اشخاص مشمول حسابرسی طبق ماده 272 قانون مالیات مستقیم

شرکت های مشمول حسابرسی

 

 

با توجه به قانون مالیات های مستقیم، تمام واحدهای تولیدی، بازرگانی و خدماتی باید تمام صورت های مالی خود را حسابرسی شده توسط سازمان حسابرسی یا موسسات حسابرسی جامعه حسابداران، به همراه اظهارنامه مالیاتی، ظرف مدت سه ماه پس از مهلت مقرر به اداره امور مالیاتی ارائه دهند. در صورت عدم ارائه این صورت های حسابرسی شده و اظهارنامه مالیاتی، مشمول جریمه 20 درصدی از مبلغ مالیات متعلقه خود خواهند شد.

اداره امور مالیاتی گزارش حسابرسی شرکت های مشمول را قبول می کند و بر اساس مقررات برگ تشخیص مالیات صادر می کند. البته توجه داشته باشید که گزارش حسابرسی برای ارائه به سازمان امور مالیاتی باید دارای استانداردهای حسابرسی سازمان امور مالیاتی باشد.

 

تمامی اشخاص مشمول حسابرسی چه کسانی هستند؟

تمامی شرکت‌های متقاضی قبول شده و متقاضی پذیرش در بورس اوراق بهادر مشمول حسابرسی هستند. همچنین مؤسسات و شرکت‌های موضوع بند الف و ب ماده ۷ اساسنامه قانونی سازمان حسابرسی مشمول حسابرسی هستند. افراد حقیقی و حقوقی نیز بر اساس نوع فعالیت‌شان مشمول مالیات خواهند شد. برای مثال شعب یا دفاتر برندها و نمایندگی‌های خارجی که توسط شرکت‌های ایرانی اجاره شده‌اند. همه شرکت‌های سهامی عام و همچنین شرکت‌های وابسته به آن‌ها مشمول مالیات خواهند شد. نهاد و مؤسسات و شرکت‌های غیردولتی و عوامل وابسته به آن‌ها همگی مشمول حسابرسی هستند.

 

 

 

چه شرکت‌هایی مشمول معافیت مالیاتی هستند؟

یک سری از شرکت‌ها مشمول معافیت های مالیاتی هستند. درصورتی‌که شرکتی دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد باشد تا ۵۰ درصد معاف از پرداخت مالیات خواهد شد. همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان از پرداخت مالیات معاف هستند. شرکت‌های در حوزه کشاورزی، معدن و تولید فعالیت دارند از پرداخت مالیات معاف هستند. همچنین صادرکنندگان محصولات کشاورزی، شرکت‌های ادغام شده و شرکت‌هایی که در زمینه مطبوعات و انتشارات فعالیت دارند از پرداخت مالیات معاف هستند.

 

اشخاص مشمول حسابرسی

 

حسابرسی اشخاص حقیقی یا حقوقی بر اساس میزان فعالیت

اشخاص حقیقی و حقوقی، شامل دارندگان شرکت‌های سهامی خاص و سایر شرکت‌ها، موسسات انتفاعی غیر تجاری، شرکت‌ها و موسسات تعاونی و اتحادیه‌های آن‌ها، همچنین اشخاص حقیقی که بر اساس مقررات قانونی موظف به نگهداری دفاتر قانونی می‌باشند، در صورتی که بر اساس آخرین اظهارنامه ارائه شده توسط آن‌ها، فروش و خدمات عملیاتی و غیر عملیاتی آن‌ها بیشتر از 50 میلیارد ریال و یا جمع دارایی آن‌ها بیشتر از 80 میلیارد ریال باشد، مشمول مقررات مالیاتی طبق ماده 272 قانون مالیات های مستقیم می‌شوند و باید گزارش حسابرسی نیز ارائه دهند..

بر همین اساس، این اشخاص ذکر شده موظف می باشند که گزارش حسابرسی خود را طبق نمونه سازمان امور مالیاتی تهیه کنند و آن را ارائه دهند. این گزارش باید بر اساس اصول ذکر شده در ذیل باشد:

  1. اسناد و مدارک حسابداری بر اساس اصول، ضوابط و استانداردهای حسابداری
  2. مشخص بودن درآمد مشمول مالیات بر اساس قانون مربوط به آن
  3. اظهارنظر نسبت به مالیات های تکلیفی مودی مشمول مالیات
  4. دیگر موارد ذکر شده در نمونه گزارش حسابرسی سازمان امور مالیاتی

 

موضوعات مورد بررسی حسابرسی:

حسابرسی سازمان‌ها و شرکت‌ها کاری مهم و ضروری است و باعث می‌شود تا درستی عملکرد حسابداران و گزارش‌های آنها مورد بررسی قرار گیرد. حسابرس وظیفه دارد در صورت مشاهده هر گونه تخلفات و اشتباهات آن را به مراکز ذیصلاح گزارش کند. بنابراین حسابرس به عنوان فرد بی طرف با بررسی صورت‌های مالی صحت و نادرستی آنها را تشخیص می‌دهد. از این‌رو می‌توان گفت حسابرس موارد مختلفی را جهت بررسی مد نظر می‌گیرد که این موارد به قرار زیر هستند:

  • صورت‌های مالی: صورت‌های مالی یکی از مهمترین مواردی که حسابرس باید آن را مورد بررسی قرار دهد، بررسی این صورت‌ها موجب می‌شود تا هر گونه خطا، تخلف، عدم تطبیق و… مشخص شود.
  • الزمات نظارتی: حسابرس باید مطابق با قوانین حسابداری به بررسی گزارشات بپردازد و صورت‌های مالی را کنترل کند.
  • کنترل‌های داخلی: حسابرس صورت‌های مالی را به خوبی چک می‌کند تا در صورت داشتن نقاط ضعف، آنها را پیدا کند و سپس به اصلاح این ضعف‌ها بپردازد.

 

 

پیشنهاد می کنیم، مقاله قانون مالیات سرقفلی چیست را مطالعه کنید

 

>
آموزش صفر تا صد نرم افزار هلو
آموزش انواع ثبت های حسابداری
آموزش کاربرد اکسل در حسابداری
آموزش صفر تا صد نرم افزار رافع
آموزش حسابدار تا مدیر مالی

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید