 

انواع گزارش حسابرسی چیست؟

نتیجه گزارش‌ها به‌وسیله حسابداران مالیاتی، معمولاً به چند شیوه تهیه می‌شوند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

• گزارش حسابرسی مقبول: این نوع گزارش انواع استانداردهای غیر مشروط و مطلوب را در بر می‌گیرد.

• گزارش حسابرسی مشروط: در صورتی که حسابداران نتوانند شواهد کافی و مستندی دریافت کنند، گزارش حسابرسی را به روش مشروط ارائه می‌دهند.

• گزارش حسابرسی عدم اظهارنظر: در صورتی که ابهام یا محدودیتی برای حسابدار به وجود بیاید، امکان اظهار نظر در مورد صورت‌های مالی هم برای وی وجود ندارد. به همین منظور گزارش حسابرسی او به صورت عدم اظهار نظر ثبت می‌شود.

 گزارش حسابرسی استاندارد: اگر در گزارش‌های مالی تمامی استانداردهای لازم رعایت شوند، این گزارش استاندارد است.

• گزارش حسابرسی مردود: اگر حسابدار نتواند تطابقی بین اسناد مالی و اصول حسابداری پیدا کند، گزارش به صورت مردود ارائه می‌شود.

 

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله شرکت های مشمول حسابرسی را  مطالعه کنید

 

 

 

 

اجزای گزارش حسابرسی

 

گزارش حسابرسی شامل چند بند است ؟

گزارشات حسابرسی تحت استانداردهای خاصی از بند های مختلف تشکیل شده است.

  • در ابتدای گزارش عنوان گزارش درج می شود.
  • مقدمه که شامل اطلاعات مختصری گزارش می شود
  • مسئولیت هیت مدیره در قبال صورت مالی
  • مسئولیت حسابرس
  • مبانی اظهار نظر که شامل اظهار نظر مشروط-مردود یا …
  • اظهار نظر مشروط – مردود یا …
  • سایر بندهای توضیحی
  • گزارش در مورد سایر الزامات و مقررات قانونی
  • گزارش در مورد سایر وظایف بازرس قانونی
  • گزارش در مورد سایر مسئولیت های قانونی و مقررات حسابرسی
  • تاریخ
  • امضاء شرکا

 

گزارش حسابرسی چطور تهیه می‌شود؟

حسابداران برای اینکه بتوانند گزارش حسابرسی تهیه کنند، باید به 4 اصل مهم توجه داشته باشند که در ادامه آن‌ها را لیست می‌کنیم:

• حسابدار باید اصول حسابداری را در تهیه گزارش مد نظر قرار دهد.

• اصول حسابداری باید در حسابداری مالی قابل پذیرش باشند.

•  تمامی اطلاعات مالی شرکت باید بدون نقص و به صورت کامل در اختیار حسابداران قرار بگیرد.

•  اظهار نظر کارشناس حسابداری به صورت واضح باشد.

تمامی این کارها می‌تواند توسط حسابدار خارجی مستقل یا حسابدارهای داخلی انجام شود که در ادامه به معرفی هر کدام می‌پردازیم:

  1. حسابدار خارجی مستقل: حسابداران خارجی مستقل به طور معمول در خارج از شرکت‌ها فعالیت کرده و دارای علم و دانش کافی درباره حسابداری هستند. این افراد معمولاً با تأسیس مؤسسه یا به عنوان مشاور مالیاتی به شرکت‌های مختلف مشاوره‌های مالی و حسابداری می‌دهند. حسابداران خارجی مستقل بر اساس نرخ‌های مصوبه در ازای دریافت مبلغی مشخص گزارش‌های حسابداری شرکت‌ها را تهیه می‌کنند.
  2. حسابدار داخلی: حسابداران داخلی معمولاً پرسنل و کارکنان یک شرکت خاص بوده و وظیفه تهیه گزارش حسابرسی را بر عهده دارند. این افراد گزارش‌های مختلف را در اختیار مدیران و سهام‌داران شرکت‌ها قرار می‌دهند و در کنار تهیه این گزارش‌ها وظایفی حسابداری دیگری نظیر بررسی خریدوفروش‌ها، بررسی میزان بدهکاری و بستانکاری و… بر عهده‌شان است.

 

گزارش حسابرسی استاندارد یا مقبول:

گزارش حسابرسی مقبول، خود دارای انواعی می باشد که در ادامه به تفسیر آن پرداخته می شود.

 

استاندارد های عمومی:

  • دانش
  • تجربه
  • استقلال
  • مراقبت های حرفه ای

 

استانداردهای تهیه گزارش حسابرسی چیست؟

رعایت 3 استاندارد اساسی و مهم در تهیه گزارش‌های حسابداری اهمیت زیادی دارد که در ادامه توضیحشان می‌دهیم:

  • استانداردهای عمومی که در برگیرنده دانش، استقلال و مراقبت‌های حرفه‌ای است.
  • استانداردهای مالی مثل بررسی اسناد، کنترل و جمع‌آوری آن‌ها یا برنامه‌ریزی مالی.
  • استانداردهای گزارشگری شامل اموری مثل کنترل افشا، اظهار نظر و… می‌شوند.
 

 استاندارد های گزارشگری حسابرسی:

  • کنترل ثبات رویه
  • اظهار نظر
  • کنترل افشا
  • داشتن استقلال
  • داشتن برنامه ریزی کاری
  • جمع آوری اسناد
  • رعایت اصول حسابداری

 

تغییر روش مقبول:

زمانی که حسابرس قانع شود تا تغییرات لازم را صورت دهد گوییم تغییر روش مقبول صورت می گیرد و در صورتی که حسابرس قانع نشود، نتیجه می گیریم که کار انجام شده، خلاف اصول حسابداری بوده است.

اصول مربوطه به شرح زیر می باشد:

  • محاسبه کردن اثرات انباشته تغییر روش
  • ثبت مراتب در حساب ها شرکت
  • وضوح کامل صورت های مالی
  • کنترل افشا توسط حسابرس شرکت

نکته: در صورتی که حسابرس با مشکل مواجه شد باید با مدیریت شرکت در میان بگذارد.

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله ضرورت وجود مشاور در کسب و کار را مطالعه کنید

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی
سریعترین راه ورود به بازار کار حسابداری

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید